REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Stacje PKN Orlen będą zasilane energią słoneczną

Stacje PKN Orlen będą zasilane energią słoneczną
Stacje PKN Orlen będą zasilane energią słoneczną
PKN Orlen

REKLAMA

REKLAMA

Wybrane stacje paliw PKN Orlen będą zasilane poprzez moduły fotowoltaiczne. Na razie pilotażowy program ruszy na 11 stacjach.

W ramach pilotażowego projektu PKN Orlen montuje moduły fotowoltaiczne na 11. wybranych stacjach paliwowych w Polsce. Energia elektryczna generowana ze światła słonecznego będzie wykorzystywana na potrzeby własne tych placówek – poinformowała w czwartek spółka.

REKLAMA

PKN Orlen chce sprawdzić efektywność ekologiczną i ekonomiczną modułów fotowoltaicznych, jako odnawialnych źródeł energii w różnych lokalizacjach na terenie kraju.

Według płockiego koncernu, w panele fotowoltaiczne o łącznej mocy około 180 kWp (moc szczytowa, maksymalna - PAP) zostaną wyposażone stacje paliwowe w Płocku, Gdańsku, Gdyni, Wrocławiu, Sandomierzu, Radomiu i Bielsku-Białej, a także w miejscowości Guzów przy trasie Sochaczew-Mszczonów oraz w Krakowie i Katowicach.

Zobacz też: Wyniki sprzedaży Mercedes-Benz w 2015 r.

REKLAMA

Moduły fotowoltaiczne umieszczone zostaną na dachach i wiatach stacji paliw, wkomponowując się tym samym w dotychczasową architekturę obiektów. Ilość energii generowanej ze słońca, a także wizualizacja efektów ekologicznych, czyli ograniczenia emisji do atmosfery substancji szkodliwych, będą prezentowane na monitorach zainstalowanych wewnątrz placówek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Głównym celem pilotażowego projektu wykorzystania paneli fotowoltaicznych jest sprawdzenie efektywności technologii konwersji energii słońca w elektryczną w różnych lokalizacjach geograficznych o zróżnicowanym nasłonecznieniu” – podkreślił PKN Orlen.

Jak wyjaśnił płocki koncern, dzięki danym pozyskanym w programie pilotażowym określone zostaną warunki opłacalności wykorzystania modułów fotowoltaicznych „na szerszą skalę” na stacjach paliwowych, a także na innych budynkach o odpowiedniej konstrukcji dachu i w lokalizacji gwarantującej dobre nasłonecznienie.

Zobacz też: Jak powstaje kolor samochodu?

REKLAMA

„Energia elektryczna generowana ze światła słonecznego zasili część potrzeb własnych stacji przynosząc zarówno efekt ekologiczny w postaci pozyskania czystego źródła prądu nieobarczonego skumulowaną emisją substancji takich jak dwutlenek węgla, tlenek węgla, tlenek azotu, tlenki siarki oraz pył, jak też efekt ekonomiczny poprzez ograniczenie zakupu energii z sieci” – zaznaczył PKN Orlen.

Według spółki, wyposażenie stacji paliwowych w panele fotowoltaiczne na terenie o dużym stopniu zapylenia, jak Kraków i Katowice, „pozwoli dodatkowo sprawdzić w fazie testów wydajność instalacji w trudnych warunkach środowiskowych”.

PKN Orlen przypomniał, że fotowoltaika jest technologią polegającą na konwersji energii promieniowania słonecznego w energię elektryczną, a pozyskany w ten sposób prąd stały zostaje przekształcony w zmienny dzięki inwerterom, działającym w oparciu o układy elektroniczne. Moduły fotowoltaiczne zbudowane są najczęściej z niewielkich ogniw krystalicznych, będących półprzewodnikami uzyskanymi z różnych związków.

Na stacjach płockiego koncernu zostaną zamontowane panele z ogniw krzemowych mono i polikrystalicznych.

PKN Orlen jest największym podmiotem branży rafineryjno-petrochemicznej w Polsce i jednym z największych w Europie. Na terenie kraju posiada największą sieć stacji paliwowych – to ponad 1750 placówek. Poprzez spółki zależne płocki koncern ma także stacje paliwowe w Niemczech, Czechach i na Litwie.

Łącznie w grupie kapitałowej PKN Orlen na rynkach Europy Środkowej, w tym także Polski, działa ponad 2650 stacji paliwowych. (PAP)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dobra passa motoryzacji dobiega końca

Chociaż produkcja sprzedana pojazdów w I kwartale br. przekroczyła 60 mld zł, ogólne wyniki branży wskazują, że dobra passa przemysłu motoryzacyjnego w Polsce dobiega końca. Tak wynika z informacji firmy AutomotiveSuppliers.pl.

Po polskich drogach jeżdżą coraz starsze samochody, najbardziej leciwe są Volkswageny, a auta jakich marek mają najmniej lat

14,7 lat – tyle wynosi obecnie średni wiek samochodu zgłaszanego do ubezpieczenia. Jest to o 12 miesięcy więcej niż cztery lata wcześniej. Jednak w przypadku najczęściej spotykanych w Polsce modeli samochodów, średnia jest jeszcze wyższa i sięga prawie 18 lat.

Konfiskata auta nietrzeźwym kierowcom. Będą zmiany przepisów, ale czy na pewno łagodniejsze dla kierujących pojazdami

Kolejna zmiana przepisów dotyczących przepadku pojazdów jako kary dla nietrzeźwych kierowców. . Do Sejmu trafił projekt zmiany ustawy, w ramach którego to nie policja, ale sąd będzie dokonywał konfiskaty, ale jednocześnie zaostrzone zostaną przepisy dotyczące przepadku pojazdu.

Pijany kierowca staranował ogrodzenie. Stracił prawo jazdy w siedmiu kategoriach

35-letni pijany kierowca ciężarowej scanii staranował ogrodzenie prywatnej posesji w Szydłówku koło Mławy. Kary nie będą niskie. 

REKLAMA

Polacy jeżdżą starymi autami. Czy można je ubezpieczyć?

Średnia wieku samochodu w Polsce wynosi 15,9 lat. Na takie samochody trudno wykupić polisę Auto Casco. Na szczęście niektóre towarzystwa ubezpieczają nawet 20-letnie pojazdy.

Tylko 0,5 promila wystarczy, żeby stracić samochód. Zmienią się przepisy dotyczące pijanych kierowców

Do Sejmu trafi projekt nowelizacji Kodeksu karnego oraz niektórych innych ustaw. Projekt zakłada zmianę przepisów dotyczących konfiskaty pojazdów pijanym kierowcom. Czy to w końcu pomoże zatrzymać falę nieodpowiedzialnych kierowców na polskich drogach?

Od 1 lipca 2024 r. zmiany w opłatach drogowych! Polacy także to odczują, mimo że wzrost cen dotyczy naszych sąsiadów

Od 1 lipca 2024 r. zmieniły się opłaty drogowe w Niemczech. Opłaty dotyczą głównie branży transportu drogowego, czyli kierowców ciężarowych. Nowe stawki opłat najbardziej odczują przewoźnicy z Polski i Litwy.

Ceny paliw w Polsce. Ile zapłacimy za benzynę, olej napędowy czy gaz?

Portal e-petrol.pl prognozuje, że ceny hurtowe paliw wkrótce zaczną spadać. To może oznaczać, że na stacjach nie będzie większych zmian w cenach.

REKLAMA

Nowe zasady przeglądu samochodu. Od 1 czerwca 2024 r. Każdy kierowca powinien to wiedzieć. Co z podwyżką opłat?

Przegląd techniczny pojazdu po nowemu. Każdy kierowca powinien wiedzieć o zmianach z 2024 r. Choć nie weszły jeszcze w życie wszystkie nowe zasady, które były zapowiadane, to jednak od 1 czerwca diagnosta działa inaczej.

1500 zł mandatu i utrata prawa jazdy. Dodatkowo 13 punktów karnych. To kara za przegapienie tylko jednego znaku

Rozkojarzenie za kierownicą jest niewskazane, a kara za przegapienie tego jednego znaku może być surowa. 13 punktów karnych i 1500 zł mandatu. Lepiej uważać. 

REKLAMA