REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mandat za korzystanie z telefonu na przejściu dla pieszych? Policja nie zawsze może go wystawić

telefon, telefon komórkowy, przejście dla pieszych, mandat, kara
Mandat za korzystanie z telefonu na przejściu dla pieszych? Policja nie zawsze może go wystawić
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Korzystanie z telefonu lub innych urządzeń elektronicznych rozpraszających przechodnia przekraczającego drogę lub torowisko – co do zasady – jest zabronione i zagrożone mandatem. Nie jest to jednak zakaz bezwzględny. W jakich sytuacjach, policja nie może ukarać pieszego korzystającego z telefonu komórkowego na przejściu dla pieszych?

Korzystanie z telefonu na przejściu dla pieszych – w jakich przypadkach jest to zabronione?

Zgodnie z art. 14 pkt 8 ustawy prawo o ruchu drogowym – podczas wchodzenia lub przechodzenia przez jezdnię, drogę dla rowerów lub torowisko, w tym również podczas wchodzenia lub przechodzenia przez przejście dla pieszychzabronione jest korzystanie z telefonu lub innego urządzenia elektronicznego, w sposób, który prowadziłby do ograniczenia możliwości obserwacji sytuacji na jezdni, drodze dla rowerów, torowisku lub przejściu dla pieszych

REKLAMA

REKLAMA

Powyższa regulacja stanowi uzupełnienie ogólnej zasady dotyczącej obowiązku zachowania ostrożności na drodze przez każdego uczestnika ruchu, uregulowanej w art. 3 ustawy prawo o ruchu drogowym, zgodnie z którą – uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze, obowiązani są zachować ostrożność albo gdy ustawa tego wymaga – szczególną ostrożność, unikać wszelkiego działania, które mogłoby spowodować zagrożenie bezpieczeństwa lub porządku ruchu drogowego, ruch ten utrudnić albo w związku z ruchem zakłócić spokój lub porządek publiczny oraz narazić kogokolwiek na szkodę. Wymóg zachowania szczególnej ostrożności przez pieszego wchodzącego na jezdnię, drogę dla rowerów, torowisko lub przechodzącego przez te części drogi albo korzystającego z przejścia dla pieszych – wynika z kolei z art. 13 ust. 1 ustawy.

Zakaz sformułowany w art. 14 pkt 8 ustawy odnoszący się stricte do korzystania z telefonów podczas wchodzenia lub przechodzenia przez jezdnię, drogę rowerową lub torowisko (w tym również przejście dla pieszych) – nie odnosi się tylko do telefonu komórkowego, a zawiera katalog otwarty urządzeń elektronicznych, z których korzystanie, podczas przechodzenia przez przejście dla pieszych, jest zabronione. W kwestii ewentualnego naruszenia powyższego zakazu, decydujący – bardziej od rodzaju urządzenia – jest sposób, w jaki pieszy korzysta z niego podczas przechodzenia przez jezdnię, tj. czy prowadzi on do ograniczenia możliwości obserwacji przez przechodnia sytuacji na jezdni, drodze dla rowerów, torowisku lub przejściu dla pieszych. Zabronione jest zatem korzystanie na przejściu dla pieszych nie tylko z telefonu komórkowego, ale również z tabletu, czytnika e-booków, smartwatch-a i innych tego typu urządzeń, o ile prowadzi ono do ograniczenia możliwości obserwacji sytuacji na drodze lub  torowisku.

Korzystanie z telefonu na przejściu dla pieszych – kiedy policja nie może ukarać za to mandatem?

Choć przepis zakazujący korzystania z telefonu podczas przechodzenia przez przejście dla pieszych został wprowadzony do ustawy nowelizacją z dnia 25 lutego 2021 r. (a w życie wszedł 1 czerwca 2021 r.), czyli już jakiś czas temu – w praktyce, nadal budzi on spore wątpliwości przechodniów, którzy zastanawiają się czy jeżeli przechodzą przez przejście dla pieszych, jednocześnie rozmawiając przez telefon – narażają się na mandat?

REKLAMA

Z ograniczeniem możliwości obserwacji sytuacji na jezdni, drodze dla rowerów, torowisku lub przejściu dla pieszych, o której mowa w art. 14 pkt 8 ustawy prawo o ruchu drogowym – bez wątpienia, będziemy mieli do czynienia, w sytuacji spoglądania przez pieszego na urządzenie elektroniczne podczas wchodzenia lub przechodzenia przez drogę lub torowisko, a zatem – zakazane jest ograniczanie percepcji wzrokowej pieszego, w związku z korzystaniem przez niego z telefonu lub innego urządzenia. Przepis ten, nie odnosi się natomiast bezpośrednio do zmysłu słuchu i nie wprowadza – wprost – obowiązku nasłuchiwania, przed wejściem na przejście dla pieszych, czy nie zbliża się do niego np. pojazd na sygnale, choć nakaz ten, można by wywieść z generalnej zasady wprowadzającej obowiązek zachowania przez pieszego szczególnej ostrożności podczas wchodzenia na drogę lub torowisko. Korzystanie z urządzenia elektronicznego, które sprowadza się do używania słuchawek lub trzymania urządzenia przy uchu i prowadzenia rozmowy – nie będzie więc stanowiło złamania zakazu wyrażonego w art. 14 pkt 8 ustawy, o ile nie będzie wiązało się ono ze spoglądaniem na ekran urządzenia i nie będzie dekoncentrowało przechodnia w sposób zaburzający obserwację przez niego sytuacji na drodze lub torowisku. Niezachowaniem szczególnej ostrożności (a wiec nawet bardziej naruszeniem nakazu wyrażonego w art. 13 ust. 1, niż zakazu wyrażonego w art. 14 pkt 8 ustawy) – będzie więc, niewątpliwie, wkroczenie na przejście dla pieszych, do którego zbliża się uprzywilejowany pojazd na sygnale, jeżeli spowoduje to konieczność zahamowania przez ten pojazd  i spowodowane będzie właśnie np. dekoncentracją pieszego, prowadzącego w tym czasie rozmowę telefoniczną lub słuchającego muzyki. Jeżeli natomiast, przed wejściem na drogę lub torowisko – pieszy zatrzyma się na chwilę i przerwie powyższe czynności celem nasłuchiwania sygnalizacji dźwiękowej pojazdów uprzywilejowanych lub odgłosów wydawanych przez nadjeżdżający pociąg, a następnie – będzie te czynności (tj. rozmowę lub słuchanie muzyki) kontynuował podczas przechodzenia przez drogę lub torowisko – o ile nie spogląda w tym czasie na ekran urządzenia, swoim zachowaniem nie naruszy przepisów prawa o ruchu drogowym 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W wyroku z dnia 12 sierpnia 2009 r., sygn. akt V KK 34/09 – Sąd Najwyższy, odnosząc się do generalnego obowiązku zachowania szczególnej ostrożności przez uczestnika ruchu drogowego, orzekł, iż – warunkiem sprostania obowiązkowi tejże szczególnej ostrożności, nałożonemu na uczestnika ruchu drogowego w sytuacjach wskazanych w ustawie, jest nieustająca obserwacja sytuacji na drodze, umożliwiająca percepcję wszystkich zmian i odpowiednie dostosowanie się do nich. I w tym przypadku, jest zatem mowa o obserwacji, a więc – posługiwania się przez uczestnika przede wszystkim narządem wzroku, a nie słuchu. 

Fakt, iż art. 14 pkt 8 ustawy prawo o ruchu drogowym nie wprowadza bezwzględnego zakazu korzystania z urządzeń elektronicznych podczas przechodzenia przez przejście dla pieszych, potwierdziło również orzeczenie Sądu Rejonowego Poznań-Grunwald i Jeżyce w Poznaniu z dnia 9 października 2023 r., w którym sąd nie przychylił się do wniosku policji o ukaranie pieszego, który przechodząc przez przejście dla pieszych, nagrywał telefonem zbliżający się do niego, z dużą prędkością, pojazd. W ocenie pieszego – kierowca dopuścił się wykroczenia, dlatego przekazał sporządzone przez siebie nagranie policji. Ta z kolei – zawnioskowała do sądu ukaranie przechodnia, w związku ze złamaniem przez niego zakazu korzystania z telefonu komórkowego podczas przechodzenia przez przejście dla pieszych. Sąd nie przychylił się jednak do wniosku policji, ponieważ, w jego ocenie, nie doszło do ograniczenia możliwości obserwacji przez pieszego sytuacji na jezdni, jako, iż nie spoglądał on na ekran urządzenia, o czym świadczy chaotyczność sporządzonego przez niego nagrania. Korzystanie z telefonu komórkowego podczas przechodzenia przez przejście dla pieszych, jest zatem dozwolone, o ile nie prowadzi do ograniczenia możliwości obserwacji sytuacji na drodze. 

Kierowcy mogą korzystać z telefonu w czasie jazdy, tylko nie mogą trzymać go w ręce, a więc – tym bardziej, rozmawiać mogą piesi

W kontekście zakazu korzystania z telefonów komórkowych przez pieszych przechodzących przez drogę lub torowisko – warto również zwrócić uwagę na to, w jaki sposób zakaz używania telefonów komórkowych został uregulowany w odniesieniu do kierowców. Zgodnie z art. 45 ust. 2 pkt 1 ustawy prawo o ruchu drogowym – w ich przypadku – zakazane jest wyłącznie korzystanie podczas jazdy z telefonu, który wymaga trzymania w ręku słuchawki lub mikrofonu. Kierowca może zatem, podczas jazdy, rozmawiać przez telefon z użyciem np. zestawu głośnomówiącego. Nie może jednak trzymać telefonu w ręce, gdyż to ograniczyłoby mu możliwość kierowania pojazdem wyłącznie do jednej ręki. Za korzystanie w czasie jazdy z telefonu wymagającego trzymania go w ręce – kierowca może otrzymać mandat w wysokości 500 zł

Skoro zatem, przepisy prawa o ruchu drogowym zezwalają kierującym pojazdami na prowadzenie rozmowy telefonicznej w czasie jazdy, o ile nie ogranicza im to możliwości kierowania pojazdem z użyciem obu rąk – tym bardziej, rozmawiać przez telefon, powinien móc pieszy, o ile zachowa wystarczającą ostrożność przed wejściem na drogę. 

Korzystanie z telefonu na przejściu dla pieszych – z jaką karą należy się liczyć?

Jeżeli jednak pieszy, podczas wchodzenia na drogę lub przechodzenia przez nią (w tym również po przejściu dla pieszych), będzie korzystał z telefonu lub innego urządzenia elektronicznego w sposób ograniczający możliwość obserwacji przez niego sytuacji na drodze (tj. np. przed wejściem na drogę i przechodząc przez nią, będzie cały czas patrzył się w ekran telefonu) – dopuści się wykroczenia przewidzianego w art. 97 kodeksu wykroczeń. Wykroczenie to, polega na naruszeniu przepisów ustawy prawo o ruchu drogowym przez uczestnika ruchu lub inną osobę znajdującą się na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub w strefie ruchu (w tym przypadku – art. 14 pkt 8 ustawy) i zagrożone jest karą grzywny w wysokości sięgającej nawet 3000 zł albo karą nagany.

Za ww. wykroczenie, policja uprawniona jest do ukarania sprawcy „na miejscu” mandatem w wysokości 300 zł. W przypadku odmowy przyjęcia mandatu – sprawa kierowana jest przez funkcjonariuszy do sądu i wówczas sprawca może zostać obciążony grzywną w pełnej wysokości. 

Jeżeli natomiast, na skutek nieostrożności pieszego, spowodowanej korzystaniem przez niego z urządzenia elektronicznego, jego wejście na drogę lub torowisko, spowodowałoby wypadek, w którym inna osoba odniosłaby średni lub lekki uszczerbek na zdrowiu – czyn taki, wypełniałby już nie znamiona wykroczenia, a przestępstwa, zagrożonego karą do 3 lat pozbawienia wolności

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 20.06.1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 1251)

  • Ustawa z dnia 20.05.1971 r. – Kodeks wykroczeń (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 2119)

  • Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 24.11.2003 r. w sprawie wysokości grzywien nakładanych w drodze mandatów karnych za wybrane rodzaje wykroczeń (t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 1624)

  • Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 17)

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA