REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Projekt nowelizacji ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym

Projekt nowelizacji ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym. Fot. Fotolia
Projekt nowelizacji ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rządowy projekt nowelizacji ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym ma zapewnić możliwość szybkiego reagowania w przypadku zagrożenia bezpieczeństwa na autostradach.

Rządowy projekt ustawy, który w czwartek w nocy trafił do dalszych prac w komisji, ma zapewnić ministrowi infrastruktury i rozwoju możliwość szybkiego reagowania w przypadku zagrożenia bezpieczeństwa na autostradach. Projekt umożliwia odstąpienie od poboru opłat w sytuacji dużego natężenia ruchu.

REKLAMA

W nocy z środy na czwartek w Sejmie odbyło się I i II czytanie rządowego projektu nowelizacji o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym. Z powodu zgłoszenia przez klub PiS podczas II czytania poprawki wicemarszałek Sejmu Marek Kuchciński skierował projekt do prac w komisji infrastruktury.

Zobacz też: Porozumienie z Czechami w sprawie budowy trasy S3

REKLAMA

Wiceminister infrastruktury i rozwoju Paweł Olszewski przedstawiając propozycję mówił, że ma ona zwiększyć poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego, szczególnie w przypadku zwiększenia jego natężenia. Projekt umożliwia odstąpienie przez zarządców dróg od poboru opłat za przejazd autostradą lub jej odcinkiem.

"Projekt ustawy przewiduje dodanie upoważnienia ustawowego, zgodnie z którym minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze rozporządzenia, w odniesieniu do GDDKiA, sposób ustalania wystąpienia zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego lub wystąpienia zdarzenia zmniejszającego stopień tego bezpieczeństwa, biorąc pod uwagę porę dnia, kategorię dnia, porę roku i płynność ruchu" - napisano w uzasadnieniu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Debata nad projektem była, mimo późnej pory, bardzo burzliwa. Posłowie opozycji, głównie PiS, zarzucili stronie rządowej złamanie wszelkich zasad legislacyjnych i wyrazili opinię, że czyni to już na wstępie ten projekt niekonstytucyjnym.

Zobacz też: Konsultacje społeczne dot. projektu Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023

REKLAMA

Przygotowanie projektu zapowiedziała po środowym posiedzeniu rządu premier Ewa Kopacz. "To jest ustawa, która pozwoli, aby minister infrastruktury posiadał (...) narzędzie, które pozwoli mu reagować właśnie na takie zagrożenia bezpieczeństwa na drogach" - podkreśliła szefowa rządu.

Kuchciński poinformował, że projekt trafił do Sejmu około godz. 19 w środę, a o godz. 20 nie miał jeszcze numeru druku, opinii o zgodności z prawem unijnym i skutków finansowych regulacji. Wicemarszałek Sejmu powiedział, że wprowadzenie tego punktu odbyło się z radykalnym naruszeniem Regulaminu izby. Poinformował, że Konwent Seniorów zbierał się w tej sprawie dwa razy i ok. godz. 21 ostatecznie postanowiono, że Sejm zajmie się projektem w środę wieczorem.

W trakcie debaty Stanisław Żmijan (PO) wskazywał na pilną potrzebę uchwalenia tej noweli z powodu zbliżającego się sezonu urlopowego, który spowoduje zwiększenia ruchu także na autostradach.

Andrzej Adamczyk (PiS) ostro krytykował tryb wprowadzenia pod obrady projektu. Dzisiejsza propozycja rządu wskazuje, że nikt już nie panuje nad tym, co się dzieje - ocenił. Zarzucił również niedopracowanie tej propozycji.

Zobacz też: Podpisano umowę na budowę S7 na odcinku Chęciny-Jędrzejów

Józef Racki (PSL) zapowiedział poparcie jego klubu dla projektu. Także poseł SLD Leszek Aleksandrzak mówił, że trudno być przeciwko takim rozwiązaniom. Jednak również jego zastrzeżenia budziła forma, w jakiej projekt został przedstawiony Wysokiej Izbie. Czy rząd wczoraj się dowiedział, że niebawem zaczynają się wakacje? - pytał Aleksandrzak, podobnie jak przedstawiciel PiS.

Z kolei poseł PiS Krzysztof Tchórzewski zarzucił wiceministrowi Olszewskiemu, że nie odpowiedział na żadne pytania posłów, a jedynie pouczał posłów. Zwrócił się do Kuchcińskiego, aby tą sprawą zajęło się Prezydium Sejmu. Jego apel poparł poseł Adamczyk.

Rząd zdecydował w środę o zwolnieniu z opłat kierowców podróżujących w wakacyjne weekendy autostradą A1 na odcinku Gdańsk - Toruń, jeśli natężenie ruchu będzie prowadzić do korków. Możliwość zwolnienia z opłat będzie obowiązywać przez całe wakacje. (PAP)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 fotoradarów z największą zarejestrowaną liczbą wykroczeń w 2024 r.

W 2024 r. 457 fotoradarów zarejestrowało 691,3 tys. wykroczeń. Gdzie najczęściej dochodziło do naruszenia przepisów? Który fotoradar zarejestrował najwięcej wykroczeń w 2024 r.? Poniżej prezentujemy 5 fotoradarów z największą zarejestrowaną liczbą wykroczeń w 2024 r.

5 miejsc, gdzie najczęściej dostaniesz mandat za naruszenie prędkości

W 2024 r. 62 urządzenia do odcinkowego pomiaru prędkości zarejestrowały 366,2 tys. wykroczeń. Gdzie najczęściej kierowcy przekraczali prędkość? Poniżej prezentujemy listę 5 miejsc, w których urządzenia do odcinkowego pomiaru prędkości zarejestrowały największą liczbę naruszeń w 2024 r.

5 skrzyżowań, na których kierowcy najczęściej dostają mandaty

5 skrzyżowań, na których kierowcy najczęściej dostają mandaty. W 2024 r. 45 urządzeń RedLight działających na skrzyżowaniach, zarejestrowało 62 tys. wykroczeń. Które lokalizacje zarejestrowały największą liczbę naruszeń? Co z systemem RedLight na przejazdach kolejowo-drogowych?

Odcinkowy pomiar prędkości we Wrocławiu już działa!

Odcinkowy pomiar prędkości we Wrocławiu już działa! Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego odcinkowego pomiaru prędkości, tym razem został uruchomiony we Wrocławiu.

REKLAMA

Nowy fotoradar sieje postrach w Warszawie. Ponad 7840 zarejestrowanych wykroczeń w niecały miesiąc

Nowy fotoradar sieje postrach w Warszawie. Ponad 7840 zarejestrowanych wykroczeń w niecały miesiąc. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o najświeższych statystykach dotyczących wykroczeń przekroczenia dozwolonej prędkości.

Uwaga kierowcy! Jest ostrzeżenie przed opadami śniegu i ślizgawicą

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej ostrzega: dziś w nocy i jutro rano opady deszczu będą zamarzały. Jest duże prawdopodobieństwo oblodzenia. Należy więc zachować szczególną ostrożność na drodze i nie tylko. Śnieg spadnie w niedzielę.

Jakiego samochodu szukają Polacy, gdy chcą wymienić pojazd [RAPORT]

Polacy planujący wymianę samochodu rozglądają się raczej za opcją używaną z silnikiem spalinowym. Tak deklaruje 55 proc. ankietowanych raportu Santander Consumer Multirent. Jakie kwoty mają w planach przeznaczyć?

Nie słabnie popyt na nowe samochody. W listopadzie do grona liderów, w tym Toyoty, dołączył nieoczekiwanie Ford

Popyt na nowe auta – zarówno osobowe jak i dostawcze o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 tony nie słabnie. W tej drugiej kategorii listopad przyniósł niespodziankę – Renault na fotelu lidera zajmowanym przez tę markę od niepamiętnego czasu zastąpił Ford.

REKLAMA

Testowanie pojazdów zautomatyzowanych. Resort Infrastruktury ma plan!

Testowanie pojazdów zautomatyzowanych. Resort Infrastruktury ma plan! W ocenie Ministerstwa Infrastruktury, projekt nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym ma zapewnić bezpieczeństwo ruchu drogowego. Projekt trafił do konsultacji.

Auta autonomiczne na drogach publicznych. MI chce testować

Z projektu noweli ustawy Prawo o ruchu drogowym, opublikowanego w poniedziałek na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego (RCL) wynika, że Ministerstwo Infrastruktury chce wprowadzić możliwość testowania pojazdów półautonomicznych i autonomicznych na publicznych drogach.

REKLAMA