REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy skończy się budowa Drogowej Trasy Średnicowej w Gliwicach?

Kiedy skończy się budowa Drogowej Trasy Średnicowej w Gliwicach?
Kiedy skończy się budowa Drogowej Trasy Średnicowej w Gliwicach?
PAP

REKLAMA

REKLAMA

Trwa budowa Drogowej Trasy Średnicowej w Gliwicach. Inwestycja jest zaawansowana w 70 procentach. Czy zakończy się w planowanym terminie?

Prace nad powstającym w śródmieściu Gliwic ostatnim, ponad pięciokilometrowym odcinkiem Drogowej Trasy Średnicowej, są zaawansowane w 70 proc. – poinformował gliwicki magistrat. Aktualny pozostaje termin oddania inwestycji do użytku - wiosna 2016 r.

REKLAMA

Budowa DTŚ to największa inwestycja realizowana od lat przez śląskie samorządy i najważniejsza, obok odcinka autostrady A4, arteria drogowa w aglomeracji katowickiej. Wytyczona możliwie w pobliżu centrów miast obsługuje ruch lokalny. Uzupełnia tym samym równoległą autostradę A4, przeznaczoną dla tranzytu.

Zobacz też: Na Warmii i Mazurach zmodernizują 138 km dróg lokalnych

REKLAMA

Obecnie dostępny jest liczący 26,1 km odcinek średnicówki od węzła z trasą S-86 w Katowicach do węzła z ul. Kujawską w Gliwicach. Pierwszy gliwicki fragment DTŚ otwarto w listopadzie ub. roku. Odcinek G1 połączył istniejącą część trasy m.in. z węzłem z autostradą A1 i dalej np. z autostradami na zachód i południe (A4 na Wrocław i A1 na Ostrawę).

Budowany od wiosny 2013 r. odcinek G2 ma 5,6 km długości i w większości charakter bezkolizyjnej ulicy miejskiej. Węższy niż pozostała część DTŚ (w większości po dwa pasy w każdym kierunku na jednej wspólnej jezdni) poprowadzi od końca odcinka G1 przy ul. Kujawskiej, przez centrum miasta, gdzie powstaje 500-metrowy tunel, do węzła drogi krajowej nr 88 z ul. Portową. Na całej tej długości powstaje 11 powiązań z istniejącym układem drogowym. Miasto na bieżąco informuje o postępach prac i związanych z nimi utrudnieniach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W czwartek gliwicki magistrat przekazał m.in., że na co dzień na placu budowy pracuje obecnie blisko 400 robotników i operatorów oraz prawie 500 różnego rodzaju maszyn i urządzeń. W miejscu, gdzie budowany odcinek trasy będzie łączył się z odcinkiem G1, powstaje most nad rzeką Kłodnicą. 500-metrowy obiekt jest prawie gotowy; do zabetonowania zostało ostatnie przęsło.

Zobacz też: Projekt nowelizacji ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym

REKLAMA

Nieco dalej przygotowywana jest budowa ronda, które połączy z trasą ulice Jagiellońską, Hutniczą i Franciszkańską. W maju udostępniono już mieszkańcom wiadukt i kładkę dla pieszych nad DTŚ między ulicami Robotniczą i Franciszkańską. Nadal trwa budowa wiaduktu i kładki w ciągu ul. Częstochowskiej. Powstały już m.in. ściany szczelinowe i fundamenty, na których oprą się te obiekty.

Po wykonaniu ścian tunelu pod ścisłym centrum miasta, zabetonowano dotąd 35 z 41 segmentów jego stropów. Tunel powstaje pod reprezentacyjną ul. Zwycięstwa; prace tam są obecnie najintensywniejsze. Powstają kanalizacja, drenaże oraz sieć hydrantowa. Dobiegają końca roboty ziemne – cały tunel jest już przekopany.

Gotowy jest natomiast wiadukt nad DTŚ w ciągu ul. Sienkiewicza. W tym rejonie powstają nasypy dojazdów, a także rondo i łącznica, która umożliwi dotarcie do DTŚ z ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.

Zobacz też: Remont na autostradowej obwodnicy Krakowa, do kiedy potrwa?

Zaawansowane są prace przy końcu odcinka G2 – na budowie węzła z drogą nr 88. Z końcem maja otwarto połączenie drogi nr 88 z ul. Portową, która docelowo stanie się „przedłużeniem” DTŚ w kierunku dzielnicy Łabędy. Na odcinku między drogą nr 88 a ul. Jana Śliwki przygotowywana jest podbudowa pod przyszłą jezdnię. Nad ul. Śliwki stoi już wiadukt. Trwa budowa murów oporowych i nasypów oraz nowego mostu nad Kłodnicą.

Szacowana na 954,6 mln zł budowa odcinka G2 „średnicówki” w ub. roku napotkała na poważny problem z finansowaniem. Pierwotnie zapewnione środki (oparte o kredyt w Europejskim Banku Inwestycyjnym, rezerwę subwencji ogólnej, Regionalny Program Operacyjny Woj. Śląskiego na lata 2007-2013 i budżety miast) okazały się niewystarczające.

Prowadzoną przez konsorcjum firm Eurovia Polska i Bilfinger Infrastructure budowę kontynuowano dzięki tzw. faktoringowi, a także przeniesieniu projektu z programu regionalnego do krajowego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wiązało się to m.in. z przekwalifikowaniem odcinka G2 z drogi wojewódzkiej na krajową oraz przejęciem inwestycji od marszałka przez samorząd Gliwic.

W kolejnych latach w regionie ma powstać także tzw. wschodnia część Trasy, której jedna z planowanych odnóg ma prowadzić od Katowic do Jaworzna, a druga do Sosnowca.(PAP)

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
NaszEauto nie dla wszystkich. Kto nie skorzysta z programu?

Dlaczego program NaszEauto (dawniej „Mój Elektryk 2.0”) mający wspierać elektromobilność w Polsce budzi kontrowersje? Kto, po wprowadzonych w drugiej edycji zmianach, nie ma możliwości skorzystać z dofinasowania?

Jazda pod prąd na S7. 66-latka nie wiedziała, w którym miejscu popełniła błąd

Nietypowe zgłoszenie odebrali policjanci na skrzynkę "Stop agresji drogowej". Na nagraniu, które podesłał kierowca, widać auto jadące drogą ekspresową pod prąd. 66-latka nie zdawała sobie sprawy z tego, że jechała niezgodnie z przepisami.

Odcinkowy pomiar prędkości, system RedLight i fotoradar [Nowe lokalizacje]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego odcinkowego pomiaru prędkości, systemu RedLight w nowej lokalizacji oraz fotoradaru. Gdzie kierowcy nieprzestrzegający przepisów ruchu drogowego mogą liczyć się z mandatami i punktami karnymi?

Branża TSL w 2025 r. - najważniejsze trendy. Transformacja cyfrowa, regionalizacja łańcuchów dostaw, restrukturyzacja

W 2025 r. spodziewane jest ożywienie polskiej gospodarki. Według prognoz PKB wzrośnie do 3,7 proc. wobec 3,1 proc. w 2024 roku. – Aby wykorzystać prognozowane przyspieszenie firmy muszą wziąć pod uwagę trendy, które będą kształtować sektor transportu, spedycji i logistyki w 2025 roku, jednocześnie zmieniając oblicze całej branży – mówi Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

REKLAMA

Szajka złodziei samochodów rozbita. Łącznie odzyskano 19 pojazdów

Policjanci z Małopolski zatrzymali dwie osoby, które zajmowały się kradzieżą samochodów w województwach małopolskim, podkarpackim i śląskim. W wyniku ich działań odzyskano 19 pojazdów warte około 2 milionów złotych, a także skradzione części samochodowe.

Paraliż na ulicach miast? Samorządowe pułapki planistyczne

Korki w polskich miastach: infrastruktura niedostosowana do potrzeb, uleganie aktywistom miejskim, likwidacja miejsc parkingowych i zwężanie ulic. Czy buspasy są dobrym rozwiązaniem? Samorządowe pułapki planistyczne.

KGP: 99 601 interwencji, 286 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 601 interwencji. Byli wzywani do 286 wypadków drogowych.

Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

REKLAMA

Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Kiedy start? Kto może otrzymać dopłatę?

Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta poinformował, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych. Budżet to 1,6 mld zł, a otrzymać będzie można 40 tys. zł. Kto będzie mógł się ubiegać?

KGP: 99 551 interwencji, 306 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 551 interwencji. Byli wzywani do 306 wypadków drogowych.

REKLAMA