REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koniec fotoradarów w rękach straży miejskich nie oznacza pożegnania z ostrzegaczami

Koniec fotoradarów w rękach straży miejskich nie oznacza pożegnania z ostrzegaczami.
Koniec fotoradarów w rękach straży miejskich nie oznacza pożegnania z ostrzegaczami.
Yanosik

REKLAMA

REKLAMA

1 stycznia 2016 r. fotoradary straży miejskich i gminnych zniknęły z ulic w efekcie zmian przepisów. Czy spowoduje to spadek popularności aplikacji pozwalających kierowcom na ostrzeganie się przed kontrolami prędkości? Wygląda na to, że nie.

W 2014 r. straże miejskie i gminne ujawniły dzięki fotoradarom 912 843 wykroczenia związane z łamaniem przepisów ruchu drogowego. W efekcie wystawiono 751 317 mandatów na kwotę ponad 130 mln zł. O pieniądzach tych samorządy mogą zapomnieć. Nowelizacje ustawy o strażach miejskich i przepisów Prawa o ruchu drogowym przewidują odebranie strażnikom uprawnień do posługiwania się urządzeniami rejestrującymi. To wynik m.in. postulatów Najwyższej Izby Kontroli, która w raporcie sprzed roku stwierdziła, że zaangażowanie mundurowych służb gminnych i miejskich w obsługę fotoradarów, zwłaszcza przenośnych, jest podyktowane w wielu wypadkach nie tyle służbą na rzecz bezpieczeństwa w ruchu drogowym, co przede wszystkim chęcią pozyskiwania pieniędzy do samorządowej kasy.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Samochód wynajmowany – obowiązki dokumentacyjne

Mimo to kierowcy, którzy zostali przyłapani na zbyt szybkiej jeździe, nie mogą spać spokojnie. W przypadku czynności wyjaśniających w sprawach o wykroczenia zakończonych przed 1 stycznia 2016 r. skierowaniem do sądu wniosków o ukaranie, ich rozstrzygnięcie będzie zależało od decyzji sądu. Jeśli natomiast nastąpiło jedynie ujawnienie wykroczenia, ale nie ukończono czynności wyjaśniających, materiały będą przekazywane przez strażników policji, która prowadzić ma sprawę dalej.

Co więcej – chociaż znowelizowane przepisy nie rozstrzygają jednoznacznie o zagospodarowaniu fotoradarów, to trafią one zapewne do policjantów lub Inspekcji Transportu Drogowego. Oznacza to, że ryzyko zostania sfotografowanym i otrzymania kary za naruszenie przepisów nie spadnie, bo sprzęt nadal będzie w użytku, tyle że obsługiwany przez inną formację.

REKLAMA

W przyrodzie nic nie ginie. Niemal pewne jest to, że fotoradary będą nadal wykorzystywane do rejestrowania wykroczeń drogowych – komentuje Katarzyna Przybylska, PR&Marketing Manager w firmie NaviExpert. Instytucje odpowiadające za poprawę bezpieczeństwa na drogach, utożsamianą często przez kierowców z narzędziami ucisku, wprowadzając kolejne rozwiązania – jak np. odcinkowy pomiar prędkości czy rejestratory przejazdu na czerwonym świetle – bezpośrednio wpływają na to, że kierowcy również chcą się dozbrajać. To właśnie sprawia, że kolejne osoby sięgają po ostrzegacze lub nawigacje z funkcją antyradaru.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Dodatkowa tablica rejestracyjna na bagażnik rowerowy od stycznia 2016 r.!

„Każda nowelizacja przepisów czy pojawienie się nowych urządzeń służących rejestrowaniu wykroczeń drogowych powoduje wzrosty pobrań naszych aplikacji (ostrzegacz Rysiek, nawigacja NaviExpert – przyp. red.). Także ci kierowcy, którzy od dłuższego czasu jeżdżą z jednym programem, przy okazji tego typu zmian są bardziej skłonni do testowania rozwiązań konkurencyjnych, by porównać jakość ostrzeżeń w nowym obszarze” – dodaje Katarzyna Przybylska.

Wtóruje jej Marek Krygier odpowiedzialny w Polsce za rozwiązania firmy Coyote.

Zamieszanie z fotoradarami może spowodować wzrost popularności ostrzegaczy, bo wraz z przejęciem urządzeń przez inną służbę mundurową zmienią się miejsca, w których prowadzone są kontrole prędkości. W efekcie kierowcy przyzwyczajeni już do pewnych lokalizacji będą chcieli otrzymywać alerty o nowych punktach, w których pojawiać się będzie sprzęt do fotografowania – stwierdza Marek Krygier.

Autorem tekstu jest Maciej Pobocha

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Czy Prezydent Karol Nawrocki podpisze tę nowelizację ustawy Prawo o ruchu drogowym? Jest ważny głos sprzeciwu: Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina Prezydentowi o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz skąd apel o weto prezydenta?

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

REKLAMA

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

REKLAMA

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA