REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można amortyzować samochód zabytkowy?

Fiat 500
Fiat 500 "Topolino". Czy można amortyzować samochód zabytkowy?

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę działalność m.in. w zakresie wypożyczania samochodów z kierowcą na różnego rodzaju imprezy (śluby, chrzty, jubileusze itp.). Zamierzam kupić i wykorzystywać przez okres dłuży niż rok na potrzeby tej działalności samochód zabytkowy (wpisany do rejestru zabytków) wyprodukowany na początku lat 30. XX wieku (kompletny i zdatny do użytku). Czy mogę taki samochód uznać za środek trwały i go amortyzować?

Tak, zakupiony na potrzeby prowadzonej działalności samochód zabytkowy może Pan zaliczyć do środków trwałych i go amortyzować.

REKLAMA

Nabyty przez Pana samochód zabytkowy spełnia wszystkie wymagane przez przepisy updof warunki do uznania go za środek trwały. Pana wątpliwości, co do możliwości amortyzacji samochodu zabytkowego, z całą pewnością wynikają z brzmienia art. 22c pkt 3 updof. Na jego podstawie amortyzacji nie podlegają dzieła sztuki i eksponaty muzealne. Przepisy updof nie definiują jednak pojęć „dzieło sztuki", czy „eksponat muzealny". Brak również definicji tych pojęć w innych aktach prawnych. Wobec braku ustawowej definicji należy się oprzeć na potocznym znaczeniu tych pojęć.

Zobacz też: Jak zarejestrować auto zabytkowe kupione za granicą?

W rozumieniu słownikowym „dzieło sztuki" oznacza obraz, rzeźbę itp. mające wartość artystyczną (źródło: www.sjp.pwn.pl). Samochód zabytkowy z całą pewnością nie jest dziełem sztuki. Z kolei „eksponat" oznacza przedmiot wystawiony do oglądania w muzeum lub na wystawie (źródło: www.sjp.pwn.pl). Zatem ekspona­tem muzealnym w potocznym znaczeniu jest przedmiot znajdujący się w zasobach muzealnych i stanowiący element ekspozycji muzeum. Z pytania nie wynika, żeby samochód, który zamierza Pan nabyć, znajdował się w zbiorach muzeum. Nie jest zatem eksponatem muzealnym.

Zobacz też: Formalności przy zakupie auta zabytkowego

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W związku z tym, samochód zabytkowy, który zamierza Pan nabyć na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, może Pan uznać za środek trwały i go amortyzować. Prawidłowość takiego postępowania po­twierdzają również organy podatkowe (patrz interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warsza­wie z 14 września 2009 r., sygn. IPPB1/415-520/09-2/AM).

PODSTAWA PRAWNA: art. 22a ust. 1, art. 22c pkt 3 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2012 r. poz. 361; ost.zm. Dz.U. z 2015 r. poz. 251

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: 100 pytań o samochód

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

REKLAMA

Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

REKLAMA

Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

REKLAMA