REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tańszy podatek akcyzowy od aut z silnikami powyżej 2000 cm3

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
silnik muscle car Fot. Fotolia
silnik muscle car Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Istnieje szansa, że w najbliższym czasie akcyza za samochody z silnikami o pojemności większej niż 2000 cm3 zostanie obniżona. Do Senatu trafił projekt przygotowany przez Komisję Infrastruktury mający zmienić archaiczny w swych założeniach przepis polskiego prawa.

Akcyza na importowane samochody

Wedle obowiązujących przepisów zapisanych w ustawie z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, akcyza na importowane samochody wynosi:

REKLAMA

  • 3,1 % wartości podstawy opodatkowania – dla samochodów osobowych o pojemności silnika poniżej 2000 centymetrów sześciennych;
  • 18,6 % wartości podstawy opodatkowania – dla samochodów osobowych o pojemności silnika powyżej 2000 centymetrów sześciennych.

Oznacza to, że każde auto, którego silnik nawet minimalnie przekracza dopuszczalny limit 2000 cm3, objęte jest aż 6 krotnie większą akcyzą niż pozostałe samochody. Nie ma znaczenia czy mowa jest o aucie z motorem o pojemności skokowej 2,1 l czy 6,2 l. Oba objęte są identyczną stawką podatku akcyzowego.

Porsche Macan Turbo

Kamil Fraszkiewicz

Nowelizacja ustawy o podatku akcyzowym zakłada, że akcyza na samochody z silnikami o pojemności powyżej 2000 cm3 zostanie obniżona z 18,6 % do 4,6 %. Oznaczałoby to, że byłaby tylko o 1,5% większa niż w przypadku aut z silnikami mniejszymi niż dwa litry pojemności.

Powody wysokiej akcyzy na silniki powyżej 2000 cm3

Skąd jednak taka zmiana stanowiska? Po prostu dlatego, że zmiana ta powinna nastąpić już kilkanaście lat wcześniej. Obecnie obowiązujące przepisy odwołują się bowiem jeszcze do czasów, gdy w Polsce mieliśmy swój własny przemysł motoryzacyjny. Ówczesnej władzy zależało na tym, aby ograniczyć import pojazdów z zagranicy, zwiększając popyt na rodzime samochody. Jako, że polskie fabryki produkowały auta z silnikami do 2,0-litrów pojemności skokowej, to taka granica została ustalona.

Zobacz też: Jak pobrać elektroniczne potwierdzenie zapłaty akcyzy od samochodów osobowych?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Oczywiście tworząc lub nowelizując przepisy powoływano się na względy szeroko rozumianej ekologii. Problem polega na tym, że przepisy te nie mają nic wspólnego z dobrem środowiska naturalnego. Nie różnicują aut ze względu na wiek czy normy emisji spalin, które spełniają. Z góry zakładają, że silniki 2,0-litrowe są dużo bardziej ekologiczne niż jednostki o pojemności 2,2 l. Jest to oczywiście absurd.

Nowoczesne silniki posiadają bowiem zaawansowane katalizatory redukujące emisję szkodliwych gazów do atmosfery. W rezultacie nawet 4-litrowy Diesel emituje mniej cząstek sadzy czy NOx niż wyeksploatowany silnik 1,9 z turbosprężarką.

Zobacz też: Przebieg auta a jego cena: sprowadzane samochody

Przepisy nie uwzględniają także tego, że nawet nowoczesny diesel pozbawiony przez jego właściciela filtra DPF może być bardziej szkodliwy dla środowiska niż 3,0-litrowy, benzynowy motor. Tego niestetety nie będą regulować także i nowe przepisy, choć w ich uzasadnieniu zostało o tym napomniane:

„W Polskiej rzeczywistości (…) stosunkowo nowe, kilkuletnie pojazdy z silnikami diesla o pojemnościach poniżej 2000 cm3 są pozbawiane filtrów (np. typu DPF w silniku 1,9 TDI lub 2,0) w celu uniknięcia kosztownych remontów oraz podwyższenia osiągów samochodu.  Silnik zasilany benzyną bezołowiową o pojemności 5000 cm3 nie degraduje środowiska naturalnego substancjami toksycznymi tak jak wszechobecne silniki diesla (1,9 lub 2,0) zwłaszcza bez stosownego filtra w układzie wydechowym.”

Zobacz też: Sprowadzane samochody – jak zarabiają na nich handlarze?

Być może w przyszłości Komisja Infrastruktury opracuje rozwiązania mające na celu wyeliminowanie z rynku aut, które ze względu na wysoki stopień zużycia, są niebezpieczne dla środowiska naturalnego, a w tym i dla ludzi. Choć dziś takie narzędzia istnieją, to okazują się prawie zupełnie nieskuteczne w działaniu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rozwiązanie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC) [PROJEKT]

W środę, 4 czerwca 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Chodzi o zmiany dotyczące rozwiązania umowy OC.

Transport w Polsce 2024: Spadek przewozów towarów, wzrost liczby pasażerów. Informacja sygnalna GUS

Główny Urząd Statystyczny opublikował informację sygnalną dotyczącą przewodu ładunków i pasażerów w 2024 r. Z informacji GUS wynika, że w porównaniu z 2023 r., wzrosła liczba pasażerów korzystających z większości środków transportu – wyjątkiem był jedynie transport wodny śródlądowy. Z kolei całkowita masa przewiezionych ładunków oraz wykonana praca przewozowa nieznacznie się zmniejszyły.

KGP: 117 251 interwencji, 487 wypadków drogowych, 33 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 117 251 interwencji. Byli wzywani do 487 wypadków drogowych.

Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

REKLAMA

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

REKLAMA

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

REKLAMA