REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozmowa przez telefon i jej wpływ na bezpieczeństwo jazdy

rozmowa przez telefon Fot. Fotolia
rozmowa przez telefon Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rozmowa przez telefon odwraca uwagę kierowcy do sytuacji na drodze i zwiększa ryzyko wypadku. Dlaczego kierowca nie jest w stanie bacznie obserwować drogi w czasie rozmowy?

Co grozi za rozmowę przez telefon w czasie jazdy?

Rozmowa przez telefon, pisanie SMS-ów podczas jazdy czy manipulowanie przy innych urządzeniach elektronicznych sprzyja dekoncentracji i roztargnieniu kierowców. Kiedy kierowca pisze SMS-a w trakcie jazdy, ryzyko wypadku z jego udziałem wzrasta o 30%*, a najbardziej narażeni na niebezpieczne sytuacje są młodzi, niedoświadczeni kierowcy. Statystyki pokazują, że stale przybywa mandatów za korzystanie z telefonu podczas jazdy.  

REKLAMA

Rozmowa przez telefon a szybkość reakcji

Korzystanie z telefonu w trakcie jazdy samochodem jest bardzo nieodpowiedzialne i ryzykowne, bowiem nasze reakcje na sytuacje na drodze są wówczas znacznie bardziej opóźnione – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault. – Pisanie lub odbieranie SMS-a oznacza konieczność oderwania wzroku od tego, co dzieje się na drodze. Wówczas potrafimy przejechać nawet kilkadziesiąt metrów bez żadnej kontroli otoczenia – dodaje Zbigniew Weseli. Dodatkowo trzymanie telefonu w jednej ręce oznacza oderwanie jej na pewien czas od kierownicy, a to z kolei może skutkować utratą kontroli nad pojazdem.

Zobacz też: Pieszy rozmawiający przez telefon - za co grozi mu mandat?

Młodzi kierowcy częściej rozmawiają przez telefon?

Takie zachowanie może być bardzo niebezpieczne w przypadku młodych kierowców, którzy wyrabiając sobie zły nawyk korzystania z telefonu podczas prowadzenia samochodu, często nie potrafią się od tego odzwyczaić. Dodatkowo przez brak doświadczenia zazwyczaj nie są świadomi, że kierowanie autem to także proces intelektualny, w którym kierowca w krótkim czasie musi przeanalizować bardzo wiele bodźców i odpowiednio na nie zareagować. Korzystanie z telefonu w tym czasie nie sprzyja skupieniu i szybkim reakcjom. Kierując samochodem powinniśmy być w pełni skupieni na jeździe. Jeśli musimy odczytać lub wysłać wiadomość, poprośmy o to osobę jadącą z nami jako pasażer, a jeśli nie ma takiej możliwości, zatrzymajmy się w bezpiecznym miejscu i wówczas skorzystajmy z telefonu – mówią trenerzy Szkoły Jazdy Renault.   

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mandat za używanie telefonu w trakcie jazdy

Korzystanie z telefonu jest niezgodne z obowiązującym prawem o ruchu drogowym, które jednoznacznie mówi w art. 45 pkt 2: Kierującemu pojazdem zabrania się korzystania podczas jazdy z telefonu wymagającego trzymania słuchawki lub mikrofonu w ręku. Jeśli musimy przeprowadzić rozmowę, koniecznie skorzystajmy z dozwolonych urządzeń – zestawu głośnomówiącego lub słuchawki Bluetooth. Niestety z roku na rok przybywa mandatów za korzystanie z telefonu komórkowego podczas jazdy. Według policyjnych statystyk w nieco ponad pół roku, w okresie od stycznia do lipca 2014 roku, mandaty za używanie telefonu podczas jazdy otrzymało 70 tysięcy kierowców. Korzystając z telefonu komórkowego za kierownicą, kierowca musi liczyć się z mandatem w wysokości 200 zł. Dodatkowo dostanie także 5 punktów karnych.

* dailymobile.net

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

    Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

    Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

    Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

    Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

    Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    REKLAMA

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    REKLAMA

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    REKLAMA