REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W sierpniu nowych samochodów przybyło nieznacznie, spadła sprzedaż dostawczaków

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Na rynku nowych samochodów spadła sprzedaż dostawczaków, przybyło nowych samochodów osobowych
Na rynku nowych samochodów spadła sprzedaż dostawczaków, przybyło nowych samochodów osobowych
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Z nowości wartych odnotowania w środku wakacji na rynku nowych samochodów, to rosnące zainteresowania pojazdami produkcji chińskiej, wśród tradycyjnych marek – nadzwyczaj duże zainteresowanie autami z logo Mazda. W sierpniu generalnie zainteresowanie kupnem nowych samochodów wyraźnie wyhamowało.

Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, w sierpniu zarejestrowano 37 071 nowych samochodów osobowych (+2,5 proc. rdr) i 4 801 nowych samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony (-3,4 proc. rdr). Skumulowany wzrost całego rynku wyniósł 1,8 procent rok do roku.

REKLAMA

REKLAMA

Rynek nowych samochodów: w sierpniu nieoczekiwany popyt na nowe Mazdy

Toyota cały czas pozostaje zdecydowanym liderem rynku nowych samochodów osobowych. Japońska marka w sierpniu co prawda odnotowała spadek liczby rejestracji względem analogicznego okresu ubiegłego roku aż o 17 proc., ale 7 213 rejestracji to i tak niemal dwa razy więcej niż druga marka z tego zestawienia zestawieniu.
Tą drugą marką jest oczywiście Skoda, która od jakiegoś czasu nie opuszcza tego stopnia podium. Co istotne, czeska marka zwiększyła liczbę rejestracji aż o 20 proc., osiągając rejestrację 3 700 egzemplarzy.
Na trzecim miejscu znalazł się Volkswagen z wynikiem 2 499 rejestracji.

W czołowej dziesiątce doszło do jednej niespodzianki. Znalazła się w niej bowiem Mazda z 1 279 egzemplarzami, co oznacza wzrost względem sierpnia 2023 roku aż o 69 proc. (najwięcej spośród marek TOP 15).

Nowe samochody: ubywa chętnych na osobowe Volvo, Audi wciąż przed Mercedesem i BMW

Audi pozostaje najlepiej sprzedającą się marką premium (2 339 egz.), wyprzedzając Mercedesa (2 150) i BMW (1 865). Kolejny świetny miesiąc odnotował Lexus, który ze 1 150 egzemplarzami zwiększył liczbę rejestracji rok do roku o 63 proc.
Na drugim biegunie w sierpniu znalazło się Volvo, którego sprzedaż mocno zanurkowała – o 37 proc. do 448 egzemplarzy. Szwedzka marka w analogicznym okresie ubiegłego roku była przed Lexusem, a teraz zamyka czołową dwudziestkę.

REKLAMA

Toyota Corolla, Toyota Yaris Cross i Toyota Yaris to najchętniej kupowane modele na rynku nowych samochodów

Najpopularniejszym modelem w sierpniu była Toyota Corollą (1 705 egz.) przed Toyotą Yaris Cross (1 591) i Toyotą Yaris (1 122).
Japoński producent zdominował więc to zestawienie. Na w/w świetną sprzedaż Mazdy zapracowały głównie Mazda CX-30 (578) oraz Mazda 3 (540). 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Biorąc pod uwagę rejestracje według rodzaju napędu, po sierpniu 2024 r. najpopularniejszym wyborem nadal są samochody na benzynę, ale ich udział w rynku szybko maleje. Od stycznia do sierpnia 2023 r. było to 43,4 proc., podczas gdy teraz to już tylko 36,9 proc.
Benzyniaki są też jedynym rodzajem napędu obok FCEV, którego liczba rejestracji spadła względem 2023 roku.

Drugim najpopularniejszym rodzajem napędu są miękkie hybrydy (MHEV), które wybiera 24,1 proc. klientów (wzrost o 40,7 proc. rdr), a trzecim pełne hybrydy – 22 proc. udziału w rynku i wzrost o 38,3 proc. rdr.
Diesle mają 8,7 proc. udziału, samochody elektryczne (BEV) 3,1 proc., samochody na LPG 2,7 proc., a hybrydy plug-in (PHEV) 2,6 proc.

Renault niezmiennie liderem w segmencie aut do 3,5 tony

Tak jak Toyota od dawna jest liderem rynku nowych samochodów osobowych, tak Renault nie ma konkurencji na rynku nowych samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony.
W sierpniu zarejestrowano 985 samochodów francuskiego producenta, co pozwoliło mu objąć ponad 20 proc. udziału w rynku.

Podium w sierpniu dość spodziewanie uzupełniły Ford (717 egzemplarzy) oraz Fiat (526).
Dla amerykańskiego producenta najważniejszym wydarzeniem tego miesiącu jest odzyskanie pozycji lidera w segmencie pick-upów przez Forda Rangera po kilkunastu miesiącach przerwy. Spośród marek TOP 10 największy wzrost sprzedaży odnotował natomiast Citroen (+72,6 proc. rdr). 

Najpopularniejszym modelem w sierpniu był oczywiście Renault Master (725 egz.), którego liczba rejestracji była niemal dwa razy wyższa od drugiego Mercedesa Sprintera (374).
W czołowej piątce znalazły się jeszcze Fiat Ducato (369), Iveco Daily (344) oraz Toyota Proace City (314).

Co się najlepiej sprzedaje na platformie Superauto.pl

Uzupełnieniem danych sprzedażowych są liczby pochodzące z platformy sprzedażowej Superauto.pl. W sierpniu najpopularniejszą marką wolumenową na tej platformie była Skoda (15 proc.), która minimalnie wyprzedziła Toyotę (blisko 15 proc.) i Hyundaia (12 proc.).
Średnia cena samochodu marki popularnej wyniosła 133 467 zł, będąc niższą o ponad 6 tysięcy złotych niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.
Podobny trend ma miejsce w segmencie samochodów premium, gdzie średnia cena na platformie sprzedażowej Superauto.pl wyniosła 273 852 zł, podczas gdy rok temu było to 314 007 zł. Najpopularniejszą marką premium w sierpniu w Superauto.pl był Mercedes (43 proc.) przed Audi (21 proc.) i BMW (15 proc.). 

W segmencie samochodów dostawczych klienci Superauto.pl najczęściej decydowali się na Renault (31 proc.), Forda (19 proc.) i Fiata (16 proc.). Podobnie jak w pozostałych segmentach, średnia cena samochodu dostawczego względem sierpnia 2023 r. spadła z 147 789 zł – do 133 467 zł netto.
– Obserwując obecne trendy na polskim rynku motoryzacyjnym, dostrzegam zmiany w preferencjach konsumentów i dynamice rynku. Chociaż Toyota utrzymuje swoją dominującą pozycję, to wzrost popularności marek premium jest aż nadto widoczny – komentuje Bartosz Chojnacki, wiceprezes zarządu Superauto.pl.

– Widoczny jest również spadek udziału samochodów benzynowych na rzecz technologii hybrydowych oraz wzrost zainteresowania chińskimi samochodami – dodaje Bartosz Chojnacki.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA