REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

270 mln zł na drogi w woj. Łódzkiem

Subskrybuj nas na Youtube
270 mln zł na drogi w woj. Łódzkiem.
270 mln zł na drogi w woj. Łódzkiem.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

W konkursie na drogi wojewódzkie zostanie przesądzone przyznanie 270 mln złotych na budowę i modernizację dróg w województwie Łódzkiem.

Ok. 320 mln zł unijnego dofinansowania jest do podziału w dwóch konkursach: na drogi wojewódzkie i przygotowanie terenów inwestycyjnych, ogłoszonych we wtorek przez zarząd woj. łódzkiego. To jedne z pierwszych konkursów w ramach RPO województwa łódzkiego na lata 2014-20.

REKLAMA

REKLAMA

W Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Łódzkiego na lata 2014-2020 znalazło się ponad 9 mld zł, czyli o 2,6 mld zł więcej niż w poprzedniej perspektywie finansowej. We wtorek zarząd województwa przyjął uchwałę o ogłoszeniu dwóch konkursów dotyczących dróg wojewódzkich i terenów inwestycyjnych. Nabór wniosków o dofinansowanie w obu konkursach rozpocznie się 17 sierpnia.

Zobacz też: Konsultacje społeczne dot. projektu Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023

Marszałek woj. łódzkiego Witold Stępień zapewnił na spotkaniu z dziennikarzami, że środki z nowej perspektywy finansowej uruchamiane są zgodnie z ogłoszonym wcześniej harmonogramem, w pierwszych możliwych terminach.

REKLAMA

Na drogi wojewódzkie kwota dofinansowania projektów ma wynieść 68 mln euro, czyli ponad 270 mln zł. Beneficjentem będzie województwo i samorządy lokalne, a pieniądze będą mogły zostać przeznaczone m.in. na budowę, przebudowę lub modernizację dróg wojewódzkich, w tym np. skrzyżowań czy obwodnic, modernizację wiaduktów, tuneli czy mostów. Nabór wniosków w tym konkursie potrwać ma do wyczerpania środków.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Chcielibyśmy we wrześniu dokonywać rozstrzygnięć i podjąć interwencję, przebudowując drogi w naszym województwie" - zaznaczył Stępień.

Na projekty dotyczące przygotowania terenów inwestycyjnych do podziału jest 12 mln euro unijnego wsparcia, czyli ponad 49 mln zł. O dofinansowanie mogą starać się gminy i powiaty, ale także ich związki i stowarzyszenia. "Chcielibyśmy, aby samorządy zaczęły tworzyć warunki do rozwoju firm, chodzi nam szczególnie o sektor małych i średnich przedsiębiorstw. To ważne, aby pieniądze z nowego rozdania napędzały gospodarkę" - powiedział marszałek.

Dofinansowanie obejmie prace związane z kompleksowym przygotowaniem terenów pod inwestycje gospodarcze tj. m.in. prace studyjno-koncepcyjne, badania geotechniczne, uzbrojenie terenów inwestycyjnych, remonty lub modernizację obiektów budowlanych. Maksymalna wartość jednego projektu nie może przekraczać 20 mln zł, a poziom dofinansowania - 85 proc. wydatków kwalifikowanych. Nabór wniosków zakończy się 27 sierpnia.

Zobacz też: Budowa drogi S7 na odcinku Ostróda Północ - Ostróda Południe

Zgodnie z harmonogramem w trzecim kwartale tego roku mają ruszyć konkursy dotyczące m.in. promocji gospodarczej regionu, dróg lokalnych, rozwoju systemu ratowniczo-gaśniczego, integracji osób zagrożonych ubóstwem, aktywizacji społeczno-zawodowej czy usług na rzecz osób zagrożonych wykluczeniem społecznym.

Pod koniec roku będzie można ubiegać się o dofinansowanie projektów dotyczących m.in. badań i rozwoju przedsiębiorstw, innowacji w małych i średnich firmach, niskoemisyjnego transportu miejskiego czy termomodernizacji budynków.

Według danych Urzędu Marszałkowskiego w poprzedniej perspektywie - razem z pieniędzmi przedakcesyjnymi - woj. łódzkie zyskało 20 mld zł. Zrealizowano 13 tys. przedsięwzięć, a na głowę każdego z 2,5 mln mieszkańców regionu przypadało 8 tys. zł unijnych pieniędzy. (PAP)

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA