REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Stacje PKN Orlen będą zasilane energią słoneczną

Stacje PKN Orlen będą zasilane energią słoneczną
Stacje PKN Orlen będą zasilane energią słoneczną
PKN Orlen

REKLAMA

REKLAMA

Wybrane stacje paliw PKN Orlen będą zasilane poprzez moduły fotowoltaiczne. Na razie pilotażowy program ruszy na 11 stacjach.

W ramach pilotażowego projektu PKN Orlen montuje moduły fotowoltaiczne na 11. wybranych stacjach paliwowych w Polsce. Energia elektryczna generowana ze światła słonecznego będzie wykorzystywana na potrzeby własne tych placówek – poinformowała w czwartek spółka.

REKLAMA

PKN Orlen chce sprawdzić efektywność ekologiczną i ekonomiczną modułów fotowoltaicznych, jako odnawialnych źródeł energii w różnych lokalizacjach na terenie kraju.

Według płockiego koncernu, w panele fotowoltaiczne o łącznej mocy około 180 kWp (moc szczytowa, maksymalna - PAP) zostaną wyposażone stacje paliwowe w Płocku, Gdańsku, Gdyni, Wrocławiu, Sandomierzu, Radomiu i Bielsku-Białej, a także w miejscowości Guzów przy trasie Sochaczew-Mszczonów oraz w Krakowie i Katowicach.

Zobacz też: Wyniki sprzedaży Mercedes-Benz w 2015 r.

REKLAMA

Moduły fotowoltaiczne umieszczone zostaną na dachach i wiatach stacji paliw, wkomponowując się tym samym w dotychczasową architekturę obiektów. Ilość energii generowanej ze słońca, a także wizualizacja efektów ekologicznych, czyli ograniczenia emisji do atmosfery substancji szkodliwych, będą prezentowane na monitorach zainstalowanych wewnątrz placówek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Głównym celem pilotażowego projektu wykorzystania paneli fotowoltaicznych jest sprawdzenie efektywności technologii konwersji energii słońca w elektryczną w różnych lokalizacjach geograficznych o zróżnicowanym nasłonecznieniu” – podkreślił PKN Orlen.

Jak wyjaśnił płocki koncern, dzięki danym pozyskanym w programie pilotażowym określone zostaną warunki opłacalności wykorzystania modułów fotowoltaicznych „na szerszą skalę” na stacjach paliwowych, a także na innych budynkach o odpowiedniej konstrukcji dachu i w lokalizacji gwarantującej dobre nasłonecznienie.

Zobacz też: Jak powstaje kolor samochodu?

REKLAMA

„Energia elektryczna generowana ze światła słonecznego zasili część potrzeb własnych stacji przynosząc zarówno efekt ekologiczny w postaci pozyskania czystego źródła prądu nieobarczonego skumulowaną emisją substancji takich jak dwutlenek węgla, tlenek węgla, tlenek azotu, tlenki siarki oraz pył, jak też efekt ekonomiczny poprzez ograniczenie zakupu energii z sieci” – zaznaczył PKN Orlen.

Według spółki, wyposażenie stacji paliwowych w panele fotowoltaiczne na terenie o dużym stopniu zapylenia, jak Kraków i Katowice, „pozwoli dodatkowo sprawdzić w fazie testów wydajność instalacji w trudnych warunkach środowiskowych”.

PKN Orlen przypomniał, że fotowoltaika jest technologią polegającą na konwersji energii promieniowania słonecznego w energię elektryczną, a pozyskany w ten sposób prąd stały zostaje przekształcony w zmienny dzięki inwerterom, działającym w oparciu o układy elektroniczne. Moduły fotowoltaiczne zbudowane są najczęściej z niewielkich ogniw krystalicznych, będących półprzewodnikami uzyskanymi z różnych związków.

Na stacjach płockiego koncernu zostaną zamontowane panele z ogniw krzemowych mono i polikrystalicznych.

PKN Orlen jest największym podmiotem branży rafineryjno-petrochemicznej w Polsce i jednym z największych w Europie. Na terenie kraju posiada największą sieć stacji paliwowych – to ponad 1750 placówek. Poprzez spółki zależne płocki koncern ma także stacje paliwowe w Niemczech, Czechach i na Litwie.

Łącznie w grupie kapitałowej PKN Orlen na rynkach Europy Środkowej, w tym także Polski, działa ponad 2650 stacji paliwowych. (PAP)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

REKLAMA