REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Agresywnie jeżdżą niedoświadczeni kierowcy

Subskrybuj nas na Youtube
Agresywnie jeżdżą niedoświadczeni kierowcy.
Agresywnie jeżdżą niedoświadczeni kierowcy.
pointb.pl

REKLAMA

REKLAMA

Jeszcze nie wiadomo, czy zaostrzenie kar wpłynie na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce. Poważnym problemem mającym znaczny wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego, wciąż pozostaje marna jakość szkolenia kierowców w Polsce.

Czy zaostrzenie kar dla kierowców wpłynie na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego?

Podejmowanie ryzykownych zachowań i łamanie przepisów wynika z niedostatecznego doświadczenia kierowców - ocenia w rozmowie z PAP dr Jadwiga Bąk, psycholog transportu. Dla zwiększenia bezpieczeństwa najważniejsza jest edukacja i szkolenia, a nie tylko zaostrzanie kar - dodaje.

REKLAMA

REKLAMA

18 maja 2015 r. weszła w życie nowelizacja Kodeksu karnego oraz niektórych innych ustaw; nowe przepisy pozwolą surowiej karać łamiących prawo kierowców. Prawo jazdy stracą ci, którzy jeżdżą z nadmierną prędkością lub po pijanemu. Będzie odbierane m.in. za przekroczenie dozwolonej prędkości w terenie zabudowanym o ponad 50 km/h.

"Dopiero z czasem się przekonamy, czy wyższe kary wpłyną pozytywnie na bezpieczne zachowania kierowców na drodze. Generalnie większy nacisk położyłabym na edukację, szkolenia oraz kampanie informacyjne adresowane przede wszystkim do młodych ludzi" - podkreśliła w rozmowie z PAP ekspertka ze Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej.

Jej zdaniem problemem jest to, że nie mają oni doświadczenia za kierownicą lub jest ono niewielkie. "Młodym wydaje się, że są już dobrymi kierowcami. Mają tendencję do tego, że przeceniają swoje umiejętności i możliwości. Imponuje im ta szybka jazda" - powiedziała dr Bąk.

Zaznaczyła, że każdy kierowca, bez względu na wiek, powinien mieć świadomość tego, że samochód jest tylko urządzeniem, nad którym nie zawsze można w pełni zapanować. "Trzeba myśleć, że na drodze są też inni kierowcy, a także rowerzyści oraz piesi. Właśnie o takich niebezpieczeństwach należałoby więcej mówić głównie na kursach na prawo jazdy" - dodała.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak rodzice mogą kontrolować styl jazdy swoich dzieci?

Polacy nie różnią się od innych narodowości, wszędzie zdarzają się jednostki ze skłonnością do brawury

REKLAMA

Jak dodała, Polacy - jako kierowcy - nie wyróżniają się na tle innych nacji. "Nie wyróżniałabym polskich kierowców ani w sensie pozytywnym ani w negatywnym. Raczej jesteśmy kierowcami jak większość w innych krajach" - zaznaczyła. Jej zdaniem - generalnie - niektóre osoby podejmują jednak ryzykowne zachowania na drodze. "Często jest to brawura, pośpiech, chęć zaimponowania innym. Pokazania, że mam lepszy samochód i jestem lepszym kierowcą" - powiedziała Bąk.

Ekspertka podkreśliła, że polscy kierowcy nagminnie rozmawiają przez telefon komórkowy lub wysyłają sms-y. Jej zdaniem trzeba uświadamiać kierowcom także to, że dekoncentracja i zmęczenie są czynnikami, które wypływają negatywnie na bezpieczeństwo jazdy.

Dr Bąk oceniła, że na bezpieczeństwo drogowe wpływają także czynniki emocjonalne kierowców. "Emocje są tym niedobrym doradcą na drodze. Chodzi o pewne negatywne zdarzenia, w domu czy w pracy, jakie przeżywamy. Wszystko to mamy w głowie i wtedy powinniśmy pamiętać, że nie jesteśmy bezpiecznymi kierowcami" - powiedziała.

Zwróciła uwagę na to, że w Polsce, szczególnie w dużych miastach, jest coraz więcej samochodów. "Tworzą się korki, w takich sytuacjach trzeba sobie wyliczyć więcej czasu, planując podróż, żeby zdążyć dojechać. Na drogach może dojść do nieoczekiwanych zdarzeń. Każdy ma prawo się zdenerwować. Na to nie mamy większego wpływu" - powiedziała Bąk.

"Musimy sobie uświadamiać, że bez względu na to, czy się zdenerwujemy, czy nie, to ta droga nagle nie okaże się pusta. W takich sytuacjach umiejętność panowania nad emocjami jest bardzo ważna" - dodała ekspertka SWPS.

Zobacz też: Co grozi za ścinanie zakrętów na drodze?

Od 18 maja 2015 r. za przekroczenie prędkości w terenie zabudowanych o ponad 50 km/h kontrolujący kierowcę policjant odbierze mu prawo jazdy na 3 miesiące. Jeżeli osoba ta będzie w dalszym ciągu prowadzić pojazd bez prawa jazdy, okres ten będzie przedłużony do pół roku. W przypadku ponownego prowadzenia pojazdu w przedłużonym okresie, starosta wyda decyzję o cofnięciu uprawnień do kierowania pojazdem. Aby je odzyskać, trzeba będzie spełnić wszystkie wymagania stawiane osobom, które po raz pierwszy ubiegają się o prawo jazdy.

Na 3 miesiące uprawnienia do prowadzenia pojazdów utracą również kierowcy, którzy przewożą zbyt dużą liczbę osób (przekraczającej liczbę miejsc określoną w dowodzie rejestracyjnym).

Prowadzenie pojazdów mechanicznych bez wymaganych uprawnień - po ich odebraniu przez sąd - będzie teraz przestępstwem zagrożonym karą do 2 lat więzienia, a nie wykroczeniem - jak dotychczas.

Wobec nietrzeźwych kierowców sąd, razem z karą i zatrzymaniem prawa jazdy, będzie zasądzał nawiązki i inne świadczenia pieniężne na rzecz poszkodowanych. Za jazdę po pijanemu - 5 tys. zł na fundusz pomocy pokrzywdzonym. Dla recydywistów i osób odpowiadających na podstawie zaostrzonych kryteriów nawiązka to co najmniej 10 tys. zł.

W przypadku recydywy, czyli ponownego skazania kierowcy za jazdę po pijanemu, sąd będzie orzekał dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów. Odstąpienie od tego środka karnego mogłoby nastąpić jedynie w wyjątkowych przypadkach, uzasadnionych szczególnymi okolicznościami. Minimalny okres zakazu prowadzenia pojazdów orzekany przez sąd wobec recydywistów będzie wynosił 3 lata.

Zobacz też: Test Audi A1 Sportback 1.6 TDI 116 KM S-tronic

Zdecydowana większość Polaków (96 proc.) opowiada się za natychmiastowym odbieraniem prawa jazdy za recydywę w jeździe pod wpływem alkoholu - wynika z sondażu przeprowadzonego na zlecenie MSW. Zdania respondentów były natomiast podzielone w sprawie obierania prawa jazdy za przewożenie zbyt dużej liczby osób; w tym przypadku zaostrzenie przepisów miało prawie tyle samo zwolenników (49 proc.), co przeciwników (47 proc.). Polacy zapytani o opinie w sprawie obierania kierowcom prawa jazdy za rażące naruszenie przepisów nieco częściej opowiadali się za (53 proc.), niż przeciw (44 proc.) takiej sankcji.

Sondaż „Opinie Polaków na temat bezpieczeństwa wewnętrznego” zrealizowany był w dniach od 10 do 13 grudnia 2014 roku metodą wywiadów telefonicznych (CATI) na ogólnopolskiej próbie reprezentatywnej 16+, N=1002 na zlecenie MSW. (PAP)

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA