REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dlaczego warto kupić droższe żarówki?

Żarówki Philips noc jazda samochodem
Żarówki Philips noc jazda samochodem
Philips

REKLAMA

REKLAMA

Ryzyko wypadku samochodowego wzrasta gdy ograniczona zostaje widoczność kierowcy. Czy droższe żarówki mogą pomóc mu?

Wypadki samochodowe a widoczność

Polska znajduje się na szarym końcu pod względem liczby śmiertelnych ofiar wypadków samochodowych. Średnia dla Unii Europejskiej wynosi 52 ofiary śmiertelne na milion mieszkańców, natomiast w Polsce jest to aż 87 osób. Przed nami okres jesienno-zimowy, w trakcie, którego dochodzi na drogach do największej liczby wypadków śmiertelnych. Jak się do niego przygotować?

REKLAMA

REKLAMA

Mimo stale rosnącej liczby samochodów zarejestrowanych w Polsce, Policja z roku na rok notuje coraz mniej wypadków. Jednak na tle Unii Europejskiej Polska znajduje się na szarym końcu pod względem ofiar śmiertelnych wypadków samochodowych na milion mieszkańców. Średnia dla Unii Europejskiej wynosi 52 ofiary śmiertelne na milion mieszkańców, natomiast w Polsce jest to aż 87 osób. Gorzej jest tylko w Luksemburgu i Rumunii.

Dla porównania liczba ofiar śmiertelnych w Niemczech to 41 osób, na Słowacji - 42, a w Czechach - 63. Najlepiej wypadają Szwedzi, gdzie w wypadkach ginie 28 osób[1]. W Szwecji od kliku lat działa inicjatywa rządu oraz organizacji pozarządowych „Wizja Zero”[2], której celem jest redukcja ofiar śmiertelnych na drogach do zera.

Jesień: gorsza widoczność to gorsze warunki jazdy

Ze statystyk policyjnych wynika, że zmrok, noc i świt to dla kierowców najbardziej niebezpieczne pory dnia. W ich trakcie w prawie co siódmym wypadku ginie człowiek, natomiast w ciągu dnia dochodzi do tego dwukrotnie rzadziej[3]. Krótszy dzień i słabsza widoczność sprawiają, że to właśnie w okresie jesiennym dochodzi do największej liczby wypadków śmiertelnych na polskich drogach.

REKLAMA

W październiku na polskich drogach zginęło aż 298 osób i obok września był to najtragiczniejszy miesiąc w tym roku, jak wykazały dane policyjne. W okresie jesiennym szczególnie zagrożeni są piesi, ponieważ są o wiele gorzej widoczni dla kierowców. Jedną czwartą wypadków w Polsce stanowią właśnie potrącenia[4].

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Większość polskich kierowców twierdzi, że podczas prowadzenia pojazdu w warunkach pogorszonej widoczności czuje się mniej pewnie bądź niepewnie (ok. 70 proc.). Niemal wszyscy (ok. 90 proc.) są zdania, że duży wpływ na bezpieczeństwo w ruchu drogowym ma oświetlenie samochodowe, jak wykazały badania przeprowadzone przez instytut MillwardBrown na zlecenie firmy Philips[5]

Jak zwiększyć widoczność na drodze?

W czasie jesienno-zimowym warto zadbać o to, aby dobrze widzieć i być widzianym przez innych uczestników ruchu. W tym celu warto sprawdzić stan wycieraczek, a także upewnić się, czy wentylacja w samochodzie jest sprawna i skutecznie zapobiega parowaniu szyb. Jednak szczególną uwagę należy zwrócić na oświetlenie samochodu.

Po pierwsze należy upewnić się, czy wszystkie żarówki są sprawne oraz zadbać o odpowiednie ustawienie świateł. Źle ustawione światła nie świecą w optymalny dla nich sposób i pogorszają komfort prowadzenia pojazdu. Stwarzają też zagrożenie w ruchu, ponieważ mogą oślepiać innych użytkowników dróg.

Źle ustawione światła: oślepiony kierowca

Aż 63 proc. polskich kierowców twierdzi , że jest często lub bardzo często oślepianych przez światła pojazdów nadjeżdżających z naprzeciwka. Oślepiony kierowca traci zdolność prawidłowego widzenia nawet na kilka sekund, co może skutkować utratą kontroli i wypadkiem. Dlatego po każdej wymianie żarówek obowiązkowo należy udać się do stacji kontroli pojazdów w celu diagnostyki ich ustawienia. 

Trzeba także pamiętać, że żarówki samochodowe należy wymieniać parami. Ich moc z czasem słabnie, więc zainstalowanie pojedynczej nowej żarówki może sprawić, że droga będzie oświetlona nierównomiernie. Poza tym żarówki charakteryzują się podobną żywotnością, więc kiedy pierwsza się przepali można się spodziewać, że i druga wkrótce ulegnie awarii. Dobrym pomysłem jest posiadanie kompletu zapasowych żarówek na wypadek awarii w trakcie jazdy.

Warto również rozważyć wymianę żarówek na takie, które dają nawet do 130% więcej światła. Co ciekawe, robi to tylko 14 proc. polskich kierowców[6] - reszta nie widzi takiej potrzeby. Tymczasem korzystanie z żarówek emitujących duży strumień świetlny może uchronić przed wieloma niebezpiecznymi sytuacjami na drodze w warunkach pogorszonej widoczności. – Używanie żarówek o większej emisji światła wpływa na poprawę widoczności, szybsze zauważanie przeszkód znajdujących się na drodze i skrócenie drogi hamowania – mówi Tarek Hamed, ekspert ds. oświetlenia samochodowego Philips Automotive.

Warto również zadbać o stan instalacji elektrycznej, która ma duży wpływ na jakość emitowanego światła i żywotność żarówki. Napięcie w układzie elektrycznym nie powinno przekraczać 13,2V, ponieważ wyższe wartości mogą spowodować znaczny spadek żywotności żarówki. Natomiast niższe napięcie powoduje mniejsze rozgrzanie żarnika i mniejszą jasność strumienia światła.

Źródło: materiały prasowe Philips

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Strefa czystego transportu w Warszawie. RPO ma wątpliwości: nieracjonalne zróżnicowanie właścicieli aut na benzynę i z silnikiem Diesla

    Rzecznik Praw Obywatelskich ma wątpliwości prawne odnośnie zasad na jakich ma działać strefa czystego transportu (STC) w Warszawie. Dlatego skierował 27 lutego 2024 r. wystąpienie do Biura Zarządzania Ruchem Drogowym Urzędu m. st. Warszawy. Z uchwały Rady m. st. Warszawy w sprawie STC wynika, że (w zakresie wyłączeń od zakazu wjazdu), pojazdy z silnikami benzynowymi mogą spełniać niższe normy emisji szkodliwych substancji w stosunku do pojazdów z silnikami Diesla. Rzecznik Praw Obywatelskich ma obawy, czy takie zróżnicowanie spełnia standardy konstytucyjne, które gwarantują obywatelom prawo do równego traktowania przez władze publiczne. Ponadto RPO zwrócił uwagę na fakt, że czasowe prawo do wjazdu do stołecznej strefy czystego transportu samochodami niespełniającymi europejskich wymogów norm spalania ma przysługiwać mieszkańcom Warszawy, którzy w niej rozliczają podatki. Ale nie wyjaśniono powodów pominięcia tych mieszkańców, którzy nie rozliczają się w stolicy albo też dopiero to uczynią. 

    Uniknięcie mandatu metodą na Ukraińca. Czyli sposób Polaków na grzywny z fotoradaru

    Polscy kierowcy znaleźli lukę w przepisach. Mają sposób uniknięcia mandatu z fotoradaru. Metoda nazywa się metodą na Ukraińca. Na czym polega i przede wszystkim czy jest skuteczna?

    Nowe tachografy staną się standardem w 2024 r. Za brak urządzenia nawet 12 000 kary

    Inteligentne tachografy staną się standardem w ciężarówkach jeszcze w tym roku. W takie właśnie urządzenia trzeba będzie wyposażyć pojazdy. Wszystkie w ruchu międzynarodowym! Brak tachografu G2 może oznaczać nawet 12 000 zł mandatu.

    Wzrost opłaty za przegląd nieunikniony. Ile będzie kosztować badanie techniczne w 2024 r.? Pojawia się kilka kwot

    Zmiana wysokości opłat za przegląd techniczny jest tylko kwestią czasu. Aktualne stawki były ustalone 20 lat temu. W tym czasie inflacja sięgnęła 85 proc. Czy o tyle wzrośnie opłata w SKP? To mogą wyjaśnić rządowe konsultacje.

    REKLAMA

    Rewolucyjne przepisy drogowe w 2024 r. Kierowcy będą musieli nawet... dziwnie otwierać drzwi

    Unia Europejska chce, aby kierowca na egzaminie otwierał drzwi w aucie za pomocą chwytu holenderskiego. Skąd wziął się ten absurdalny pomysł? Co tak naprawdę daje dziwne otwieranie drzwi? I jakie jeszcze zmiany w przepisach szykuje UE?

    Budują stacje ładowania na potęgę. Powerdot postawi w Polsce w sumie 1750 punktów ładowania dla elektryków

    Kierowcy mogli nie słyszeć o firmie Powerdot, ale jej ładowarki z pewnością już widzieli. To one stoją przy sklepach Biedronka. 600 punktów przed marketami tej sieci to jednak ułamek planów firmy dla Polski.

    Kiedy pieszy, przechodząc przez jezdnię poza pasami, również ma pierwszeństwo?

    Pasy są azylem dla pieszych przechodzących przez jezdnię? Tak, ale nie tylko one. Polskie przepisy drogowe przewidują bowiem przypadki, w których pieszy będzie miał pierwszeństwo także podczas przechodzenia przez jezdnię poza pasami. Oto i one.

    Mandat za telefon na pasach w 2024 r. Kara dotyczy tylko przejść dla pieszych?

    Pieszy może dostać mandat za używanie telefonu podczas przechodzenia przez przejście. W tym punkcie rodzi się jednak kilka pytań. Ile wynosi kara? Kiedy konkretnie można dostać mandat? I czy dotyczy to tylko przejść dla pieszych? Odpowiedzmy.

    REKLAMA

    Ile kosztuje Opel Corsa Hybrid w 2024 r.? Oto cennik MHEV-a 100 KM i 136 KM

    Piąta generacja Opla Corsy otrzymała niedawno lifting. Wraz z nim pojawiły się nowe wersje napędowe. Właśnie do sprzedaży w Polsce wszedł model o zasilaniu spalinowo-elektrycznym. A trzeba za niego zapłacić... No właśnie, ile?

    Wrocław z nowym odcinkowym pomiarem prędkości. Kamery mają eliminować piratów drogowych na wjazdówce do miasta

    Wjazd do Wrocławia od al. Sobieskiego będzie kolejnym punktem, w którym ustawiony zostanie odcinkowy pomiar prędkości. OPP to nowy pomysł władz miasta. Wcześniej chciały one ograniczyć na tym odcinku dopuszczalną prędkość z 70 do 50 km/h. To jednak nie spodobało się kierowcom.

    REKLAMA