REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szczegóły konstrukcyjne tłoków silnika spalinowego

Jakubowski Ryszard

REKLAMA

Tłok silnika spalinowego pracuje w niesłychanie trudnych warunkach, przy bardzo wysokiej temperaturze i pod dużym, zmiennym cyklicznie obciążeniem.

REKLAMA

Tłok silnika spalinowego pracuje w niesłychanie trudnych warunkach, przy bardzo wysokiej temperaturze i pod dużym, zmiennym cyklicznie obciążeniem. Dlatego musi posiadać wiele ważnych cech konstrukcyjnych. Denko tłoka, czyli ta jego część, która spotyka się bezpośrednio z płomieniem w chwili po zainicjowaniu zapłonu, musi być odpowiednio grube. Nie jest to spowodowane jedynie przenoszeniem przez nie wielkich sił, wywieranych przez gazy spalinowe, ale także koniecznością szybkiego odprowadzenia ciepła do tej części tłoka, z której zostanie ono odebrane przez chłodzone ścianki cylindra.

REKLAMA

Część prowadząca tłoka, zwana także (popularnie) jego płaszczem, ma za zadanie zarówno utrzymywanie tłoka we właściwej pozycji bez względu na jego położenie w cylindrze, jak i odprowadzanie od niego ciepła do ścianek cylindra. W części tej znajdują się piasty tłoka, w których jest osadzony sworzeń tłoka. Piasty tłoka łożyskują sworzeń tłokowy. Są one bardzo grube, a przez to odpowiednio sztywne, aby móc przenosić wielkie siły, wywierane na tłok przez gazy spalinowe. Piasty powinny być bardzo dobrze związane z denkiem tłoka i są dodatkowo połączone z nim specjalnymi żebrami, stanowiącymi monolit zarówno z denkiem, jak i z piastami tłoka.

Część pierścieniowa tłoka znajduje się pomiędzy denkiem tłoka i jego częścią prowadzącą. Są w niej wykonane specjalne rowki, w których znajdują się pierścienie tłokowe. W niektórych tłokach w każdym z rowków znajduje się niewielki kołek oporowy, uniemożliwiający obracanie się pierścienia w czasie pracy. Ma to istotne znaczenie w silnikach dwusuwowych, gdzie tłok otwiera i zamyka otwory dolotowe i wylotowe.

Odwiedź nasz serwis Eksploatacja auta

Od liczby pierścieni, zamontowanych na tłoku zależy jakość uszczelnienia pomiędzy nim a ściankami cylindra. Im więcej pierścieni, tym uszczelnienie lepsze. Ale jednocześnie im więcej pierścieni tym większe tarcie występujące pomiędzy tłokiem i cylindrem. Tarcie to może przekroczyć nawet 50% wszystkich oporów mechanicznych, jakie istnieją w silniku na skutek tarcia. Przyjmuje się, że średnie straty jego mocy, wynikające z oporów tarcia pierścieni o gładź cylindra wynoszą około 7% całkowitej mocy silnika. Dlatego w większości niewielkich silników spalinowych stosuje się tylko dwa pierścienie uszczelniające i jeden pierścień zgarniający. Jedynie w silnikach o dużej średnicy cylindrów liczba pierścieni uszczelniających z konieczności musi być nieco większa. Czasem, w silnikach z zapłonem samoczynnym stosuje się zamiast jednego, dwa pierścienie zgarniające, ale w takim przypadku nie posiadają one żadnych sprężyn wspomagających, które zwiększałyby siłę tarcia pomiędzy nimi i ściankami cylindra.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Parametry silnika spalinowego

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Uszkodzenie samochodu służbowego. Jak firma może oszczędzić na likwidacji małej szkody?

    Oszczędności. To w dobie inflacji i rosnących kosztów ulubione słowo przedsiębiorców. Odmieńmy je zatem przez kilka przypadków i powiedzmy, jak właściciele firm mogą oszczędzać na likwidacji małej szkody komunikacyjnej. Jest pewien ciekawy sposób.

    Nowa Dacia Spring 2024. Najtańszy elektryk nie tylko z nową "twarzą"

    Tanio, taniej, elektryczna Dacia? To hasło powraca do oferty rumuńskiej marki. Spring 2024 otrzymał nowy wygląd, ale i technologię. Teraz stanie się mocniejszy i... zdecydowanie bardziej efektowny.

    Niepełnosprawni wkrótce stracą karty parkingowe. Te wygasną we wrześniu 2024 r.

    Wkrótce wygasną karty parkingowe dla niepełnosprawnych przedłużane w związku z pandemicznymi i popandemicznymi perturbacjami. Ostateczny termin to 30 września 2024 r. Ważność, których kart została przedłużona? I jak wyrobić nową kartę?

    Twój e-PIT 2024. Roczne rozliczenie podatku a ulga lub podatek za samochód. Gdzie wpisać kwotę w elektronicznym druku?

    Rozliczenie roczne w usłudze "Twój e-PIT" jest naprawdę proste. Wystarczy zalogować się na rządowej stronie. Tylko czy można rozliczyć w elektronicznym PIT ulgę rehabilitacyjną za samochód, koszty dojazdy do pracy i podatek od sprzedaży auta? Można. Oto instrukcja.

    REKLAMA

    Prognozy dla globalnego handlu i logistyki na 2024 rok wiszą na włosku
    Stacje wodorowe w Polsce. Orlen zbuduje 17 ogólnodostępnych punktów

    Orlen idzie w wodorową rewolucję. Koncern paliwowy w najbliższym czasie chce postawić w Polsce 17 stacji wodorowych. Lokalizacje zostały już wybrane. Kiedy ruszy realizacja projektu?

    Co pokazuje policjant kierujący ruchem? Gesty w białych rękawiczkach [video]

    Co pokazuje policjant kierujący ruchem? Co oznaczają gesty umundurowanego funkcjonariusz w białych rękawiczkach, który wychodzi na środek skrzyżowania? Zobacz nagranie video!

    Kiedy nietrzeźwy kierowca dożywotnio traci prawo jazdy w 2024 r.?

    Polskie przepisy przewidują taki środek karny, jak dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów. Co więcej, w przypadku niektórych przestępstw jest on obligatoryjny. Kiedy nietrzeźwy kierowca dożywotnio pożegna się z prawem jazdy?

    REKLAMA

    Paliwo HVO100. Czym jest ekologiczny "olej napędowy"?

    W Europie pojawił się właśnie olej napędowy, który tak naprawdę oleju napędowego nie zawiera. A to dopiero połowa informacji. Nowe paliwo ON o oznaczeniu HVO100 ma pochodzenie roślinne i pozwala na obniżenie emisji CO2 aż o 90 proc. Czy można nim tankować każdego diesla?

    Utrata prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 30 km/h w mieście. Propozycja nowych przepisów

    Włodarze unijni biorą się za kierowców przekraczających prędkość w mieście. Chcą wprowadzenia przepisów, które pozwolą na odebranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o ponad 30 km/h na obszarze zabudowanym. Kiedy pojawią się nowe regulacje?

    REKLAMA