REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mandat za korzystanie z telefonu na przejściu dla pieszych? Policja nie zawsze może go wystawić

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
telefon, telefon komórkowy, przejście dla pieszych, mandat, kara
Mandat za korzystanie z telefonu na przejściu dla pieszych? Policja nie zawsze może go wystawić
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Korzystanie z telefonu lub innych urządzeń elektronicznych rozpraszających przechodnia przekraczającego drogę lub torowisko – co do zasady – jest zabronione i zagrożone mandatem. Nie jest to jednak zakaz bezwzględny. W jakich sytuacjach, policja nie może ukarać pieszego korzystającego z telefonu komórkowego na przejściu dla pieszych?

Korzystanie z telefonu na przejściu dla pieszych – w jakich przypadkach jest to zabronione?

REKLAMA

Zgodnie z art. 14 pkt 8 ustawy prawo o ruchu drogowym – podczas wchodzenia lub przechodzenia przez jezdnię, drogę dla rowerów lub torowisko, w tym również podczas wchodzenia lub przechodzenia przez przejście dla pieszychzabronione jest korzystanie z telefonu lub innego urządzenia elektronicznego, w sposób, który prowadziłby do ograniczenia możliwości obserwacji sytuacji na jezdni, drodze dla rowerów, torowisku lub przejściu dla pieszych

REKLAMA

REKLAMA

Powyższa regulacja stanowi uzupełnienie ogólnej zasady dotyczącej obowiązku zachowania ostrożności na drodze przez każdego uczestnika ruchu, uregulowanej w art. 3 ustawy prawo o ruchu drogowym, zgodnie z którą – uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze, obowiązani są zachować ostrożność albo gdy ustawa tego wymaga – szczególną ostrożność, unikać wszelkiego działania, które mogłoby spowodować zagrożenie bezpieczeństwa lub porządku ruchu drogowego, ruch ten utrudnić albo w związku z ruchem zakłócić spokój lub porządek publiczny oraz narazić kogokolwiek na szkodę. Wymóg zachowania szczególnej ostrożności przez pieszego wchodzącego na jezdnię, drogę dla rowerów, torowisko lub przechodzącego przez te części drogi albo korzystającego z przejścia dla pieszych – wynika z kolei z art. 13 ust. 1 ustawy.

Zakaz sformułowany w art. 14 pkt 8 ustawy odnoszący się stricte do korzystania z telefonów podczas wchodzenia lub przechodzenia przez jezdnię, drogę rowerową lub torowisko (w tym również przejście dla pieszych) – nie odnosi się tylko do telefonu komórkowego, a zawiera katalog otwarty urządzeń elektronicznych, z których korzystanie, podczas przechodzenia przez przejście dla pieszych, jest zabronione. W kwestii ewentualnego naruszenia powyższego zakazu, decydujący – bardziej od rodzaju urządzenia – jest sposób, w jaki pieszy korzysta z niego podczas przechodzenia przez jezdnię, tj. czy prowadzi on do ograniczenia możliwości obserwacji przez przechodnia sytuacji na jezdni, drodze dla rowerów, torowisku lub przejściu dla pieszych. Zabronione jest zatem korzystanie na przejściu dla pieszych nie tylko z telefonu komórkowego, ale również z tabletu, czytnika e-booków, smartwatch-a i innych tego typu urządzeń, o ile prowadzi ono do ograniczenia możliwości obserwacji sytuacji na drodze lub  torowisku.

Korzystanie z telefonu na przejściu dla pieszych – kiedy policja nie może ukarać za to mandatem?

Choć przepis zakazujący korzystania z telefonu podczas przechodzenia przez przejście dla pieszych został wprowadzony do ustawy nowelizacją z dnia 25 lutego 2021 r. (a w życie wszedł 1 czerwca 2021 r.), czyli już jakiś czas temu – w praktyce, nadal budzi on spore wątpliwości przechodniów, którzy zastanawiają się czy jeżeli przechodzą przez przejście dla pieszych, jednocześnie rozmawiając przez telefon – narażają się na mandat?

Z ograniczeniem możliwości obserwacji sytuacji na jezdni, drodze dla rowerów, torowisku lub przejściu dla pieszych, o której mowa w art. 14 pkt 8 ustawy prawo o ruchu drogowym – bez wątpienia, będziemy mieli do czynienia, w sytuacji spoglądania przez pieszego na urządzenie elektroniczne podczas wchodzenia lub przechodzenia przez drogę lub torowisko, a zatem – zakazane jest ograniczanie percepcji wzrokowej pieszego, w związku z korzystaniem przez niego z telefonu lub innego urządzenia. Przepis ten, nie odnosi się natomiast bezpośrednio do zmysłu słuchu i nie wprowadza – wprost – obowiązku nasłuchiwania, przed wejściem na przejście dla pieszych, czy nie zbliża się do niego np. pojazd na sygnale, choć nakaz ten, można by wywieść z generalnej zasady wprowadzającej obowiązek zachowania przez pieszego szczególnej ostrożności podczas wchodzenia na drogę lub torowisko. Korzystanie z urządzenia elektronicznego, które sprowadza się do używania słuchawek lub trzymania urządzenia przy uchu i prowadzenia rozmowy – nie będzie więc stanowiło złamania zakazu wyrażonego w art. 14 pkt 8 ustawy, o ile nie będzie wiązało się ono ze spoglądaniem na ekran urządzenia i nie będzie dekoncentrowało przechodnia w sposób zaburzający obserwację przez niego sytuacji na drodze lub torowisku. Niezachowaniem szczególnej ostrożności (a wiec nawet bardziej naruszeniem nakazu wyrażonego w art. 13 ust. 1, niż zakazu wyrażonego w art. 14 pkt 8 ustawy) – będzie więc, niewątpliwie, wkroczenie na przejście dla pieszych, do którego zbliża się uprzywilejowany pojazd na sygnale, jeżeli spowoduje to konieczność zahamowania przez ten pojazd  i spowodowane będzie właśnie np. dekoncentracją pieszego, prowadzącego w tym czasie rozmowę telefoniczną lub słuchającego muzyki. Jeżeli natomiast, przed wejściem na drogę lub torowisko – pieszy zatrzyma się na chwilę i przerwie powyższe czynności celem nasłuchiwania sygnalizacji dźwiękowej pojazdów uprzywilejowanych lub odgłosów wydawanych przez nadjeżdżający pociąg, a następnie – będzie te czynności (tj. rozmowę lub słuchanie muzyki) kontynuował podczas przechodzenia przez drogę lub torowisko – o ile nie spogląda w tym czasie na ekran urządzenia, swoim zachowaniem nie naruszy przepisów prawa o ruchu drogowym 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W wyroku z dnia 12 sierpnia 2009 r., sygn. akt V KK 34/09 – Sąd Najwyższy, odnosząc się do generalnego obowiązku zachowania szczególnej ostrożności przez uczestnika ruchu drogowego, orzekł, iż – warunkiem sprostania obowiązkowi tejże szczególnej ostrożności, nałożonemu na uczestnika ruchu drogowego w sytuacjach wskazanych w ustawie, jest nieustająca obserwacja sytuacji na drodze, umożliwiająca percepcję wszystkich zmian i odpowiednie dostosowanie się do nich. I w tym przypadku, jest zatem mowa o obserwacji, a więc – posługiwania się przez uczestnika przede wszystkim narządem wzroku, a nie słuchu. 

Fakt, iż art. 14 pkt 8 ustawy prawo o ruchu drogowym nie wprowadza bezwzględnego zakazu korzystania z urządzeń elektronicznych podczas przechodzenia przez przejście dla pieszych, potwierdziło również orzeczenie Sądu Rejonowego Poznań-Grunwald i Jeżyce w Poznaniu z dnia 9 października 2023 r., w którym sąd nie przychylił się do wniosku policji o ukaranie pieszego, który przechodząc przez przejście dla pieszych, nagrywał telefonem zbliżający się do niego, z dużą prędkością, pojazd. W ocenie pieszego – kierowca dopuścił się wykroczenia, dlatego przekazał sporządzone przez siebie nagranie policji. Ta z kolei – zawnioskowała do sądu ukaranie przechodnia, w związku ze złamaniem przez niego zakazu korzystania z telefonu komórkowego podczas przechodzenia przez przejście dla pieszych. Sąd nie przychylił się jednak do wniosku policji, ponieważ, w jego ocenie, nie doszło do ograniczenia możliwości obserwacji przez pieszego sytuacji na jezdni, jako, iż nie spoglądał on na ekran urządzenia, o czym świadczy chaotyczność sporządzonego przez niego nagrania. Korzystanie z telefonu komórkowego podczas przechodzenia przez przejście dla pieszych, jest zatem dozwolone, o ile nie prowadzi do ograniczenia możliwości obserwacji sytuacji na drodze. 

Kierowcy mogą korzystać z telefonu w czasie jazdy, tylko nie mogą trzymać go w ręce, a więc – tym bardziej, rozmawiać mogą piesi

W kontekście zakazu korzystania z telefonów komórkowych przez pieszych przechodzących przez drogę lub torowisko – warto również zwrócić uwagę na to, w jaki sposób zakaz używania telefonów komórkowych został uregulowany w odniesieniu do kierowców. Zgodnie z art. 45 ust. 2 pkt 1 ustawy prawo o ruchu drogowym – w ich przypadku – zakazane jest wyłącznie korzystanie podczas jazdy z telefonu, który wymaga trzymania w ręku słuchawki lub mikrofonu. Kierowca może zatem, podczas jazdy, rozmawiać przez telefon z użyciem np. zestawu głośnomówiącego. Nie może jednak trzymać telefonu w ręce, gdyż to ograniczyłoby mu możliwość kierowania pojazdem wyłącznie do jednej ręki. Za korzystanie w czasie jazdy z telefonu wymagającego trzymania go w ręce – kierowca może otrzymać mandat w wysokości 500 zł

Skoro zatem, przepisy prawa o ruchu drogowym zezwalają kierującym pojazdami na prowadzenie rozmowy telefonicznej w czasie jazdy, o ile nie ogranicza im to możliwości kierowania pojazdem z użyciem obu rąk – tym bardziej, rozmawiać przez telefon, powinien móc pieszy, o ile zachowa wystarczającą ostrożność przed wejściem na drogę. 

Korzystanie z telefonu na przejściu dla pieszych – z jaką karą należy się liczyć?

Jeżeli jednak pieszy, podczas wchodzenia na drogę lub przechodzenia przez nią (w tym również po przejściu dla pieszych), będzie korzystał z telefonu lub innego urządzenia elektronicznego w sposób ograniczający możliwość obserwacji przez niego sytuacji na drodze (tj. np. przed wejściem na drogę i przechodząc przez nią, będzie cały czas patrzył się w ekran telefonu) – dopuści się wykroczenia przewidzianego w art. 97 kodeksu wykroczeń. Wykroczenie to, polega na naruszeniu przepisów ustawy prawo o ruchu drogowym przez uczestnika ruchu lub inną osobę znajdującą się na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub w strefie ruchu (w tym przypadku – art. 14 pkt 8 ustawy) i zagrożone jest karą grzywny w wysokości sięgającej nawet 3000 zł albo karą nagany.

Za ww. wykroczenie, policja uprawniona jest do ukarania sprawcy „na miejscu” mandatem w wysokości 300 zł. W przypadku odmowy przyjęcia mandatu – sprawa kierowana jest przez funkcjonariuszy do sądu i wówczas sprawca może zostać obciążony grzywną w pełnej wysokości. 

Jeżeli natomiast, na skutek nieostrożności pieszego, spowodowanej korzystaniem przez niego z urządzenia elektronicznego, jego wejście na drogę lub torowisko, spowodowałoby wypadek, w którym inna osoba odniosłaby średni lub lekki uszczerbek na zdrowiu – czyn taki, wypełniałby już nie znamiona wykroczenia, a przestępstwa, zagrożonego karą do 3 lat pozbawienia wolności

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 20.06.1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 1251)

  • Ustawa z dnia 20.05.1971 r. – Kodeks wykroczeń (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 2119)

  • Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 24.11.2003 r. w sprawie wysokości grzywien nakładanych w drodze mandatów karnych za wybrane rodzaje wykroczeń (t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 1624)

  • Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 17)

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

REKLAMA

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

REKLAMA

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

KGP: 115 999 interwencji, 481 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia + podsumowanie długiego weekendu czerwcowego 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 999 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA