REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany dla kierowców: pierwszeństwo pieszych, jazda na zderzaku

Zmiany dla kierowców
Zmiany dla kierowców

REKLAMA

REKLAMA

Powraca temat pierwszeństwie pieszych przed przejściem. Projekt nowelizacji przepisów dla kierowców został przyjęty przez rząd.

Zaproponowane przez resort infrastruktury zmiany przepisów w ustawie Prawo o ruchu drogowym są podyktowane przede wszystkim troską o bezpieczeństwo pieszych - powiedział w rozmowie z PAP dyrektor Instytutu Transportu Samochodowego.

REKLAMA

We wtorek rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym opracowany przez resort infrastruktury oraz Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.

Prędkość i pierwszeństwo na początek...

REKLAMA

Nowela zakłada ujednolicenie dopuszczalnej prędkości w obszarze zabudowanym niezależnie od pory dnia, zwiększenie zakresu ochrony pieszego w rejonie przejść dla pieszych, czy obowiązek zachowania szczególnej ostrożności przez pieszego. Projekt reguluje też kwestię bezpiecznej odległości pomiędzy pojazdami na autostradach i drogach ekspresowych.

Jak zaznaczył w rozmowie z PAP szef Instytutu Transportu Samochodowego (ITS) prof. Marcin Ślęzak projekt nowelizujący ustawę Prawo o ruchu drogowym jest projektem oczekiwanym przez ekspertów.

"Przypomnę, że już w 2015 roku ITS wraz z pozostałymi specjalistami ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego przedstawił propozycję zmiany zapisów w przedmiotowej ustawie właśnie w zakresie ochrony pieszych i przysługujących im praw oraz wynikających z tego faktu obowiązków" - zaznaczył Ślęzak.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jedna czwarta ofiar to... niechronieni uczestnicy

Dodał, że niechronieni uczestnicy ruchu drogowego stanowią jedną czwartą ofiar na drogach, co "nasuwa refleksję, że proponowane zmiany wychodzą naprzeciw potrzebom właśnie tej grupy uczestników ruchu".

REKLAMA

Zaznaczył również, że ITS postulował ograniczenie prędkości maksymalnej do 50 km/h w terenie zabudowanym przez całą dobę, co - jak podkreślił - spotkało się z entuzjastycznym przyjęciem Europejskiej Rady ds. Bezpieczeństwa Transportu (ETSC).

"Jest to przepis archaiczny, funkcjonujący tylko w Polsce, a ponadto kłopotliwy do egzekwowania przez organy kontrolujące prędkość, w tym Policję czy Centrum Automatycznego Nadzoru Nad Ruch Drogowym" - powiedział.

A co z jazdą na zderzaku?

Dodał, że z proponowane sankcje za niezachowanie odległości między pojazdami na drogach ekspresowych i autostradach, "wpisują się w przepisy, które od lat z powodzeniem funkcjonują w krajach Europy Zachodniej".

"Tak zwana jazda na zderzaku, często jeszcze poza dopuszczalnym limitem prędkości, to niestety popularny obrazek na drogach szybkiego ruchu, gdzie z uwagi na rozwijane prędkości, następstwa wypadków drogowych są znacznie poważniejsze w skutkach" - powiedział prof. Ślęzak.

Dyrektor ITS zaznaczył również, że "wszystkie proponowane zmiany mają jeden wspólny mianownik". "To troska o bezpieczeństwo uczestników ruchu, która ma wymiar czysto ludzki - za którymi stoją pojedyncze tragedie i dramaty - oraz wymiar ekonomiczny – dziesiątki miliardów złotych każdego roku, które uszczuplają budżet państwa" - ocenił.

Pierwszeństwo dla pieszych przed przejściem

Zgodnie z projektem kierujący pojazdem w rejonie przejścia dla pieszych będzie zobowiązany do dokładnej obserwacji nie tylko samego przejścia, ale i jego okolicy oraz do stworzenia możliwości bezpiecznego przejścia przez jezdnię dla pieszych znajdujących się na przejściu oraz tych, którzy na nie wchodzą.

Nowe rozwiązanie będzie zobowiązywać kierującego pojazdem, który zbliża się do przejścia dla pieszych, poza zachowaniem szczególnej ostrożności i ustąpieniem pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu dla pieszych, do zmniejszenia prędkości tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego.

Obowiązkiem kierowcy - jak wskazuje resort - będzie także ustąpienie pierwszeństwa pieszemu wchodzącemu na przejście albo znajdującemu się na nim. Rozszerzenie udzielenia pierwszeństwa pieszemu wchodzącemu na przejście dla pieszych w projektowanych zmianach ustawy nie dotyczy tramwajów.

Pieszy na pasach bez... komórki!

Z informacji resortu infrastruktury wynika, że dotychczasowy obowiązek zachowania przez pieszego szczególnej ostrożności podczas przechodzenia przez jezdnię lub torowisko zostanie rozszerzony również na pieszego wchodzącego na jezdnię lub torowisko.

"Na pieszym wchodzącym na przejście dla pieszych spoczywał będzie obowiązek zachowania szczególnej ostrożności, polegający na zwiększeniu uwagi i dostosowaniu zachowania do warunków i sytuacji zmieniających się na drodze, w stopniu umożliwiającym odpowiednio szybkie reagowanie" - czytamy w informacji MI.

W projekcie ustawy zaproponowano również regulację zakazujące pieszemu korzystania w trakcie wchodzenia na jezdnię lub torowisko lub przechodzenia przez jezdnię lub torowisko - także w obrębie usytuowanych tam przejść dla pieszych - z telefonów komórkowych oraz innych urządzeń "upośledzających prawidłową percepcję".

Jaka prędkość w terenie zabudowanym? Przez całą dobę taka sama!

W projekcie zaproponowano również, aby na autostradach i drogach ekspresowych, bezpieczna odległość między pojazdami wynosiła połowę aktualnej prędkości. Kierowca jadący 100 km/h będzie więc musiał jechać 50 m za poprzedzającym samochodem, 120 km/h – 60 m, 140 km/h – 70 m. Odstępstwo od tego obowiązku ma być możliwe jedynie w przypadku, gdy kierujący pojazdem wykonuje manewr wyprzedzania.

Projekt zakłada też obniżenie prędkości pojazdów w obszarze zabudowanym w nocy do 50 km/h. Zgodnie z obowiązującymi przepisami w godz. 23-5 dozwolona prędkość w terenie zabudowanym wynosi 60 km/h.

Nowe przepisy wejdą w życie po upływie 14 dni od ich ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.(PAP)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Testowanie pojazdów zautomatyzowanych. Resort Infrastruktury ma plan!

Testowanie pojazdów zautomatyzowanych. Resort Infrastruktury ma plan! W ocenie Ministerstwa Infrastruktury, projekt nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym ma zapewnić bezpieczeństwo ruchu drogowego. Projekt trafił do konsultacji.

Auta autonomiczne na drogach publicznych. MI chce testować

Z projektu noweli ustawy Prawo o ruchu drogowym, opublikowanego w poniedziałek na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego (RCL) wynika, że Ministerstwo Infrastruktury chce wprowadzić możliwość testowania pojazdów półautonomicznych i autonomicznych na publicznych drogach.

System RedLight w Kielcach. Na skrzyżowaniu działa aż 36 kamer

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o włączeniu systemu RedLight w Kielcach. Na skrzyżowaniu działa aż 36 kamer. Czym jest system RedLight i jak działa? Kto otrzyma mandat?

Lekkie pojazdy elektryczne - co warto o nich wiedzieć

Większe miasto to zakorkowane ulice, duża emisja dwutlenku węgla i przeciętna prędkość jazdy km/h. Ponadto średnia liczba pasażerów w samochodach poruszających się po miastach to zaledwie 1,3 osoby. Czy lekkie pojazdy elektryczne zrewolucjonizują sposób poruszania się po mieście? 

REKLAMA

KGP: 99 221 interwencji, 380 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 221 interwencji. Byli wzywani do 380 wypadków drogowych.

Od stycznia 2025 r. nowe obowiązki właścicieli i zarządców niektórych budynków. Wysyp stacji ładowania aut elektrycznych już się zaczął

W ewidencji Urzędu Dozoru Technicznego widnieje już ponad 10 200 punktów ładowania aut elektrycznych. Tylko w listopadzie ich liczba wzrosła o przeszło 760! Tak gwałtowne przyspieszenie w budowie infrastruktury dla elektryków ma związek z przepisami, które wchodzą w życie 1 stycznia – oceniają eksperci Powerdot. Jest też inna przyczyna.

CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

REKLAMA

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

REKLAMA