Elektroniczne prawo jazdy w aplikacji mObywatel za granicą. Sprawdzi się czy nie?

Kuba Brzeziński
rozwiń więcej
Elektroniczne prawo jazdy w aplikacji mObywatel za granicą, elektroniczne prawo jazdy podczas wyjazdu za granicę, tymczasowe prawo jazdy za granicą / Elektroniczne prawo jazdy w aplikacji mObywatel za granicą. Sprawdzi się czy nie? / gov.pl

W Polsce od kilku lat mamy elektroniczne prawo jazdy w aplikacji mObywatel. Cyfrowa wersja zastępuje fizyczny dokument. Tylko czy w każdej sytuacji i zawsze? Kluczowy jest przypadek, w którym kierujący wyjedzie za granicę. Sprawdź, co wtedy.

Czym jest elektroniczne prawo jazdy?

Administracja państwowa w Polsce zaczyna doganiać XXI wiek. Skutek? Dziś podczas jazdy samochodem kierujący nie musi mieć przy sobie dokumentu prawa jazdy. Wystarczy mu dowód osobisty, ewentualnie wirtualne prawo jazdy w aplikacji mObywatel. Elektroniczna wersja zwiera dokładnie te same informacje, które posiada klasyczne prawko. Pokazuje dane kierującego i jego zdjęcie, rodzaj posiadanych uprawnień do kierowania, datę ich ważności i kody ograniczeń.

Kiedy policjanci mogą honorować dokument pokazany w komórce? Tylko w jednym przypadku. Gdy jest on wyświetlany przez rządową aplikację mObywatel – w takim przypadku jest traktowany na równi z fizycznym prawem jazdy. Program powstał bowiem w oparciu o certyfikat, który wyklucza fałszerstwo czy zmianę np. zdjęcia. Cyfrowe prawo jazdy nie będzie honorowane np. w przypadku, w którym kierowca w czasie kontroli drogowej pokaże policjantom tylko zdjęcie prawdziwego prawa jazdy, ewentualnie screen wykonany z aplikacji mObywatel.

Elektroniczne prawo jazdy podczas wyjazdu za granicę

Kierowca ma prawo jazdy w aplikacji mObywatel. Dochodzi zatem do wniosku, że nie będzie brał ze sobą fizycznej wersji dokumentu podczas wyjazdu za granicę. Lepiej zostawić go w domu, bo zawsze da się go zgubić. To jednak poważny błąd. Aplikacja mObywatel być może ma charakter rządowy, nie będzie jednak honorowana po opuszczeniu granic Polski. Po opuszczeniu kraju staje się bezwartościowa. Jej zapisami nie będzie się sugerował żaden urzędnik czy policjant.

Skutek? Kierowca, wyjeżdżając z Polski, musi wziąć ze sobą fizyczne prawo jazdy. Identycznie jak dowód rejestracyjny pojazdu i potwierdzenie posiadania aktualnej polisy OC. Gdy dokument zgubił, wirtualne prawo jazdy w mObywatelu nadal nie uratuje go w czasie zagranicznej kontroli drogowej. Musi poczekać z wyjazdem do momentu, w którym referat komunikacji wyda mu wtórnik dokumentu.

Tymczasowe prawo jazdy podczas wyjazdu za granicę

Na mocy jednej z ostatnich nowelizacji przepisów drogowych w Polsce wprowadzone zostało tymczasowe elektroniczne prawo jazdy. To dokument, który jest dostępny w aplikacji mObywatel. Kierujący może go ściągnąć zaraz po zdanym egzaminie na prawo jazdy. Tymczasowe prawko uprawnia go do kierowania pojazdami zdobytej właśnie kategorii do momentu, w którym kierujący odbierze fizyczną wersję dokumentu w wydziale komunikacji. Od tego momentu będzie objęty przepisami zwalniającymi go z konieczności posiadania przy sobie prawa jazdy w czasie kontroli drogowej.

Status tymczasowego elektronicznego prawa jazdy określa art. 4 ust. 1a ustawy o kierujących pojazdami. Kierowca w czasie kontroli drogowej jest zobowiązany okazać go funkcjonariuszom. Może korzystać z niego w ramach określonej daty ważności, a więc nie dłużej niż 30 dni od momentu zdania egzaminu na prawo jazdy. Kluczowe w tym przypadku jest jednak to, że tymczasowe prawo jazdy działa tylko na terytorium Polski. Za granicą nie ma żadnej mocy prawnej. Zagraniczni policjanci nie będą honorować elektronicznych dokumentów okazywanych przez kierującego w aplikacji mObywatel.

Tymczasowe elektroniczne prawo jazdy nie działa za granicą. A więc kierowca po zdaniu egzaminu i przed odebraniem fizycznej wersji prawa jazdy może jeździć tylko po drogach krajowych. Nie ma uprawnień do kierowania poza granicami Polski.

Mandat za elektroniczne prawo jazdy za granicą

Wirtualne prawo jazdy to uprawnienie, z którego kierowca może korzystać wyłącznie podczas podróżowania po kraju. Za granicą staje się nieważne. W efekcie kierowca, który z aplikacją w komórce będzie chciał wylegitymować się przed zagranicznymi policjantami, będzie miał tak naprawdę trzy opcje.

  • Po pierwsze będzie mógł poprosić kogoś, kto na miejsce kontroli drogowej dowiezie fizyczne prawo jazdy. W przypadku tymczasowego prawa jazdy to oczywiście nie stanie się możliwe.
  • Po drugie kierowca i np. pojazd mogą zostać zatrzymani przez zagranicznych policjantów do czasu wyjaśnienia sprawy.
  • Po trzecie będzie musiał ponieść konsekwencje za jazdę bez uprawnień. To musi oznaczać wysoką grzywnę oraz możliwość odholowania pojazdu na parking depozytowy. Kierujący dalej nie pojedzie. W świetle zagranicznych przepisów nie ma bowiem do tego uprawnień.

Czy elektroniczne prawo jazdy może kiedyś obowiązywać za granicą?

Odpowiedź na to pytanie pozostaje tak naprawdę otwarta. Dużo zależy od tego czy np. Unia Europejska wypracuje wspólny standard dla tego typu dokumentów. Ten musi być jednolity w każdym z krajów, a do tego być oparty o jedno narzędzie programowe. Konieczne jest też stworzenie terminali obsługujących "czytanie" dokumentów oraz bazy, w której ewentualne cyfrowe dokumenty mogłyby być weryfikowane.

Światełko w tunelu pojawiło się np. w Finlandii. Tam w sierpniu 2023 r. rozpoczęły się testy elektronicznego paszportu. I te wydają się obiecujące. Na razie jednak mają wyjątkowo wąski zakres. Dotyczą wyłącznie podróży lotniczej linią Finnair z Finlandii do Wielkiej Brytanii (Londynu, Manchesteru i Edynburga) oraz w drodze powrotnej. W lutym 2024 r. do testów dołączą również kierunki lotnicze realizowane do Chorwacji.

Moto
Nissan Juke po liftingu. Powrót żółtego lakieru to jedno. Zmieni się też technologia
10 maja 2024

Mniej znaczy więcej? Tak najwyraźniej uznał Nissan. Bo ile byście nie patrzyli na nadwozie nowego Juke, zmian nie dostrzeżecie. No może poza jedną. Do gamy wrócił żółty lakier. Wbrew pozorom taka sytuacja nie wynika jednak z lenistwa japońskich inżynierów. Oni po prostu skupili się na czymś innym.

Kupno samochodu z drugiej ręki: czym grozi kupno auta bez aktualnego przeglądu technicznego
10 maja 2024

Prawo nie zabrania sprzedaży auta bez aktualnego badania technicznego i często to się zdarza gdy pojazd stał długo w komisie albo w garażu sprzedającego bez dłuższego okresu użytkowania. Jednak jeśli chce się kupić takie auto – a brak badania może wpływać przecież na obniżkę ceny i czynić całą transakcję okazyjną – trzeba zadbać o kilka kluczowych rzeczy. Oto co radzą eksperci.

Sezonowa wymiana opon to nie wszystko. Błędy w sposobie ich przechowywania są kosztowne i są groźne dla bezpieczeństwa
10 maja 2024

Sezonowa wymiana opon to doskonały moment, aby zadbać o prawidłowe przechowywanie kompletu, który nie będzie używany przez najbliższe miesiące. Źle przechowywane opony mogą ulec deformacji, stracić swoje właściwości, a nawet stać się niebezpieczne podczas jazdy. 

1 mld zł. Tyle wynosi zadłużenie firm wobec sektora leasingowego
09 maja 2024

Według najnowszego raportu, firmy mają obecnie zaległości wobec sektora leasingowego przekraczające 1 mld zł, co stanowi wzrost o ponad 80 mln zł w porównaniu z poprzednim rokiem. Średnie zadłużenie jednej firmy wynosi teraz 91,3 tys. zł.

Miał więcej szczęścia, niż rozumu. Pijany uderzył w naczepę tira na A2. Cudem przeżył wypadek
08 maja 2024

Noc, autostrada A2 i pijany kierowca mazdy, który nie zauważył... jadącego tira. Japoński sedan uderzył w naczepę ciężarówki, a w wyniku uderzenia stracił praktycznie całe nadwozie. Kierowca wyszedł ze zdarzenia bez szwanku.

Nawet blisko 9 tys. zł kary dla kierowcy i to już po dwóch tygodniach. Stawki niedługo będą aktualizowane
08 maja 2024

Za niespełna 2 miesiące w Polsce po raz kolejny wzrosną kary dla kierowców. Mowa oczywiście o karach za brak OC. Od 1 lipca 2024 r. brak ważnej polisy będzie oznaczać nawet 8600 zł opłaty karnej. Tyle że ta kwota to dopiero początek kosztów.

Oto wielkie ułatwienia dla niepełnosprawnych. Nowe przepisy przyjęte
07 maja 2024

Nadciągają ważne zmiany dla osób korzystających z kart parkingowych. Parlament Europejski uchwalił przepisy o unijnej karcie osoby z niepełnosprawnością oraz europejskiej karcie parkingowej dla osób z niepełnosprawnością. Co to oznacza dla kierowców?

Jak chcemy podróżować? Zmiana myślenia to wynik kwestii środowiskowej i pokoleniowej
07 maja 2024

W ciągu ostatnich lat sposób postrzegania transportu uległ ewolucji, odzwierciedlając zarówno transformację branży motoryzacyjnej, jak i zmiany wartości społecznych. Co to oznacza w praktyce?

Omoda w Europie. Polska stanie się ważną bazą dla chińskiej marki
07 maja 2024

Omoda nie bierze jeńców. Marka należąca do chińskiego giganta Chery Automobile rusza na europejską ekspansję. Ma utworzyć na Starym Kontynencie około siedmiu spółek zależnych. Jedna i dość kluczowa powstanie właśnie w Polsce.

Ubezpieczenie dla rowerzysty. Czy jest obowiązkowe? Jaką polisę wybrać?
06 maja 2024

Sezon rowerowy w pełni. A to oznacza, że rowerzyści powinni rozpatrzeć dość ważną kwestię. Czy przed ruszeniem w trasę muszą wykupić ubezpieczenie? I o jakiej konkretnie polisie warto pomyśleć?

pokaż więcej
Proszę czekać...