REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

System automatycznego sterowania ruchem w Lublinie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PAP
Nowy system zarządzania ruchem ulicznym ma pomóc rozładować korki w Lublinie Fot. Fotolia
Nowy system zarządzania ruchem ulicznym ma pomóc rozładować korki w Lublinie Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Lublin dołączył do coraz dłuższej list polskich miast, w których ruchem zarządza ma system komputerowy. Dzięki możliwość adaptacji i uczenia się, ma on pomóc w rozładowywaniu korków w mieści i upłynnianiu ruchu drogowego.

Inteligenta sygnalizacja świetlna

Informatyczny system sterowania ruchem ulicznym zainstalowany został w Lublinie. Ma zmniejszyć korki, przyśpieszyć przejazd przez miasto, informować kierowców o sytuacji na ulicach, poprawić bezpieczeństwo. Kosztował 28 mln zł.

REKLAMA

„Jest to jeden z elementów, który buduje nowoczesną, wygodną przestrzeń do życia w mieście. Zastosowano rozwiązania na poziomie światowym, wykonawca systemu, firma Qumak, zamierza lubelski model prezentować w Niemczech jako wzór” – powiedział z-ca prezydenta Lublina Artur Szymczyk.

Zobacz też: Lublin rozszerzy strefę płatnego parkowania w 2016 roku

REKLAMA

„Najważniejsze teraz będzie zbieranie danych, modelowanie i budowanie algorytmu sterowania ruchem. Ten system ma możliwości uczenia się, będzie stale doskonalony, bo miasto żyje, zmienia się, będą się pojawiać nowe wymagania” – dodał Szymczyk.

System objął 69 skrzyżowań, spośród ponad 130 wyposażonych w sygnalizację świetlną w niemal 350-tysięcznym Lublinie. Zainstalowano na nich kamery i urządzenia, które liczą wjeżdżające na skrzyżowania samochody, mierzą czas przejazdu i tak sterują światłami, by był jak najkrótszy. System uwzględnia informacje z sąsiednich skrzyżowań i całego miasta. Priorytetowo ma traktować autobusy i trolejbusy komunikacji miejskiej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Kiedy zostanie oddana do użytku droga S17 z Warszawy do Lublina?

Utworzone zostało miejskie centrum sterowania ruchem, skąd dyżurni operatorzy za pośrednictwem kamer obserwować będą sytuację na ulicach i w razie potrzeby, będą mogli sami kierować sygnalizacją. Mogą, na przykład, wyłączać z ruchu fragmenty ulic, jeśli dojdzie do wypadku drogowego i wskazywać kierowcom alternatywne trasy. Informacje dla kierowców wyświetlane będą na tablicach umieszczonych nad ulicami.

Powstał portal, na którym będzie można obserwować natężenie ruchu w mieście, sprawdzić czas przejazdu, obejrzeć obraz z kamer monitoringu.

REKLAMA

„Przez pierwsze trzy miesiące system będzie gromadził dane i dopiero po tym czasie będzie można odczuć efekty jego działania. Spodziewamy się, że czas popołudniowego szczytu, kiedy tworzą się w mieście korki, może być krótszy nawet o połowę. W podobnym stopniu szybszy ma być przejazd przez miasto głównymi trasami” – powiedział Andrzej Matacz z zarządu Dróg i Mostów w Lublinie.

Wprowadzenie nowego systemu pomoże w pracy policji. „To dla nas ułatwienie, gdy w razie wypadku operator przejmie kierowanie ruchem. Wszystkie zdarzenia drogowe na skrzyżowaniach objętych systemem będą zarejestrowane, kamery pomogą w przypadku poszukiwania pojazdu. Kierowcy w korkach będą informowani o czasie przejazdu, myślę, że przez to będą zachowywać się spokojniej” – powiedział naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Lublinie, nadkomisarz Robert Koźlak.

Nowy system kosztował 28 mln zł, z czego 85 proc. stanowi dofinansowanie z unijnego Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej na lata 2007-2013. Władze miejskie mają plany rozszerzenia go na kolejne 30 skrzyżowań.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

REKLAMA

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA