Lewy pas na rondzie. Do jakich manewrów służy?

REKLAMA
REKLAMA
Ronda stają się coraz bardziej popularne na polskich drogach. Mimo wszystko praktyka nadal wskazuje, że wielu kierowców nie wie jaki pas zająć podczas jazdy po skrzyżowaniu o ruchu okrężnym. Dziś zajmiemy się właśnie tą kwestią i rozwiejemy wątpliwości prowadzących raz na zawsze.
REKLAMA
Lewy pas na rondzie klasycznym:
W przypadku ronda klasycznego lewy pas służy do wykonywania manewrów związanych z jazdą na wprost, skręcaniem w lewo, ewentualnie zawracaniem. I scenariusz ten jest aktualny na każdym typie skrzyżowania - oczywiście pod warunkiem, że na mocy znaków poziomych (tj. strzałek namalowanych na jezdni) nie została wyznaczona inna organizacja ruchu.
Lewy pas na rondzie turbinowym:
Scenariuszem, w którym organizacja ruchu na rondzie nie została pozostawiona standardowym przepisom, jest typ turbinowy. W jego przypadku zarówno przed, jak i na rondzie pojawiają się znaki poziome w postaci strzałek wyznaczających kierunki jazdy. A na tym jeszcze nie koniec, bo występuje też pojęcie pasa sprowadzającego. Oznacza to mniej więcej tyle, że choć na początku kierowca np. zajął lewy pas na rondzie, ostatecznie ten zamieni się w prawy i sprowadzi go ze skrzyżowania.
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA