Skoda Rapid: czeskie Gran Turismo
REKLAMA
REKLAMA
Do budowy specjalnej wersji auta przystosowanej do sprawnego pokonywania długich tras, konstruktorów zainspirowała planowana sieć czechosłowackich autostrad.
REKLAMA
Wsparty na centralnej ramie rurowej, napędzany poprzez wahliwe półosie, z lekką i sztywną karoserią dostarczaną w wielu wykonaniach, ponadto bardzo dobrze wykończony, podobnie jak pozostali członkowie rodziny, skutecznie stawiał czoła najbardziej renomowanej, europejskiej konkurencji.
Zobacz też: Skoda Sagitta: Protoplasta Citigo
REKLAMA
W roku 1938 w gamie modelu Rapid bocznozaworową jednostkę napędową SV zastąpiono nowoczesnym, górnozaworowym silnikiem OHV o objętości 1558 ccm. Niedługo później rozpoczęto prace nad prototypem. Miał on ostatecznie przeistoczyć się w kolejną, najbardziej prestiżową odmianę nadwoziową gamy Rapid - aerodynamiczny samochód autostradowy.
Pierwszy prototyp aerodynamicznego Rapida ukończono jeszcze w roku 1938. Zwracał na siebie uwagę obniżonym i wydłużonym nadwoziem o zaokrąglonych kształtach, zakrytych wnękach kół tylnych i czołowych szybach ustawionych "w strzałkę".
Zobacz też: Ził-130: gaszenie ognia po sowiecku
Całkowicie przeorganizowane wnętrze, zaskutkowało odczuwalnym obniżeniem środka ciężkości pojazdu, dzięki czemu poprawiono własności jezdne auta. Przy niezmienionej technice, przyrost parametrów dynamicznych był wyraźny.
Produkcję tej odmiany Rapida planowano rozpocząć w roku 1939. Do lutego tego roku zbudowano kilka kolejnych prototypów, które - mimo wielu chętnych do ich zakupu - konsekwentnie poddawano intensywnym badaniom, także w tunelu aerodynamicznym. Marcowe wydarzenia tego roku w wiadomy sposób odcisnęły piętno na przypominanym dziś projekcie. Zadeklarowanym przyszłym nabywcom aerodynamicznych Rapidów nie było pisane zasiąść za ich sterami i pognać w dal siecią czechosłowackich autostrad.
Zobacz też: Marcos: zapomniana wyścigowa legenda
Wspólnie z modelami Popular, Favorit i Superb, Rapid budował kompleksowo odnowioną, ultranowoczesną i zunifikowaną rodzinę pojazdów marki Skoda. I - jak się wkrótce okazało - także bestsellerową.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.