REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jaki sposób można zmiejszyć ryzyko jazdy po wpływem alkoholu?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PAP
alkohol, używki
alkohol, używki
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Czy są metody pozwalające zmniejszyć ryzyko kierowania autem pod wpływem alkoholu? Jak przekonują psycholodzy wszystko zaczyna się w głowie kierowcy,.

REKLAMA

To, jak wrócimy z imprezy, na której zamierzamy pić alkohol, zaplanujmy dużo wcześniej. Jeśli nie możemy wyznaczyć osoby, która nie będzie piła i bezpiecznie nas odwiezie, samochód bezwzględnie zostawmy w domu – radzi w rozmowie z PAP psycholog dr Ewa Odachowska. Jej zdaniem pozwoli to wyeliminować ryzyko jazdy w stanie nietrzeźwym.

REKLAMA

„Alkohol jest substancją psychoaktywną, która zaburza funkcjonowanie ośrodkowego układu nerwowego. Po alkoholu maleją nasze zdolności do oceny ryzyka i jednocześnie słabną zahamowania przed podejmowaniem zachowań ryzykownych” - przypomniała w rozmowie z PAP dr Ewa Odachowska, psycholog i terapeutka z Zakładu Psychologii Transportu i Fizjologii w Instytucie Transportu Samochodowego (ITS) w Warszawie. Dlatego, chociaż niemal wszyscy kierowcy w stanie trzeźwym oceniają, że jazda pod wpływem alkoholu jest zła i nieodpowiedzialna, to – zależnie od badań – nawet do 30 proc. z nich przyznaje, iż zdarzyło im się to zrobić.

Zobacz też: Alkohol ze zużytych opon?

REKLAMA

Dr Odachowska, która merytorycznie wspiera kampanię społeczną „Alkohol to odpowiedzialność. Pij rozważnie”, przytoczyła wyniki badań prowadzonych przez ekspertów ITS wśród kierowców, którzy uczestniczyli w kursach mających zmniejszyć liczbę punktów karnych, zdobytych wcześniej za złamanie przepisów drogowych. Ponad 90 proc. z nich oceniło, że jazda po alkoholu jest wysoce ryzykowna i niedopuszczalna, a jednocześnie ponad 30 proc. przyznało, że zdarzyło im się usiąść za kierownicę w stanie nietrzeźwym.

Ze statystyk Komendy Głównej Policji (KGP) wynika, że w ostatnich latach spada w Polsce liczba kierujących pojazdami pod wpływem alkoholu. Na podstawie danych KGP eksperci Instytutu Transportu Samochodowego wyliczyli, że odsetek nietrzeźwych kierowców wyniósł odpowiednio 2 proc. w 2011 r., 1,4 proc. w 2012 r. oraz 1,1 proc. w 2013 r. Od 2001 r. spada też liczba wypadków drogowych, w których uczestniczą nietrzeźwi użytkownicy dróg. ITS podaje, że na przykład w 2013 r. stwierdzono o około 10 proc. mniej takich wypadków w porównaniu z rokiem 2012 i podobny spadek odnośnie liczby osób, które w nich zginęły.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Eksperci ITS oceniają jednak, że na tle innych krajów UE tempo spadku liczby ofiar śmiertelnych w wypadkach z udziałem nietrzeźwych jest w Polsce zbyt wolne.

Według dr Odachowskiej przyczyn tego, że ludzie siadają za kierownicę po alkoholu jest bardzo wiele. „Na pewno częściej robią to osoby mające skłonność do zachowań ryzykownych oraz osoby uzależnione od alkoholu” - tłumaczyła.

Niektóre osoby mogą siadać za kierownicę w stanie nietrzeźwym z powodu niewiedzy. „Są to kierowcy, którzy po pierwsze nie zdają sobie sprawy z tego, jak różne ilości alkoholu wpływają na ich organizm, a po drugie, nie mają świadomości, ile czasu potrzeba na pełen metabolizm tej substancji” - powiedziała dr Odachowska.

Zobacz też: Jak alkohol wpływa na kierowcę?

Statystyki KGP wskazują, że ryzyko wypadków drogowych pod wpływem alkoholu rośnie zwłaszcza w okresie świątecznym. Z danych podanych przez policję 28 grudnia wynika, że podczas ostatnich świąt Bożego Narodzenia prawo jazdy z powodu prowadzenia po alkoholu odebrano 1004 kierowcom. Równie ryzykownym okresem jest Sylwester i Nowy Rok.

Dr Odachowska podkreśliła, że aby uniknąć prowadzenia samochodu w stanie nietrzeźwym powinniśmy dużo wcześniej zaplanować sposób powrotu ze spotkania czy przyjęcia, podczas którego zamierzamy pić alkohol. „Można wyznaczyć jedną osobę, która zachowa trzeźwość i będzie później kierować samochodem. Jeśli nie mamy takiej możliwości, bezwzględnie zostawmy samochód w domu i ustalmy, że korzystamy z taksówki czy komunikacji miejskiej” - przekonywała psycholog.

Dodała, że jeżeli w naszej obecności ktoś pod wpływem alkoholu próbuje usiąść za kierownicę, powinniśmy zabrać mu kluczyki do samochodu. „To nasz obowiązek, inaczej sami staniemy się współodpowiedzialnymi za nieszczęścia, które może wyrządzić pijany kierowca innym osobom” - oceniła.

Dr Odachowska przypomniała, że hasło „Nie pij, jeśli prowadzisz” jest jedną z czterech zasad odpowiedzialnej konsumpcji alkoholu, promowanych przez organizatorów kampanii „Alkohol to odpowiedzialność. Pij rozważnie” (organizowanej przez firmy Diageo i Uber).

Druga zasada mówi o tym, że pomiędzy dawkami alkoholu powinno się pić dużo napojów bezalkoholowych, zwłaszcza wody. „Alkohol odwadnia i wypłukuje wiele substancji mineralnych, a to potęguje później efekt tzw. kaca” - tłumaczyła dr Odachowska.

Powinniśmy też unikać dolewek – czyli dbać o to, by nie uzupełniać kieliszka dopóki go nie opróżnimy. W ten sposób możemy lepiej kontrolować ilość spożywanego alkoholu, wyjaśniła psycholog.

„Poza tym, nie zapominajmy o jedzeniu. Alkohol spożywany na pusty żołądek znacznie szybciej się wchłania i mocniej oddziałuje na nasz organizm” - zaznaczyła dr Odachowska. Nie znaczy to jednak, że jedząc możemy wypić więcej, gdyż ilość alkoholu, z którym musi poradzić sobie organizm, nie ulegnie przez to zmniejszeniu, dodała.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA