REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Infiniti Q30 - konkurent BMW 1 i Audi A3

Infiniti Q30 2016
Infiniti Q30 2016
Infiniti

REKLAMA

REKLAMA

Na rynku pojawił się Infiniti Q30 nowy kompakt klasy Premium. Będzie konkurował m.in. z BMW serii 1, Audi A3 czy Mercedesem klasy A. Czym chce przekonać do siebie klientów?

Infiniti Q30 - nadwozie

Q30 to sposób na nową interpretację typowych cech designerskich Infiniti, przekształconych w nowe, dynamiczne formy. Na przykład podwójny, piętrowy grill z trójwymiarową siatką to ewolucja wlotu powietrza Q50, z bardziej płynnym przejściem w stronę lamp głównych. Pełne napięcia wyoblenia i dynamicznie prowadzone linie boczne płyną aż na maskę, przez błotniki i korpus nadwozia aż po potężnie zarysowane biodra karoserii.

REKLAMA

REKLAMA

Typowy dla marki trzeci słupek pochyla się łukiem w przód dynamicznym zakolem podkreślającym ruch nawet gdy auto stoi. Długa, niska linia dachu zbliżająca sylwetkę do ikonicznego shooting brake'a, który zawsze sam w sobie sprawia wrażenie dynamicznego ruchu, dodatkowo wzmacnia emanująca z sylwetki moc. Balans rzeźbionych w metalu kształtów przemieszczających się wobec siebie tworzy harmonijny design, natychmiast rzucający się w oczy.

Istotnym wyróżnikiem stylu Q30 jest wrażenie uniesienia karoserii nad ziemię. To wynik połączenia dużego prześwitu  z wysokością nadwozia odpowiadającą średniemu dla klasy kompaktowej wymiarowi. Wysokość Q30 (1495 mm) pozwoliła poprowadzić wyżej „punkt biodrowy” (wysokość spodziewanego stawu biodrowego pasażera: 531 mm), co ułatwia wsiadanie i wysiadanie. Przedni słupek zaprojektowano intencjonalnie smukłym, poprawiając widoczność i podnosząc zarazem poczucie kontroli.

Q30 Sport jest zawieszony nieco niżej (1475 mm), co podkreśla i tak już wyraziście sportową sylwetkę typu coupe. Efekt wzmacnia, płytko poprowadzone przeszklenie boczne.

Infiniti Q30 - wnętrze

Wymiary wewnętrzne Q30 zaliczają się do najlepszych w segmencie kompaktowych aut premium. Szerokość kabiny na wysokości przednich siedzeń to 1393 mm, na wysokości kanapy – 1349 mm. Przestrzeń nad głowami z przodu (bez szyberdachu) wynosi 108 mm, zaś z tyłu – 43 mm. Przestrzeń na nogi z przodu to 626 mm, z tyłu natomiast 538 mm. Szerokość kabiny na wysokości bioder to 1324 mm z przodu i 1244 mm z tyłu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Przestrzeń bagażowa również należy do największych w klasie – ma 430 l pojemności, a w dodatku wykorzystywanie jej ułatwiają szeroki otwór załadunkowy oraz praktyczne, prostopadłościenne kształty i możliwość składania kanapy w proporcji 60:40.

Q30 dostępny jest w wersjach bazowej, Premium i Premium Tech, ale można też wybrać wariant Q30 Sport. Między wariantami Q30 i Q30 Sport są spore różnice związane z ich odmiennymi osobowościami, wyrażającymi się również w stylistyce i wymiarach – Q30 Sport jest zawieszony o 15 mm niżej (ma wysokość 1475 mm) niż Q30. Różni je także dynamika jazdy, a to ze względu na inne nastawy resorowania, inną charakterystykę jezdną i inne prowadzenie. Dzięki temu nabywcy aut segmentu kompaktowego premium mają wybór i możliwość nabycia auta dopasowanego do ich osobistych potrzeb i preferencji.

Infiniti Q30 - silniki

Każdy z silników stosowanych w modelu Q30 zaprojektowano tak, by reagował na ruchy pedału gazu tyleż płynnie, co żywiołowo, a inżynierowie-silnikowcy Infiniti sprawili, że użytkownicy Q30 odbierają zdolności auta do przyspieszania jako natychmiastowe oraz progresywne, i prowadząc samochód cieszą się pewnością reakcji i wrażeniem pełni kontroli. Aby to osiągnąć, w mechanizmie pedału przyspieszenia zastosowano amortyzator udarowy, dzięki któremu silnik reaguje na ruch pedału gazu bez najmniejszego opóźnienia.

Zobacz też: Lexus LC500 - luksusowe coupe

Wrażenie niekończącej się mocy przy każdej prędkości obrotowej sprawia, że kierowca może zaufać możliwościom Q30 podczas bezpiecznego wyprzedzania i włączania się do ruchu autostradowego, przy wysokich prędkościach. Poszerzając zakres, w jakim dostępne są moc i moment obrotowy, inżynierowie Infiniti sprawili, że samochód w każdych okolicznościach oddaje do dyspozycji swego kierowcy odpowiednie osiągi.

Czterocylindrowe jednostki napędowe – wysokoprężne i benzynowe – dostępne w Infiniti Q30 spełniają zróżnicowane wymagania klientów na całym świecie. Każda w szerokim zakresie obrotów zapewnia dostępność mocy i momentu obrotowego dla możliwości liniowego, dynamicznego przyspieszania w każdych okolicznościach. Tak nieograniczony dostęp do wszystkich osiągów silnika jest najbardziej odczuwalny w niskim zakresie obrotów, w którym większość kierowców na co dzień użytkuje swe auta.

W modelach specyfikacji Base, Premium i Premium Tech dostępne są silniki benzynowy 1.6 i dwa turbodiesle (1.5 i 2.2).

Silniki benzynowe - motor 1,6 l w dwóch wersach mocy

Niezwykle wydajny, wysokoobrotowy silnik benzynowy 1.6, którego konstrukcyjną doskonałość dopełnia system zmiennych faz rozrządu CAMTRONIC, występuje w dwóch wersjach mocy i momentu obrotowego. 122-konna, rozwijająca moment obrotowy 200 Nm, rozpędza Q30 do 100 km/h w 9,4 s, zużywając średnio 5,7 l/100 km (emisja CO2: 133 g/km). Są to dane liczone dla skrzyni manualnej (jedynej dostępnej), na kołach o średnicy 17 cali. Jego mocniejsza, 156-konna wersja rozwija 250 Nm i w połączeniu z siedmiostopniową, automatyczną skrzynią dwusprzęgłową rozpędza auto do 100 km/h w 8,9 s.

Silniki Diesla: jednostka 1,5 l oraz 2,2 l

1,5-litrowy silnik rozwija moc 109 KM i 260 Nm momentu obrotowego, co pozwala rozpędzić auto do 100 km/h w 12,0 s ze skrzynią manualną lub 11,9 z automatyczną dwusprzęgłową DCT. Jest to najbardziej ekonomiczna jednostka napędowa w gamie Q30, zapewniająca bardzo niskie koszty użytkowania. Przekonstruowany dla potrzeb Infiniti oraz wymagań segmentu premium, silnik ten emituje zaledwie 103 g CO2 na 1 km, przy średnim zużyciu paliwa na poziomie 3,9 l/100 km (na 17-calowych kołach).

Zobacz też: Audi A4 Allroad - alternatywa dla SUV-ów?

Potężniejszy z dwóch diesli, 170-konny silnik 2.2, wytwarza 350 Nm momentu obrotowego, co pozwala rozpędzić się do 100 km/h w 8,3 sekundy przy napędzie przenoszonym tylko na koła przednie lub w 8,5 – przy napędzie na 4 koła. Ten silnik jest niezwykły pod względem rozwijania mocy i momentu obrotowego. Maksymalny moment jest tu dostępny w ogromnym zakresie 1400-3400 obr./min, zaś maksymalna moc – od 3400 do 4000 obr./min. Kierowcy, którzy zamówią Q30 z tym silnikiem, raczej nie zaznają chwil, w których zabrakłoby im możliwości przyspieszania, nawet przy prędkościach, przy których konkurencyjnym silnikom wysokoprężnym zdecydowanie zaczyna brakować tchu. Niemniej turbodiesel 2.2 pozostaje bardzo ekonomicznym napędem, zadowalając się średnim spalaniem na poziomie 4,7 l/100 km (emisja CO2: 122 g/km) w wersji z napędem na obie osie i na 17-calowych kołach (wartości dla wersji napędzanej tylko na oś przednią w trakcie homologacji).

W specyfikacji Sport model Q30 może być wyposażony w 211-konny silnik benzynowy 2.0 DIG, który wykręca 350 Nm momentu obrotowego. Tak „zmotoryzowane” Infiniti Q30 z napędem na oś przednią rozpędza się do 100 km/h w 7,2 s, zaś z napędem 4x4 – w 7,3 s. Standardowo łączony z siedmiostopniową, automatyczną, dwusprzęgłową skrzynią biegów DCT, model napędzany na obie osie zadowala się spalaniem średnim 6,4 l/100 km (149 g CO2/km) – na 17-calowych kołach. (Wartości dla wersji napędzanej tylko na oś przednią w trakcie homologacji.)

Skrzynia biegów

Sześciostopniowa manualna skrzynia biegów jest dostępna w połączeniu z 1,5-litrowym silnikiem wysokoprężnym oraz z bazowym wariantem specyfikacyjnym benzynowego silnika 1.6. Automatyczna zmiana biegów odbywa się niezwykle płynnie dzięki siedmiostopniowej przekładni dwusprzęgłowej, dostosowanej specjalnie do potrzeb modelu Infiniti Q30. W normalnych warunkach użytkowania zapewnia ona niemal zupełnie niewyczuwalne zmiany biegów zarówno w górę, jak i w dół. Ta przekładnia pozwoliła także na obniżenie zużycia paliwa i emisji CO2. Dla zakresu wciśnięcia pedału gazu między 20 a 50% – a taki zakres jest najczęściej wykorzystywany przez kierowców w normalnych warunkach – nastawy dwusprzęgłowej skrzyni automatycznej DCT zestrojono tak, by reakcje przekładni były natychmiastowe. Postarano się także, by przerwy w przeniesieniu napędu podczas zmian przełożeń były niemal niedostrzegalne – znacznie mniejsze niż w konkurencyjnych konstrukcjach – a tym samym eliminowały szarpnięcia i przyczyniały się do podniesienia komfortu jazdy.

Zobacz też: Zaawansowane światła bi-ksenonowe Skody Superb

W zależności od wersji i specyfikacji, zawieszenie Q30 ma nastawy dostosowane do dwóch różnych typów zachowań dynamicznych. Przy podniesionym prześwicie, modele Q30 świetnie się sprawdzają w zmiennych warunkach niejednorodnej nawierzchni typowej dla środowiska miejskiego, a zestrojenie układu jezdnego minimalizuje wibracje i drgania wzbudzane przez nierówności ulic, w oczywisty sposób obniżając zmęczenie. Jednocześnie jednak komfortowe resorowanie przy wysokich prędkościach, w połączeniu z wysoce stabilnymi reakcjami na ruchy układu kierowniczego, zapewnia kierowcy poczucie pełnej kontroli nad samochodem w każdych warunkach.

Q30 Sport zaprojektowano tak, by dawał bardziej intuicyjne doznania, pełną kontrolę, choć wciąż zapewniał wysoki komfort jazdy na co dzień. Zawieszony o 15 mm niżej na nieco twardszych sprężynach i amortyzatorach niż pozostałe wersje Q30, wariant Q30 Sport prowadzi się w jeszcze bardziej zwarty sposób, jeszcze bardziej redukując wzdłużne i boczne wychyły karoserii. Sprężyny wersji Sport są o 7% twardsze niż w innych modelach Q30, dzięki czemu przy niższych prędkościach auto jeszcze precyzyjniej i jeszcze szybciej reaguje na polecenia kierowcy. Jednakże elastokinematykę sprężyn zestrojono tak, że przy wyższych prędkościach układ jezdny oferuje dokładnie taki sam poziom resorowania, jak w „konwencjonalnych” wariantach modelu, a więc równie wysoki poziom komfortu podróżowania.

Napęd

W modelach Q30 napędzanych przez 2,2-litrowy silnik turbodieslowski lub w wariancie Sport napędzanym silnikiem benzynowym 2.0 DIG, jako opcja dostępny jest nowy system 4x4, zdolny do przenoszenia nawet 50% siły napędowej na tylną oś dzięki elektrohydraulicznie sterowanemu sprzęgłu wielotarczowemu. Ten system napędu w pełni płynnie i zmiennie przenosi moment obrotowy, zapewniając maksymalizację stabilności napędowej i jeszcze bardziej podnosząc zaufanie kierowcy do samochodu oraz zwiększając poczucie pełni kontroli nad nim.

Układ kierowniczy

Elektronicznie sterowany system wspomagania układu kierowniczego ma nastawy pozwalające na płynne, liniowe reakcje oraz nieprzerwane poczucie pełnej kontroli, przy czym jego charakterystyka (zmienna siła wspomagania) w intuicyjny dla kierowcy sposób dostosowuje się do prędkości auta. Każda wersja Infiniti Q30 ma „szybki” układ kierowniczy o niewielkim przełożeniu (14,4:1), co odpowiada 2,5 obrotu kierownicy między skrajnymi wychyleniami przednich kół.

Zobacz też: Gama silników i polskie ceny nowego Volvo S90

Zawieszenie

Inżynierowie Infiniti zaprojektowali zawieszenie tak, by wybaczało błędy, było komfortowe i zapewniało zwinność. Specjalnie zestrojono siły wbicia i wybicia amortyzatorów, zaś kolumny McPhersona z przodu, dzięki zwartej budowie, świetnie wpasowują się w wielkość i masę Q30. Tylne zawieszenie to konstrukcja wielowahaczowa, która zapewnia maksimum kontroli i precyzji we wszelkich warunkach.

Systemy bezpieczeństwa

Q30 wyposażony jest w całą gamę intuicyjnie działających technologii wsparcia kierowcy, które zapewniają maksymalizację bezpieczeństwa wszystkich pasażerów. Aby dostosować ich działanie do wyrafinowanej atmosfery w kabinie, zespoły techniczne wdrażające te nowe technologie dążyły do uczynienia ich działania tak niedostrzegalnym, łatwym i intuicyjnym, jak to tylko możliwe.

Najnowsze technologie bezpieczeństwa w Q30 to m.in.:

  • Blind Spot Warning, ostrzegający o obecności niewidocznych w martwym polu lusterek innych użytkowników drogi na sąsiednich pasach;
  • Forward Collision Warning z funkcją Forward Emergency Braking, które redukują stres związany z prowadzeniem auta przy dużym natężeniu ruchu lub w mieście, ostrzegające kierowcę o niebezpieczeństwach przed autem i ryzyku najechania na pojazd poprzedzający oraz zdolne do autonomicznego hamowania, by uniknąć kolizji lub zmniejszyć jej możliwe następstwa;
  • Auto High Beam Assist, technologia podnosząca bezpieczeństwo jazdy, automatycznie przełączająca lampy główne między położeniem mijania a dalekosiężnym, by zapobiegać oślepianiu innych użytkowników drogi;
  • Intelligent Cruise Control, tempomat automatycznie utrzymujący bezpieczny odstęp od poprzednika, by jazda była bezpieczniejsza i bardziej relaksująca.

Zobacz też: Ford i PSA Peugeot Citroen wspólnie w dziedzinie connected cars?

Źródło: materiały prasowe Infiniti

Infiniti Q30 2016
Infiniti
Infiniti Q30 2016
Infiniti
Infiniti Q30 2016
Infiniti
Infiniti Q30 2016
Infiniti
Infiniti Q30 2016
Infiniti
Infiniti Q30 2016
Infiniti
Infiniti Q30 2016
Infiniti
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

Od 17 czerwca 2024 roku polskie prawo jazdy - nowe przepisy dla kierowcy

Kierowcy muszą przygotować się na nowe przepisy, które wchodzą w życie już 17 czerwca 2024 roku. Od tej daty akceptowane będzie tylko polskie prawo jazdy. Jakie jeszcze zmiany będą obowiązywać?

Konfiskata samochodów nie odstraszyła kierowców. Na "podwójnym gazie" złapano w tym roku 34 tys. osób

Policja skonfiskowała już prawie 1,6 tys. samochodów od kierowców, którzy prowadzili pod wpływem alkoholu. Ta kara nie spowodowała jednak znaczącego spadku liczby pijanych kierowców na drogach - informuje "Rzeczpospolita".

REKLAMA

Znaczące spadki cen paliw. Ile zapłacimy za benzynę, olej czy gaz?

Analitycy portalu e-petrol.pl prognozują, że w najbliższym tygodniu skala spadków cen paliw na stacjach może być znacząca. Przewidują, że litr benzyny 95 może średnio kosztować od 6,45 do 6,57 zł, a oleju napędowego - od 6,46 do 6,59 zł.

Ceny samochodów elektrycznych wciąż odstraszają Polaków. Kiedy należy Ci się 27 000 zł dopłaty do elektryka?

W marcu 2024 roku zarejestrowano w Polsce 1 700 samochodów w pełni elektrycznych. To więcej o 300 sztuk niż w lutym tego samego roku. Niemniej jednak, w porównaniu do roku poprzedniego, liczba rejestracji spadła o 10,9%. Wynika to z danych przedstawionych w raporcie firmy Rankomat.pl, powołującej się na najnowsze dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA).

REKLAMA