REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Do którego momentu dziecko musi jeździć w foteliku? Czy wiek dziecka ma znaczenie? Kto nie musi zapinać pasów bezpieczeństwa? {przepisy}

pasy bezpieczeństwa, samochód, fotelik
Do którego momentu dziecko musi jeździć w foteliku? Czy wiek dziecka ma znaczenie? Kto nie musi zapinać pasów bezpieczeństwa? {przepisy}
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Nie każdy musi zapinać pasy bezpieczeństwa, ale warto pamiętać, że za nieprzestrzeganie przepisów grożą mandaty. Czy wiesz do którego momentu dziecko musi podróżować w foteliku? Kto jest zwolniony z obowiązku zapinania pasów bezpieczeństwa?

Przepisy dotyczące bezpieczeństwa w pojazdach są precyzyjnie określone w ustawie z 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym. Warto znać wyjątki oraz obowiązki, które mogą dotyczyć każdego z nas – kierowców i pasażerów, także tych najmłodszych.

REKLAMA

REKLAMA

Do którego momentu dziecko musi jeździć w foteliku?

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, każde dziecko mające mniej niż 150 cm wzrostu powinno być przewożone w foteliku bezpieczeństwa lub innym urządzeniu przytrzymującym, dopasowanym do jego wagi i wzrostu oraz zgodnym z wymaganiami technicznymi UE lub regulaminami EKG ONZ dotyczących urządzeń przytrzymujących dla dzieci w pojeździe. Istnieją jednak dwa wyjątki od tej reguły:

  • Dziecko, które ma co najmniej 135 cm wzrostu, może być przewożone na tylnym siedzeniu z samym pasem bezpieczeństwa, jeżeli ze względu na gabaryty dziecka nie da się dobrać odpowiedniego fotelika.
  • Trzecie dziecko w wieku co najmniej 3 lat może być przypięte samym pasem, jeśli dwoje pozostałych dzieci jest już przewożonych w fotelikach na tylnych siedzeniach i nie ma fizycznej możliwości zamontowania trzeciego urządzenia.

Kiedy nie trzeba przewozić dziecka w foteliku?

Zgodnie z art. 39 ust. 4, obowiązek przewożenia dziecka w foteliku nie dotyczy:

  • przejazdów taksówką,
  • karetek i pojazdów służb ratunkowych,
  • pojazdów Policji, Straży Granicznej oraz straży gminnej (miejskiej),
  • dzieci posiadających zaświadczenie lekarskie o przeciwwskazaniach.

Kto nie musi zapinać pasów bezpieczeństwa?

Choć zapinanie pasów bezpieczeństwa jest obowiązkowe dla kierujących i pasażerów samochodów wyposażonych w pasy, w cytowanej już wyżej ustawie wskazano listę wyjątków, w których obowiązek korzystania z pasów bezpieczeństwa nie dotyczy. Z pasów nie muszą korzystać m.in.:

REKLAMA

  • osoby z przeciwwskazaniami lekarskimi (potwierdzonymi odpowiednim zaświadczeniem),
  • kobiety w widocznej ciąży,
  • taksówkarze przewożący pasażerów,
  • instruktorzy i egzaminatorzy nauki jazdy,
  • funkcjonariusze służb, takich jak Policja, ABW, CBA, SOP czy Straż Graniczna – podczas wykonywania obowiązków służbowych lub przewożenia zatrzymanych,
  • ratownicy medyczni w trakcie udzielania pomocy,
  • konwojenci w czasie transportu wartości pieniężnych,
  • osoby chore lub niepełnosprawne przewożone na noszach lub w wózku inwalidzkim,
  • dzieci poniżej 3 lat przewożone pojazdami kategorii M2 i M3 (np. autobusy),
  • dzieci przewożone na zasadach przewidzianych w art. w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1992 r. o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego.

Zapinanie pasów bezpieczeństwa w busie, autokarze

W przypadku, gdy autobus lub bus (kategorii M2 i M3) jest wyposażony w pasy, kierowca ma obowiązek poinformować pasażerów o konieczności ich zapięcia – osobiście, przez opiekuna grupy, komunikat audiowizualny lub odpowiedni znak przy siedzeniu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z załącznikiem nr 2 do ustawy Prawo o ruchu drogowym, pojazdami z kategorii M2 są pojazdy zaprojektowane i wykonane do przewozu osób, mające więcej niż osiem miejsc oprócz siedzenia kierowcy i mające maksymalną masę całkowitą nieprzekraczającą 5 t. Zaś z kategorii M3, pojazdy zaprojektowane i wykonane do przewozu osób, mające więcej niż osiem miejsc oprócz siedzenia kierowcy i mające maksymalną masę całkowitą przekraczającą 5 t.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA