REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

System automatycznego sterowania ruchem w Lublinie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PAP
Nowy system zarządzania ruchem ulicznym ma pomóc rozładować korki w Lublinie Fot. Fotolia
Nowy system zarządzania ruchem ulicznym ma pomóc rozładować korki w Lublinie Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Lublin dołączył do coraz dłuższej list polskich miast, w których ruchem zarządza ma system komputerowy. Dzięki możliwość adaptacji i uczenia się, ma on pomóc w rozładowywaniu korków w mieści i upłynnianiu ruchu drogowego.

Inteligenta sygnalizacja świetlna

Informatyczny system sterowania ruchem ulicznym zainstalowany został w Lublinie. Ma zmniejszyć korki, przyśpieszyć przejazd przez miasto, informować kierowców o sytuacji na ulicach, poprawić bezpieczeństwo. Kosztował 28 mln zł.

REKLAMA

REKLAMA

„Jest to jeden z elementów, który buduje nowoczesną, wygodną przestrzeń do życia w mieście. Zastosowano rozwiązania na poziomie światowym, wykonawca systemu, firma Qumak, zamierza lubelski model prezentować w Niemczech jako wzór” – powiedział z-ca prezydenta Lublina Artur Szymczyk.

Zobacz też: Lublin rozszerzy strefę płatnego parkowania w 2016 roku

„Najważniejsze teraz będzie zbieranie danych, modelowanie i budowanie algorytmu sterowania ruchem. Ten system ma możliwości uczenia się, będzie stale doskonalony, bo miasto żyje, zmienia się, będą się pojawiać nowe wymagania” – dodał Szymczyk.

REKLAMA

System objął 69 skrzyżowań, spośród ponad 130 wyposażonych w sygnalizację świetlną w niemal 350-tysięcznym Lublinie. Zainstalowano na nich kamery i urządzenia, które liczą wjeżdżające na skrzyżowania samochody, mierzą czas przejazdu i tak sterują światłami, by był jak najkrótszy. System uwzględnia informacje z sąsiednich skrzyżowań i całego miasta. Priorytetowo ma traktować autobusy i trolejbusy komunikacji miejskiej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Kiedy zostanie oddana do użytku droga S17 z Warszawy do Lublina?

Utworzone zostało miejskie centrum sterowania ruchem, skąd dyżurni operatorzy za pośrednictwem kamer obserwować będą sytuację na ulicach i w razie potrzeby, będą mogli sami kierować sygnalizacją. Mogą, na przykład, wyłączać z ruchu fragmenty ulic, jeśli dojdzie do wypadku drogowego i wskazywać kierowcom alternatywne trasy. Informacje dla kierowców wyświetlane będą na tablicach umieszczonych nad ulicami.

Powstał portal, na którym będzie można obserwować natężenie ruchu w mieście, sprawdzić czas przejazdu, obejrzeć obraz z kamer monitoringu.

„Przez pierwsze trzy miesiące system będzie gromadził dane i dopiero po tym czasie będzie można odczuć efekty jego działania. Spodziewamy się, że czas popołudniowego szczytu, kiedy tworzą się w mieście korki, może być krótszy nawet o połowę. W podobnym stopniu szybszy ma być przejazd przez miasto głównymi trasami” – powiedział Andrzej Matacz z zarządu Dróg i Mostów w Lublinie.

Wprowadzenie nowego systemu pomoże w pracy policji. „To dla nas ułatwienie, gdy w razie wypadku operator przejmie kierowanie ruchem. Wszystkie zdarzenia drogowe na skrzyżowaniach objętych systemem będą zarejestrowane, kamery pomogą w przypadku poszukiwania pojazdu. Kierowcy w korkach będą informowani o czasie przejazdu, myślę, że przez to będą zachowywać się spokojniej” – powiedział naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Lublinie, nadkomisarz Robert Koźlak.

Nowy system kosztował 28 mln zł, z czego 85 proc. stanowi dofinansowanie z unijnego Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej na lata 2007-2013. Władze miejskie mają plany rozszerzenia go na kolejne 30 skrzyżowań.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

REKLAMA

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA