REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tańszy podatek akcyzowy od aut z silnikami powyżej 2000 cm3

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
silnik muscle car Fot. Fotolia
silnik muscle car Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Istnieje szansa, że w najbliższym czasie akcyza za samochody z silnikami o pojemności większej niż 2000 cm3 zostanie obniżona. Do Senatu trafił projekt przygotowany przez Komisję Infrastruktury mający zmienić archaiczny w swych założeniach przepis polskiego prawa.

Akcyza na importowane samochody

Wedle obowiązujących przepisów zapisanych w ustawie z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, akcyza na importowane samochody wynosi:

REKLAMA

  • 3,1 % wartości podstawy opodatkowania – dla samochodów osobowych o pojemności silnika poniżej 2000 centymetrów sześciennych;
  • 18,6 % wartości podstawy opodatkowania – dla samochodów osobowych o pojemności silnika powyżej 2000 centymetrów sześciennych.

Oznacza to, że każde auto, którego silnik nawet minimalnie przekracza dopuszczalny limit 2000 cm3, objęte jest aż 6 krotnie większą akcyzą niż pozostałe samochody. Nie ma znaczenia czy mowa jest o aucie z motorem o pojemności skokowej 2,1 l czy 6,2 l. Oba objęte są identyczną stawką podatku akcyzowego.

Porsche Macan Turbo

Kamil Fraszkiewicz

Nowelizacja ustawy o podatku akcyzowym zakłada, że akcyza na samochody z silnikami o pojemności powyżej 2000 cm3 zostanie obniżona z 18,6 % do 4,6 %. Oznaczałoby to, że byłaby tylko o 1,5% większa niż w przypadku aut z silnikami mniejszymi niż dwa litry pojemności.

Powody wysokiej akcyzy na silniki powyżej 2000 cm3

Skąd jednak taka zmiana stanowiska? Po prostu dlatego, że zmiana ta powinna nastąpić już kilkanaście lat wcześniej. Obecnie obowiązujące przepisy odwołują się bowiem jeszcze do czasów, gdy w Polsce mieliśmy swój własny przemysł motoryzacyjny. Ówczesnej władzy zależało na tym, aby ograniczyć import pojazdów z zagranicy, zwiększając popyt na rodzime samochody. Jako, że polskie fabryki produkowały auta z silnikami do 2,0-litrów pojemności skokowej, to taka granica została ustalona.

Zobacz też: Jak pobrać elektroniczne potwierdzenie zapłaty akcyzy od samochodów osobowych?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Oczywiście tworząc lub nowelizując przepisy powoływano się na względy szeroko rozumianej ekologii. Problem polega na tym, że przepisy te nie mają nic wspólnego z dobrem środowiska naturalnego. Nie różnicują aut ze względu na wiek czy normy emisji spalin, które spełniają. Z góry zakładają, że silniki 2,0-litrowe są dużo bardziej ekologiczne niż jednostki o pojemności 2,2 l. Jest to oczywiście absurd.

Nowoczesne silniki posiadają bowiem zaawansowane katalizatory redukujące emisję szkodliwych gazów do atmosfery. W rezultacie nawet 4-litrowy Diesel emituje mniej cząstek sadzy czy NOx niż wyeksploatowany silnik 1,9 z turbosprężarką.

Zobacz też: Przebieg auta a jego cena: sprowadzane samochody

Przepisy nie uwzględniają także tego, że nawet nowoczesny diesel pozbawiony przez jego właściciela filtra DPF może być bardziej szkodliwy dla środowiska niż 3,0-litrowy, benzynowy motor. Tego niestetety nie będą regulować także i nowe przepisy, choć w ich uzasadnieniu zostało o tym napomniane:

„W Polskiej rzeczywistości (…) stosunkowo nowe, kilkuletnie pojazdy z silnikami diesla o pojemnościach poniżej 2000 cm3 są pozbawiane filtrów (np. typu DPF w silniku 1,9 TDI lub 2,0) w celu uniknięcia kosztownych remontów oraz podwyższenia osiągów samochodu.  Silnik zasilany benzyną bezołowiową o pojemności 5000 cm3 nie degraduje środowiska naturalnego substancjami toksycznymi tak jak wszechobecne silniki diesla (1,9 lub 2,0) zwłaszcza bez stosownego filtra w układzie wydechowym.”

Zobacz też: Sprowadzane samochody – jak zarabiają na nich handlarze?

Być może w przyszłości Komisja Infrastruktury opracuje rozwiązania mające na celu wyeliminowanie z rynku aut, które ze względu na wysoki stopień zużycia, są niebezpieczne dla środowiska naturalnego, a w tym i dla ludzi. Choć dziś takie narzędzia istnieją, to okazują się prawie zupełnie nieskuteczne w działaniu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mandaty BALM – jak odwołać się od kar nałożonych przez niemieckie służby kontroli transportu drogowego?

Mandaty od Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM – BAG to poprzednia nazwa) to zmora wielu przewoźników działających w Niemczech. Kary bywają wysokie, a procedury odwoławcze skomplikowane. To sprawia, że wielu przedsiębiorców rezygnuje z walki o swoje prawa. Jest to jednak błąd. Jeśli są podstawy do odwołania, warto je wnieść. Jak to zrobić?

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

REKLAMA

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA