Jakie wybrać opony: asymetryczne czy kierunkowe?
REKLAMA
REKLAMA
Poza bieżnikiem asymetrycznym i kierunkowym jest jeszcze bieżnik symetryczny. Jednak, kierowcy coraz częściej rezygnują z niego na rzecz pozostałych dwóch. Jest to opona o prostej budowie, którą możemy montować dowolnie. Niezależnie od montażu opony zachowują te same parametry. Pod względem ceny są najbardziej przystępne. Montowane są w małych autach osobowych, dostawczych oraz ciężarowych.
REKLAMA
Bieżnik kierunkowy charakteryzuje się zwiększoną efektywnością odprowadzania wody spod kół. Dużą zaletą jest również wysoki współczynnik ochrony przed aquaplaningiem.
Ze względu na dobre właściwości trakcyjne i hamowanie, opony z bieżnikiem kierunkowym są montowane do aut sportowych.
Zobacz również: Kiedy opona jest stara?
Opony kierunkowe montujemy zgodnie ze strzałką, oznaczającą kierunek toczenia.
Bieżnik asymetryczny jest najbardziej zaawansowany technologicznie. Rzeźba bieżnika różni się po obu stronach. Opony charakteryzują się dobrą przyczepnością przy pokonywaniu zakrętów z wysokimi prędkościami. Co więcej nie ustępują oponom kierunkowym przy efektywności w odprowadzaniu wody. Opony najczęściej montowane są do aut klasy wyższej, również coraz częściej w autach sportowych.
Opony asymetryczne montujemy tak, aby na zewnątrz widniał jeden z napisów: SIDE FACING OUTWARDS, MOUNT THIS OUTSIDE lub OUTSIDE.
Zobacz również: Jak rozpoznać przyczyny nadmiernego zużycia opon?
To, które opony wybierzemy zależy od nas, od tego, jaki styl jazdy preferujemy. W każdym razie, nie powinniśmy się kierować tylko i wyłącznie wyglądem opony. Dla nas najważniejsze są właściwości jezdne.
REKLAMA
REKLAMA