REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowa Toyota Prius 4 generacji: wydajniejsza i bardziej oszczędna

Subskrybuj nas na Youtube
Toyota Prius 4 2016
Toyota Prius 4 2016
Toyota

REKLAMA

REKLAMA

Według inżynierów z Toyoty nowa Toyota Prius ma mieć jeszcze wydajniejszy i sprawniejszy układ napędowy, zużywać mniej paliwa i posiadać szereg nowoczesnych rozwiązań ułatwiających jazdę na co dzień. Co dokładnie ma do zaoferowania nowa hybryda?

Czwarta generacja popularnej hybrydy: Toyota Prius

Śmiała stylistyka nowego Priusa budzi silne, pozytywne emocje. Wykorzystanie platformy TNGA umożliwiło obniżenie linii nadwozia, przy zachowaniu charakterystycznej dla Priusa, klinowej sylwetki.

REKLAMA

Linia tylnego spojlera, dolnych krawędzi okien i maski silnika obniżają się ku przodowi, dodając sylwetce auta dynamicznego wyrazu i podkreślając nisko położony środek ciężkości.

REKLAMA

Nowy Prius jest niższy od poprzednika o 20 mm. Najwyższy punkt dachu został przesunięty do przodu o 170 mm, zapewniając dużo miejsca nad głową osobom siedzącym na przednich fotelach. Nowa dynamiczna sylwetka wyróżnia się doskonałym współczynnikiem oporu powietrza, wynoszącym tylko 0,24 Cx. Dzięki użyciu platformy TNGA, przód maski obniżono o 70 mm, zaś jej tylną część o 62 mm, poprawiając widoczność z przodu auta.

Nowe reflektory wykonane w technologii bi-LED wykorzystują te same soczewki zarówno dla świateł drogowych, jak i mijania, a ich oryginalny kształt dodaje przodowi auta charakteru. Imponujący wygląd mają też zakrzywione, trójkątne światła obrysowe.

W Europie Prius 2016 będzie dostępny w 7 kolorach: Emotional Red, Super White, White Pearl, Dark Blue, Grey, Silver i Attitude Black.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Toyota Prius 4: acłkowicie nowe wnętrze

Ideą przyświecającą stylistom podczas projektowania wnętrza było połączenie awangardowego charakteru Priusa z przyjaznością i ciepłem. Wyrazem tych tendencji jest przejrzysty design, stawiający na ergonomię i komfort.

REKLAMA

Na zaprojektowanej od nowa tablicy przyrządów w optymalny sposób rozmieszczono wskaźniki, wyświetlacze i przyciski. Białe akcenty na kierownicy i konsoli centralnej nadają wnętrzu nowoczesny charakter i podkreślają wysoką jakość wykończenia.

Nowe siedzenia zapewniają doskonałe podparcie i znakomity komfort, pozwalając uniknąć zmęczenia nawet podczas długich podróży. Wygodniejsza i obszerniejsza jest także tylna kanapa. Mimo obniżenia samochodu o 2 cm, dzięki przemyślanej konstrukcji sufitu kabiny, udało się zwiększyć ilość miejsca nad głowami pasażerów. Pojemność bagażnika w nowej generacji Priusa wzrosła do 502 litrów.

Toyota Prius 4: podwozie

Niższe położenie środka ciężkości oraz większa sztywność nadwozia nowego Priusa zapewniają stabilność i komfort jazdy, przyczyniając się do zwiększenia bezpieczeństwa.

Efektem zastosowania platformy TNGA jest wzrost sztywności nadwozia o ponad 60% w stosunku do poprzedniego modelu – elementy karoserii tworzą przestrzenne pierścienie optymalnie rozkładające obciążenia. Większą wytrzymałość uzyskano dzięki laserowemu zgrzewaniu (przy zwiększeniu liczby zgrzewów) i strukturalnemu klejeniu elementów.

Nowy Prius ma także większą liczbę tłoczonych na gorąco elementów wykonanych z wysokowytrzymałej stali (o wytrzymałości 980 MPa i większej) – udział masowy tego materiału wzrósł z 3 do 19%. Bezpieczeństwo zderzeniowe i sztywność lekkiej konstrukcji zostały drobiazgowo przeanalizowane za pomocą opracowanej przez Toyotę zaawansowanej metody badawczej GOA (Global Outstanding Assessment).

Lepszą dynamikę pojazdu uzyskano dzięki usprawnieniu układu sterującego hybrydową jednostką napędową. Optymalne wykorzystanie akumulatora i silnika elektrycznego pozwoliło ograniczyć do minimum opóźnienie po wciśnięciu pedału przyspieszenia.

Nowy Prius wykorzystuje adaptacyjny system wspomagania kierowcy, zapewniający szybszą reakcję samochodu na wydane polecenia. Monitoruje on nieustannie przeciążenia działające na auto, poznając zachowania i nawyki kierowcy. Po włączeniu trybu „Power” hybrydowy zespół napędowy zdecydowanie zwiększa dynamikę jazdy i zmienia charakterystykę pracy układu hamulcowego.

Usprawniono również system hamowania rekuperacyjnego, wyposażając go w nowy hydrauliczny układ wspomagania, pozwalający połączyć płynność i precyzję z naturalnym odczuciem hamowania.

Toyota Prius 4: bezpieczeństwo

Wraz z nowym modelem zadebiutuje unowocześniona wersja pakietu systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense. Jego działanie jest oparte na współpracy kamery i radaru, który wykazuje się większą czułością i zasięgiem w porównaniu z używanym obecnie w wybranych modelach czujnikiem laserowym. Umożliwiło to wprowadzenie dodatkowych funkcji – aktywnego tempomatu i układu zapobiegania zderzeniom z pieszymi.

Prius będzie wyposażony także w dodatkowe systemy wspierające bezpieczną jazdę: system monitorowania martwego pola w lusterkach i system ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu. Ponadto nowy inteligentny system czujników parkowania pomaga zapobiegać stłuczkom podczas manewrów na parkingu. Jeśli mimo wszystko dojdzie do zderzenia, system zmniejszy jego skutki.

Nowy Prius wyposażony jest w system automatycznego parkowania (SIPA), wykorzystujący zestaw czujników, które identyfikują odpowiednie pod względem wymiarów miejsca do parkowania wraz z otaczającymi je przeszkodami. Wystarczy, by kierowca zatrzymał się obok wolnego miejsca i wcisnął przycisk, aby automat sam wykonał manewr parkowania równoległego. Jest to nowa udoskonalona wersja tego systemu, która lepiej rozpoznaje przeszkody i parkuje samochód jeszcze bardziej precyzyjnie.

Toyota Prius 4: nowy system prezentowania informacji

Toyota poprawiła wygląd i działanie wielofunkcyjnego wyświetlacza umiejscowionego pomiędzy zegarami na tablicy rozdzielczej. Wszystkie dane i grafiki są teraz wyświetlane w pełnej kolorystyce w wysokiej rozdzielczości na ekranie o przekątnej 4,2 cala (10,7 cm). Po prawej stronie widoczne są m.in. informacje o prędkości oraz ilości paliwa w baku. Po lewej stronie ukazują się bardziej szczegółowe dane, które można przełączać przyciskiem na kierownicy.

Nowy Prius otrzymał także nowocześniejszy wyświetlacz projekcyjny HUD. Urządzenie pokazuje na dole przedniej szyby najważniejsze informacje i ostrzeżenia, co zapobiega przeoczeniu ich przez skupionego na drodze kierowcę.

Automatyczna klimatyzacja została wzbogacona o poprawiającą wydajność funkcję S-Flow. Wykrywa ona, czy siedzenia pasażerów z przodu i z tyłu są zajęte i dostosowuje kierunek nawiewu do potrzeb osób znajdujących się we wnętrzu, pomijając puste siedzenia.

Źródło: materiały prasowe Toyota

Toyota Prius 4 2016
Toyota
Toyota Prius 4 2016
Toyota
Toyota Prius 4 2016
Toyota
Toyota Prius 4 2016
Toyota
Toyota Prius 4 2016
Toyota
Toyota Prius 4 2016
Toyota
Toyota Prius 4 2016
Toyota
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

REKLAMA

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA