Awaria tylnej lampy Led w BMW E39 – jak to naprawić?
REKLAMA
REKLAMA
Problem polega na słabnącym promieniem światła emitowanym przez diodę. Każdy mechanik lub elektronik mógłby od razu wskazać jako przyczynę zimny lut. W języku potocznym określa się to ”kruszeniem” się lutu z przyczyn upływu czasu i zmiennych warunków atmosferycznych.
REKLAMA
Do wykonania tego zadania potrzebne nam będzie kilka narzędzi w postaci lutownicy z jak najcieńszym grotem i cyny z kalafonią. Niestety producent, a dokładniej inżynierzy BMW, ze zbyt daleko posuniętą pewnością siebie, uznali ten element auta za bezawaryjny i w związku z tym postanowili ograniczyć dostęp poprzez szczelnie zamkniecie wnętrza lampy. Tak więc dostanie się do środka lampy nie obędzie się bez jej rozcinania. Dziurę wycinamy za pomocą grota zrobionego z drutu, zamocowanego na lutownicy. Następnie nagrzany grot wbijamy w plastik i przesuwamy rozcinając otwór odpowiedniej wielkości.
Pamiętajmy aby nie zatopić grota zbyt głęboko ponieważ możemy uszkodzić inne elementy lampy lub, co gorsza, przebić ją na wylot.
Zobacz również: Jak naprawić parujące reflektory?
REKLAMA
Podczas wycinania pamiętajmy również o zachowaniu jak najwęższej szczeliny, aby uniknąć problemu w momencie gdy będziemy ponownie lutować. Na płytce, która uległa uszkodzeniu, są 4 diody oraz układ odpowiedzialny za zmniejszanie napięcia dla diod.Na każdym układzie wyposażonym w diody znajduje się dioda zabezpieczająca przed zwrotem napięcia, która chroni pozostałe diody przed przepaleniem na wypadek gdyby instalacja została podłączona odwrotnie.
Teraz pozostaję tylko przyjrzeć się płytce z układem diod i wyszukać skruszonego lutu. Gdy już nam się to uda, zdejmujemy grot z lutownicy i lutujemy ponownie ubytek cyną. Płytkę mocujemy ponownie w lampie i zalutowujemy wycięty element plastiku. Ubytki powstałe podczas wycinania możemy wypełnić innym kawałkiem plastiku.
Same układy diodowe są bardzo trwałe i prawdopodobieństwo ich uszkodzenia jest bardzo małe. Tak więc warto poświęcić chwilę czasu na taka operację, zamiast wydawać pieniądze na nową lampę, która, jak wiemy, w serwisie ASO BMW nie jest tania.
Zobacz również: Czy dodatkowe oświetlenie samochodu jest zgodne z prawem?
REKLAMA
REKLAMA