Budowa ekspresowej „Zakopianki”, kiedy zostanie zakończona?
REKLAMA
REKLAMA
Postępy prac na poszczególnych odcinkach "Zakopianki"
REKLAMA
Budowa drogi ekspresowej S7 na odcinku Lubień - Rabka Zdrój rozpoczęła się w 2016 r. Umowa na odcinki S7 Skomielna Biała – Rabka Zdrój i dk 47 Rabka Zdrój – Chabówka została podpisana 31 marca 2016 r. z włoską firmą Salini, która na realizację odcinka ma 22 miesiące od daty zawarcia umowy. W takim samym czasie ma powstać odcinek Lubień – Naprawa. Umowa z polsko-ukraińskim konsorcjum przedsiębiorstw: IDS-BUD S.A z Warszawy i Korporacją ALTIS-HOLDING z Kijowa podpisana została 29 czerwca 2016 r. W okres budowy dla tych dwóch odcinków nie są wliczone okresy zimowe (od 15 grudnia do 15 marca). W przypadku odcinka tunelowego Naprawa – Skomielna Biała okresy zimowe są wliczane do czasu realizacji inwestycji. Na ten fragment trasy umowa została podpisana także 29 czerwca 2016 r, a firma Astaldi z Rzymu ma go wykonać w ciągu 54 miesięcy od daty podpisania umowy.
REKLAMA
Koszt budowy S7 Lubień - Rabka Zdrój to ponad 2,1 mld zł. Na odcinku ok. 16,7 km nowej drogi (w tym 15,8 km ekspresowej), oprócz dwukomorowego tunelu o długości 2,06 km, który stanowił będzie 12,3% całej trasy, wybudowane zostanie 38 obiektów inżynierskich (mosty, wiadukty, estakady). Na wszystkich odcinkach trwają roboty budowlane: wykopy, zabezpieczanie skarp, wywóz urobku, budowa mostów, wiaduktów i estakad oraz tunelu.
Zobacz też: Zachodnia obwodnica Radomia - kiedy powstanie?
Na 7,6 km odcinku drogi ekspresowej S7 Lubień - Naprawa powstaną m.in. dwa miejsca obsługi podróżnych: „Lubień” i „Krzeczów” oraz 10 obiektów inżynierskich (mosty, wiadukty). Planowany termin zakończenia kontraktu i oddanie drogi do użytkowania to grudzień 2018 r.
Na odcinku Naprawa – Skomielna Biała powstaje dwukomorowy tunel o długości ok. 2,06 km, z awaryjnymi przejściami między komorami, dwoma portalami oraz pełną infrastrukturą i wyposażeniem technicznym.
Prace wykonane przy budowę tunelu do 5 czerwca 2017 r.:
- nitka prawa portalu północnego: wydrążono i wykonano obudowę tymczasową o dł. 110 m.
- nitka lewa portalu północnego: wydrążono 55 m tej nitki tunelu.
Oprócz samego drążenia wykonywane są od razu zabezpieczenia (obudowa tymczasowa) i izolacja. Planowany termin zakończenia kontraktu i oddanie drogi do użytkowania to lipiec 2021 r.
Zobacz też: Kiedy rozpocznie się budowa drogi ekspresowej S7 w okolicach Skarżyska-Kamiennej?
REKLAMA
Na odcinku S7 Skomielna Biała – Chabówka (6,1 km) oprócz dwujezdniowej drogi powstaną m.in. dwa węzły drogowe „Skomielna Biała” i „Zabornia”, Obwód Utrzymania Drogi Ekspresowej, 17 obiektów inżynierskich, w tym najdłuższy na tej trasie wiadukt, liczący 992 metry.
Droga ekspresowa S7 zakończona będzie węzłem Zabornia w Rabce Zdroju, do którego dobudowany zostanie jeszcze fragment dk 47 (dwujezdniowy) do Chabówki, gdzie będzie włączony do istniejącej już dwujezdniowej dk 47 Chabówka – Rdzawka. Planowany termin zakończenia kontraktu i oddanie drogi do użytkowania to wrzesień 2018 r.
Budowa drogi ekspresowej S7 pozwoli na usprawnienie ruchu z kierunku północnego na południe Polski. Przyczyni się do: skrócenia czasu podróży, zwiększenia przepustowości i płynności ruchu, poprawy bezpieczeństwa ruchu na istniejącej drodze, poprawy warunków życia mieszkańców w miejscowościach zlokalizowanych w sąsiedztwie istniejącej drogi krajowej, aktywizacji gospodarczej terenów położonych w otoczeniu inwestycji i uporządkowania układu komunikacyjnego.
Źródło: Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.