REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowa Toyota Prius 4 generacji: wydajniejsza i bardziej oszczędna

Toyota Prius 4 2016
Toyota Prius 4 2016
Toyota

REKLAMA

REKLAMA

Według inżynierów z Toyoty nowa Toyota Prius ma mieć jeszcze wydajniejszy i sprawniejszy układ napędowy, zużywać mniej paliwa i posiadać szereg nowoczesnych rozwiązań ułatwiających jazdę na co dzień. Co dokładnie ma do zaoferowania nowa hybryda?

Czwarta generacja popularnej hybrydy: Toyota Prius

Śmiała stylistyka nowego Priusa budzi silne, pozytywne emocje. Wykorzystanie platformy TNGA umożliwiło obniżenie linii nadwozia, przy zachowaniu charakterystycznej dla Priusa, klinowej sylwetki.

REKLAMA

Linia tylnego spojlera, dolnych krawędzi okien i maski silnika obniżają się ku przodowi, dodając sylwetce auta dynamicznego wyrazu i podkreślając nisko położony środek ciężkości.

REKLAMA

Nowy Prius jest niższy od poprzednika o 20 mm. Najwyższy punkt dachu został przesunięty do przodu o 170 mm, zapewniając dużo miejsca nad głową osobom siedzącym na przednich fotelach. Nowa dynamiczna sylwetka wyróżnia się doskonałym współczynnikiem oporu powietrza, wynoszącym tylko 0,24 Cx. Dzięki użyciu platformy TNGA, przód maski obniżono o 70 mm, zaś jej tylną część o 62 mm, poprawiając widoczność z przodu auta.

Nowe reflektory wykonane w technologii bi-LED wykorzystują te same soczewki zarówno dla świateł drogowych, jak i mijania, a ich oryginalny kształt dodaje przodowi auta charakteru. Imponujący wygląd mają też zakrzywione, trójkątne światła obrysowe.

W Europie Prius 2016 będzie dostępny w 7 kolorach: Emotional Red, Super White, White Pearl, Dark Blue, Grey, Silver i Attitude Black.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Toyota Prius 4: acłkowicie nowe wnętrze

Ideą przyświecającą stylistom podczas projektowania wnętrza było połączenie awangardowego charakteru Priusa z przyjaznością i ciepłem. Wyrazem tych tendencji jest przejrzysty design, stawiający na ergonomię i komfort.

REKLAMA

Na zaprojektowanej od nowa tablicy przyrządów w optymalny sposób rozmieszczono wskaźniki, wyświetlacze i przyciski. Białe akcenty na kierownicy i konsoli centralnej nadają wnętrzu nowoczesny charakter i podkreślają wysoką jakość wykończenia.

Nowe siedzenia zapewniają doskonałe podparcie i znakomity komfort, pozwalając uniknąć zmęczenia nawet podczas długich podróży. Wygodniejsza i obszerniejsza jest także tylna kanapa. Mimo obniżenia samochodu o 2 cm, dzięki przemyślanej konstrukcji sufitu kabiny, udało się zwiększyć ilość miejsca nad głowami pasażerów. Pojemność bagażnika w nowej generacji Priusa wzrosła do 502 litrów.

Toyota Prius 4: podwozie

Niższe położenie środka ciężkości oraz większa sztywność nadwozia nowego Priusa zapewniają stabilność i komfort jazdy, przyczyniając się do zwiększenia bezpieczeństwa.

Efektem zastosowania platformy TNGA jest wzrost sztywności nadwozia o ponad 60% w stosunku do poprzedniego modelu – elementy karoserii tworzą przestrzenne pierścienie optymalnie rozkładające obciążenia. Większą wytrzymałość uzyskano dzięki laserowemu zgrzewaniu (przy zwiększeniu liczby zgrzewów) i strukturalnemu klejeniu elementów.

Nowy Prius ma także większą liczbę tłoczonych na gorąco elementów wykonanych z wysokowytrzymałej stali (o wytrzymałości 980 MPa i większej) – udział masowy tego materiału wzrósł z 3 do 19%. Bezpieczeństwo zderzeniowe i sztywność lekkiej konstrukcji zostały drobiazgowo przeanalizowane za pomocą opracowanej przez Toyotę zaawansowanej metody badawczej GOA (Global Outstanding Assessment).

Lepszą dynamikę pojazdu uzyskano dzięki usprawnieniu układu sterującego hybrydową jednostką napędową. Optymalne wykorzystanie akumulatora i silnika elektrycznego pozwoliło ograniczyć do minimum opóźnienie po wciśnięciu pedału przyspieszenia.

Nowy Prius wykorzystuje adaptacyjny system wspomagania kierowcy, zapewniający szybszą reakcję samochodu na wydane polecenia. Monitoruje on nieustannie przeciążenia działające na auto, poznając zachowania i nawyki kierowcy. Po włączeniu trybu „Power” hybrydowy zespół napędowy zdecydowanie zwiększa dynamikę jazdy i zmienia charakterystykę pracy układu hamulcowego.

Usprawniono również system hamowania rekuperacyjnego, wyposażając go w nowy hydrauliczny układ wspomagania, pozwalający połączyć płynność i precyzję z naturalnym odczuciem hamowania.

Toyota Prius 4: bezpieczeństwo

Wraz z nowym modelem zadebiutuje unowocześniona wersja pakietu systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense. Jego działanie jest oparte na współpracy kamery i radaru, który wykazuje się większą czułością i zasięgiem w porównaniu z używanym obecnie w wybranych modelach czujnikiem laserowym. Umożliwiło to wprowadzenie dodatkowych funkcji – aktywnego tempomatu i układu zapobiegania zderzeniom z pieszymi.

Prius będzie wyposażony także w dodatkowe systemy wspierające bezpieczną jazdę: system monitorowania martwego pola w lusterkach i system ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu. Ponadto nowy inteligentny system czujników parkowania pomaga zapobiegać stłuczkom podczas manewrów na parkingu. Jeśli mimo wszystko dojdzie do zderzenia, system zmniejszy jego skutki.

Nowy Prius wyposażony jest w system automatycznego parkowania (SIPA), wykorzystujący zestaw czujników, które identyfikują odpowiednie pod względem wymiarów miejsca do parkowania wraz z otaczającymi je przeszkodami. Wystarczy, by kierowca zatrzymał się obok wolnego miejsca i wcisnął przycisk, aby automat sam wykonał manewr parkowania równoległego. Jest to nowa udoskonalona wersja tego systemu, która lepiej rozpoznaje przeszkody i parkuje samochód jeszcze bardziej precyzyjnie.

Toyota Prius 4: nowy system prezentowania informacji

Toyota poprawiła wygląd i działanie wielofunkcyjnego wyświetlacza umiejscowionego pomiędzy zegarami na tablicy rozdzielczej. Wszystkie dane i grafiki są teraz wyświetlane w pełnej kolorystyce w wysokiej rozdzielczości na ekranie o przekątnej 4,2 cala (10,7 cm). Po prawej stronie widoczne są m.in. informacje o prędkości oraz ilości paliwa w baku. Po lewej stronie ukazują się bardziej szczegółowe dane, które można przełączać przyciskiem na kierownicy.

Nowy Prius otrzymał także nowocześniejszy wyświetlacz projekcyjny HUD. Urządzenie pokazuje na dole przedniej szyby najważniejsze informacje i ostrzeżenia, co zapobiega przeoczeniu ich przez skupionego na drodze kierowcę.

Automatyczna klimatyzacja została wzbogacona o poprawiającą wydajność funkcję S-Flow. Wykrywa ona, czy siedzenia pasażerów z przodu i z tyłu są zajęte i dostosowuje kierunek nawiewu do potrzeb osób znajdujących się we wnętrzu, pomijając puste siedzenia.

Źródło: materiały prasowe Toyota

Toyota Prius 4 2016
Toyota
Toyota Prius 4 2016
Toyota
Toyota Prius 4 2016
Toyota
Toyota Prius 4 2016
Toyota
Toyota Prius 4 2016
Toyota
Toyota Prius 4 2016
Toyota
Toyota Prius 4 2016
Toyota
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polacy kupują coraz częściej używane auta z silnikiem elektrycznym, jakich marek najczęściej

Używane auta z takim napędem nie są zbyt chętnie kupowane, a z pewnością duży wpływ na to ma fakt, iż dopłaty do elektryków dotyczą wyłącznie nowych pojazdów. Używane samochody chętnie kupują mieszkańcy bloków, a tam nie ma warunków do ładowania. I to jest zapewne druga przyczyna.

Rynek używanych samochodów w Polsce. Jak wygląda przeciętny używany elektryk?

Rynek używanych samochodów w Polsce. Jak wygląda przeciętny używany elektryk? Co z programem dopłat do zakupu samochodów elektrycznych? Czemu Polacy nie są przekonani do samochodów elektrycznych? Które samochody elektryczne są w Polsce najpopularniejsze?

Karać urzędników jak kierowców? Pomysł, który może zrewolucjonizować drogi w Polsce

Karać urzędników jak kierowców? Pomysł, który może zrewolucjonizować drogi w Polsce. Kto odpowiada za stan dróg? Czy urzędnicy powinni płacić mandaty? Co by było gdyby istniał urząd zamykający dziurawe ulice?

KGP: 99 430 interwencji, 275 wypadków drogowych, 21 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 430 interwencji. Byli wzywani do 275 wypadków drogowych.

REKLAMA

Polacy wciąż kupują samochody z silnikami na benzynę, ale ścigają je hybrydy. Auta jakich marek najlepiej sprzedają się teraz

Przede wszystkim notujemy stabilny wzrost rynku nowych samochodów od początku 2025 roku. Jednak na rynku aut dostawczych i w segmencie premium – duże zaskoczenia. Kto w styczniu był prymusem na poszczególnych rynkach?

Klasyki motoryzacji. 27 lat temu wyprodukowano ostatniego Żuka

27 lat temu z taśmy produkcyjnej zjechał ostatni Żuk. Lekki samochód dostawczy z Lublina oparty na konstrukcji Warszawy m20 był nie tylko odpowiedzią na potrzeby krajowego rynku, ale i był świetnym towarem eksportowym. Przypomnijmy sobie jego historię.

Polacy już wnioskują o dopłaty do aut elektrycznych. Ile można dostać?

Nowy program dopłat do zakupu lub leasingu samochodów elektrycznych ruszył 3 lutego. Na ten moment złożono blisko 400 wniosków. O jakie kwoty można się ubiegać?

Rejestracja samochodu w Polsce przez obcokrajowca

Obcokrajowcy planujący pobyt w Polsce dłuższy niż 6 miesięcy muszą zarejestrować swój pojazd, niezależnie od tego, czy przyjechali z własnym, czy planują kupić nowy. Rejestracja jest konieczna do legalnego poruszania się po drogach oraz świadczenia usług transportowych. Formalności można załatwić w urzędzie zgodnym z miejscem zameldowania, ale co w przypadku braku meldunku? Gdzie szukać pomocy?

REKLAMA

System "RedLight": Czy naprawdę poprawia bezpieczeństwo?

System "RedLight", czyli kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle, budzi wiele kontrowersji wśród kierowców. Czy słusznie? Czy kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle rzeczywiście zmniejszają liczbę wypadków i poprawiają bezpieczeństwo, czy może są jedynie kolejnym narzędziem do generowania przychodów dla budżetu? Przyjrzyjmy się faktom.

KGP: 96 923 interwencji, 247 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 96 923 interwencji. Byli wzywani do 247 wypadków drogowych.

REKLAMA