REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ecodriving: jak jeździć oszczędnie i zarazem szybko?

Aby skorzystać z dobrodziejstw ecodrivingu na stacji paliw, warto nauczyć się na czym on polega. Może w tym pomóc specjalna aplikacja mobilna dla kierowców.
Aby skorzystać z dobrodziejstw ecodrivingu na stacji paliw, warto nauczyć się na czym on polega. Może w tym pomóc specjalna aplikacja mobilna dla kierowców.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Przy odpowiedniej technice jazdy oraz, można prowadzić auto szybko i oszczędnie. Aby tę technikę opanować, można skorzystać ze specjalnych aplikacji, kontrolujących styl jazdy kierowcy i uczących prawidłowych zachowań na drodze.

Niższe zużycie paliwa i brak opóźnień - mądry ecodriving

Zużycie paliwa niższe o 20 proc., a mimo to dotarcie do celu nie zajmuje więcej czasu? To możliwe dzięki ecodrivingowi. A jeśli przy okazji zdobywa się nagrody, to przepis na udaną podróż mamy gotowy.

REKLAMA

REKLAMA

W wyniku gwałtownych manewrów ruszania i zatrzymywania się zużycie paliwa może wzrosnąć nawet o 40 proc. Kolejne nadprogramowe litry związane są z szybką jazdą, utrzymywaniem wysokich obrotów silnika i nieumiejętnym hamowaniem. Problemy te można wyeliminować dzięki odpowiedniej technice jazdy, której korzenie sięgają lat 90. ubiegłego wieku. Wtedy właśnie zrodził się ecodriving, czyli sposób prowadzenia samochodu mający na celu ograniczenie zużycia benzyny, oleju napędowego czy gazu wykorzystywanego do zasilania pojazdu. Z czasem zasady ecodrivingu uzupełniono o techniki jazdy defensywnej i obecnie to właśnie na niej opiera się wiele programów mających na celu zmianę przyzwyczajeń kierowców skutkujących oszczędnościami i większym bezpieczeństwem.

Jazda defensywna wymaga od kierowcy ciągłej analizy sytuacji na drodze i uczy odpowiednich reakcji. Poprawia płynność jazdy zarówno przy przyspieszaniu i hamowaniu, jak i w trakcie manewrów, jak choćby wyprzedzania czy włączania się do ruchu. Kierowca stosujący tę technikę po pewnym czasie sam odkrywa oszczędności. Na początek rzucają się w oczy niższe wydatki na paliwo. Z biegiem czasu zauważa również mniejsze koszty eksploatacji, bo wolniej zużywają się klocki i tarcze hamulcowe, opony, sprzęgło i elementy zawieszenia.

Przyjęło się mówić, że ekokierowca to zawalidroga. Nic bardziej mylnego – to ecodriverzy przyspieszają szybko i pewnie ruszają ze skrzyżowań. Równie pewnie pokonują zakręty. Dlaczego? Bo uważnie obserwują drogę i mają swoją strategię na jej bezpieczne i tanie przebycie. Całkiem niedawno odbyłem 70-kilometrową podróż do pobliskiego miasta. Pasażer, z którym jechałem, na koniec skwitował naszą przejażdżkę słowami: „Jeszcze nigdy jadąc wolno nie dojechałem do celu tak szybko” – mówi Michał Baranowski z eco-driving.info.

REKLAMA

Aplikacja do nauki ecodrivingu

Jak zachęcić kierowców do ecodrivingu i jazdy defensywnej? Pomysł na to ma LINK4. Każdy kierowca, który wykupi polisę samochodową w tym towarzystwie, otrzyma roczną licencję na nawigację NaviExpert z zawartą w niej sekcją „Bezpieczna jazda z LINK4”. Dzięki niej uzyskuje dostęp do regularnych informacji o swoim stylu jazdy i wskazówek, jak go zmienić. Dodatkowo LINK4 będzie motywować kierowców nagrodami do bezpieczniejszego i bardziej płynnego poruszania się. Tym samym pojawia się element grywalizacji, która w nowych technologiach zaczyna pełnić coraz istotniejszą rolę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

System przygotowany we współpracy z NaviExpert zlicza przejechany dystans, a także „płynne” oraz „bezpieczne” kilometry i zamienia je na punkty. Te z kolei są widoczne
w nawigacji w ogólnych rankingach Bezpiecznej jazdy oraz w rankingach konkursowych. Najlepsi kierowcy wygrają m.in. szkolenia z bezpiecznej jazdy w Sobiesław Zasada Centrum, niezbędniki samochodowe, vouchery na paliwo czy smartfony Sony.

Cześć kierowców nie zdaje sobie sprawy, w jak łatwy sposób mogą ograniczyć wydatki eksploatacyjne związane z użytkowaniem samochodu oraz zwiększyć bezpieczeństwo swoje i najbliższych podczas podróży. Ci, którzy znają zasady ecodrivingu i jazdy defensywnej, nie zawsze są wystarczająco zmotywowani, aby je stosować. Nawigacja z sekcją Bezpieczna jazda z LINK4 zachęca do zmiany stylu jazdy dzięki poradom, a także grywalizacji z nagrodami. To innowacyjne rozwiązanie, dzięki któremu mamy szansę zmienić przyzwyczajenia polskich kierowców – mówi Marta Perwenis, Dyrektor Departamentu E-Business w LINK4.

Najważniejsze 10 zasad ecodrivingu i jazdy defensywnej

1. Umiejętnie posługuj się pedałami gazu i hamulca. Nie zatrzymuj samochodu, o ile nie jest to konieczne, bo na ruszenie potrzebuje ok. 20 proc. więcej energii niż przyspieszenie, gdy toczy się z prędkością kilku kilometrów na godzinę. Jeśli musisz zwiększyć prędkość, wciskaj gaz maksymalnie do 3/4 głębokości pedału. Zdejmij nogę z gazu, gdy nie masz szans przyspieszyć – w ten sposób szanujesz energię kinetyczną samochodu.

2. Nie nadużywaj sprzęgła – hamuj silnikiem. Jazda na biegu jałowym (tzw. luzie) i wciśniętym sprzęgle powoduje niepotrzebne zużycie paliwa oraz zmniejsza kontrolę nad pojazdem. Dowodów dostarczają pokładowe komputery, które podczas hamowania silnikiem pokazują wartość „0” w karcie „chwilowe zużycie paliwa”.

3. Zmieniaj biegi przy odpowiednich obrotach silnika. Włączaj wyższy bieg przy maksymalnie 2500 obr/min w przypadku silnika benzynowego i 2000 obr/min w silniku Diesla.

4. Zrezygnuj z dodatkowych kilogramów. Nie woź w samochodzie zbędnych bagaży, bo każdy kilogram przekłada się na zużycie paliwa.

5. Dbaj o stan techniczny samochodu. Regularnie wymieniaj filtry, olej silnikowy, dbaj o elementy przeniesienia napędu i ogumienie, w tym ciśnienie w oponach.

6. Klimatyzacji używaj z głową. Włączona klimatyzacja potrafi podnieść zużycie paliwa nawet o 10-20 proc. Jeśli wnętrze auta jest nagrzane, przewietrz je przed uruchomieniem klimatyzacji. W ten sposób ograniczysz najwyższy wydatek energetyczny i związane z tym większe zużycie paliwa. W miarę możliwości korzystaj z trybu Eco w klimatyzacji.

7. Obserwuj drogę i analizuj. Jedna z prostszych zasad, a zarazem wprost wpływających na poprawę bezpieczeństwa, to obserwowanie skrzyżowania do którego się zbliżamy. Pierwszym sygnałem, że zapali się czerwone, jest migający zielony sygnalizator na równoległym przejściu dla pieszych. Zdejmij nogę z gazu! 

8. Pokazuj, jakie są Twoje zamiary na drodze. To nie wstyd używać kierunkowskazów z kilkusekundowym wyprzedzeniem. Zwłaszcza, że czasem sygnalizacja manewru może Cię uchronić od stłuczki.

9. Zachowaj odstęp. Bezpieczna odległość zależy wprost od prędkości. Przyjmuje się, że wynosi ona 3 sekundy od samochodu poprzedzającego. Wynika to z czasu reakcji kierowcy i czynności, które trzeba podjąć w sytuacji awaryjnej. Przeliczając sekundy na metry: przy 50 km/h pokonujesz niemal 14 m w ciągu sekundy, a przy 140 km/h prawie 40 m.

10. Nie ufaj innym kierowcom, siebie sprawdzaj dwa razy. Zasada ograniczonego zaufania jest jedną z podstawowych na drodze. Nie zakładaj, że inny kierowca zachowa się w określony sposób, bo tym większe – i tragiczne w skutkach – może być Twoje zaskoczenie. A jeśli wymagasz od innych, wymagaj od siebie. Pamiętaj o włączaniu świateł, przestrzeganiu ograniczeń prędkości i bądź uważny przy wykonywaniu manewrów.

Źródło: materiały prasowe Link4

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA