Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Renault Grand Espace 2.0 dCi: Podróżnik Wielki

Michał Karczewski
Renault Grand Espace 2.0 dCi przód Fot. Maciej Medyj
Renault Grand Espace 2.0 dCi przód Fot. Maciej Medyj
Espace to model, który przez lata zyskał ogromną popularność i stał się symbolem swojej klasy. Prekursor europejskich vanów wiąż jest mocną pozycją w cenniku Renault.

W tym roku mija 25 lat od premiery pierwszej generacji Renault Espace. Wszystkie kolejne wcielenia tego pojazdu cieszyły się niesłabnącym zainteresowaniem klientów i w efekcie auto stało się jednym z najbardziej rozpoznawalnych samochodów w swojej klasie. Renault zdecydowało się uczcić ćwierćwiecze swojego wielkopojemnego modelu limitowaną serią o nazwie 25th. Auto otrzymało specjalne wyposażenie oraz indywidualny lakier dedykowany tylko dla tej wersji. Duże i przestronne vany z założenia mają służyć rodzinom na dalekie podróże, dlatego zamiast tłoczyć się w mieście postanowiliśmy sprawdzić Grand Espace w jego naturalnym środowisku. Krótko mówiąc wyjeżdżamy w trasę.

Zobacz też: Opinie kierowców o Renault Espace

Niedziela, 7:20. Miasto dopiero zaczyna budzić się z jesiennego snu, ruch na ulicach niewielki, w powietrzu czuć zbliżający się deszcz. Jednak dla mnie to godzina wyjazdu w podróż bohaterem naszego testu – Renault Grand Espace 2.0 dCi. Przede mną trasa Warszawa-Kraków-Warszawa. Łącznie około 600 km i założenie, że powrót ma nastąpić jeszcze tego samego dnia. Na pokładzie w sumie cztery osoby, każda z niewielkim bagażem. Ale od początku. Skąd pomysł na pokonanie tym autem takiej właśnie trasy? Po pierwsze to samochód wprost stworzony do dalekich podróży i jego test w warunkach miejskich mija się z celem. Po drugie Kraków to niezwykle popularne turystycznie miejsce, a przewidywana trasa to potencjalnie często pokonywany odcinek przez Kowalskiego z rodziną. Ponadto taka odległość pozwoli nam sprawdzić spalanie tego rodzinnego auta i dowiedzieć się czy opinia o wyjątkowej oszczędności francuskich diesli jest prawdziwa, a także obnażyć wszelkie ewentualne niedoskonałości wpływające na wrażenia z wielokilometrowej jazdy. Włączam ulubioną muzykę w poprawnie grającym sprzęcie audio i wpisuje cel podróży w seryjną dla tej wersji nawigację. Automat szybko przelicza trasę i ocenia ją na 289 km. Ruszam. W 83 litrowym baku znajduje się około 70,4 litra oleju napędowego. Komputer tego auta zaopatrzono w polskie menu oraz świetną funkcje przeliczania ilości spalonego paliwa od zerowania licznika.

Zobacz też: Test Ford Focus 1.6 Ecoboost: W stronę perfekcji

Pod maską testowanego auta zamontowano wyposażony w filtr cząstek stałych, najmocniejszy diesel o pojemności dwóch litrów i mocy 175 koni mechanicznych. Maksymalny moment obrotowy wynoszący 360 Nm uzyskiwany jest w nim przy 1750 obrotach na minutę, zaś maksymalna moc przy 3750 obrotach. Według danych technicznych samochód z tym motorem ma przyśpieszać do setki w 9,8 s. Jak na takiego kolosa to wynik godny pochwały. I Trzeba przyznać, że również subiektywne wrażenia są bardzo dobre. Grand Espace po przekroczeniu 2 tysięcy obrotów ochoczo rwie do przodu. Wyprzedzanie przy wyższych prędkościach również nie stanowi problemu. W dodatku komfort jazdy podnosi elastyczność silnika, która sprawia, że na czwartym biegu auto przyspiesza od 60 km/h bez najmniejszych protestów. W dodatku w środku nie jest zbyt głośno, wiec hałas nie męczy pasażerów i pozwala spokojnie rozmawiać. Dobrze zestopniowana manualna skrzynia ma sześć przełożeń. Mogłaby jednak pracować lżej i precyzyjniej. Auto hamuje poprawnie, chociaż duża masa sprawia, że przód zaczyna nurkować, a to wymaga przyzwyczajenia, jednak mimo tego układ hamulcowy jest dobrze wyczuwalny i nie zaskakuje. Zawieszenie Grand Espace to przykład prawdziwie francuskiego komfortu. Jest miękkie i bardzo wygodne. Poprawnie tłumi nierówności, a samochód mimo wynoszącej 1801mm wysokości nie przyprawia pasażerów o niepotrzebne nerwy przy szybko pokonywanych zakrętach.

Zobacz też: Suzuki SX4: wszystko czy nic?

Wróćmy jednak do naszej wycieczki. Podróż mija szybko i około 10:30 jestem w podkrakowskich Michałowicach. Tutaj niestety wypadek i totalna blokada drogi, a w efekcie tworzący się coraz większy korek. Pierwszy raz z istotną pomocą przychodzi nawigacja. Ma dokładną mapę, informuje nie tylko o odległości, ale również o nazwie każdej następnej ulicy, w którą trzeba skręcić oraz ma bardzo czytelny, siedmiocalowy ekran umieszczony tuż obok elektronicznych zegarów. Małym minusem jest brak polskiego interfejsu, ale obsługa jest na tyle prosta, że nie ma problemu ze sprawnym odgadnięciem funkcji. Gorzej jeśli ktoś chce podążać za komunikatami głosowymi, bo te również nie są przekazywane w języku polskim. W każdym razie dzięki niej nie tracę już czasu i szybko znajduję objazd drogowego zatoru. Niemal punktualnie o 11:00 jestem w Krakowie. Cała droga wyniosła 291,8 km. Na jej przejechanie auto zużyło 27,9 litra paliwa. Co daje wynik 9,56 l/100 km. Sporo, ale częste wyprzedzanie oraz przejazd przez większe i mniejsze miasta najwyraźniej robi swoje. W dodatku z pasażerami i bagażem wyjściowa masa własna wynosząca 1830 kg zmienia się w ponad 2 tony.

Zobacz też: Test Kia Rio: satysfakcja gwarantowana

W długiej trasie istotną rolę odrywa wygoda wnętrza, a ta w Espace stoi na wysokim poziomie. W dodatku auto odznacza się znakomitą widocznością. Dzięki temu również jazda po mieście tym dużym vanem nie sprawia żadnych problemów i nie przeszkadza w tym nawet długość wynosząca 4856mm. Gdyby tego było mało testowana wersja została zaopatrzona w szklany, otwierany dach obejmujący niemal całą długość auta. Deska rozdzielcza jest minimalistyczna. W jej centralnym miejscu, tuż pod szybą, znajduje się cyfrowy wyświetlacz zawierający prędkościomierz, obrotomierz oraz komputer i ekran wspomnianej nawigacji Carminat Bluetooth CD. Wnętrze oferuje wiele praktycznych schowków. Do dyspozycji jest zarówno duży i klimatyzowany, który zmieści półtoralitrowe butelki, jak i kilka mniejszych przeznaczonych na okulary czy telefon. Brakuje jedynie większej ilości uchwytów na napoje. Dobre wrażenie robi pozycja za świetnie wyglądającą, niemal sportową kierownicą. W tym samochodzie nie siedzi się jak w ciężarówce, a dzięki odpowiedniemu zakresowi regulacji siedzenia i kierownicy bez trudu można przyjąć ułożenie ciała jak w zwykłym osobowym aucie. Dobre wrażenie robi jakość spasowania materiałów. Przednie siedzenia są bardzo komfortowe. W dodatku wyposażono je w oddzielne podłokietniki. W drugim rzędzie zamocowano trzy oddzielne fotele, które są nieco zbyt wąskie, ale nawet po długiej podróży nie wysiada się z tego auta zmęczonym i obolałym. Przedłużona wersja Grand może zabrać na pokład siedem osób, pod warunkiem że zamontujemy dwa dodatkowe fotele. Niestety nie chowają się one pod podłogą, wiec po pierwsze trzeba mieć miejsce na ich przechowywanie, a po drugie siłę by zamocować je we wnętrzu. W podróży z liczną rodziną ważnym elementem jest bagażnik. A ten okazuje się kolejnym mocnym punktem Grand Espace. Jego pojemność w przypadku korzystania z siedmiu miejsc wynosi 456 litrów. Gdy zrezygnujemy z ostatniego rzędu foteli do dyspozycji mamy już 780 litrów, a wypraszając kolejną trojkę pasażerów aż 3050 litrów.

Zobacz też: Test Toyota Avensis: gorący towar

Boczki przednich drzwi zawierają indywidualne panele do obsługi klimatyzacji. Minusem w ergonomii okazuje się umieszczenie włącznika świateł awaryjnych i przycisku centralnego zamka w podsufitce. Za to duży plus należy się za kartę „Hand Free”, której nie trzeba wyjmować z kieszeni by uruchomić auto. Pojazd wyposażono w inteligentne wycieraczki, jednak nie zawsze potrafią one odpowiednio dobrać tempo pracy do intensywności opadów. Nie wszystkim spodoba się też elektryczny hamulec postojowy w jaki wyposażono to auto. Testowaną, limitowaną serię wyróżniają ekrany połączone z odtwarzaczem DVD, zamontowane w zagłówkach przednich foteli. Do zestawu dołączony jest pilot i dwie pary bezprzewodowych słuchawek. Poza tym auto charakteryzują 17-calowe alufelgi, czujniki parkowania z tyłu oraz metalizowany lakier i czarne lusterka zewnętrzne.

Czas ruszać w drogę powrotną. Z Krakowa wyjeżdżam około 17:30. Ruch znacznie większy, a warunki pogarszają się z minuty na minutę. Na trasie mgła istotnie ogranicza widoczność, a w związku z tym również prędkość. Miejscami ciągnę się w sznurze aut, nie przekraczając 50 km/h. Potem aura staje się bardziej łaskawa i do stolicy wjeżdżam o 21:30. Przy znacznie spokojniejszej powrotnej jeździe komputer pokazywał średnie spalanie rzędu 8,7 l/100 km. Ogólny bilans wyjazdu to 603,6 przejechanych kilometrów i 53 litry zużytego paliwa. Daje to wynik równy 8,78 l/100 km, zatem wskazania komputera wydają się być dokładne. Koszt wypadu tym autem przy cenie ropy równiej 3,8 zł wyniósł 201,40 zł.

Zobacz też: Test Ford Fiesta Sport - Pozorant?

Renault Grand Espace z wysokoprężnym, 175 konnym silnikiem 2.0 dCi w limitowanej serii 25th to wydatek rzędu 143 800. Za taką kwotę otrzymamy przyjemne w użytkowaniu, przestronne i dobrze wyposażone auto. W dodatku z tym motorem będące w stanie zadowolić kierowcę lubiącego dynamiczny styl jazdy. Posiadaczem krótkiej, pięcioosobowej wersji Espace, zaopatrzonej w podstawowy benzynowy silnik 2.0 140 KM można stać się za 100 700. Bez wątpienia francuski van to samochód bardzo dobrze sprawdzający się w roli, do odegrania której został stworzony. I to mimo, że nie jest już rynkową nowością.

Renault Grand Espace 2.0 dCi przód/bok Fot. Maciej Medyj
Renault Grand Espace 2.0 dCi tył Fot. Maciej Medyj
Renault Grand Espace 2.0 dCi bok Fot. Maciej Medyj
Renault Grand Espace 2.0 dCi bok Fot. Maciej Medyj
Renault Grand Espace 2.0 dCi bok Fot. Maciej Medyj
Renault Grand Espace 2.0 dCi tył Fot. Maciej Medyj
Renault Grand Espace 2.0 dCi silnik Fot. Maciej Medyj
Renault Grand Espace 2.0 dCi bok Fot. Maciej Medyj
Renault Grand Espace 2.0 dCi tył Fot. Maciej Medyj
Renault Grand Espace 2.0 dCi przód Fot. Maciej Medyj
Renault Grand Espace 2.0 dCi tył Fot. Maciej Medyj
Renault Grand Espace 2.0 dCi przód Fot. Maciej Medyj
Renault Grand Espace 2.0 dCi deska rozdzielcza Fot. Maciej Medyj
Renault Grand Espace 2.0 dCi siedzenia Fot. Maciej Medyj
Renault Grand Espace 2.0 dCi wnętrze Fot. Maciej Medyj
Renault Grand Espace 2.0 dCi wnętrze Fot. Maciej Medyj
Renault Grand Espace 2.0 dCi siedzenia Fot. Maciej Medyj
Renault Grand Espace 2.0 dCi bagażnik Fot. Maciej Medyj
Renault Grand Espace 2.0 dCi wnętrze Fot. Maciej Medyj
Renault Grand Espace 2.0 dCi szklany dach Fot. Maciej Medyj
Renault Grand Espace 2.0 dCi szklany dach Fot. Maciej Medyj
Renault Grand Espace 2.0 dCi przód Fot. Maciej Medyj
Renault Grand Espace 2.0 dCi przód Fot. Maciej Medyj
Renault Grand Espace 2.0 dCi bok Fot. Maciej Medyj
Reklama
Chcesz dowiedzieć się więcej, sprawdź »
Jak przygotować się do zmian 2023
Jak przygotować się do zmian 2023
Tylko teraz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    70 lat temu zbudowano polski samochód Pionier

    70 lat temu powstał prototyp samochodu Pionier. Po wojnie była to jedna z pierwszych prób stworzenia auta rodzimej konstrukcji.

    Na wakacje samochodem po Europie. Gdzie jest najwięcej fotoradarów?

    Wyjazd autem na wakacje za granicę jest coraz bardziej popularny. Polscy kierowcy mogą jednak przeżyć szok w poszczególnych państwach UE. Wszystko za sprawą fotoradarów, których jest znacznie więcej niż w Polsce.

    Jakich samochodów elektrycznych szukają Polacy?

    Dziś mamy listę 20 najbardziej poszukiwanych aut elektrycznych. I choć kluczowym warunkiem zakupu jest uzyskanie dotacji, nabywcy aut elektrycznych mają trudny wybór. Czasami bowiem warunki programu "Mój elektryk" wykluczają mocniejszą baterię.

    Biurowa sieć ładowania aut elektrycznych. Zachęta do zakupu elektryka?

    Budowa biurowej sieci ładowania aut elektrycznych może się stać zachętą do zakupu elektryka, ale i pozapłacowym benefitem dla pracownika. Firmowe sieci ładowania pojazdów elektrycznych natomiast warto planować perspektywicznie. To ogranicza koszty.

    Czy Polacy przesiądą się na rowery elektryczne, jeśli dostaną dotację na ich zakup?

    Rynek rowerów elektrycznych rozwija się w Polsce powoli, głównie z powodu wysokich cen takich pojazdów. To właśnie one są główną przeszkodą w zakupie elektryka – przypominają eksperci Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego przy okazji Światowego Dnia Roweru, przypadającego 3 czerwca. Czy rozwiązaniem mogłoby być wprowadzenie dopłat do zakupu elektrycznych dwóch kółek?

    Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio, czyli 510-konna, włoska koniczynka

    Ma 2,9-litrową, podwójnie doładowaną V-szóstkę pod maską. Motor oferuje 510 koni i rozpędza ważącego 1800 kg SUV-a do pierwszej setki w 3,8 sekundy. A do tego robi to przy akompaniamencie wydechu Akrapovica. To musi być Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio.

    Test: Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio. Czterolistna koniczyna na szczęście. Dosłownie!

    Czterolistna koniczyna, czyli quadrifoglio, przynosi szczęście. I w tym aucie się to sprawdza. Tyle że nie będzie to szczęście w miłości czy grach losowych. Super-SUV Stelvio sprawi, że podczas jazdy uśmiech nie zniknie z twojej twarzy. Będziesz szczęśliwy. Po prostu!

    Innowacyjna produkcja pyłów gumowych w Polsce. A wszystko przy zakładzie Michelin

    Przy olsztyńskiej fabryce opon Michelin rusza zaawansowany technologicznie zakład produkcji pyłów gumowych wytwarzanych z opon poddanych recyklingowi. Uruchomienie zakładu to znaczący krok w rozwiązywaniu środowiskowego problemu zużytych opon.

    Kara za brak OC w 2024 roku? Kwota mrozi krew w żyłach kierowców

    Kierowcy w Polsce niedługo staną się gatunkiem zagrożonym wyginięciem. Dobija się ich bowiem kolejnymi opłatami. Tym razem mówimy o prostym błędzie i wynikającej z niego karze. Ta po 1 stycznia 2024 roku sięgnie 8,4 tys. zł!

    Z kartą GreenWay naładujesz auto w IONITY. Dotyczy to całej Europy

    Klienci GreenWay będą mogli korzystać ze stacji ładowania IONITY na terenie całej Europy. Do ładowania swojego samochodu elektrycznego kierowcom wystarczy standardowa karta RFID GreenWay.

    Koniec diesla jest bliski? To nie takie proste...

    Udział diesla w rynku w Europie systematycznie maleje. Tylko czy to oznacza, że koniec diesla jest bliski? To chyba zbyt daleko idący wniosek. Jak aktualnie wygląda sytuacja w branży i jaka przyszłość czeka auta z silnikiem wysokoprężnym? Sprawdźmy.

    Toyota Yaris 2024 ze 130-konną hybrydą. Mocniejszy napęd to nie koniec zmian

    W Toyocie Yaris 2024 debiutuje nowa hybryda o mocy 130 KM. Nowy napęd o oznaczeniu Hybrid 130 będzie dostępny w dwóch wersjach. A to nie koniec nowości. Ulepszone są też systemy bezpieczeństwa i ekrany.

    Używany Volkswagen Passat B8 (2014 – 2023). Awarie, wady, ceny, opinie

    Dymiący diesel w Passacie świetnie pasował do białych skarpet i sandałów. Generacja B8 nie jest jednak dymiąca, bywa naprawdę droga na rynku wtórnym, a przez to jest wybierana przez bardziej wysublimowanych klientów. Czy jednak jest tak pancerna jak poprzednicy?

    Opel Corsa 2023. Lifting dodaje do gamy 48-woltową hybrydę

    Opal zaprezentował poliftingowe wydanie Corsy F. Modernizacja kojarzy się z delikatnymi zmianami? Na polu stylistycznym być może i tak. Małego hatchbacka czeka jednak rewolucja technologiczna.

    Jak podróżować autem ze zwierzętami?

    Podróż autem ze zwierzęciem może być prawdziwym wyzwaniem. Co zatem zrobić, aby zadbać o komfort, ale i bezpieczeństwo czworonoga oraz zabezpieczyć auto przed zniszczeniami? Jest kilka porad, które powinniście poznać.

    DS 7 Rivoli E-Tense 4x4 300. Bo SUV może być... artystyczny!

    Czy DS 7 jest pretensjonalny? W żadnym razie! Czy jest nietuzinkowy? W stu procentach. A lifting jedynie podkreślił wartości tego rodzinnego SUV-a. Chociaż sprawdźcie na własne oczy.

    Test: DS 7 po liftingu. Wersja E-Tense 4x4 300 jest szybka jak... hot-hatch!

    Choć jest 5-osobowym SUV-em z 555-litrowym bagażnikiem, oferuje 300 koni i może jeździć... za darmo! A to dopiero początek ciekawostek dotyczących testowego przeze mnie DS 7 po liftingu w wersji E-Tense 4x4 300.

    Sejmowa komisja przeciw poprawkom do projektu zniesienia opłat za państwowe autostrady

    Sejmowa Komisja Infrastruktury nie poparła poprawek zgłoszonych podczas drugiego czytania do projektu dot. zniesienia opłat za państwowe autostrady. Jedna z nich miałby skutkować zdjęciem opłat ze wszystkich autostrad w Polsce.

    Używane Audi A4 B8 (2007 – 2015). Awarie, wady, ceny, opinie

    Używane Audi A4 to marzenie przeciętnego Polaka. Szczególnie gdy mówimy o generacji B8. Auta są przystępne cenowo. Tylko czy z technologicznego punktu widzenia nie stanowią zakupowej miny? Sprawdźmy, co psuje się w używanych sedanach i kombi z Niemiec.

    Tajemnica różnic cenowych samochodów używanych. Co ma największy wpływ?

    Na cenę samochodów używanych najbardziej wpływa przebieg, historia serwisowa i historia szkodowa. Cena dwóch identycznych modeli z tego samego rocznika na rynku wtórnym bywa różna o ponad 20%.

    Używany Opel Astra K (2015 – 2021). Awarie, wady, ceny, opinie

    Kompaktowy Ople starzeje się z godnością. Przynajmniej pod względem stylistyki. Czy to samo można powiedzieć o technologii? Dziś sprawdzimy czy używany Opel Astra K psuje się i jakie ma słabe punkty.

    Auto na wodór - „elektryk” z wydajniejszym magazynem energii. Plusy i minusy wodoru w motoryzacji

    Czy samochody napędzane wodorem są realną alternatywą dla aut elektrycznych? Jakie są plusy i minusy technologii wodorowej w motoryzacji?

    Toyota Tacoma 2024. Pick-up z 331-konną hybrydą. Niestety nie dla Polski...

    Potężny pick-up z mocną hybrydą pod maską. To musi być Toyota Tacoma 2024. Dobra informacja jest taka, że auto wygląda i zapowiada się świetnie. Zła jest taka, że oficjalnie nie trafi do Polski.

    Efekt zmiany przepisów dotyczących pierwszeństwa pieszych? Raczej odwrotny...

    Rządzący mocno chwalili się zmianą przepisów dotyczących pierwszeństwa pieszych na pasach. Tyle że czas pokazuje, iż kierunek mógł być błędny. Bo poprawy bezpieczeństwa pieszych nie widać w statystykach.

    Polski kamper jest hitem. To oczywiście Volkswagen Grand California

    Kamper Volkswagen Grand California powstaje w polskiej fabryce Volkswagena we Wrześni. I pisząc o tym, mamy spore powody do dumy. Zainteresowanie tym autem bowiem stale rośnie na całym świecie.