REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ceny używanych aut stale rosną? Trzeci kwartał 2023 na rynku samochodowym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ceny używanych aut stale rosną?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Zbliża się koniec roku, czyli czas na zmiany – również dla użytkowników świata motoryzacji. Ceny paliw spadają, preferencje konsumentów obierają inny kierunek, a oferty drożeją. Aż 27% wciąż stanowią ogłoszenia w przedziale cenowym 25–50 tys. zł, natomiast wyższych wartości pojawia się coraz więcej.

Od początku 2023 roku do końca trzeciego kwartału na portalach motoryzacyjnych pojawiło się ponad 1,5 mln ofert sprzedaży aut używanych. Ponad 50% z nich dotyczyło samochodów produkowanych w latach 2011–2015 (ok. 25%) oraz 2016–2019 (ok. 25%). Dominacja tych roczników trwa nieprzerwanie od ubiegłego roku włącznie. Takie dane podał serwis autobaza.pl.

REKLAMA

Ceny dalej rosną?

REKLAMA

Trzeci kwartał pokazał, że na rynku aut używanych stopniowo rzadziej ukazują się ogłoszenia w przedziale cenowym 5–10 tys. zł. Ukazało się ich o blisko 4,5 p.p. mniej niż w tym samym okresie 2022 roku. Znaczny wzrost obserwuje się jednak w przypadku samochodów wystawionych na sprzedaż w widełkach 50–200 tys. zł, bo aż o 3,5 p.p. względem ubiegłego roku. Co ciekawe, na niezmiennym poziomie (ok. 26,7% wszystkich ogłoszeń) utrzymują się dalej oferty o wartości 25–50 tys. zł.

„Ceny stale rosną i szybko od tego nie odejdziemy, a raczej musimy zacząć się oswajać. Na rynku pojawia się coraz więcej nowszych aut używanych – od 2016 roku produkcji w górę – bo wedle danych za trzeci kwartał stanowiły one blisko 40% wszystkich ogłoszeń. Wraz z niższym wiekiem samochodów rosną także ceny, ale rzadko kiedy przekraczają 200 tys. zł – tutaj tendencja jest raczej spadkowa. Możemy spodziewać się, że kolejny kwartał tego roku zakończymy z dalszym wzrostem liczby ofert w przedziale od 50 tys. zł wzwyż, a te poniżej będą pojawiać się coraz rzadziej” – komentuje Piotr Korab, ekspert autobaza.pl.

Ulubione auta polskich kierowców

Kwestia najpopularniejszych marek i modeli na polskim rynku aut używanych nie jest już dla nikogo zaskoczeniem. Niezmiennie od 2019 roku na podium – co jakiś czas wymieniając się miejscami – znajdują się: 

  • Volkswagen (1), 
  • Opel (2), 
  • Ford (3). 

Z kolei w kwestii modeli dalej dominują: 

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Opel Astra (1), 
  • Volkswagen Golf (2),
  • BMW Seria 3 (3).

Benzyna znowu na czele?

Znaczna część ogłoszeń to auta spalinowe (łącznie ponad 90%) i w tym kwartale nie było inaczej. Na prowadzenie ponownie wysuwają się te z silnikiem benzynowym (ok. 47%), a tuż za nimi – diesle (ok. 45%). Jeśli chodzi o alternatywne rozwiązania – na rynku wtórnym wciąż nie pojawia się wiele ofert pojazdów elektrycznych (w Q3 ich udział przekroczył 1%), jednak tendencja jest tu rosnąca. Pojawiło się ich o prawie 0,2 p.p. więcej względem drugiego kwartału 2023 roku. Z kolei odsetek hybryd wciąż maleje. W Q3 wynosił mniej niż 2,4% wszystkich ogłoszeń, co w porównaniu do wcześniejszych wyników wykazuje się stopniowym spadkiem (wówczas odsetek ten przekraczał 2,4%). Większość kierowców decyduje się na zakup takich samochodów prosto z salonu, a co za tym idzie – nie spieszy im się ze sprzedażą. Należy więc poczekać kilka lat, gdy staną się jeszcze powszechniejsze, a i wzrosty tego typu ogłoszeń na pewno niejednego zaskoczą.

Wnioski i prognozy – co czeka nas w nadchodzących miesiącach?

REKLAMA

Podsumowując powyższe dane, największą dominację wykazywały w tym czasie ogłoszenia aut produkowanych w latach 2011–2019, pojazdy z napędem benzynowym i w przedziale cenowym 25–50 tys. zł. Można więc uznać, że tendencją były samochody nowsze i w przystępnej cenie, a biorąc pod uwagę wykluczenia, jakie niosą ze sobą zbliżające się wielkimi krokami Strefy Czystego Transportu w Polsce – wciąż „aktualne”.

„Uwzględniając ostatnie spadki cen paliw popyt na tego typu pojazdy może rosnąć. Nie jest to jednak stała zależna, ponieważ jak wiemy – stacje benzynowe zaskakują nas każdego miesiąca, jednak mimo to na auta spalinowe długo nie zabraknie chętnych. Dodatkowo, warto zaznaczyć, że popyt w dużej mierze warunkuje podaż, czyli w tym przypadku wystawiane ogłoszenia. Niebawem kierowcy będą w potrzebie wymiany swoich pojazdów na nowsze lub po prostu inny typ napędu. Znaczna część z czasem zacznie przechodzić na elektryki i hybrydy, a co za tym idzie – liczba ofert również wzrośnie. Koniec i początek roku, to moment, w którym najchętniej decydujemy się na zmiany – również aut. W związku z tym zdecydowanie możemy spodziewać się skoku pod względem zróżnicowanych ogłoszeń” – podsumowuje Piotr Korab, ekspert autobaza.pl.

Autoiso Sp. z o.o. jest właścicielem serwisu autobaza.pl oferującym raporty historii pojazdu. Od 20 lat firma dostarcza klientom wiarygodnych danych dotyczących przeszłości pojazdu. Autobaza.pl agreguje dane z wielu wiarygodnych i uznanych źródeł. Współpracuje z zaufanymi podmiotami jak m.in. holenderska fundacja Nationale Auto Pas (NAP). Serwisowi autobaza.pl został również przyznany certyfikowany dostęp do National Motor Vehicle Title Information System (NMVTIS) czyli do Krajowego Systemu Informacji o tytułach pojazdów silnikowych w USA. Dziś autobaza.pl stanowi największą, niezależną bazę danych VIN z historią pojazdów dostępną na rynku europejskim. Działalność firmy ma realny wpływ na jakość pojazdów oferowanych na rynku wtórnym w Polsce.

Źródło informacji: Autoiso Sp. z o.o.

(PAP)

Oprac. Piotr T. Szymański
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od kiedy nowy tachograf 2025? Błędy lokalizacji, problemy z czasem pracy [OBSŁUGA]

Od kiedy w przewozach międzynarodowych Unii Europejskiej obowiązuje wyłącznie nowy tachograf (G2V2)? Jak go obsługiwać? Jak zmienić kraj, dodać załadunek? Na jakie błędy uważać, by uniknąć kar?

5 tys. euro kary dla przewoźnika. 120 euro mandatu dla kierowcy. Kary za złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą [Normy]

Złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą może słono kosztować przewoźnika i kierowcę. W Niemczech przewoźnik zapłaci nawet 5 tys. euro kary, a kierowca 120 euro mandatu. Jakie są przepisy i normy w krajach UE?

Kupiłeś opony w internecie? Podatek PCC w 2025 może Cię zaskoczyć – zobacz, kiedy zapłacić i jak uniknąć kary

W 2025 roku fiskus sprawdza, kto powinien zapłacić podatek PCC za zakupy online. Jeśli kupiłeś opony przez internet: na OLX, Allegro lub Facebook Marketplace i możesz mieć obowiązek złożenia deklaracji PCC-3 i zapłacenia należnego podatku. Podatek od zakupu opon przez internet dotyczy także osób prywatnych. Zobacz, kiedy trzeba zapłacić PCC, ile wynosi kara za brak zgłoszenia oraz jak uniknąć konsekwencji.

Wakacyjny drink i… utracone prawo jazdy? Co grozi za alkohol na wodzie i ścieżkach

Prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu stanowi poważne zagrożenie – niezależnie od tego, czy poruszamy się po drogach, wodzie czy ścieżkach rowerowych. Przepisy są w tym względzie jasne, choć w niektórych sytuacjach mogą budzić wątpliwości. Warto wiedzieć, jakie konsekwencje grożą za nieodpowiedzialne zachowanie, w tym potencjalna utrata prawa jazdy.

REKLAMA

KGP: 122 159 interwencji, 550 wypadków drogowych, 37 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 122 159 interwencji. Byli wzywani do 550 wypadków drogowych.

Punkty karne: ile możesz mieć, kiedy się kasują, jak odzyskać prawo jazdy?

Zastanawiasz się, ile punktów karnych możesz mieć i kiedy znikają z Twojego konta? Interesują Cię najnowsze przepisy na 2025 rok dotyczące kasowania punktów, kursów redukcyjnych i tego, jak nie stracić prawa jazdy ani nie przepłacić za OC w 2025 roku? Ten kompleksowy przewodnik rozwieje wszelkie wątpliwości. Dowiedz się, co oznaczają punkty karne, jak działają nowe limity dla doświadczonych i początkujących kierowców, a także jakie są konsekwencje przekroczenia dozwolonej liczby punktów.

Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

REKLAMA

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

REKLAMA