REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Projekt nowelizacji ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym

Projekt nowelizacji ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym. Fot. Fotolia
Projekt nowelizacji ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rządowy projekt nowelizacji ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym ma zapewnić możliwość szybkiego reagowania w przypadku zagrożenia bezpieczeństwa na autostradach.

Rządowy projekt ustawy, który w czwartek w nocy trafił do dalszych prac w komisji, ma zapewnić ministrowi infrastruktury i rozwoju możliwość szybkiego reagowania w przypadku zagrożenia bezpieczeństwa na autostradach. Projekt umożliwia odstąpienie od poboru opłat w sytuacji dużego natężenia ruchu.

REKLAMA

W nocy z środy na czwartek w Sejmie odbyło się I i II czytanie rządowego projektu nowelizacji o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym. Z powodu zgłoszenia przez klub PiS podczas II czytania poprawki wicemarszałek Sejmu Marek Kuchciński skierował projekt do prac w komisji infrastruktury.

Zobacz też: Porozumienie z Czechami w sprawie budowy trasy S3

REKLAMA

Wiceminister infrastruktury i rozwoju Paweł Olszewski przedstawiając propozycję mówił, że ma ona zwiększyć poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego, szczególnie w przypadku zwiększenia jego natężenia. Projekt umożliwia odstąpienie przez zarządców dróg od poboru opłat za przejazd autostradą lub jej odcinkiem.

"Projekt ustawy przewiduje dodanie upoważnienia ustawowego, zgodnie z którym minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze rozporządzenia, w odniesieniu do GDDKiA, sposób ustalania wystąpienia zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego lub wystąpienia zdarzenia zmniejszającego stopień tego bezpieczeństwa, biorąc pod uwagę porę dnia, kategorię dnia, porę roku i płynność ruchu" - napisano w uzasadnieniu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Debata nad projektem była, mimo późnej pory, bardzo burzliwa. Posłowie opozycji, głównie PiS, zarzucili stronie rządowej złamanie wszelkich zasad legislacyjnych i wyrazili opinię, że czyni to już na wstępie ten projekt niekonstytucyjnym.

Zobacz też: Konsultacje społeczne dot. projektu Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023

REKLAMA

Przygotowanie projektu zapowiedziała po środowym posiedzeniu rządu premier Ewa Kopacz. "To jest ustawa, która pozwoli, aby minister infrastruktury posiadał (...) narzędzie, które pozwoli mu reagować właśnie na takie zagrożenia bezpieczeństwa na drogach" - podkreśliła szefowa rządu.

Kuchciński poinformował, że projekt trafił do Sejmu około godz. 19 w środę, a o godz. 20 nie miał jeszcze numeru druku, opinii o zgodności z prawem unijnym i skutków finansowych regulacji. Wicemarszałek Sejmu powiedział, że wprowadzenie tego punktu odbyło się z radykalnym naruszeniem Regulaminu izby. Poinformował, że Konwent Seniorów zbierał się w tej sprawie dwa razy i ok. godz. 21 ostatecznie postanowiono, że Sejm zajmie się projektem w środę wieczorem.

W trakcie debaty Stanisław Żmijan (PO) wskazywał na pilną potrzebę uchwalenia tej noweli z powodu zbliżającego się sezonu urlopowego, który spowoduje zwiększenia ruchu także na autostradach.

Andrzej Adamczyk (PiS) ostro krytykował tryb wprowadzenia pod obrady projektu. Dzisiejsza propozycja rządu wskazuje, że nikt już nie panuje nad tym, co się dzieje - ocenił. Zarzucił również niedopracowanie tej propozycji.

Zobacz też: Podpisano umowę na budowę S7 na odcinku Chęciny-Jędrzejów

Józef Racki (PSL) zapowiedział poparcie jego klubu dla projektu. Także poseł SLD Leszek Aleksandrzak mówił, że trudno być przeciwko takim rozwiązaniom. Jednak również jego zastrzeżenia budziła forma, w jakiej projekt został przedstawiony Wysokiej Izbie. Czy rząd wczoraj się dowiedział, że niebawem zaczynają się wakacje? - pytał Aleksandrzak, podobnie jak przedstawiciel PiS.

Z kolei poseł PiS Krzysztof Tchórzewski zarzucił wiceministrowi Olszewskiemu, że nie odpowiedział na żadne pytania posłów, a jedynie pouczał posłów. Zwrócił się do Kuchcińskiego, aby tą sprawą zajęło się Prezydium Sejmu. Jego apel poparł poseł Adamczyk.

Rząd zdecydował w środę o zwolnieniu z opłat kierowców podróżujących w wakacyjne weekendy autostradą A1 na odcinku Gdańsk - Toruń, jeśli natężenie ruchu będzie prowadzić do korków. Możliwość zwolnienia z opłat będzie obowiązywać przez całe wakacje. (PAP)

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Kiedy start? Kto może otrzymać dopłatę?

Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta poinformował, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych. Budżet to 1,6 mld zł, a otrzymać będzie można 40 tys. zł. Kto będzie mógł się ubiegać?

KGP: 99 551 interwencji, 306 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 551 interwencji. Byli wzywani do 306 wypadków drogowych.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

REKLAMA

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

REKLAMA