REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Stacje PKN Orlen będą zasilane energią słoneczną

Stacje PKN Orlen będą zasilane energią słoneczną
Stacje PKN Orlen będą zasilane energią słoneczną
PKN Orlen

REKLAMA

REKLAMA

Wybrane stacje paliw PKN Orlen będą zasilane poprzez moduły fotowoltaiczne. Na razie pilotażowy program ruszy na 11 stacjach.

W ramach pilotażowego projektu PKN Orlen montuje moduły fotowoltaiczne na 11. wybranych stacjach paliwowych w Polsce. Energia elektryczna generowana ze światła słonecznego będzie wykorzystywana na potrzeby własne tych placówek – poinformowała w czwartek spółka.

REKLAMA

PKN Orlen chce sprawdzić efektywność ekologiczną i ekonomiczną modułów fotowoltaicznych, jako odnawialnych źródeł energii w różnych lokalizacjach na terenie kraju.

Według płockiego koncernu, w panele fotowoltaiczne o łącznej mocy około 180 kWp (moc szczytowa, maksymalna - PAP) zostaną wyposażone stacje paliwowe w Płocku, Gdańsku, Gdyni, Wrocławiu, Sandomierzu, Radomiu i Bielsku-Białej, a także w miejscowości Guzów przy trasie Sochaczew-Mszczonów oraz w Krakowie i Katowicach.

Zobacz też: Wyniki sprzedaży Mercedes-Benz w 2015 r.

REKLAMA

Moduły fotowoltaiczne umieszczone zostaną na dachach i wiatach stacji paliw, wkomponowując się tym samym w dotychczasową architekturę obiektów. Ilość energii generowanej ze słońca, a także wizualizacja efektów ekologicznych, czyli ograniczenia emisji do atmosfery substancji szkodliwych, będą prezentowane na monitorach zainstalowanych wewnątrz placówek.

„Głównym celem pilotażowego projektu wykorzystania paneli fotowoltaicznych jest sprawdzenie efektywności technologii konwersji energii słońca w elektryczną w różnych lokalizacjach geograficznych o zróżnicowanym nasłonecznieniu” – podkreślił PKN Orlen.

Jak wyjaśnił płocki koncern, dzięki danym pozyskanym w programie pilotażowym określone zostaną warunki opłacalności wykorzystania modułów fotowoltaicznych „na szerszą skalę” na stacjach paliwowych, a także na innych budynkach o odpowiedniej konstrukcji dachu i w lokalizacji gwarantującej dobre nasłonecznienie.

Zobacz też: Jak powstaje kolor samochodu?

REKLAMA

„Energia elektryczna generowana ze światła słonecznego zasili część potrzeb własnych stacji przynosząc zarówno efekt ekologiczny w postaci pozyskania czystego źródła prądu nieobarczonego skumulowaną emisją substancji takich jak dwutlenek węgla, tlenek węgla, tlenek azotu, tlenki siarki oraz pył, jak też efekt ekonomiczny poprzez ograniczenie zakupu energii z sieci” – zaznaczył PKN Orlen.

Według spółki, wyposażenie stacji paliwowych w panele fotowoltaiczne na terenie o dużym stopniu zapylenia, jak Kraków i Katowice, „pozwoli dodatkowo sprawdzić w fazie testów wydajność instalacji w trudnych warunkach środowiskowych”.

PKN Orlen przypomniał, że fotowoltaika jest technologią polegającą na konwersji energii promieniowania słonecznego w energię elektryczną, a pozyskany w ten sposób prąd stały zostaje przekształcony w zmienny dzięki inwerterom, działającym w oparciu o układy elektroniczne. Moduły fotowoltaiczne zbudowane są najczęściej z niewielkich ogniw krystalicznych, będących półprzewodnikami uzyskanymi z różnych związków.

Na stacjach płockiego koncernu zostaną zamontowane panele z ogniw krzemowych mono i polikrystalicznych.

PKN Orlen jest największym podmiotem branży rafineryjno-petrochemicznej w Polsce i jednym z największych w Europie. Na terenie kraju posiada największą sieć stacji paliwowych – to ponad 1750 placówek. Poprzez spółki zależne płocki koncern ma także stacje paliwowe w Niemczech, Czechach i na Litwie.

Łącznie w grupie kapitałowej PKN Orlen na rynkach Europy Środkowej, w tym także Polski, działa ponad 2650 stacji paliwowych. (PAP)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Przełomowy projekt Polaka ma szansę pojawić się na ścieżkach rowerowych na całym świecie!

    Uczestnicy ruchu drogowego cieszą się z innowacji, która ma potencjał zmienić ich codzienne podróże i uczynić je bardziej bezpiecznymi. Odpowiedzią na ich rosnące potrzeby jest BikeWatch. Urządzenie to jest skierowane głównie do włodarzy gmin, którzy przekształcają przestrzeń publiczną w celu zwiększenia bezpieczeństwa i komfortu korzystających z niej mieszkańców. Oficjalna premiera BikeWatch odbyła się 21 września 2023 r. 

    Ile kosztuje kurs redukujący 6 punktów karnych?

    Kurs redukujący 6 punktów karnych powrócił. Kierowcy rzucili się do ośrodków ruchu drogowego w całym kraju, ale zszokowała ich jedna rzecz. Cena szkolenia wzrosła 3-krotnie. WORD-y chyba postanowiły odbić sobie chude lata.

    Konfiskata samochodu za przekraczanie prędkości - czy to możliwe?

    Zbliża się termin wejścia w życie przepisów umożliwiających konfiskatę pojazdów za prowadzenie w stanie nietrzeźwości. Podczas gdy władze mają czas na przyjrzenie się ewentualnym konsekwencjom tej nowelizacji, ustawa przegłosowana przez Sejm wciąż wzbudza wiele emocji. Niektórzy właściciele pojazdów obawiają się, że z czasem ten rodzaj kary będzie miał znacznie szersze zastosowanie. Czy w przyszłości może dojść do wprowadzenia w Polsce konfiskaty aut za przekroczenie prędkości, skoro takie przepisy obowiązują od lat w innych krajach Europy?

    Za co zabierają prawo jazdy na 3 miesiące?

    W Polsce są przepisy pozwalające na odbieranie kierowcom prawa jazdy na 3 miesiące. Te działają jednak w ściśle określonych przypadkach. Scenariusze są tak naprawdę trzy. Dziś każdy z nich dokładnie omówię w tym poradniku.

    REKLAMA

    Naklejka w strefie czystego transportu. Zniknie, zanim się pojawi?

    Naklejka w strefie czystego transportu miała się stać must have. Teraz rządzący wycofują się z tego pomysłu. I choć idą w dobrym kierunku, ten nadal jest problematyczny, ale dla gmin. Bo choć pojawiła się furtka kasująca nalepkę w SCT, ta okazuje się kosztowna.

    Unijne rozporządzenie AFIR. Wyższe wymogi dla infrastruktury ładowania elektryków!

    Rozporządzenie AFIR, przyjęte w lipcu tego roku przez Radę Unii Europejskiej, nakazuje rozbudowanie infrastruktury ładowania samochodów elektrycznych. Czy Polska jest na to gotowa?

    Akcja „Prędkość” w środę 20 września. Drogówka zapowiada wzmożone kontrole

    Policjanci ruchu drogowego będą w środę 20 września prowadzić działania kontrolno-prewencyjne „Prędkość” – poinformował podkom. Marcin Sulik z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Stołecznej Policji. Dodał, że działania będą prowadzone w ramach corocznej europejskiej kampanii „Roadpol Safety Day 2023”.

    Odbieranie prawa jazdy seniorom. Przepisy pozwalają na to od lat!

    Wiek i ewentualne choroby robią swoje. Senior może nie nadawać się do prowadzenia pojazdu i to pomimo wielu lat spędzonych za kółkiem. Czy jest zatem możliwość, aby stracił prawo jazdy? Trochę nie, a trochę tak. Są przepisy, które stanowią furtkę. I obowiązują od lat.

    REKLAMA

    Zakaz wjazdu do Polski i UE dla samochodów zarejestrowanych w Rosji

    Samochody zarejestrowane w Rosji dostały właśnie zakaz wjazdu na teren UE. 17 września 2023 r. stosowne przepisy zaczęły obowiązywać w Polsce. Co oznaczają? Czy przewidują jakieś wyjątki? O tym w naszym poradniku.

    Darmowe OC dla kupujących auta (nowe i używane) przed wyborami. Warto złapać okazję, bo niedługo będzie drożej!

    Duża obniżka stóp procentowych dokonana na początku września przez Radę Polityki Pieniężnej, wskutrek czego stopa WIBOR „zjechała” poniżej 6%, spowodowało zauważalny spadek raty za samochód nowy i używany – wynika z symulacji Carsmile i Otomoto Klik. Obniżka raty jest już na tyle znacząca, że pozwala pokryć koszt ubezpieczenia OC. Korzyść ta może jednak okazać się krótkotrwała, bo za chwilę auta znów zaczną drożeć – ostrzegają eksperci. 

    REKLAMA