Audi A3 8L: wymiana łączników i gum stabilizatora - poradnik
REKLAMA
REKLAMA
Uszkodzone łączniki i gumy stabilizatora nie wpływają drastycznie, na jakość prowadzenia auta. Poza denerwującymi dźwiękami w zasadzie nie grozi nam nic strasznego. Jednak dla niektórych, takie dźwięki są bardzo dokuczliwe i każdy pokonany kilometr, jest mordęgą. Na samym początku, warto zaznaczyć, że wystarczy mieć podstawową wiedzę mechaniczną, żeby poradzić sobie z wymianą danych części.
REKLAMA
Do przeprowadzenia wymiany, będą nam potrzebne:
• 2 łączniki stabilizatora
• 2 gumy stabilizatora
• 2 metalowe obejmy
• Komplet kluczy
Zobacz również: Jak wstępnie rozpoznać nadmierne zużycie elementów zawieszenia?
REKLAMA
Najlepiej wybrać lepszych producentów, może to drogo kosztować, ale warto. Powinniśmy cieszyć się spokojem na ok. 70 tysięcy kilometrów. Na początku zaczynamy od odkręcenia kół. Luzujemy śruby po obu stronach i unosimy do góry. Najlepiej zapewnić sobie jakieś drewniane klocki, wtedy możemy podłożyć je pod samochód, tak żeby przód był w górze.
Pracę zaczynamy od zdjęcia łączników stabilizatora. Najpierw odkręcamy dolną śrubę kluczem 16, następnie górną, również kluczem 16. Kiedy uporamy się z łącznikiem, możemy zabrać się za gumę. W górnej części obejmy, znajduje się śruba na klucz 13. Należy zaznaczyć, że do odkręcenia tej śruby, wręcz nieoceniona okazuje się grzechotka. Można to robić normalnym kluczem, jednak będzie to bardzo kłopotliwe.
Musimy zwrócić uwagę na montaż starej gumy. Nowa musi być zamontowana identycznie. Dla podpowiedzi, górna wypustka gumy jest przy otworze na śrubę w obejmie. Ważne jest, żeby gumy były identyczne. Czyścimy stabilizator w miejsce montażu nowej gumy i montujemy ją. Można również smarować stabilizator, my jednak pomijamy ten krok. Teraz przechodzimy do skręcania obejmy.
Zobacz również: Diagnoza usterek zawieszenia – czy możemy zrobić to sami?
Problem jest tak, że nowa guma sprężynuje i za krótka śruba, nie ma możliwości załapania. Potrzebny nam będzie samozacisk, pozwoli on nam wkręcić śrubę bez większych problemów. Po założeniu gumy, możemy przystąpić do montażu łącznika stabilizatora. Ta czynność, jest bardzo łatwa. Na górze jest koniec łącznika ze śrubą, na dole z otworem. Pozostało nam tylko skręcić wszystko. Drugą stronę samochodu robimy w ten sam sposób. Efektem tego działania, będzie cisza podczas jazdy na wszelkich wybojach. Jak widać wymiana nie jest trudna i nie należy się niczego obawiać.
REKLAMA
REKLAMA