Parking - najbardziej wymagające miejsce dla kierowcy?
REKLAMA
REKLAMA
Parking - najbardziej wymagające miejsce dla kierowcy?
Według badań, na które powołuje się Toyota, 30 proc. uszkodzeń pojazdów powstaje na parkingach - np. przy przypadkowym wciśnięciem gazu, niedostrzeżeniem przez kierowcę małych przeszkód czy też niewykryciem ich przez konwencjonalne systemy bezpieczeństwa.
REKLAMA
Jak powiedział PAP Technologie inżynier koncernu Hiroyuki Yamada, dzięki zastosowaniu systemu 12 sonarowych czujników odległości w czwartej generacji samochodu hybrydowego Toyota Prius uda się zmniejszyć liczbę drobnych kolizji, do których często dochodzi podczas parkowania.
Yamada tłumaczył, że system sonarów zastosowany w Priusie czwartej generacji (ICS - Intelligent Clearance Sonar) różni się od innych tego typu rozwiązań dwoma istotnymi cechami – wykrywa mniejsze obiekty i w przypadku zagrożenia uszkodzenia pojazdu hamuje przeciwdziałając kolizji.
Zobacz też: Toyota Verso 2016
REKLAMA
„Akustyczne czujniki skanują obszar wokół samochodu, a następnie sygnały te są wysyłane do komputera pojazdu, który je analizuje. W przypadku wykrycia zagrożenia kierowca jest o nim powiadamiany, jeżeli nie zareaguje, to samochód automatycznie hamuje. (…) ICS oblicza odległość od przeszkody” – mówił Yamada, który pełni funkcję zastępcy głównego inżyniera koncernu pracującego nad Priusem.
Przedstawiciel Toyoty dodał, że ICS jest częścią systemu wspomagającego parkowanie (S-IPA: Simple Intelligent Parking Assist System). Dzięki wykorzystaniu czujników wykrywa on wolne miejsca parkingowe i umożliwia bezpieczne zatrzymanie na nim pojazdu. Producent zapewnia, że nowe rozwiązanie umożliwia zatrzymanie samochodu na miejscu o 22 proc. mniejszym niż do tej pory.
Zastępca głównego inżyniera koncernu pracującego nad Priusem zwrócił uwagę, że w czwartej generacji tego samochodu wprowadzono także takie systemy bezpieczeństwa jak wykrywanie pieszych. Ta funkcja jest wymagana do otrzymania pięciu gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP – podkreślił Yamada. Do wykrywania pieszych wykorzystywana jest kamera i radar. W przypadku istotnego zagrożenia kierowca jest o nim informowany, jeżeli nie zareaguje na nie, samochód również automatycznie zahamuje – dodał przedstawiciel firmy.
Zobacz też: Test Toyota Auris Hybrid Touring Sports 1.8 136 KM E-CVT
Pierwsza generacja Toyoty Prius została zaprezentowana w 1997 rok – był to pierwszy masowo produkowany samochód hybrydowy. Kolejne były prezentowane w latach 2003 i 2009. Według danych producenta w ciągu 18 lat na całym świecie sprzedano ich ponad 3,5 mln.
Informacje dotyczące kolizji na parkingach pochodzi z badania japońskiego stowarzyszenia ubezpieczycieli. Przeprowadzono je w regionie Tohoku.
Z Walencji Łukasz Marciniak (PAP Technologie)
REKLAMA
REKLAMA