REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy można odmówić badania alkomatem?

Mateusz Mirkiewicz
Funkcjonariusze Policji mają prawo do badania trzeźwości kierowców w każdym wypadku, w którym mają podejrzenia, iż kierujący pojazdem jest nietrzeźwy. Fot. Mototarget
Funkcjonariusze Policji mają prawo do badania trzeźwości kierowców w każdym wypadku, w którym mają podejrzenia, iż kierujący pojazdem jest nietrzeźwy. Fot. Mototarget

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzenie pojazdu po spożyciu alkoholu jest w Polsce dość istotnym problemem, który niesie za sobą duże niebezpieczeństwo. Z tego powodu bardzo często za pomocą alkomatów przeprowadzane są kontrole stanu trzeźwości kierowców. Czy kierowca może odmówić badania alkomatem?

W polskich przepisach przewidziane są następujące normy zawartości alkoholu we krwi:
- 0,2-0,5 promila alkoholu – wówczas kierowca jest w stanie po użyciu alkoholu. Jest to równoznaczne z popełnieniem wykroczenie, za które przewidziana jest kara aresztu albo grzywny
- powyżej 0,5 promila alkoholu – prowadzenie pojazdu w takim stanie jest równoznaczne z popełnieniem przestępstwa, za które przewidziana jest kara grzywny, ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.
W obu przypadkach orzekany jest również zakaz prowadzenia pojazdów mechanicznych.

REKLAMA

Funkcjonariusze Policji mają prawo do badania trzeźwości kierowców w każdym wypadku, w którym mają podejrzenia, iż kierujący pojazdem jest nietrzeźwy. Podstawowym narzędziem używanym do przeprowadzania badania jest alkomat, który służy do badania zawartości alkoholu w wydychanym powietrzu.

Zobacz również: Pijany rowerzysta odpowiada jak kierowca

Odmówić przeprowadzanie takiego badania możemy tylko wówczas, gdy jest to spowodowane naszym stanem zdrowia, np. chorujemy na astmę i w takim przypadku niemożliwe jest wykonanie pomiaru w wydychanym powietrzu. Nie oznacza to jednak, że zawartość alkoholu nie zostanie wówczas zmierzona. Zostaniemy przewiezieni do szpitala, w celu przeprowadzenia badania krwi. Badanie krwi jest dokładniejsze, dlatego jest również dopuszczalne podważenie wskazanego przez alkomat wyniku. Jeśli jesteśmy przekonani o swojej trzeźwości, a pomimo tego elektroniczne urządzenie wskazało przekroczenie normy, możemy zakwestionować uzyskany wynik i poddać się laboratoryjnemu badaniu krwi.

Zobacz również: Odpowiedzialność kursanta nauki jazdy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podsumowując nie ma możliwości całkowitej odmowy przeprowadzenia badania, istnieje jedynie możliwość odmowy przeprowadzenia badania na zawartość alkoholu w wydychanym powietrzu, ale jest to jednoznaczne z koniecznością przeprowadzenia badania laboratoryjnego krwi, którego wyniku nie da się podważyć.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

REKLAMA

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

REKLAMA