REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto wybuduje Południową Obwodnicę Warszawy?

Kto wybuduje Południową Obwodnicę Warszawy? Fot. Fotolia
Kto wybuduje Południową Obwodnicę Warszawy? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Znamy już wykonawcę odcinka od węzła Puławska do węzła Lubelska drogi ekspresowej S2 będącej częścią Południowej Obwodnicy Warszawy

Kto wybuduje Południową Obwodnicę Warszawy?

Oferty firm Astaldi, Gϋlermak i Warbud na zaprojektowanie i budowę  18,5 km odcinka drogi ekspresowej S2 od w. Puławska do w. Lubelska zostały uznane za najkorzystniejsze. Wykonawcy zadeklarowali, że zbudują trasę łącznie za 2,5 mld zł.

REKLAMA

REKLAMA

Oferty na zaprojektowanie i budowę wszystkich trzech odcinków złożyło 18 firm i konsorcjów. Zamawiający zamierzał przeznaczyć na realizację  zadania łącznie 4,3 mld zł. Najniższe ze złożonych ofert opiewały łącznie na ok. 2,5 mld zł. Najwyższe łącznie na ok. 4,4 mld zł.

Inwestycja będzie realizowana w trybie Projektuj i Buduj, w którym wykonawcy proponują technologię budowy, ta zaś ma wpływ na oferowaną cenę. Podobnie jak różnica pomiędzy minimalnymi a średnimi cenami na rynku, która dla stali zbrojeniowej wynosi 11 proc. a dla roboczogodziny – 27 proc.

W trakcie wyboru najkorzystniejszej oferty weryfikowane było m.in. czy  rozwiązania przedstawione przez  wykonawców spełniają wymagania Programu Funkcjonalno-Użytkowego oraz pozostałych warunków kontraktu.

REKLAMA

Zobacz też: Zachodnia obwodnica Radomia - kiedy powstanie?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przetarg na budowę Południowej Obwodnicy Warszawy

Z niezwykłą starannością weryfikowaliśmy złożone w przetargu oferty pod kątem wykluczenia zawierających rażąco niską cenę. Pod tym kątem weryfikowane były cztery z dziesięciu ofert złożonych w przetargu za zadanie A, cztery z pięciu na zadanie B i dwie z trzech złożonych na zaprojektowanie i budowę zadania C. W sumie zadaliśmy każdemu z wykonawców co do których istniało podejrzenie złożenia oferty zawierającej rażąco niską cenę od ok. 100 do ok. 120 pytań, które pozwoliły rozwiać wątpliwości w tym zakresie. Otrzymaliśmy łącznie 3,7 tys. stron wyjaśnień. Weryfikowana były m.in. zaproponowana technologia, umowy z podwykonawcami, umowy na dostawę materiałów budowlanych czy dostępny sprzęt.

Przyjęty system realizacji Projektuj i Buduj umożliwia wykonawcy optymalizację dokumentacji projektowej przy wykorzystaniu swojego unikalnego doświadczenia i wiedzy. To zaś pozwala na znaczną optymalizację kosztów. Przykładem jest budowa przez firmę Strabag trasy S8 Opacz - Paszków za ok. 60 proc. wartości kosztorysu przyjętego przez zamawiającego. Oszczędności w stosunku do kosztorysu zostały uzyskane m.in. na zmianie przyjętego zakresu robot ziemnych – możliwe okazało się zmniejszenie nasypów przy jednoczesnym dochowaniu warunków zapisanych w PFU. Taka zmiana było możliwa tylko na etapie realizacji w tym bowiem momencie wykonawca realizujący inwestycje w systemie Projektuj i Buduj mógł wykonać bardziej szczegółowe badania  geologiczne. Jednocześnie nieprzewidziane warunki geologiczne w dalszym ciągu stanowi ryzyko zamawiającego. Zmiany wprowadzone przez wykonawcę  deklarującego wykonanie inwestycji za ok. 60 proc. kosztorysu pozwoliły mu na zastosowanie na całym realizowanym odcinku pionierskiej nawierzchni długowiecznej.

  Zobacz też: Powstanie zjazd z autostrady A4 w Niepołomicach. Kiedy?

O INWESTYCJI

Zadanie zostało podzielone na 3 odcinki realizacyjne:

- odcinek A, długości ok. 4,6 km od w. Puławska do w. Przyczółkowa z budową tunelu pod Ursynowem;

- odcinek B, długości ok. 6,45 km od w. Przyczółkowa do w. Wał Miedzeszyński wraz z mostem przez Wisłę;

- odcinek C, długości ok. 7,45 km od w. Wał Miedzeszyński do w. Lubelska z budową estakad nad Mazowieckim Parkiem Krajobrazowym.

W ramach realizacji POW na odcinku pomiędzy w. Puławska a w. Lubelska przewidziana jest m.in. budowa:

- drogi ekspresowej długości 18,5 km, posiadającej 2 jezdnie po 3 pasy ruchu;

- tunelu pod Ursynowem;

- mostu przez Wisłę;

- estakad nad Mazowieckim Parkiem Krajobrazowym;

- węzłów: „Ursynów”, „Przyczółkowa”, „Wał Miedzeszyński”, „Patriotów” oraz docelowo przewidziano dodatkowy węzeł „Czerniakowska Bis”, który usytuowany będzie na odcinku pomiędzy węzłami „Przyczółkowa” i „Wał Miedzeszyński”;

- urządzeń ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego.

  Zobacz też: Kiedy zakończy się budowa drogi S7 na odcinku Ostróda-Olsztynek

W przetargu na zaprojektowanie i budowę zadania „A” złożonych zostało 10 ofert o wartości od 1,2 mld zł do 2,4 mld zł. Obejmuje budowę fragmentu drogi o długości ok. 4,6  km od w. Puławska (bez węzła) do w. Przyczółkowa (bez węzła), dwóch węzłów drogowych – Ursynów Zachód i Ursynów Wschód oraz tunelu pod Ursynowem. Tunel o długości ok. 2,3 km poprowadzony m.in. pod I linią metra, będzie najdłuższym tunelem w Polsce. Każda z dwóch jezdni będzie mieć szerokości ok. 14,5 metra, po trzy pasy ruchu i pas awaryjny o szerokości ok. 3,75 metra. Po obu stronach jezdni zlokalizowane są drogi ewakuacyjne o szerokości 1 m od krawędzi jezdni. Tunel pod powierzchnię będzie wchodzić między ul. Indiry Gandhi a ul. Pileckiego, wychodzić  na skarpie, za ul. Nowoursynowską.  

Do realizacji zadania „B” zgłosiło się pięciu wykonawców, których oferty opiewały na do 757,64 mln zł do 1,24 mld zł. Zakres prac obejmuje budowę fragmentu drogi o długości 6,45 km od w. Przyczółkowa do w. Wał Miedzeszyński wraz z węzłami oraz mostu przez Wisłę. Most Południowy w ciągu trasy S2 będzie mieć długość ok. 1,5 km i ok. 45,8 metra szerokości. W obu kierunkach kierowcy będą mieć do dyspozycji po 4 pasy ruchu. Dodatkowo z obu stron został zaplanowany ciąg pieszo–rowerowy.

Zadanie „C” obejmuje chciało zrealizować trzech wykonawców, których oferty opiewały na od ok. 561,7 mln zł do ok. 714,8 mln zł. Kontrakt obejmuje budowę fragmentu drogi o długości 7,45 km od w. Wał Miedzeszyński (bez węzła) do w. Lubelska (bez węzła), dwóch estakad nad Mazowieckim Parkiem Krajobrazowym oraz węzła Patriotów na przecięciu z linią PKP i ul. Patriotów.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

REKLAMA

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

REKLAMA

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA