REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szczegóły konstrukcyjne tłoków silnika spalinowego

Jakubowski Ryszard

REKLAMA

Tłok silnika spalinowego pracuje w niesłychanie trudnych warunkach, przy bardzo wysokiej temperaturze i pod dużym, zmiennym cyklicznie obciążeniem.

REKLAMA

Tłok silnika spalinowego pracuje w niesłychanie trudnych warunkach, przy bardzo wysokiej temperaturze i pod dużym, zmiennym cyklicznie obciążeniem. Dlatego musi posiadać wiele ważnych cech konstrukcyjnych. Denko tłoka, czyli ta jego część, która spotyka się bezpośrednio z płomieniem w chwili po zainicjowaniu zapłonu, musi być odpowiednio grube. Nie jest to spowodowane jedynie przenoszeniem przez nie wielkich sił, wywieranych przez gazy spalinowe, ale także koniecznością szybkiego odprowadzenia ciepła do tej części tłoka, z której zostanie ono odebrane przez chłodzone ścianki cylindra.

REKLAMA

Część prowadząca tłoka, zwana także (popularnie) jego płaszczem, ma za zadanie zarówno utrzymywanie tłoka we właściwej pozycji bez względu na jego położenie w cylindrze, jak i odprowadzanie od niego ciepła do ścianek cylindra. W części tej znajdują się piasty tłoka, w których jest osadzony sworzeń tłoka. Piasty tłoka łożyskują sworzeń tłokowy. Są one bardzo grube, a przez to odpowiednio sztywne, aby móc przenosić wielkie siły, wywierane na tłok przez gazy spalinowe. Piasty powinny być bardzo dobrze związane z denkiem tłoka i są dodatkowo połączone z nim specjalnymi żebrami, stanowiącymi monolit zarówno z denkiem, jak i z piastami tłoka.

Część pierścieniowa tłoka znajduje się pomiędzy denkiem tłoka i jego częścią prowadzącą. Są w niej wykonane specjalne rowki, w których znajdują się pierścienie tłokowe. W niektórych tłokach w każdym z rowków znajduje się niewielki kołek oporowy, uniemożliwiający obracanie się pierścienia w czasie pracy. Ma to istotne znaczenie w silnikach dwusuwowych, gdzie tłok otwiera i zamyka otwory dolotowe i wylotowe.

Odwiedź nasz serwis Eksploatacja auta

Od liczby pierścieni, zamontowanych na tłoku zależy jakość uszczelnienia pomiędzy nim a ściankami cylindra. Im więcej pierścieni, tym uszczelnienie lepsze. Ale jednocześnie im więcej pierścieni tym większe tarcie występujące pomiędzy tłokiem i cylindrem. Tarcie to może przekroczyć nawet 50% wszystkich oporów mechanicznych, jakie istnieją w silniku na skutek tarcia. Przyjmuje się, że średnie straty jego mocy, wynikające z oporów tarcia pierścieni o gładź cylindra wynoszą około 7% całkowitej mocy silnika. Dlatego w większości niewielkich silników spalinowych stosuje się tylko dwa pierścienie uszczelniające i jeden pierścień zgarniający. Jedynie w silnikach o dużej średnicy cylindrów liczba pierścieni uszczelniających z konieczności musi być nieco większa. Czasem, w silnikach z zapłonem samoczynnym stosuje się zamiast jednego, dwa pierścienie zgarniające, ale w takim przypadku nie posiadają one żadnych sprężyn wspomagających, które zwiększałyby siłę tarcia pomiędzy nimi i ściankami cylindra.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Parametry silnika spalinowego

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Budują stacje ładowania na potęgę. Powerdot postawi w Polsce w sumie 1750 punktów ładowania dla elektryków

    Kierowcy mogli nie słyszeć o firmie Powerdot, ale jej ładowarki z pewnością już widzieli. To one stoją przy sklepach Biedronka. 600 punktów przed marketami tej sieci to jednak ułamek planów firmy dla Polski.

    Kiedy pieszy, przechodząc przez jezdnię poza pasami, również ma pierwszeństwo?

    Pasy są azylem dla pieszych przechodzących przez jezdnię? Tak, ale nie tylko one. Polskie przepisy drogowe przewidują bowiem przypadki, w których pieszy będzie miał pierwszeństwo także podczas przechodzenia przez jezdnię poza pasami. Oto i one.

    Mandat za telefon na pasach w 2024 r. Kara dotyczy tylko przejść dla pieszych?

    Pieszy może dostać mandat za używanie telefonu podczas przechodzenia przez przejście. W tym punkcie rodzi się jednak kilka pytań. Ile wynosi kara? Kiedy konkretnie można dostać mandat? I czy dotyczy to tylko przejść dla pieszych? Odpowiedzmy.

    Ile kosztuje Opel Corsa Hybrid w 2024 r.? Oto cennik MHEV-a 100 KM i 136 KM

    Piąta generacja Opla Corsy otrzymała niedawno lifting. Wraz z nim pojawiły się nowe wersje napędowe. Właśnie do sprzedaży w Polsce wszedł model o zasilaniu spalinowo-elektrycznym. A trzeba za niego zapłacić... No właśnie, ile?

    REKLAMA

    Wrocław z nowym odcinkowym pomiarem prędkości. Kamery mają eliminować piratów drogowych na wjazdówce do miasta

    Wjazd do Wrocławia od al. Sobieskiego będzie kolejnym punktem, w którym ustawiony zostanie odcinkowy pomiar prędkości. OPP to nowy pomysł władz miasta. Wcześniej chciały one ograniczyć na tym odcinku dopuszczalną prędkość z 70 do 50 km/h. To jednak nie spodobało się kierowcom.

    Wymiana opon na letnie w 2024 r. Kiedy najlepiej pojawić się w serwisie?

    Wiosna nieśmiało zagląda do Polski. A to oznacza, że na usta kierowców powraca pytanie: "Kiedy zmienić opony na letnie?". Specjaliści odpowiadają i wskazują czy "już" to nie jest trochę za wcześnie.

    Czy kierowców stać na tanie samochody w 2024 r.? Auta "zjadają" nawet 1,8 tys. zł miesięcznie

    Samochody drożeją. To można powtarzać jak mantrę praktycznie od początku pandemii. W tym jednak materiale nie chodzi o ceny aut używanych, a raczej koszty ich późniejszego utrzymania. Czy kierowców stać na tanie samochody w 2024 r.?

    Przyjętego mandatu nie da się uchylić. Wznowienie postępowania mandatowego to konieczna zmiana

    Przyjętego mandatu karnego uchylić się nie da. Praktycznie nie ma takiej możliwości nawet w przypadku, w którym funkcjonariusz, wymierzając karę, dopuścił się złamania prawa. To oznacza złamanie konstytucyjnych praw kierowców. RPO wnosi zatem o zmianę przepisów.

    REKLAMA

    Nowy bat na pijanych kierowców od 14 marca. Zaczną tracić samochody. Jak zadziałają nowe przepisy?

    14 marca 2024 r. w życie wejdą nowe przepisy. W ich ramach pijany kierowca dostanie wyrok, grzywnę, a do tego straci prawo jazdy i... samochód. Tak, sądy będą mogły decydować o przepadku pojazdu. Czy to skuteczny bat?

    Po jakim czasie kasują się punkty karne w 2024 r.?

    Punkty karne stanowią skuteczny straszak na kierowców. Choć z czasem się przedawniają. Czy jednak wszyscy wiedzą po jakim czasie? W 2024 r. obowiązują na szczęście jednolite zasady kasowania punktów karnych.

    REKLAMA