REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tańszy podatek akcyzowy od aut z silnikami powyżej 2000 cm3

silnik muscle car Fot. Fotolia
silnik muscle car Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Istnieje szansa, że w najbliższym czasie akcyza za samochody z silnikami o pojemności większej niż 2000 cm3 zostanie obniżona. Do Senatu trafił projekt przygotowany przez Komisję Infrastruktury mający zmienić archaiczny w swych założeniach przepis polskiego prawa.

Akcyza na importowane samochody

Wedle obowiązujących przepisów zapisanych w ustawie z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, akcyza na importowane samochody wynosi:

REKLAMA

  • 3,1 % wartości podstawy opodatkowania – dla samochodów osobowych o pojemności silnika poniżej 2000 centymetrów sześciennych;
  • 18,6 % wartości podstawy opodatkowania – dla samochodów osobowych o pojemności silnika powyżej 2000 centymetrów sześciennych.

Oznacza to, że każde auto, którego silnik nawet minimalnie przekracza dopuszczalny limit 2000 cm3, objęte jest aż 6 krotnie większą akcyzą niż pozostałe samochody. Nie ma znaczenia czy mowa jest o aucie z motorem o pojemności skokowej 2,1 l czy 6,2 l. Oba objęte są identyczną stawką podatku akcyzowego.

Porsche Macan Turbo 2014 maska silnika

Porsche Macan Turbo

Kamil Fraszkiewicz

Nowelizacja ustawy o podatku akcyzowym zakłada, że akcyza na samochody z silnikami o pojemności powyżej 2000 cm3 zostanie obniżona z 18,6 % do 4,6 %. Oznaczałoby to, że byłaby tylko o 1,5% większa niż w przypadku aut z silnikami mniejszymi niż dwa litry pojemności.

Powody wysokiej akcyzy na silniki powyżej 2000 cm3

Skąd jednak taka zmiana stanowiska? Po prostu dlatego, że zmiana ta powinna nastąpić już kilkanaście lat wcześniej. Obecnie obowiązujące przepisy odwołują się bowiem jeszcze do czasów, gdy w Polsce mieliśmy swój własny przemysł motoryzacyjny. Ówczesnej władzy zależało na tym, aby ograniczyć import pojazdów z zagranicy, zwiększając popyt na rodzime samochody. Jako, że polskie fabryki produkowały auta z silnikami do 2,0-litrów pojemności skokowej, to taka granica została ustalona.

Zobacz też: Jak pobrać elektroniczne potwierdzenie zapłaty akcyzy od samochodów osobowych?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Oczywiście tworząc lub nowelizując przepisy powoływano się na względy szeroko rozumianej ekologii. Problem polega na tym, że przepisy te nie mają nic wspólnego z dobrem środowiska naturalnego. Nie różnicują aut ze względu na wiek czy normy emisji spalin, które spełniają. Z góry zakładają, że silniki 2,0-litrowe są dużo bardziej ekologiczne niż jednostki o pojemności 2,2 l. Jest to oczywiście absurd.

Nowoczesne silniki posiadają bowiem zaawansowane katalizatory redukujące emisję szkodliwych gazów do atmosfery. W rezultacie nawet 4-litrowy Diesel emituje mniej cząstek sadzy czy NOx niż wyeksploatowany silnik 1,9 z turbosprężarką.

Zobacz też: Przebieg auta a jego cena: sprowadzane samochody

Przepisy nie uwzględniają także tego, że nawet nowoczesny diesel pozbawiony przez jego właściciela filtra DPF może być bardziej szkodliwy dla środowiska niż 3,0-litrowy, benzynowy motor. Tego niestetety nie będą regulować także i nowe przepisy, choć w ich uzasadnieniu zostało o tym napomniane:

„W Polskiej rzeczywistości (…) stosunkowo nowe, kilkuletnie pojazdy z silnikami diesla o pojemnościach poniżej 2000 cm3 są pozbawiane filtrów (np. typu DPF w silniku 1,9 TDI lub 2,0) w celu uniknięcia kosztownych remontów oraz podwyższenia osiągów samochodu.  Silnik zasilany benzyną bezołowiową o pojemności 5000 cm3 nie degraduje środowiska naturalnego substancjami toksycznymi tak jak wszechobecne silniki diesla (1,9 lub 2,0) zwłaszcza bez stosownego filtra w układzie wydechowym.”

Zobacz też: Sprowadzane samochody – jak zarabiają na nich handlarze?

Być może w przyszłości Komisja Infrastruktury opracuje rozwiązania mające na celu wyeliminowanie z rynku aut, które ze względu na wysoki stopień zużycia, są niebezpieczne dla środowiska naturalnego, a w tym i dla ludzi. Choć dziś takie narzędzia istnieją, to okazują się prawie zupełnie nieskuteczne w działaniu.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

REKLAMA

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

REKLAMA

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

100,50 zł. Tyle musi zapłacić pewna grupa kierowców. Bezterminowe prawo jazdy do wymiany

Przez ponad 10 lat kierowcy w Polsce cieszyli się bezterminowymi prawami jazdy. Jednak nachodzi moment, w którym te dokumenty przestaną obowiązywać. Co to oznacza dla wszystkich posiadaczy tych ważnych dokumentów? 

REKLAMA