Aż 7 na 10 lewarków sprawdzonych przez UOKiK nie wytrzymało obciążenia deklarowanego przez producenta. Sprawdź, czy masz ten model
REKLAMA
REKLAMA
UOKiK przebadał lewarki samochodowe
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował, że 4 wojewódzkie inspektoraty Inspekcji Handlowej w Bydgoszczy, Lublinie, Rzeszowie i Wrocławiu od maja do lipca br. sprawdziły oznakowanie 10 modeli podnośników trapezowych o udźwigu nominalnym nieprzekraczającym 3 ton. Produkty te zweryfikowano również w laboratorium, a eksperci zbadali parametry wpływające na ich bezpieczne użytkowanie.
REKLAMA
UOKiK poinformował, że siedem podnośników nie wytrzymało obciążenia zadeklarowanego przez producenta. Wykryte nieprawidłowości to: uszkodzenie ramion lub łożyska podnośnika, uszkodzenie korby podnośnika, zbyt krótkie ramię korby i możliwość przypadkowego wykręcenia śruby z podnośnika bez użycia narzędzi. Urząd ocenił, że może to skutkować urazem "w przypadku opadnięcia pojazdu znajdującego się na podnośniku".
Brak wymaganych oznaczeń
REKLAMA
Ponadto zweryfikowano oznakowanie i wymagania formalne produktów, tj. m.in. oznakowanie CE, dane identyfikujące, instrukcję i deklarację zgodności. W dwóch modelach wykryto nieprawidłowości, oba nie miały wymaganych oznaczeń (np. nazwy i adresu producenta, modelu). W jednym nieprawidłowo sporządzono deklarację zgodności i instrukcje (brak danych producenta i napisu "Instrukcja oryginalna"), a w drugim samą deklarację zgodności.
Kontroli dokonano u sprzedawców hurtowych, w sklepach detalicznych, w tym wielkopowierzchniowych. Z Polski pochodził jeden model, z Chin siedem, a w dwóch przypadkach urząd nie był w stanie ustalić pochodzenia produktu.
Urząd zadeklarował, że w efekcie kontroli "niebezpieczne podnośniki" zostaną wycofane z rynku. W przypadku jednego produktu, gdzie wykryto wady formalne przedsiębiorca podjął działania naprawcze. "We wszystkich zakwestionowanych przypadkach skierujemy zawiadomienie do organów ścigania w celu nałożenia grzywny" - podkreślił urząd.
Sprawdź, czy masz ten model
Modele, w których wykryto nieprawidłowości to: VERKE V80097 (uszkodzenie korby), HAMRON 1,5t Model: T10152-GS (zbyt krótkie ramię korby), GEKO typ: G02194 (uszkodzenie korby i ramion podnośnika), Einparts EPJ01 (brak: nazwy i adresu producenta, modelu, roku budowy i źle sporządzona instrukcja), Carmotion, art no. 63392 (deklaracja zgodności, brak roku budowy i możliwość przypadkowego wykręcenia śruby z podnośnika oraz uszkodzenie korby i łożyska), AMIO JFM-1.5T (uszkodzenie korby i ramion podnośnika), CarCommerce model: BD-02B2 (pęknięcie korby), VOREL BY TOYA 80252 (skrzywienie korby).
Natomiast inspekcję pozytywnie przeszły Cartrend 1t (nr. produktu: 10929) i START 2007 - podano. (PAP)
jls/ malk/
Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl
REKLAMA
REKLAMA