Daewoo Lanos: jak wymienić łożysko koła?
REKLAMA
REKLAMA
Uszkodzone łożyska słychać również podczas skręcania. Wtedy jest znacznie większy nacisk na nie i wyraźnie słychać ich pracę. Jeżeli mimo to nie mamy pewności, która strona wymaga wymiany, to dobrą metodą jest uniesienie auta i zakręcenie kołem. Wadliwe łożysko będzie wyraźnie szumieć. Cała operacja jest dosyć czasochłonna, jednak poradzimy sobie z nią bez problemów. Na początku musimy poluzować nakrętkę półosi. Teraz podnosimy samochód luzujemy śruby i zabezpieczamy tylne koła za pomocą klinów. Wybijamy półoś z wieloklinem z piasty. Odkręcamy koło i zdejmujemy zacisk hamulcowy, klocki oraz demontujemy tarczę.
REKLAMA
Zobacz też: Czym grozi jazda ze zużytymi łożyskami?
REKLAMA
Wykręcamy do końca nakrętkę półosi. Przechodzimy do wyjęcia piasty. W tym celu wykorzystamy znajdujące się w niej, dwa niegwintowane otwory. Wkładamy do nich śruby z nakrętkami, pomiędzy piastą a kolumną. Wkręcamy je do momentu, aż śruba oprze się na McPhersonie, będzie wyczuwalny zdecydowany opór. Jej równomierne nakręcanie sprawia, że, śruby wypychają pastę wraz z częścią łożyska. Mocujemy ją w imadle i wybijamy wewnętrzną bieżnię łożyska. Teraz, wyjmujemy kolumnę McPhersona. Odkręcamy końcówkę drążka kierowniczego i odłączamy go od kolumny. Wykręcamy trzy śruby dolnego sworznia wahacza. Następnie odkręcamy kolejne, mocujące od góry kolumnę. W tym momencie, możemy wyjąć McPhersona na zewnątrz.
Kolejny krok, to ściągnięcie pierścieni zabezpieczających łożysko. Opieramy kolumnę np. o kowadło, podkładamy odpowiednie dystanse i wybijamy pozostałą część łożyska. Wkładamy nowe łożysko i wbijamy je za pomocą wymontowanej wcześniej zewnętrznej bieżni łożyska. Można również użyć imadła do wciśnięcia. Należy sprawdzać, żeby nie wchodziło pod skosem. Jeżeli tak się stanie, możemy być pewni, że w krótkim czasie będzie nas czekać kolejna wymiana. Montujemy pierścienie zabezpieczające i wkładamy piastę w środek łożyska.
W tym celu, bierzemy długie śruby ok. 15 cm lub nagwintowany pręt, wkładamy podkładki o średnicy pokrywającej się ze średnicą bieżni wewnętrznej łożyska i skręcając ją, wciskamy piastę w łożysko. Teraz pozostało nam poskładanie wszystkiego w odwrotnej kolejności. Skręcamy dokładnie wszystkie elementy i zakładamy koło. Opisany wyżej sposób jest jednym z łatwiejszych na wymianę łożyska. Na koniec warto udać się na sprawdzenie zbieżności, ponieważ odkręcaliśmy kilka elementów zawieszania.
Zobacz też: Daewoo Lanos: montaż tweeterów w słupkach przednich - krok po kroku
REKLAMA
REKLAMA