REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Agresywnie jeżdżą niedoświadczeni kierowcy

Agresywnie jeżdżą niedoświadczeni kierowcy.
Agresywnie jeżdżą niedoświadczeni kierowcy.
pointb.pl

REKLAMA

REKLAMA

Jeszcze nie wiadomo, czy zaostrzenie kar wpłynie na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce. Poważnym problemem mającym znaczny wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego, wciąż pozostaje marna jakość szkolenia kierowców w Polsce.

Czy zaostrzenie kar dla kierowców wpłynie na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego?

Podejmowanie ryzykownych zachowań i łamanie przepisów wynika z niedostatecznego doświadczenia kierowców - ocenia w rozmowie z PAP dr Jadwiga Bąk, psycholog transportu. Dla zwiększenia bezpieczeństwa najważniejsza jest edukacja i szkolenia, a nie tylko zaostrzanie kar - dodaje.

REKLAMA

REKLAMA

18 maja 2015 r. weszła w życie nowelizacja Kodeksu karnego oraz niektórych innych ustaw; nowe przepisy pozwolą surowiej karać łamiących prawo kierowców. Prawo jazdy stracą ci, którzy jeżdżą z nadmierną prędkością lub po pijanemu. Będzie odbierane m.in. za przekroczenie dozwolonej prędkości w terenie zabudowanym o ponad 50 km/h.

"Dopiero z czasem się przekonamy, czy wyższe kary wpłyną pozytywnie na bezpieczne zachowania kierowców na drodze. Generalnie większy nacisk położyłabym na edukację, szkolenia oraz kampanie informacyjne adresowane przede wszystkim do młodych ludzi" - podkreśliła w rozmowie z PAP ekspertka ze Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej.

Jej zdaniem problemem jest to, że nie mają oni doświadczenia za kierownicą lub jest ono niewielkie. "Młodym wydaje się, że są już dobrymi kierowcami. Mają tendencję do tego, że przeceniają swoje umiejętności i możliwości. Imponuje im ta szybka jazda" - powiedziała dr Bąk.

REKLAMA

Zaznaczyła, że każdy kierowca, bez względu na wiek, powinien mieć świadomość tego, że samochód jest tylko urządzeniem, nad którym nie zawsze można w pełni zapanować. "Trzeba myśleć, że na drodze są też inni kierowcy, a także rowerzyści oraz piesi. Właśnie o takich niebezpieczeństwach należałoby więcej mówić głównie na kursach na prawo jazdy" - dodała.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak rodzice mogą kontrolować styl jazdy swoich dzieci?

Polacy nie różnią się od innych narodowości, wszędzie zdarzają się jednostki ze skłonnością do brawury

Jak dodała, Polacy - jako kierowcy - nie wyróżniają się na tle innych nacji. "Nie wyróżniałabym polskich kierowców ani w sensie pozytywnym ani w negatywnym. Raczej jesteśmy kierowcami jak większość w innych krajach" - zaznaczyła. Jej zdaniem - generalnie - niektóre osoby podejmują jednak ryzykowne zachowania na drodze. "Często jest to brawura, pośpiech, chęć zaimponowania innym. Pokazania, że mam lepszy samochód i jestem lepszym kierowcą" - powiedziała Bąk.

Ekspertka podkreśliła, że polscy kierowcy nagminnie rozmawiają przez telefon komórkowy lub wysyłają sms-y. Jej zdaniem trzeba uświadamiać kierowcom także to, że dekoncentracja i zmęczenie są czynnikami, które wypływają negatywnie na bezpieczeństwo jazdy.

Dr Bąk oceniła, że na bezpieczeństwo drogowe wpływają także czynniki emocjonalne kierowców. "Emocje są tym niedobrym doradcą na drodze. Chodzi o pewne negatywne zdarzenia, w domu czy w pracy, jakie przeżywamy. Wszystko to mamy w głowie i wtedy powinniśmy pamiętać, że nie jesteśmy bezpiecznymi kierowcami" - powiedziała.

Zwróciła uwagę na to, że w Polsce, szczególnie w dużych miastach, jest coraz więcej samochodów. "Tworzą się korki, w takich sytuacjach trzeba sobie wyliczyć więcej czasu, planując podróż, żeby zdążyć dojechać. Na drogach może dojść do nieoczekiwanych zdarzeń. Każdy ma prawo się zdenerwować. Na to nie mamy większego wpływu" - powiedziała Bąk.

"Musimy sobie uświadamiać, że bez względu na to, czy się zdenerwujemy, czy nie, to ta droga nagle nie okaże się pusta. W takich sytuacjach umiejętność panowania nad emocjami jest bardzo ważna" - dodała ekspertka SWPS.

Zobacz też: Co grozi za ścinanie zakrętów na drodze?

Od 18 maja 2015 r. za przekroczenie prędkości w terenie zabudowanych o ponad 50 km/h kontrolujący kierowcę policjant odbierze mu prawo jazdy na 3 miesiące. Jeżeli osoba ta będzie w dalszym ciągu prowadzić pojazd bez prawa jazdy, okres ten będzie przedłużony do pół roku. W przypadku ponownego prowadzenia pojazdu w przedłużonym okresie, starosta wyda decyzję o cofnięciu uprawnień do kierowania pojazdem. Aby je odzyskać, trzeba będzie spełnić wszystkie wymagania stawiane osobom, które po raz pierwszy ubiegają się o prawo jazdy.

Na 3 miesiące uprawnienia do prowadzenia pojazdów utracą również kierowcy, którzy przewożą zbyt dużą liczbę osób (przekraczającej liczbę miejsc określoną w dowodzie rejestracyjnym).

Prowadzenie pojazdów mechanicznych bez wymaganych uprawnień - po ich odebraniu przez sąd - będzie teraz przestępstwem zagrożonym karą do 2 lat więzienia, a nie wykroczeniem - jak dotychczas.

Wobec nietrzeźwych kierowców sąd, razem z karą i zatrzymaniem prawa jazdy, będzie zasądzał nawiązki i inne świadczenia pieniężne na rzecz poszkodowanych. Za jazdę po pijanemu - 5 tys. zł na fundusz pomocy pokrzywdzonym. Dla recydywistów i osób odpowiadających na podstawie zaostrzonych kryteriów nawiązka to co najmniej 10 tys. zł.

W przypadku recydywy, czyli ponownego skazania kierowcy za jazdę po pijanemu, sąd będzie orzekał dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów. Odstąpienie od tego środka karnego mogłoby nastąpić jedynie w wyjątkowych przypadkach, uzasadnionych szczególnymi okolicznościami. Minimalny okres zakazu prowadzenia pojazdów orzekany przez sąd wobec recydywistów będzie wynosił 3 lata.

Zobacz też: Test Audi A1 Sportback 1.6 TDI 116 KM S-tronic

Zdecydowana większość Polaków (96 proc.) opowiada się za natychmiastowym odbieraniem prawa jazdy za recydywę w jeździe pod wpływem alkoholu - wynika z sondażu przeprowadzonego na zlecenie MSW. Zdania respondentów były natomiast podzielone w sprawie obierania prawa jazdy za przewożenie zbyt dużej liczby osób; w tym przypadku zaostrzenie przepisów miało prawie tyle samo zwolenników (49 proc.), co przeciwników (47 proc.). Polacy zapytani o opinie w sprawie obierania kierowcom prawa jazdy za rażące naruszenie przepisów nieco częściej opowiadali się za (53 proc.), niż przeciw (44 proc.) takiej sankcji.

Sondaż „Opinie Polaków na temat bezpieczeństwa wewnętrznego” zrealizowany był w dniach od 10 do 13 grudnia 2014 roku metodą wywiadów telefonicznych (CATI) na ogólnopolskiej próbie reprezentatywnej 16+, N=1002 na zlecenie MSW. (PAP)

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA