Szkoda całkowita: jakie modele są rozbijane najczęściej?
REKLAMA
REKLAMA
Czym jest szkoda całkowita?
Czym jest szkoda całkowita? To dość proste do wyjaśnienia. Naprawa pojazdu po wypadku kosztuje w takim przypadku więcej niż 70 proc. jego rynkowej wartości. Ubezpieczyciel wypłaca wtedy odszkodowanie o wartości 70 proc. ceny pojazdu i pozostawia kierowcy wrak. Wrak można sprzedać lub naprawić. Czy warto go naprawiać? To tak naprawdę zależy od wybranego przez właściciela sposobu. Wykorzystanie oryginalnych części i standardów producenta przywraca pełnowartościowość. Oszczędności i metody nieco chałupnicze sprawiają, że auto jest bezwartościowe i może tworzyć zagrożenie.
REKLAMA
Szkoda całkowita: czemu ma znaczenie dla sprzedaży auta?
No dobrze, ale czemu pojęcie szkody całkowitej tak właściwie ma znaczenie dla rynku aut używanych? Bo spora część pojazdów trafiających do sprzedaży miała historie wypadkowe. Szczególnie w przypadku modeli importowanych – a co warto przypomnieć, do naszego kraju każdego roku przywożonych jest około miliona samochodów. W tym kontekście zasadnicze pytanie brzmi: w przypadku jakiego modelu zakup po szkodzie całkowitej jest najbardziej prawdopodobny? Problemowi postanowili przyjrzeć się specjaliści autoDNA.
Które modele używane najczęściej są po szkodzie całkowitej?
REKLAMA
Zespół autoDNA za próbnik wyznaczył sobie rok 2021. Przeanalizował zdarzenia zarejestrowane w tym okresie, a do tego oszacował średnią wartość szkody całkowitej. Jak wyglądają dane? Zakup samochodu po szkodzie całkowitej jest najbardziej prawdopodobny w przypadku tuzów rynku używanych. Najwięcej było BMW serii 3, Golfów, A-czwórek, Passatów i Astr. Mało zaskakujący wniosek? No właśnie nie do końca. Bo skoro w przypadku modeli występujących na rynku wtórnym w tysiącach sztuk odsetek potrafi sięgnąć 8 czy 9 proc., pokazuje to wyłącznie skalę jakości pojazdów używanych oferowanych w Polsce.
Dla przykładu obecnie wśród ogłoszeń znajduje się 3116 Golfów i 3564 serie 3. Zakładając że 9 proc. z nich miało szkodę całkowitą, oznacza to 280 Golfów po poważnej kolizji i prawie 321 serii 3.
Zestawienie pojazdów, które najczęściej miały szkodę całkowitą
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.