REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koniec fotoradarów w rękach straży miejskich nie oznacza pożegnania z ostrzegaczami

Subskrybuj nas na Youtube
Koniec fotoradarów w rękach straży miejskich nie oznacza pożegnania z ostrzegaczami.
Koniec fotoradarów w rękach straży miejskich nie oznacza pożegnania z ostrzegaczami.
Yanosik

REKLAMA

REKLAMA

1 stycznia 2016 r. fotoradary straży miejskich i gminnych zniknęły z ulic w efekcie zmian przepisów. Czy spowoduje to spadek popularności aplikacji pozwalających kierowcom na ostrzeganie się przed kontrolami prędkości? Wygląda na to, że nie.

W 2014 r. straże miejskie i gminne ujawniły dzięki fotoradarom 912 843 wykroczenia związane z łamaniem przepisów ruchu drogowego. W efekcie wystawiono 751 317 mandatów na kwotę ponad 130 mln zł. O pieniądzach tych samorządy mogą zapomnieć. Nowelizacje ustawy o strażach miejskich i przepisów Prawa o ruchu drogowym przewidują odebranie strażnikom uprawnień do posługiwania się urządzeniami rejestrującymi. To wynik m.in. postulatów Najwyższej Izby Kontroli, która w raporcie sprzed roku stwierdziła, że zaangażowanie mundurowych służb gminnych i miejskich w obsługę fotoradarów, zwłaszcza przenośnych, jest podyktowane w wielu wypadkach nie tyle służbą na rzecz bezpieczeństwa w ruchu drogowym, co przede wszystkim chęcią pozyskiwania pieniędzy do samorządowej kasy.

REKLAMA

Zobacz też: Samochód wynajmowany – obowiązki dokumentacyjne

REKLAMA

Mimo to kierowcy, którzy zostali przyłapani na zbyt szybkiej jeździe, nie mogą spać spokojnie. W przypadku czynności wyjaśniających w sprawach o wykroczenia zakończonych przed 1 stycznia 2016 r. skierowaniem do sądu wniosków o ukaranie, ich rozstrzygnięcie będzie zależało od decyzji sądu. Jeśli natomiast nastąpiło jedynie ujawnienie wykroczenia, ale nie ukończono czynności wyjaśniających, materiały będą przekazywane przez strażników policji, która prowadzić ma sprawę dalej.

Co więcej – chociaż znowelizowane przepisy nie rozstrzygają jednoznacznie o zagospodarowaniu fotoradarów, to trafią one zapewne do policjantów lub Inspekcji Transportu Drogowego. Oznacza to, że ryzyko zostania sfotografowanym i otrzymania kary za naruszenie przepisów nie spadnie, bo sprzęt nadal będzie w użytku, tyle że obsługiwany przez inną formację.

W przyrodzie nic nie ginie. Niemal pewne jest to, że fotoradary będą nadal wykorzystywane do rejestrowania wykroczeń drogowych – komentuje Katarzyna Przybylska, PR&Marketing Manager w firmie NaviExpert. Instytucje odpowiadające za poprawę bezpieczeństwa na drogach, utożsamianą często przez kierowców z narzędziami ucisku, wprowadzając kolejne rozwiązania – jak np. odcinkowy pomiar prędkości czy rejestratory przejazdu na czerwonym świetle – bezpośrednio wpływają na to, że kierowcy również chcą się dozbrajać. To właśnie sprawia, że kolejne osoby sięgają po ostrzegacze lub nawigacje z funkcją antyradaru.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Dodatkowa tablica rejestracyjna na bagażnik rowerowy od stycznia 2016 r.!

„Każda nowelizacja przepisów czy pojawienie się nowych urządzeń służących rejestrowaniu wykroczeń drogowych powoduje wzrosty pobrań naszych aplikacji (ostrzegacz Rysiek, nawigacja NaviExpert – przyp. red.). Także ci kierowcy, którzy od dłuższego czasu jeżdżą z jednym programem, przy okazji tego typu zmian są bardziej skłonni do testowania rozwiązań konkurencyjnych, by porównać jakość ostrzeżeń w nowym obszarze” – dodaje Katarzyna Przybylska.

Wtóruje jej Marek Krygier odpowiedzialny w Polsce za rozwiązania firmy Coyote.

Zamieszanie z fotoradarami może spowodować wzrost popularności ostrzegaczy, bo wraz z przejęciem urządzeń przez inną służbę mundurową zmienią się miejsca, w których prowadzone są kontrole prędkości. W efekcie kierowcy przyzwyczajeni już do pewnych lokalizacji będą chcieli otrzymywać alerty o nowych punktach, w których pojawiać się będzie sprzęt do fotografowania – stwierdza Marek Krygier.

Autorem tekstu jest Maciej Pobocha

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA