Test Toyota RAV4 Hybrid 2,5 (197 KM) E-CVT

Tomasz Korniejew
rozwiń więcej
Test Toyota RAV-4 Hybrid 2,5 (197 KM) E-CVT / Tomasz Korniejew
Toyota konsekwentnie rozszerza swoje portfolio modeli z napędem hybrydowym. Obecnie najmocniejszą, bo 197 konną wersją popularnego SUV-a - RAV4, jest właśnie odmiana hybrydowa. W teście sprawdziliśmy, jak się sprawuje w codziennym użytkowaniu.

Choć Toyota zdążyła nas przyzwyczaić do tego, że konstruuje modele o kontrowersyjnym wyglądzie, których stylizacja niekoniecznie wzbudza powszechne uznanie, najnowsza RAV4 wyłamuje się z tego trendu.

Długie na 460,5 cm, szerokie na 184,5 cm i wysokie na 167,5 cm nadwozie jest proporcjonalne i prezentuje się efektownie. Zwłaszcza w prezentowanym na zdjęciach kolorze (koszt 2900 zł). Nie bez znaczenia dla atrakcyjności wizerunku są nakładki z tworzyw sztucznych na nadkola oraz standardowe dla wersji hybrydowej koła z felgami o średnicy 18 cali. Tak wyposażone auto ma prześwit wysokości 17,7 cm.

Test Toyota RAV4 Hybrid 2,5 (197 KM) E-CVT

Tomasz Korniejew

Zobacz też: Test Toyota Auris 1.2 Turbo 116 KM

Test Toyota RAV4 Hybrid 2,5 (197 KM) E-CVT – wnętrze

Przedział pasażerski opisywanej Toyoty jest ponadprzeciętnie przestronny. Zarówno na przednich fotelach, jak i na tylnej kanapie siedzi się wygodnie i miejsca jest pod dostatkiem. Pasażerowie podróżujący z tyłu mogą regulować kąt pochylenia oparć, co znacznie uprzyjemnia długie podróże.

Choć zakres regulacji kolumny kierowniczej jest umiarkowany, większość kierowców bez trudu odnajdzie odpowiednią dla siebie pozycję. Deskę rozdzielczą zaprojektowano odważnie, ale bez uszczerbku dla ergonomii. Całość jest czytelna i łatwa w obsłudze. Standardowym wyposażeniem najbogatszej wersji Prestige są wykończenia górnych partii deski rozdzielczej i bocznych paneli materiałem Soft Velvet.

Gorszej jakości materiały znajdziemy za to w dolnych partiach kokpitu, w których króluje twarde tworzywo.

Widoczny na zdjęciach siedmiocalowy kolorowy dotykowy ekran to element systemu multimedialnego Toyota Touch 2, który jest wyposażeniem standardowym począwszy od wersji Premium.

Bagażnik hybrydowej RAV4 ma pojemność 501 l i jest o 46 litrów mniej pojemny od bagażnika wersji z konwencjonalnym napędem.

Test Toyota RAV4 Hybrid 2,5 (197 KM) E-CVT

Tomasz Korniejew

Zobacz też: Test Toyota Prius 1,8 Hybrid (122 KM) E-CVT

Test Toyota RAV4 Hybrid 2,5 (197 KM) E-CVT – napęd/układ jezdny

Recenzowana Toyota RAV4 została wyposażona w układ hybrydowy oraz napęd na obie osie. W przypadku wersji 4x4 w skład układu hybrydowego wchodzi silnik spalinowy (benzynowy o pojemności 2,5l) oraz dwa silniki elektryczne (każdy do napędu osobnej osi). Według danych producenta sumaryczna moc systemu to 197 KM. Hybrydowa Toyota jest autem dynamicznym. Według danych producenta przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8,3 s. Prędkość maksymalna pojazdu została ustalona na 180 km/h.

Test Toyota RAV4 Hybrid 2,5 (197 KM) E-CVT

Tomasz Korniejew

Wspólną cechą większości pojazdów hybrydowych jest ponadprzeciętnie cicha praca napędu w warunkach jazdy miejskiej. Nie inaczej jest w tym przypadku. RAV4 sunie niemalże bezszelestnie, dając o sobie znać jedynie w sytuacjach, gdy do akcji włącza się jednostka spalinowa.

Według zapewnień producenta hybrydowy „RAV” jest w stanie pokonać dystans do 40 km z wykorzystaniem jedynie silnika elektrycznego. Najistotniejsze w tym przypadku jest to, że Toyota używa silnika elektrycznego do ruszania z miejsca. Poza tym większość dystansu w korkach (czyli w sytuacjach gdzie straty paliwa są największe) da się przejechać używając tylko napędu elektrycznego.

Ma to odzwierciedlenie w wynikach zużycia paliwa. Wynik na poziomie 6 l na 100 km w gęstym ruchu miejskim nie jest zaskoczeniem dla użytkowników tego japońskiego SUV-a.

Zobacz też: Jak działa zawieszenie KDSS w Toyocie Land Cruiser?

Dalsza część testu Toyoty RAV4 Hybrid na następnej stronie


Dla nas pozytywnym zaskoczeniem podczas jazd Toyotą była praca zawieszenia. Choć hybrydowy SUV jest ciężki (waży 1690 kg) zawieszenie dobrze radzi sobie z tłumieniem nierówności. Jest sprężyste, a nieprzyjemnych odgłosów akustycznych nie stwierdziliśmy nawet po kontakcie z większą niedoskonałością nawierzchni.

Test Toyota RAV4 Hybrid 2,5 (197 KM) E-CVT

Tomasz Korniejew

Zobacz też: Test Toyota Avensis Touring Sports 2.0 D-4D 143 KM

Choć opisywana RAV4 Hybrid jest samochodem dość dynamicznym, „charakter” układu jezdnego nie zachęca do dynamicznej jazdy. Wszystko za sprawą przekładni E-CVT, która świetnie sprawdza się podczas jazdy z umiarkowaną dynamiką. Za to skutecznie zniechęca do nagłego zwiększania prędkości. Za każdym razem gdy zdecydujemy się zwiększyć prędkość Toyoty poprzez wciśnięcie pedału przyspieszania do końca, silnik „wkręca się” na optymalne obroty, jego dźwięk staje się zbyt donośny, a dopiero po chwili auto zaczyna przyspieszać. Trzeba bardzo chcieć, by korzystać z pełnego potencjału dynamiki drzemiącego w tym aucie.

  1. bardziej, że specyficzna praca układu hybrydowego zachęca do delektowania się ciszą i ciągłych prób uzyskania możliwie najmniejszego zużycia paliwa.

Test Toyota RAV4 Hybrid 2,5 (197 KM) E-CVT

Tomasz Korniejew

Podsumowanie

Hybrydowa Toyota RAV4 ma bardzo przestronne wnętrze, bogate wyposażenie, napęd na obie osie i napęd, który oprócz tego że jest ponadprzeciętnie trwały to jeszcze doskonale sprawdza się w codziennym miejskim użytkowaniu. Choć 197 KM wystarczy do sprawnego napędu sporego SUVa, tryb pracy układu nie zachęca do dynamicznej jazdy. W tym przypadku, oprócz możliwości przewozowych liczy się przede wszystkim komfort jazdy osłodzony niskim zużyciem paliwa.

Toyota RAV4 Hybrid 2,5 (197 KM) E-CVT – dane techniczne

Moto
Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?
26 kwi 2024

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?
26 kwi 2024

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin
25 kwi 2024

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?
25 kwi 2024

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

pokaż więcej
Proszę czekać...