REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Lotos i jego ambinte plany rozwoju

Subskrybuj nas na Youtube
LOTOS  fot. moto.wieszjak.pl
LOTOS fot. moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Koncern paliwowy Lotos ma dalekosiężne plany rozwoju na najbliższe lata. Eksploatacja nowych złóż ropy naftowej, gazu ziemnego i łupkowego a do tego zwiększenie liczby platform wiertniczych. Plany Lotosu są bardzo śmiałe, a dzięki pomocy polskiego rządu mają szanse na realizacje.

Plany rozwoju Lotosu w 2015/2016 roku

REKLAMA

Lotos zakłada, że uda mu się uruchomić nawet 6 nowych centrów produkcyjnych na Bałtyku w perspektywie 8 lat. W tym najbardziej optymistycznym scenariuszu spółka szacuje, że komercyjne zasoby ropy wynoszą ok. 30 mln ton. Na przełomie 2015 i 2016 r. ruszy wydobycie ze złoża B8 o szacowanej wielkości 3,5 mln ton, na które Lotos zdobył już finansowanie z Polskich Inwestycji Rozwojowych. Dodatkowe zasoby węglowodorów tkwią w formacjach łupkowych, ale ich wydobycie jest wciąż nieopłacalne.

REKLAMA

– Chcemy dowiedzieć się wszystkiego o Bałtyku. Według naszych danych geologicznych potencjał może być rzędu 30 mln ton. Prowadzimy działania, analizujemy wyniki wykonywanych w zeszłym roku weryfikacji sejsmicznych. Gdziekolwiek stwierdzimy, że jest szansa na kumulację węglowodorów ciekłych czy gazowych, dokonamy odwiertu. Wyposażyliśmy naszą spółkę Lotos Petrobaltic w odpowiednie narzędzie, w tym roku sprowadziliśmy na Bałtyk platformę wiertniczą dającą nam możliwość operowania również na głębszych wodach – ocenia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Inwestor Zbigniew Paszkowicz, wiceprezes zarządu ds. poszukiwań i wydobycia w Grupie Lotos SA.

W poniedziałek Lotos poinformował, że spółka zależna B8 zawarła umowy emisji obligacji ze spółką Polskie Inwestycje Rozwojowe (PIR), Bankiem Gospodarstwa Krajowego (BGK) i Bankiem Pekao SA. Całkowite nakłady związane z zagospodarowaniem złoża ropy naftowej B8 na Morzu Bałtyckim sięgną ok. 1,8 mld zł. Ze strony BGK i Banku Pekao spółka pozyska 210 mln dolarów, z kolei od PIR łącznie 430 mln zł. Produkcja ma ruszyć na przełomie 2015 i 2016 r. Ma stanowić blisko 1/3 obecnej produkcji ropy w Polsce.

REKLAMA

– Planujemy, że to złoże w skali roku umożliwi nam produkcję rzędu 200-250 tys. ton. Dla porównania aktualna produkcja ze złoża B3 jest na poziomie 170 tys. ton. Czyli będzie to produkcyjnie większy potencjał od tego generowanego przez złoże B3 – wskazuje Paszkowicz.

Lotos szacuje potencjał wydobywczy B8 na 3,5 mln ton. Według ministra skarbu Włodzimierza Karpińskiego, inwestycja w bałtyckie złoże jest bardzo ważna z punktu widzenia bezpieczeństwa energetycznego kraju. Obecnie na Bałtyku gdański koncern ma 4 platformy wiertnicze, a najbardziej optymistyczny scenariusz zakłada wzrost liczby centrów produkcyjnych do 10 w perspektywie 5-8 lat.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– Nasze działania w zakresie poszukiwań i wydobycia wpisują się w bezpieczeństwo energetyczne naszego kraju, w związku z tym każdy z tych projektów tworzy bezpieczeństwo i wzrost wydobycia. Złoże B3, które eksploatujemy, ma wydłużoną koncesję na wydobycie o 10 lat, do lipca 2026 r. To bardzo dobre złoże, dające nam bardzo dobre wyniki, podtrzymujemy ciśnienie złożowe i mamy bardzo dobre perspektywy produkcyjne. Planujemy do końca 2026 wyprodukować dodatkowe 1,5 mln ton – zapowiada wiceprezes Lotosu.

Dzięki koncesjom na poszukiwanie i wydobycie węglowodorów z konwencjonalnych złóż na Morzu Bałtyckim Lotos może poszukiwać także gazu i ropy naftowej w formacjach łupkowych.

– Każdy odwiert wykorzystujemy do poboru rdzeni w tych strefach, gdzie jest szansa na to, że występują tam kumulacje węglowodorów niekonwencjonalnych, gazowych czy ropnych. Rdzenie wykorzystywane są przez naukowców z naszych uczelni, głównie AGH, do tego, abyśmy zdefiniowali właściwą technologię szczelinowania i odblokowali potencjał łupkowy, o który wiemy, że jest w Polsce – uważa Zbigniew Paszkowicz.

Dostępne obecnie technologie nie pozwalają w sposób opłacalny wydobywać gazu lub ropy w formach łupkowych pod dnem morza. W rezultacie nigdzie na świecie nie jest prowadzona taka działalność.

– Po prostu nakłady potrzebne do uruchomienia produkcji na terenach morskich na dzisiaj przewyższają przychody, które można z tego tytułu uzyskać. Natomiast, ponieważ prowadzimy badania w relatywnie niedużej odległości od brzegu, zakładamy, że w zakresie geologicznym są to tereny zbliżone. I te badania służą do budowania naszej wiedzy o geologii, która jest na terenie lądowym – podsumowuje Paszkowicz.

Źródło: materiały prasowe Newseria.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA