REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Agresywnie jeżdżą niedoświadczeni kierowcy

Subskrybuj nas na Youtube
Agresywnie jeżdżą niedoświadczeni kierowcy.
Agresywnie jeżdżą niedoświadczeni kierowcy.
pointb.pl

REKLAMA

REKLAMA

Jeszcze nie wiadomo, czy zaostrzenie kar wpłynie na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce. Poważnym problemem mającym znaczny wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego, wciąż pozostaje marna jakość szkolenia kierowców w Polsce.

Czy zaostrzenie kar dla kierowców wpłynie na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego?

Podejmowanie ryzykownych zachowań i łamanie przepisów wynika z niedostatecznego doświadczenia kierowców - ocenia w rozmowie z PAP dr Jadwiga Bąk, psycholog transportu. Dla zwiększenia bezpieczeństwa najważniejsza jest edukacja i szkolenia, a nie tylko zaostrzanie kar - dodaje.

REKLAMA

REKLAMA

18 maja 2015 r. weszła w życie nowelizacja Kodeksu karnego oraz niektórych innych ustaw; nowe przepisy pozwolą surowiej karać łamiących prawo kierowców. Prawo jazdy stracą ci, którzy jeżdżą z nadmierną prędkością lub po pijanemu. Będzie odbierane m.in. za przekroczenie dozwolonej prędkości w terenie zabudowanym o ponad 50 km/h.

"Dopiero z czasem się przekonamy, czy wyższe kary wpłyną pozytywnie na bezpieczne zachowania kierowców na drodze. Generalnie większy nacisk położyłabym na edukację, szkolenia oraz kampanie informacyjne adresowane przede wszystkim do młodych ludzi" - podkreśliła w rozmowie z PAP ekspertka ze Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej.

Jej zdaniem problemem jest to, że nie mają oni doświadczenia za kierownicą lub jest ono niewielkie. "Młodym wydaje się, że są już dobrymi kierowcami. Mają tendencję do tego, że przeceniają swoje umiejętności i możliwości. Imponuje im ta szybka jazda" - powiedziała dr Bąk.

REKLAMA

Zaznaczyła, że każdy kierowca, bez względu na wiek, powinien mieć świadomość tego, że samochód jest tylko urządzeniem, nad którym nie zawsze można w pełni zapanować. "Trzeba myśleć, że na drodze są też inni kierowcy, a także rowerzyści oraz piesi. Właśnie o takich niebezpieczeństwach należałoby więcej mówić głównie na kursach na prawo jazdy" - dodała.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak rodzice mogą kontrolować styl jazdy swoich dzieci?

Polacy nie różnią się od innych narodowości, wszędzie zdarzają się jednostki ze skłonnością do brawury

Jak dodała, Polacy - jako kierowcy - nie wyróżniają się na tle innych nacji. "Nie wyróżniałabym polskich kierowców ani w sensie pozytywnym ani w negatywnym. Raczej jesteśmy kierowcami jak większość w innych krajach" - zaznaczyła. Jej zdaniem - generalnie - niektóre osoby podejmują jednak ryzykowne zachowania na drodze. "Często jest to brawura, pośpiech, chęć zaimponowania innym. Pokazania, że mam lepszy samochód i jestem lepszym kierowcą" - powiedziała Bąk.

Ekspertka podkreśliła, że polscy kierowcy nagminnie rozmawiają przez telefon komórkowy lub wysyłają sms-y. Jej zdaniem trzeba uświadamiać kierowcom także to, że dekoncentracja i zmęczenie są czynnikami, które wypływają negatywnie na bezpieczeństwo jazdy.

Dr Bąk oceniła, że na bezpieczeństwo drogowe wpływają także czynniki emocjonalne kierowców. "Emocje są tym niedobrym doradcą na drodze. Chodzi o pewne negatywne zdarzenia, w domu czy w pracy, jakie przeżywamy. Wszystko to mamy w głowie i wtedy powinniśmy pamiętać, że nie jesteśmy bezpiecznymi kierowcami" - powiedziała.

Zwróciła uwagę na to, że w Polsce, szczególnie w dużych miastach, jest coraz więcej samochodów. "Tworzą się korki, w takich sytuacjach trzeba sobie wyliczyć więcej czasu, planując podróż, żeby zdążyć dojechać. Na drogach może dojść do nieoczekiwanych zdarzeń. Każdy ma prawo się zdenerwować. Na to nie mamy większego wpływu" - powiedziała Bąk.

"Musimy sobie uświadamiać, że bez względu na to, czy się zdenerwujemy, czy nie, to ta droga nagle nie okaże się pusta. W takich sytuacjach umiejętność panowania nad emocjami jest bardzo ważna" - dodała ekspertka SWPS.

Zobacz też: Co grozi za ścinanie zakrętów na drodze?

Od 18 maja 2015 r. za przekroczenie prędkości w terenie zabudowanych o ponad 50 km/h kontrolujący kierowcę policjant odbierze mu prawo jazdy na 3 miesiące. Jeżeli osoba ta będzie w dalszym ciągu prowadzić pojazd bez prawa jazdy, okres ten będzie przedłużony do pół roku. W przypadku ponownego prowadzenia pojazdu w przedłużonym okresie, starosta wyda decyzję o cofnięciu uprawnień do kierowania pojazdem. Aby je odzyskać, trzeba będzie spełnić wszystkie wymagania stawiane osobom, które po raz pierwszy ubiegają się o prawo jazdy.

Na 3 miesiące uprawnienia do prowadzenia pojazdów utracą również kierowcy, którzy przewożą zbyt dużą liczbę osób (przekraczającej liczbę miejsc określoną w dowodzie rejestracyjnym).

Prowadzenie pojazdów mechanicznych bez wymaganych uprawnień - po ich odebraniu przez sąd - będzie teraz przestępstwem zagrożonym karą do 2 lat więzienia, a nie wykroczeniem - jak dotychczas.

Wobec nietrzeźwych kierowców sąd, razem z karą i zatrzymaniem prawa jazdy, będzie zasądzał nawiązki i inne świadczenia pieniężne na rzecz poszkodowanych. Za jazdę po pijanemu - 5 tys. zł na fundusz pomocy pokrzywdzonym. Dla recydywistów i osób odpowiadających na podstawie zaostrzonych kryteriów nawiązka to co najmniej 10 tys. zł.

W przypadku recydywy, czyli ponownego skazania kierowcy za jazdę po pijanemu, sąd będzie orzekał dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów. Odstąpienie od tego środka karnego mogłoby nastąpić jedynie w wyjątkowych przypadkach, uzasadnionych szczególnymi okolicznościami. Minimalny okres zakazu prowadzenia pojazdów orzekany przez sąd wobec recydywistów będzie wynosił 3 lata.

Zobacz też: Test Audi A1 Sportback 1.6 TDI 116 KM S-tronic

Zdecydowana większość Polaków (96 proc.) opowiada się za natychmiastowym odbieraniem prawa jazdy za recydywę w jeździe pod wpływem alkoholu - wynika z sondażu przeprowadzonego na zlecenie MSW. Zdania respondentów były natomiast podzielone w sprawie obierania prawa jazdy za przewożenie zbyt dużej liczby osób; w tym przypadku zaostrzenie przepisów miało prawie tyle samo zwolenników (49 proc.), co przeciwników (47 proc.). Polacy zapytani o opinie w sprawie obierania kierowcom prawa jazdy za rażące naruszenie przepisów nieco częściej opowiadali się za (53 proc.), niż przeciw (44 proc.) takiej sankcji.

Sondaż „Opinie Polaków na temat bezpieczeństwa wewnętrznego” zrealizowany był w dniach od 10 do 13 grudnia 2014 roku metodą wywiadów telefonicznych (CATI) na ogólnopolskiej próbie reprezentatywnej 16+, N=1002 na zlecenie MSW. (PAP)

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA