REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nieudzielenie pomocy ofiarom zdarzenia. Co za to grozi?

Subskrybuj nas na Youtube
W myśl obowiązujących przepisów, ale przede wszystkim zasad moralnych lepiej spróbować pomóc niż uciekać z miejsca wypadku. fot. Fotolia
W myśl obowiązujących przepisów, ale przede wszystkim zasad moralnych lepiej spróbować pomóc niż uciekać z miejsca wypadku. fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nie wszyscy z nas wiedzą, że za nieudzielenie pomocy ofiarom wypadku grozi kara. Konsekwencje ucieczki z miejsca zdarzenia są poważniejsze aniżeli mogło by się to wydawać.

Zgodnie z polskim prawem każdy jest zobowiązany do tego, by udzielić pierwszej pomocy osobie potrzebującej. Teoretycznie każdy kierowca ma na swoim koncie kurs udzielania pierwszej pomocy, ale z wykorzystaniem zdobytej wiedzy w praktyce różnie bywa. Istnieje też ryzyko paniki w stresującej sytuacji. Co należy zrobić, gdy wydarzy się wypadek?

REKLAMA

Miał miejsce wypadek – nie wpadaj w panikę

Przede wszystkim należy jak najszybciej powiadomić służby ratownicze. Dyspozytor na pewno udzieli nam wskazówek jak postąpić w danej sytuacji. Jeśli w wypadku są ranni, powinno się zostawić pojazdy
w nienaruszonym stanie i nie przesuwać ich, chyba, że jest to konieczne. Nie można zacierać śladów zdarzenia, gdyż może to znacznie utrudnić określenie przebiegu wypadku. Do udzielania pierwszej pomocy należy przystąpić niezwłocznie, a reanimację należy wykonywać, aż do przyjazdu służb ratowniczych. Zgodnie z art. 162 Kodeksu karnego, kto człowiekowi znajdującemu się w położeniu grożącym bezpośrednim niebezpieczeństwem utraty życia albo ciężkiego uszczerbku na zdrowiu nie udziela pomocy, mogąc jej udzielić bez narażenia siebie lub innej osoby na niebezpieczeństwo utraty życia albo ciężkiego uszczerbku na zdrowiu, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy konieczne jest poddanie zabiegowi lekarskiemu (np. tracheotomii) lub gdy możliwe jest natychmiastowe udzielenie pomocy ze strony instytucji do tego powołanych.

Zobacz też: Brak badań technicznych, a odszkodowanie po kolizji

Ucieczka z miejsca zdarzenia

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Gdy w wypadku są ranni nie można samowolnie opuszczać miejsca zdarzenia, gdyż w przypadku uznania tego za ucieczkę z miejsca wypadku zostanie się pociągniętym do odpowiedzialności karnej. – Czasem jednak może zaistnieć sytuacja, gdy chwilowe oddalenie się będzie konieczne, by np. móc wezwać pomoc.
– mówi Agnieszka Kaźmierczak, operator systemu Yanosik – Kara grozi dopiero wtedy, gdy sąd uzna, że oddalenie się z miejsca zdarzenia spowodowane została chęcią uniknięcia odpowiedzialności, gdy np. spowodowało się wypadek i w ten sposób chciano utrudnić służbom dotarcie do sprawcy i ustalenie przebiegu zdarzenia.

Zobacz też: Nieznany sprawca wypadku a odszkodowanie

W szczególnych sytuacjach można więc bez konsekwencji opuścić czasowo miejsce wypadku, tym bardziej jeśli uprzednio upewnimy się, że poszkodowanemu nic nie grozi i zostawimy mu swoją wizytówkę. Natomiast osoba, która w celu uniknięcia konsekwencji ucieknie z miejsca wypadku musi liczyć się z karą pozbawienia wolności nawet do 12 lat, a także dożywotnim zakazem prowadzenia pojazdów mechanicznych.

Konsekwencje nieumiejętnego udzielenia pomocy?

Zdarza się, że świadkowie wypadku boją się udzielać pierwszej pomocy, bo mają świadomość tego, że ich umiejętności w tym zakresie są dość niskie. Nie chcą oni swoimi działaniami zaszkodzić poszkodowanemu i przyczynić się do pogorszenia jego stanu. Wiąże się to też z obawą o odpowiedzialność karną. Jednak
z punktu widzenia polskiego ustawodawcy lepiej jest udzielić jakiejkolwiek pomocy, niż nie zrobić nic. Konsekwencje można ponieść właśnie przez zaniechanie. – mówi A. Kaźmierczak z Yanosik.pl, producenta komunikatora dla kierowców – Od zwykłego obywatela, który nie posiada tak dużej wiedzy jaką dysponują ratownicy medyczni, nie wymaga się niczego co przekraczałoby jego możliwości. Najistotniejsze jest to, że działał on w dobrej wierze, chciał pomóc poszkodowanemu i próbował udzielić pomocy, tak dobrze jak tylko potrafił. – dodaje.

Źródło: materiały prasowe creandi.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

REKLAMA

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

REKLAMA