REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Który fotoradar zarejestruje wykroczenia kierowców?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Specjalista od nowoczesnych technologii zarówno samochodowych jak domowych. Wyjątkowy znawca nawigacji samochodowych, systemów multimedialnych, car audio i aplikacji mobilnych.
fotoradar Fot. Fotolia
fotoradar Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od nowego roku Straże Miejskie i Gminne w Polsce utraciły prawo do kontroli prędkości przy użyciu fotoradarów. Nie oznacza to jednak, że kierowcy stali się bezkarni. Na drodze pojawiło się szereg nowych urządzeń, skutecznie dyscyplinujących kierowców.

Fotoradary w Poslce

REKLAMA

Krajobraz polskich dróg zmienia się jak w kalejdoskopie. Z miesiąca na miesiąc przybywa nowych odcinków tras ekspresowych, autostrad, obwodnic i innych elementów infrastruktury. A przy okazji pojawia się więcej urządzeń kontrolujących. Inspekcja Transportu Drogowego (ITD) pochwaliła się, że do końca zeszłego roku zrealizowała założony plan i zamontowała 52 fotoradary stacjonarne, 20 rejestratorów przejazdu na czerwonym świetle oraz 29 urządzeń do odcinkowego pomiaru prędkości. A to oznacza, że w całym kraju ITD ma ponad 400 urządzeń zintegrowanych
w ramach krajowej sieci CANARD. Innymi słowy – sprzętu przeznaczonego do kontrolowania prędkości pojazdów. I w tym względzie ma praktycznie monopol, jeśli brać pod uwagę fotoradary stacjonarne. Wszystko dzięki zmianie regulacji prawnych, które dotknęły jedne z najbardziej znienawidzonych przez kierowców formacji.

REKLAMA

Od 1 stycznia 2016 r. Straże Miejskie i Gminne w Polsce utraciły prawo do kontroli prędkości przy użyciu fotoradarów. Zgodnie z nowymi regulacjami (na mocy ustawy z dnia 24 lipca 2015 r.) zmieniającymi ustawę Prawo o ruchu drogowym oraz ustawę o strażach gminnych, jedyną służbą, która może korzystać z fotoradarów, jest Inspekcja Transportu Drogowego. Według założonego planu stworzyła ona scentralizowany i zautomatyzowany system nadzoru nad ruchem drogowym. Prawdziwą maszynkę do zarabiania pieniędzy i zmuszenia kierowców do wolniejszej jazdy.

Zobacz też: Koniec fotoradarów w rękach straży miejskich nie oznacza pożegnania z ostrzegaczami

REKLAMA

Tylko w zeszłym roku w systemie CANARD wygenerowano ponad 660 tys. wezwań do właścicieli samochodów. I jednocześnie odnotowano poprawę niechlubnych statystyk policyjnych: liczba wypadków w pierwszym kwartale 2016 r. spadła o blisko 9 proc., a liczba ofiar śmiertelnych zmniejszyła się aż o 14 proc. Według Policji wśród najczęstszych przyczyn zdarzeń drogowych wciąż wskazywana jest nadmierna prędkość. Ale czy naprawdę jeździmy za szybko?

ITD chwali się, że pomimo montażu nowych urządzeń w zeszłym roku, jest coraz mniej rejestrowanych wykroczeń. Jeszcze w 2012 roku, gdy rozpoczęto budowę sieci fotoradarów, jedno urządzenie wykonywało średnio ponad 60 zdjęć na dobę. Obecnie wykonuje ich znacznie mniej – zaledwie 10. Rodzi się zasadne pytanie: czy ten trend się utrzyma, skoro z dróg zniknęły fotoradary Straży Miejskiej i Gminnej? Czy jeszcze pojawią się tacy rekordziści jak kierowca, którego wykroczenie fotoradar systemu CANARD zarejestrował 6 lutego 2015 r. w miejscowości Paniówki – 213 km/h na odcinku z ograniczeniem do 60 km/h?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Łukasz Majchrzak z Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego (GITD) twierdzi, że „GITD trudno odnieść się do stanu bezpieczeństwa w tych miejscach, w których funkcjonowały urządzenia Straży Miejskiej i Gminnej. Były to bowiem urządzenia samorządowe i Inspekcja nie prowadziła na bieżąco analiz w tych lokalizacjach. Pamiętajmy, że urządzenia rejestrujące w ramach systemu CANARD znajdują się na drogach krajowych. Do rozważenia pozostaje kwestia rozszerzenia zasięgu systemu o drogi wojewódzkie i niższych kategorii. Jednakże pojawienie się sprzętu na drogach nie nastąpi zbyt szybko. Nawet jeśli dziś zapadłaby odpowiednia decyzja, to pierwsze nowe urządzenia mogłyby zostać zainstalowane dopiero za ok. 1,5 roku”.

Nietrudno o wrażenie, że od początku roku, gdy Straż Miejska i Gminna utraciła prawo do kontroli prędkości, Policja nasiliła swoje działania. Komenda Główna chwali się, że dzięki codziennej pracy funkcjonariuszy oraz coraz większej liczbie urządzeń do kontroli szybkości jazdy i trzeźwości, udało się zwiększyć bezpieczeństwo, a także kulturę jazdy. Akcja rodzi reakcję?

„Obserwujemy więcej kontroli prędkości ze strony Policji. Każdego miesiąca dodajemy 30 nowych „miejsc częstych kontroli” – są to lokalizacje, w których statystycznie najczęściej dokonywano kontroli prędkości w poprzedzających 3 miesiącach” – mówi Przemysław Obłoża z Coyote System Polska, europejskiego dostawcy systemu ostrzegania dla kierowców.

Czy wzmożoną aktywność Policji można łączyć ze zniknięciem urządzeń rejestrujących należących do samorządów? Możliwe, tym bardziej, że pojawiło się sporo wątpliwości związanych z dalszym losem sprzętu fotografującego, w tym plotek, że mają one trafić w ręce ITD. Wątpliwości szybko rozwiązał Główny Inspektor Transportu Drogowego. Na początku kwietnia poinformował, że GITD nie planuje przejęcia urządzeń należących do innych jednostek. Niemniej zostawił furtkę, jak w przypadku rozmów prowadzonych z władzami Warszawy. Jeśli samorząd stolicy na własny koszt dostosuje posiadane urządzenia do wymogów systemu CANARD, to wówczas mogą zostać ponownie wykorzystane. Przy obecnych kłopotach budżetowych miasta trudno liczyć na to, że tak się stanie. Podobnie w przypadku innych samorządów, które szczególnie skoncentrowały się na monetyzacji, a nie poprawie bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Zobacz też: Kiedy GITD będzie wysyłał kierowcom zdjęcia z fotoradarów?

Wygląda na to, że nieaktywne maszty z fotoradarami osłoniętymi folią będą jeszcze długo straszyć kierowców. I to również tych, którzy korzystają np. z nawigacji z funkcją ostrzeżeń o kontrolach prędkości. Zawarte w nich bazy danych są zwykle rzadko odświeżane, co oznacza, że urządzenia jeszcze przez wiele tygodni będą wszczynać alarmy nie tam, gdzie trzeba. Stąd nie dziwi, że w gronie najbardziej pożądanych rozwiązań znajdują się te, w których aktualizacja odbywa się na bieżąco.

„Zmiany, które weszły w życie, spowodowały od Nowego Roku likwidację 288 aktywnych fotoradarów stacjonarnych zarządzanych przez Straż Miejską i Straż Gminną. GITD też nie próżnował i w wyniku jego działań musieliśmy dokonać w naszej bazie 57 zmian położenia fotoradarów stacjonarnych. Oznacza to, że co dziesiąty fotoradar został przeniesiony w przeciągu ostatnich niespełna 4 miesięcy” – stwierdza Przemysław Obłoża z Coyote System Polska.

Zmiany w krajobrazie dróg stają się zatem dobrym testem dla dostawców danych mapowych. Ich kluczowym zadaniem wydaje się jak najszybsze dokonywanie aktualizacji. Wygra ten, kto pierwszy zapewni najświeższe, zweryfikowane informacje.

Źródło: autorem materiału jest ekspert Tomasz Okurowski

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

REKLAMA

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

REKLAMA

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

REKLAMA