REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kondycja branży motoryzacyjnej w Polsce

Subskrybuj nas na Youtube
fabryka produkcja Fot. Fotolia
fabryka produkcja Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rynek motoryzacyjny w Polsce stale rozszerza swój obszar działania. Dzięki temu branża ta duże szanse na osiąganie pozytywnych wyników w najbliższych latach.

Motoryzacja w Polsce

Branża motoryzacyjna umacnia swoją pozycję w polskiej gospodarce. Eksport produktów motoryzacyjnych stanowi już ok. 14-15 proc. ogółu wartości eksportu towarowego. Od kilku lat stale rośnie rola producentów części i akcesoriów samochodowych, których bardzo dobre wyniki przekładają się na wzrost całej motobranży w Polsce.

REKLAMA

Oficjalne dane pokazują, że w skali roku eksport produktów motoryzacyjnych, który jest główną siłą napędową motobranży, wynosi ok. 14-15 proc. (14,4 proc. w 2013 r.) wartości całego polskiego eksportu towarowego. Znaczenie sektora dla gospodarki potwierdzają też m.in. dane dotyczące działalności w specjalnych strefach ekonomicznych – motobranża przeważa w 6 z 14 funkcjonujących nad Wisłą SSE.

Zobacz też: Dlaczego paliwo w Polsce tanieje?

W Polsce działalność prowadzi obecnie ok. 1,3 tys. producentów motoryzacyjnych, a cały sektor – razem z przedsiębiorstwami handlowo-usługowymi – to ponad 80 tys. firm.

Produkcja części samochodowych w Polsce

REKLAMA

Jak wynika z niedawnego raportu pn. „Branża motoryzacyjna w Polsce. Liczby, podsumowania, analizy”, opublikowanego przez Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM), między 2008 a 2013 r. wartość produkcji części i akcesoriów wzrosła nominalnie aż o 69 proc. (z 30,3 do 51,1 mld zł). Równocześnie na znaczeniu traci produkcja samochodów – stagnacja, a nawet spadki liczby wyprodukowanych pojazdów osobowych, widoczne są od mniej więcej 2009 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zdaniem Aleksandra Szczyrby, CEO polskiej firmy Ferroz Export, która zajmuje sie eksportem układów wydechowych, również w 2015 r. branża motoryzacyjna będzie jednym z mocniejszych sektorów polskiej gospodarki. Głównym motorem rozwoju ma być eksport części i akcesoriów do innych krajów, w tym przede wszystkim państw Europy Zachodniej.

W 2014 r. wartość eksportowanych z Polski części i akcesoriów samochodowych najprawdopodobniej przekroczy łącznie 30 mld zł. Będzie to już o blisko 10 mld zł więcej względem wartości eksportu pojazdów. Kwoty te z roku na rok zmieniają się na korzyść części i akcesoriów, co pokazuje znaczenie ich producentów dla całej gospodarki kraju. Jest to również o tyle ciekawe, że w społecznym odbiorze branża motoryzacyjna kojarzona jest głównie z fabrykami dużych koncernów zagranicznych, a nie producentami części oryginalnych czy też części przeznaczonych na rynek wtórny” – komentuje Aleksander Szczyrba.

Zobacz też: Sprzedaż aut w Rosji spada, tracą na tym Polacy

REKLAMA

Rosnąca rola branży motoryzacyjnej jest widoczna także w odniesieniu do finansów publicznych. Według oficjalnych danych za 2012 r., wpływy z tytułu podatku od towarów i usług (VAT) związanego z działalnością motobranży wynoszą w skali roku aż 6,2 mld zł. Z tej kwoty blisko połowa (2,8 mld zł) przypadła na sprzedaż części, akcesoriów oraz usług motoryzacyjnych.

Branża odprowadza też duże kwoty w formie składek na ubezpieczenia społeczne pracowników. W 2013 r. było to ok. 4,7 mld zł. Jak oszacowała tymczasem firma doradcza KPMG, liczba osób zatrudnionych w szeroko pojętym sektorze motoryzacyjnym sięga w Polsce już ok. 350 tys., notując przy tym od kilku lat stały wzrost.

Źródło: materiały prasowe Tab2 eBiznes z wizją

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA