REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jedno urządzenie do naliczania opłat za przejazd drogami w UE

Subskrybuj nas na Youtube
autostrada droga ekspresowa Fot. Fotolia
autostrada droga ekspresowa Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Unia Europejska dąży do ujednolicenia systemu poboru opłat za przejazd płatnymi drogami na jej terenie. Wszystko ma się odbywać za pomocą jednego spójnego systemu obsługiwanego przez konkretne urządzenie.

Urządzenie do pobierania opłat za przejazd płatnymi drogami UE

UE chce, by opłaty pobierane w formie elektronicznej od użytkowników płatnych dróg mogły być naliczane na jej terenie za pomocą jednego urządzenia. Przygotowany przez MIR projekt noweli ustawy o drogach publicznych może trafić pod obrady rządu w połowie marca.

REKLAMA

REKLAMA

Rzecznik Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju Piotr Popa wyjaśnił PAP, że celem przygotowanego przez resort projektu noweli ustawy o drogach publicznych oraz o autostradach płatnych i o Krajowym Funduszu Drogowym "jest stworzenie, a następnie wdrożenie, procedur regulujących europejską usługę opłaty elektronicznej (European Electronic Toll Service)".

"Usługa ta ma mieć charakter uzupełniający wobec krajowych usług opłaty elektronicznej w państwach członkowskich" - dodał.

"Dzięki wprowadzonym zmianom w ustawie o drogach publicznych, zawarcie jednej umowy z pojedynczym dostawcą EETS umożliwi użytkownikom EETS uiszczanie opłat nie tylko na terenie Polski, lecz na całej sieci drogowej na terytorium państw członkowskich Unii Europejskiej, dzięki jednemu urządzeniu pokładowemu zainstalowanemu w pojeździe, które będzie dostarczane przez tego dostawcę EETS" - zaznaczył Popa.

REKLAMA

Jak mówił, "projektowane rozwiązania będą miały zastosowanie wyłącznie do obszarów, na których istnieją systemy poboru opłat w formie elektronicznej".

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rzecznik MIR zwrócił uwagę, że obecnie system poboru opłat w formie elektronicznej – viaToll, obejmuje tylko drogi zarządzane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. "Użytkownik sam może zdecydować, czy zamierza skorzystać z usług świadczonych przez dostawców EETS, a jeśli tak, to z którym z nich zawrze umowę" - dodał.

Barbara Dzieciuchowicz, szefowa Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa (OIGD), zauważyła, że rozwiązania, które wprowadza projekt dotyczą przyszłości. "Unia Europejska chciałaby, żeby we wszystkich państwach członkowskich był jednolity elektroniczny system poboru opłat, by obywatele mieli ułatwioną podróż" - podkreśliła.

"Z pewnością byłoby to korzystne dla kierowców poruszających się po Europie. Mogliby podróżować posiadając jedno urządzenie pokładowe w samochodach. Oczywiście pozostaliby różni operatorzy systemu w różnych państwach" - dodała Dzieciuchowicz.

Podkreśliła jednak, że najpierw trzeba uporządkować różne systemy poboru opłat w Polsce. "Są prywatni koncesjonariusze, którym płaci się za przejazd, jest system viaToll dla samochodów ciężarowych i osobowych na autostradach, zarzadzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Na pewno pierwszym krokiem powinno być ujednolicenie tych systemów. Widać jednak, że do 2018 roku na pewno nie będzie zdecydowanych ruchów w tym zakresie" - oceniła. Dodała, że w 2018 r. kończy się koncesja dla firmy Kapsch, która jest operatorem systemu viaToll.

W połowie września ub.r. odchodząca ze stanowiska szefowa resortu infrastruktury i rozwoju Elżbieta Bieńkowska rekomendowała swojej następczyni zastąpienie bramek na autostradach właśnie elektronicznym systemem poboru opłat wykorzystującym urządzenie pokładowe w samochodach. Jej zdaniem mógłby on ruszyć w 2016 r. Szefowa resortu Maria Wasiak przyjęła tę rekomendację. MIR pracuje teraz nad szczegółowymi rozwiązaniami.

Wśród zalet tego systemu eksperci z MIR oraz GDDKiA wymienili m.in. możliwość wykorzystania istniejącej obecnie infrastruktury drogowej czy docelowe ujednolicenie systemu płatności na polskich autostradach, a w przyszłości również na europejskich. Wprowadzenie systemu będzie wymagało zmian legislacyjnych - przede wszystkim noweli ustawy o autostradach płatnych i Krajowym Funduszu Drogowym oraz ustawy o drogach publicznych.

Pod koniec ub.r. szefowa MIR spotkała się z wszystkimi koncesjonariuszami - przedstawicielami firm: Autostrada Wielkopolska SA, Stalexport i GIC. Resortowi zależy, by system był jak najbardziej przyjazny dla kierowców. By użytkownicy nie zauważali problemu, że przekraczają drogi, które należą do różnych właścicieli.

Problem nie jest jednak łatwy do rozwiązania, bo koncesjonariusze mają swoje oczekiwania, wynikające z umów koncesyjnych, które precyzują, jakie zadania ciążą na nich, a jakie na Skarbie Państwa.

Źródło: materiały prasowe PAP

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prawo jazdy ważne przez 15 lat i 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe przepisy

Prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat. Wprowadza się 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe cyfrowe prawo jazdy zastąpi fizyczny dokument. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie egzekwowany transgranicznie. Sprawdź kiedy wejdą w życie nowe przepisy o prawie jazdy.

Rzecznik MŚP apeluje o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Chodzi o limity kosztów i leasingi

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców apeluje do ministra finansów o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Obecne regulacje, zdaniem Rzecznika, ograniczają modernizację flot i zwiększają koszty działalności. Przedsiębiorcy ostrzegają, że nowe limity rozliczeń uderzą w sektor MŚP i zahamują rozwój elektromobilności.

KGP: 109 280 interwencji, 389 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 280 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

REKLAMA

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

REKLAMA

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA