Strefa czystego transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Jest nowa mapa i kilka poprawek

Kuba Brzeziński
rozwiń więcej
strefa czystego transportu w Warszawie przegłosowana, strefa czystego transportu w Warszawie od 1 lipca 2024 r., SCT w Warszawie od 1 lipca 2024 r. / Strefa czystego transportu w Warszawie przegłosowana. Powstanie 1 lipca 2024 r. To już pewne / ShutterStock

Strefa Czystego Transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Uchwała w tej sprawie została przegłosowana 7 grudnia 2023 r. przez radę miasta. Zmiany? Wbrew wcześniejszym zapowiedziom strefa okaże się nieco mniejsza.

Obrady Rady Miasta Warszawy 7 grudnia 2023 r. było mocno burzliwe. Powód? Radni mieli zająć się kwestią utworzenia w stolicy strefy czystego transportu. Dyskusja na temat uchwały trwała kilka godzin. Ostatecznie doszło jednak do głosowania. Uchwała zdobyła wystarczające poparcie. Za poparciem uchwały głosowało 37 radnych. 16 było przeciw, dwóch wstrzymało się od głosu. Uchwała tym samym zdobyła konieczne poparcie i wejdzie w życie.

SCT w Warszawie. Mapa i dwie poprawki

Strefa czystego transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. To jest już pewne. Jeżeli chodzi o obszar jej obowiązywania, ten został ograniczony w stosunku do ostatniej propozycji władz miasta. Obejmie jedynie te ulice, które umownie traktowane są jako Śródmieście.

Według ostatniej propozycji SCT w Warszawie miała obejmować też Żoliborz, Pragę Północ, prawie całą Ochotę, prawie całą Pragę Południe, większość Mokotowa i około połowę Woli. To oznacza 37 km kw., czyli 7 proc. powierzchni stolicy.

Warszawa: radni zatwierdzili Strefę Czystego Transportu. Oto ostateczne zasady i wyłączenia

 

UM Warszawa

Kolejna poprawka w uchwale dotyczyła seniorów. Osoby, które maksymalnie w tym roku ukończą 80. rok życia i maksymalnie w tym roku kupią samochód, będą mogły wjeżdżać nim do centrum Warszawy bez żadnych ograniczeń. Pod warunkiem jednak, że będą jednocześnie kierowcami pojazdu lub jego pasażerami. To wyłączy ich spod działania zasad SCT w Warszawie.

Warto wiedzieć, że SCT w Warszawie pojawi się 1 lipca 2024 r., ale wyłącznie dla osób przyjezdnych. Obostrzenia dotkną mieszkańców strefy dopiero 1 stycznia 2028 r. Będą oni mogli liczyć na blisko 4-letni okres przejściowy. Za mieszkańca Warszawy przyjmuje się osobę, która jest w stolicy zameldowana i tu płaci podatki, ewentualnie firmę, która ma siedzibę w stoli i w stolicy opłaca CIT.

Jakie są zasady wjazdu do SCT w Warszawie?

Od 1 lipca 2024 r. do śródmieścia Warszawy nie wjadą pojazdy z silnikiem diesla starsze niż 18 lat (norma Euro 4) i pojazdy z silnikiem benzynowym starsze niż 27 lat (norma Euro 2). To będzie jednak dopiero pierwszy etap wprowadzania SCT. W kolejnych:

  • od 2026 r. zakaz będzie dotyczyć samochodów z silnikiem diesla starszych niż 16 lat (norma Euro 5) i samochodów z silnikiem benzynowym starszych niż 25 lat (norma Euro 3).
  • od 2028 r. zakaz będzie dotyczyć samochodów z silnikiem diesla starszych niż 13 lat (norma Euro 6) i samochodów z silnikiem benzynowym starszych niż 22 lata (norma Euro 4).
  • od 2030 r. zakaz będzie dotyczyć samochodów z silnikiem diesla starszych niż 11 lat (norma Euro 6dt) i samochodów z silnikiem benzynowym starszych niż 20 lat (norma Euro 5).
  • od 2032 r. zakaz będzie dotyczyć samochodów z silnikiem diesla starszych niż 11 lat (norma Euro 6d) i samochodów z silnikiem benzynowym starszych niż 17 lat (norma Euro 6).

strefa czystego transportu w Warszawie, SCT Warszawa, strefa czystego transportu w Warszawie będzie dwa razy większa

Strefa czystego transportu w Warszawie będzie dwa razy większa. A to nie koniec nowości

Urząd Miasta Warszawa

Wyjątki w strefie czystego transportu w Warszawie

O pierwszym wyjątku już wspomniałem. Dotyczy on seniorów, a więc osób od 80. roku życia. Choć wyjątek ten nie jest bezgraniczny... Kolejne dotyczą natomiast:

  • pojazdów zabytkowych lub historycznych. W ich przypadku nie ma okresu przejściowego. Samochody z żółtymi tablicami wjadą do SCT w Warszawie bez skrępowania.
  • pojazdów należących do służb publicznych lub państwowych. Dotyczy to zatem zarówno policji, straży czy pogotowia, jak i CBA, SOP czy jednostek wojskowych.
  • pojazdów pojawiających się w Warszawie w przypadkach wyjątkowych np. w związku z wizytą w szpitalu lub u lekarza. Możliwe są cztery dni takiej przepustki w roku.

Ile wyniesie mandat za wjazd do strefy czystego transportu w Warszawie?

Kierowca, który przyjeżdżając do stolicy po 1 lipca 2024 r., zignoruje powyższe zasady, będzie podlegać odpowiedzialności mandatowej. Karę w tym zakresie penalizuje bowiem art. 96c ustawy Kodeks wykroczeń. Mówi on o tym, że "kto nie przestrzega zakazu wjazdu do strefy czystego transportu podlega karze grzywny do 500 złotych". To oznacza, że mandat może wynieść od 20 do 500 zł. Kontrolowaniem SCT zajmie się system monitoringu połączony z bazą CEPiK. W przypadku samochodów zabytkowych, należących do seniorów czy takich, w których w CEPiK nie uda się właściwie zidentyfikować normy emisji spalin, konieczna będzie zielona naklejka na szybie pojazdu.

Moto
Kupno samochodu z drugiej ręki: czym grozi kupno auta bez aktualnego przeglądu technicznego
10 maja 2024

Prawo nie zabrania sprzedaży auta bez aktualnego badania technicznego i często to się zdarza gdy pojazd stał długo w komisie albo w garażu sprzedającego bez dłuższego okresu użytkowania. Jednak jeśli chce się kupić takie auto – a brak badania może wpływać przecież na obniżkę ceny i czynić całą transakcję okazyjną – trzeba zadbać o kilka kluczowych rzeczy. Oto co radzą eksperci.

Sezonowa wymiana opon to nie wszystko. Błędy w sposobie ich przechowywania są kosztowne i są groźne dla bezpieczeństwa
10 maja 2024

Sezonowa wymiana opon to doskonały moment, aby zadbać o prawidłowe przechowywanie kompletu, który nie będzie używany przez najbliższe miesiące. Źle przechowywane opony mogą ulec deformacji, stracić swoje właściwości, a nawet stać się niebezpieczne podczas jazdy. 

1 mld zł. Tyle wynosi zadłużenie firm wobec sektora leasingowego
09 maja 2024

Według najnowszego raportu, firmy mają obecnie zaległości wobec sektora leasingowego przekraczające 1 mld zł, co stanowi wzrost o ponad 80 mln zł w porównaniu z poprzednim rokiem. Średnie zadłużenie jednej firmy wynosi teraz 91,3 tys. zł.

Miał więcej szczęścia, niż rozumu. Pijany uderzył w naczepę tira na A2. Cudem przeżył wypadek
08 maja 2024

Noc, autostrada A2 i pijany kierowca mazdy, który nie zauważył... jadącego tira. Japoński sedan uderzył w naczepę ciężarówki, a w wyniku uderzenia stracił praktycznie całe nadwozie. Kierowca wyszedł ze zdarzenia bez szwanku.

Nawet blisko 9 tys. zł kary dla kierowcy i to już po dwóch tygodniach. Stawki niedługo będą aktualizowane
08 maja 2024

Za niespełna 2 miesiące w Polsce po raz kolejny wzrosną kary dla kierowców. Mowa oczywiście o karach za brak OC. Od 1 lipca 2024 r. brak ważnej polisy będzie oznaczać nawet 8600 zł opłaty karnej. Tyle że ta kwota to dopiero początek kosztów.

Oto wielkie ułatwienia dla niepełnosprawnych. Nowe przepisy przyjęte
07 maja 2024

Nadciągają ważne zmiany dla osób korzystających z kart parkingowych. Parlament Europejski uchwalił przepisy o unijnej karcie osoby z niepełnosprawnością oraz europejskiej karcie parkingowej dla osób z niepełnosprawnością. Co to oznacza dla kierowców?

Jak chcemy podróżować? Zmiana myślenia to wynik kwestii środowiskowej i pokoleniowej
07 maja 2024

W ciągu ostatnich lat sposób postrzegania transportu uległ ewolucji, odzwierciedlając zarówno transformację branży motoryzacyjnej, jak i zmiany wartości społecznych. Co to oznacza w praktyce?

Omoda w Europie. Polska stanie się ważną bazą dla chińskiej marki
07 maja 2024

Omoda nie bierze jeńców. Marka należąca do chińskiego giganta Chery Automobile rusza na europejską ekspansję. Ma utworzyć na Starym Kontynencie około siedmiu spółek zależnych. Jedna i dość kluczowa powstanie właśnie w Polsce.

Ubezpieczenie dla rowerzysty. Czy jest obowiązkowe? Jaką polisę wybrać?
06 maja 2024

Sezon rowerowy w pełni. A to oznacza, że rowerzyści powinni rozpatrzeć dość ważną kwestię. Czy przed ruszeniem w trasę muszą wykupić ubezpieczenie? I o jakiej konkretnie polisie warto pomyśleć?

Polacy rzucili się na samochody. Kupują je na potęgę. Rynek osiągnął wzrost o 18 proc.
06 maja 2024

Dane GUS nie pozostawiają złudzeń. Sprzedaż samochodów, motocykli oraz części zamiennych była najszybciej rosnącą, zdefiniowaną kategorią produktów w przypadku klienta detalicznego w I kwartale 2024 r.

pokaż więcej
Proszę czekać...