REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

System automatycznego sterowania ruchem w Lublinie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PAP
Nowy system zarządzania ruchem ulicznym ma pomóc rozładować korki w Lublinie Fot. Fotolia
Nowy system zarządzania ruchem ulicznym ma pomóc rozładować korki w Lublinie Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Lublin dołączył do coraz dłuższej list polskich miast, w których ruchem zarządza ma system komputerowy. Dzięki możliwość adaptacji i uczenia się, ma on pomóc w rozładowywaniu korków w mieści i upłynnianiu ruchu drogowego.

Inteligenta sygnalizacja świetlna

Informatyczny system sterowania ruchem ulicznym zainstalowany został w Lublinie. Ma zmniejszyć korki, przyśpieszyć przejazd przez miasto, informować kierowców o sytuacji na ulicach, poprawić bezpieczeństwo. Kosztował 28 mln zł.

REKLAMA

„Jest to jeden z elementów, który buduje nowoczesną, wygodną przestrzeń do życia w mieście. Zastosowano rozwiązania na poziomie światowym, wykonawca systemu, firma Qumak, zamierza lubelski model prezentować w Niemczech jako wzór” – powiedział z-ca prezydenta Lublina Artur Szymczyk.

Zobacz też: Lublin rozszerzy strefę płatnego parkowania w 2016 roku

REKLAMA

„Najważniejsze teraz będzie zbieranie danych, modelowanie i budowanie algorytmu sterowania ruchem. Ten system ma możliwości uczenia się, będzie stale doskonalony, bo miasto żyje, zmienia się, będą się pojawiać nowe wymagania” – dodał Szymczyk.

System objął 69 skrzyżowań, spośród ponad 130 wyposażonych w sygnalizację świetlną w niemal 350-tysięcznym Lublinie. Zainstalowano na nich kamery i urządzenia, które liczą wjeżdżające na skrzyżowania samochody, mierzą czas przejazdu i tak sterują światłami, by był jak najkrótszy. System uwzględnia informacje z sąsiednich skrzyżowań i całego miasta. Priorytetowo ma traktować autobusy i trolejbusy komunikacji miejskiej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Kiedy zostanie oddana do użytku droga S17 z Warszawy do Lublina?

Utworzone zostało miejskie centrum sterowania ruchem, skąd dyżurni operatorzy za pośrednictwem kamer obserwować będą sytuację na ulicach i w razie potrzeby, będą mogli sami kierować sygnalizacją. Mogą, na przykład, wyłączać z ruchu fragmenty ulic, jeśli dojdzie do wypadku drogowego i wskazywać kierowcom alternatywne trasy. Informacje dla kierowców wyświetlane będą na tablicach umieszczonych nad ulicami.

Powstał portal, na którym będzie można obserwować natężenie ruchu w mieście, sprawdzić czas przejazdu, obejrzeć obraz z kamer monitoringu.

REKLAMA

„Przez pierwsze trzy miesiące system będzie gromadził dane i dopiero po tym czasie będzie można odczuć efekty jego działania. Spodziewamy się, że czas popołudniowego szczytu, kiedy tworzą się w mieście korki, może być krótszy nawet o połowę. W podobnym stopniu szybszy ma być przejazd przez miasto głównymi trasami” – powiedział Andrzej Matacz z zarządu Dróg i Mostów w Lublinie.

Wprowadzenie nowego systemu pomoże w pracy policji. „To dla nas ułatwienie, gdy w razie wypadku operator przejmie kierowanie ruchem. Wszystkie zdarzenia drogowe na skrzyżowaniach objętych systemem będą zarejestrowane, kamery pomogą w przypadku poszukiwania pojazdu. Kierowcy w korkach będą informowani o czasie przejazdu, myślę, że przez to będą zachowywać się spokojniej” – powiedział naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Lublinie, nadkomisarz Robert Koźlak.

Nowy system kosztował 28 mln zł, z czego 85 proc. stanowi dofinansowanie z unijnego Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej na lata 2007-2013. Władze miejskie mają plany rozszerzenia go na kolejne 30 skrzyżowań.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA