REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Do którego momentu dziecko musi jeździć w foteliku? Czy wiek dziecka ma znaczenie? Kto nie musi zapinać pasów bezpieczeństwa? {przepisy}

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
pasy bezpieczeństwa, samochód, fotelik
Do którego momentu dziecko musi jeździć w foteliku? Czy wiek dziecka ma znaczenie? Kto nie musi zapinać pasów bezpieczeństwa? {przepisy}
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Nie każdy musi zapinać pasy bezpieczeństwa, ale warto pamiętać, że za nieprzestrzeganie przepisów grożą mandaty. Czy wiesz do którego momentu dziecko musi podróżować w foteliku? Kto jest zwolniony z obowiązku zapinania pasów bezpieczeństwa?

Przepisy dotyczące bezpieczeństwa w pojazdach są precyzyjnie określone w ustawie z 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym. Warto znać wyjątki oraz obowiązki, które mogą dotyczyć każdego z nas – kierowców i pasażerów, także tych najmłodszych.

REKLAMA

REKLAMA

Do którego momentu dziecko musi jeździć w foteliku?

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, każde dziecko mające mniej niż 150 cm wzrostu powinno być przewożone w foteliku bezpieczeństwa lub innym urządzeniu przytrzymującym, dopasowanym do jego wagi i wzrostu oraz zgodnym z wymaganiami technicznymi UE lub regulaminami EKG ONZ dotyczących urządzeń przytrzymujących dla dzieci w pojeździe. Istnieją jednak dwa wyjątki od tej reguły:

  • Dziecko, które ma co najmniej 135 cm wzrostu, może być przewożone na tylnym siedzeniu z samym pasem bezpieczeństwa, jeżeli ze względu na gabaryty dziecka nie da się dobrać odpowiedniego fotelika.
  • Trzecie dziecko w wieku co najmniej 3 lat może być przypięte samym pasem, jeśli dwoje pozostałych dzieci jest już przewożonych w fotelikach na tylnych siedzeniach i nie ma fizycznej możliwości zamontowania trzeciego urządzenia.

Kiedy nie trzeba przewozić dziecka w foteliku?

Zgodnie z art. 39 ust. 4, obowiązek przewożenia dziecka w foteliku nie dotyczy:

  • przejazdów taksówką,
  • karetek i pojazdów służb ratunkowych,
  • pojazdów Policji, Straży Granicznej oraz straży gminnej (miejskiej),
  • dzieci posiadających zaświadczenie lekarskie o przeciwwskazaniach.

Kto nie musi zapinać pasów bezpieczeństwa?

Choć zapinanie pasów bezpieczeństwa jest obowiązkowe dla kierujących i pasażerów samochodów wyposażonych w pasy, w cytowanej już wyżej ustawie wskazano listę wyjątków, w których obowiązek korzystania z pasów bezpieczeństwa nie dotyczy. Z pasów nie muszą korzystać m.in.:

REKLAMA

  • osoby z przeciwwskazaniami lekarskimi (potwierdzonymi odpowiednim zaświadczeniem),
  • kobiety w widocznej ciąży,
  • taksówkarze przewożący pasażerów,
  • instruktorzy i egzaminatorzy nauki jazdy,
  • funkcjonariusze służb, takich jak Policja, ABW, CBA, SOP czy Straż Graniczna – podczas wykonywania obowiązków służbowych lub przewożenia zatrzymanych,
  • ratownicy medyczni w trakcie udzielania pomocy,
  • konwojenci w czasie transportu wartości pieniężnych,
  • osoby chore lub niepełnosprawne przewożone na noszach lub w wózku inwalidzkim,
  • dzieci poniżej 3 lat przewożone pojazdami kategorii M2 i M3 (np. autobusy),
  • dzieci przewożone na zasadach przewidzianych w art. w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1992 r. o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego.

Zapinanie pasów bezpieczeństwa w busie, autokarze

W przypadku, gdy autobus lub bus (kategorii M2 i M3) jest wyposażony w pasy, kierowca ma obowiązek poinformować pasażerów o konieczności ich zapięcia – osobiście, przez opiekuna grupy, komunikat audiowizualny lub odpowiedni znak przy siedzeniu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z załącznikiem nr 2 do ustawy Prawo o ruchu drogowym, pojazdami z kategorii M2 są pojazdy zaprojektowane i wykonane do przewozu osób, mające więcej niż osiem miejsc oprócz siedzenia kierowcy i mające maksymalną masę całkowitą nieprzekraczającą 5 t. Zaś z kategorii M3, pojazdy zaprojektowane i wykonane do przewozu osób, mające więcej niż osiem miejsc oprócz siedzenia kierowcy i mające maksymalną masę całkowitą przekraczającą 5 t.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Światowy Dzień Bez Samochodu. Eksperci: Środek transportu wpływa na klimat

22 września obchodzimy Światowy Dzień bez Samochodu. Z okazji tego dnia eksperci z Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) w Instytucie Ochrony Środowiska – Państwowym Instytucie Badawczym (IOŚ-PIB) wskazują, że rozwój transportu publicznego może odegrać kluczową rolę w osiągnięciu celów klimatycznych Polski i Unii Europejskiej.

Od 19 września 2025 r. droższe badanie techniczne auta. Stawki wzrosły z 51 do 149 zł

Od piątku obowiązują wyższe opłaty za obowiązkowe badanie techniczne pojazdów. W przypadku samochodów osobowych stawka wzrosła o 51 zł, do 149 zł.

Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

REKLAMA

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

REKLAMA

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA