Bierz 40 tysięcy złotych dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego i premię za zezłomowanie starego auta
REKLAMA
REKLAMA
- Nowe dopłaty do samochodów elektrycznych: czy tylko na zakup, co z leasingiem i premią za oddanie starego auta
- Nowe dopłaty do nabycia samochodu elektrycznego: ile dla konsumenta, ile dla przedsiębiorcy
Co ważne, dotowane są różne formy nabycia elektryka - nie tylko od razu na własność, ale także wynajem długoterminowy czy leasing. Na porównywalnych zasadach dotacja jest dostępna konsumentom i przedsiębiorcom.
Jest jednak czas na przygotowanie się do tak ważnej inwestycji, bowiem nowy program dopłat do samochodów elektrycznych ma ruszyć na początku lutego 2025 roku. Teraz jednak są już znane jego zasady. Wiadomo też, kto dostanie dotację i na jakie auto.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej – NFOŚiGW, przygotował nowy program dopłat do samochodów elektrycznych z budżetem 1,6 mld zł ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Wnioski będzie można składać już na początku lutego. Nowy program dopłat zastąpi dotychczasowy program Mój elektryk, który będzie obowiązywał do końca stycznia 2025 r.
REKLAMA
Nowe dopłaty do samochodów elektrycznych: czy tylko na zakup, co z leasingiem i premią za oddanie starego auta
Nabór wniosków w nowym programie dopłat do samochodów elektrycznych planowany jest na początku lutego 2025 r.
Z dopłat mogą skorzystać osoby fizyczne – konsumenci oraz osoby fizyczne – przedsiębiorcy czyli osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.
Będą mogły one otrzymać do 40 tys. zł dotacji na zakup, leasing, wynajem długoterminowy nowego samochodu elektrycznego.
Aktualnie działający program Mój elektryk potrwa do 31 stycznia 2025 r. lub do wyczerpania środków.
REKLAMA
– Nowa odsłona programu Mój elektryk z budżetem ponad 1,6 miliarda złotych pozwoli dofinansować prywatne inwestycje w auta elektryczne, zarówno osób fizycznych, jak i prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą – powiedział Paweł Augustyn, zastępca prezesa zarządu NFOŚiGW.
To, oprócz dotacji do zeroemisyjnego transportu publicznego i infrastruktury na potrzeby stacji ładowania, zapewnia kompleksowe wsparcie elektromobilności. Jednym z priorytetów nowej strategii działania Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej jest poprawa jakości powietrza, której nieodłącznym elementem jest rozwój niskoemisyjnego transportu – podał Paweł Augustyn.
Nowe dopłaty do nabycia samochodu elektrycznego: ile dla konsumenta, ile dla przedsiębiorcy
Nowy program przewiduje dotacje do zakupu lub leasingu albo wynajmu długoterminowego pojazdów elektrycznych kategorii M1 dla dwóch grup beneficjentów:
- osób fizycznych (zakup pojazdu wykorzystywanego w celach prywatnych),
- osób fizycznych prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą.
Celem programu jest dofinansowanie do zakupu/ leasingu/ wynajmu długoterminowego ok. 40 tysięcy bezemisyjnych aut.
Maksymalna cena zakupu pojazdu kwalifikującego się do uzyskania wsparcia to 225 tys. zł netto (bez VAT), podczas gdy w obecnym programie jest to 225 tys. zł brutto (z VAT).
REKLAMA
Maksymalna kwota dotacji z programu wyniesie 40 tys. zł (kwota obejmuje premie za złomowanie pojazdu spalinowego oraz dochód wnioskodawcy nieprzekraczający 135 tys. zł). Limit przebiegu nowego samochodu kwalifikującego się do dofinansowania wynosić będzie 6 tys. km.
Przyjęcie nowego programu poprzedziły szerokie konsultacje z udziałem przedstawicieli m.in. administracji rządowej, samorządów terytorialnych, organizacji pozarządowych, organizacji pracodawców i przedsiębiorców, partnerów gospodarczych i społecznych. Projekt programu podlegał także konsultacjom społecznym.
W wyniku konsultacji społecznych zgłoszono ponad 300 uwag lub propozycji zmian, część z nich została uwzględniona w programie, m.in. wprowadzenie wyższej podstawowej kwoty dofinansowania dla osób fizycznych posiadających Kartę Dużej Rodziny.
Program został przygotowany na podstawie decyzji wykonawczej Rady Unii Europejskiej z dnia 1 lipca 2024 r. (CID).
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.