REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaki jest ulubiony samochód Polaków?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jaki jest ulubiony samochód Polaków?
Jaki jest ulubiony samochód Polaków?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jakie samochody najczęściej wybierają Polacy? Eksperci z rankomat.pl przeanalizowali marki i modele, które najczęściej można spotkać na polskich drogach. A ile lat mają samochody, którymi jeżdżą Polacy? 

Chociaż liczba rejestracji nowych samochodów systematycznie rośnie, Polacy wciąż jeżdżą głównie kilkunastoletnimi autami. Według danych porównywarki rankomat.pl, średni wiek samochodu w Polsce w pierwszych trzech kwartałach 2024 r. wyniósł niecałe 15 lat.  Eksperci rankomat.pl sprawdzili także jakie marki i modele aut najczęściej zgłaszano do ubezpieczenia w tym okresie. Okazuje się, że Polacy preferują głównie dwóch producentów samochodów.

REKLAMA

REKLAMA

Nowy samochód to Toyota a stary?

Choć w przypadku nowych samochodów, Polacy najczęściej wybierają Toyotę, na polskich drogach królują głównie starsze Volkswageny i Ople. W okresie od stycznia do września 2024 r. prawie 10% kalkulacji przeprowadzonych na rankomat.pl dotyczyło pojazdów marki Volkswagen, a 9% stanowiły samochody marki Opel. 

Ople i Volkswageny dominują także w podziale na województwa. Ople najczęściej zgłaszano do ubezpieczenia aż w ośmiu województwach, z kolei w siedmiu województwach najpopularniejszą marką okazał się Volkswagen. Jedynie w województwie mazowieckim do ubezpieczenia najczęściej zgłaszano Toyoty. Patrząc na popularność marek w poszczególnych województwach, w zachodniej Polsce największym uznaniem wśród kierowców cieszy się Volkswagen. W centralnej części kraju natomiast Polacy najczęściej po drogach poruszają się Oplem.

 

Marki samochodów według województw

Źródło zewnętrzne

Volkswagen z dieslem i Opel na benzynę

Eksperci wytypowali także najpopularniejsze modele samochodów zgłaszanych do ubezpieczenia. W okresie od stycznia do września 2024 r. Polacy najczęściej poszukiwali OC dla Volkswagena Passata z 2006 r. z silnikiem Diesla oraz Opla Astry z 2005 r. z silnikiem benzynowym.

REKLAMA

W podziale na województwa najpopularniejszy okazał się Opel Astra - model ten najczęściej zgłaszano do ubezpieczenia aż w 9 województwach. Volkswagen Golf dominował z kolei w trzech województwach: dolnośląskim, zachodniopomorskim oraz pomorskim. Natomiast w lubuskim oraz opolskim kierowcy najczęściej chcieli ubezpieczyć Volkswagena Passata, a w województwach lubelskim oraz warmińsko-mazurskim najpopularniejszym modelem okazało się Audi A4.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Modele samochodów

Źródło zewnętrzne

Ile lat mają samochody w Polsce? 

Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, we wrześniu 2024 zarejestrowano w Polsce 41 466 nowych samochodów osobowych, czyli o 5,59% więcej niż rok wcześniej oraz o 12,32% więcej niż w sierpniu 2024 roku. Najczęściej rejestrowaną marką była Toyota – samochody tego producenta zgłaszano do rejestracji 7517 razy. Mimo rosnącej sprzedaży nowych aut na polskich drogach wciąż dominują, starsze kilkunastoletnie auta. 

Średni wiek samochodów zgłaszanych do ubezpieczenia z rankomat.pl wyniósł 14,6 lat. Najmłodszymi samochodami jeżdżą mieszkańcy województwa mazowieckiego (13,7 lat). Z kolei najstarsze auta należą do kierowców z województwa warmińsko-mazurskiego - średni wiek samochodów w tym województwie to 15,8 lat.

 

Średni wiek samochodów zgłaszanych do ubezpieczenia

Źródło zewnętrzne

Ile kosztuje OC i gdzie jest najtaniej

Eksperci sprawdzili także, ile trzeba zapłacić za obowiązkowe ubezpieczenie samochodu dla najpopularniejszych modeli w danych województwach. W przypadku Opla Astry najmniej za polisę OC zapłacą średnio kierowcy z województwa podkarpackiego (529 zł), a najwięcej z mazowieckiego (698 zł). W pozostałych województwach, gdzie Opel Astra był najczęściej zgłaszanym do ubezpieczenia modelem samochodu, za obowiązkowe ubezpieczenie pojazdu trzeba będzie zapłacić od 603 zł do 676 zł.

Średni koszt polisy OC dla Volkswagena Golfa będzie wynosił 707 zł w woj. zachodniopomorskim, 712 zł w woj. dolnośląskim i 744 zł w woj. pomorskim. Z kolei dla Volkswagena Passata średnia cena polisy OC wyniesie ok. 568 zł, zarówno w województwie opolskim, jak i lubuskim.

- Miejsce zamieszkania kierowcy jest jednym z czynników, które wpływają na cenę polisy OC. Jeśli statystyki pokazują, że w danym województwie częściej dochodzi do wypadków drogowych, składka OC dla kierowców zamieszkujących ten region może być wyższa niż w innych rejonach kraju - tłumaczy Katarzyna Gaweł, ekspertka rankomat.pl - Warto jednak pamiętać, że towarzystwa ubezpieczeniowe wyliczając wysokość składki, pod uwagę biorą także wiele innych czynników związanych zarówno z kierowcą, jak i pojazdem. Duże znaczenie ma tutaj także wiek jego właściciela, liczba lat za kierownicą, czy historia szkodowości. Dopiero po analizie tych wszystkich aspektów firmy ubezpieczeniowe ustalają ostateczną cenę polisy – dodaje Katarzyna Gaweł. 

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

REKLAMA

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA