REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak naprawić wycieraczki szyby przedniej? Część 1

Jakubowski Ryszard
spryskiwacz
spryskiwacz

REKLAMA

REKLAMA

Wartość poprawnej pracy wycieraczek przedniej szyby docenia się dopiero podczas opadów deszczu. Zwykle dopiero wtedy ujawniają się ich drobniejsze lub poważne uszkodzenia.

Jeżeli wycieraczki nie działają na żadnym biegu mimo włączenia, przyczyną może być uszkodzenie wyłącznika albo przepalenie bezpiecznika, który obsługuje ich silnik. Pierwszą czynnością powinno być więc sprawdzenie bezpiecznika i ewentualne zastąpienie nowym przepalonego.

REKLAMA

Zobacz również: Fiat Seicento: naprawa mechanizmu wycieraczek

Naprawa wyłącznika nie jest możliwa. Można próbować, po zdjęciu osłony kolanka kierownicy, wtrysnąć do niego odrobinę „Elektrosolu”, który pomoże tylko wtedy, gdy styki są zanieczyszczone. Wcześniej warto sprawdzić działanie silnika, opukując go lekko np. rękojeścią wkrętaka. Bywa, że zawieszająca się szczotka nie podaje napięcia do wirnika.

Polecamy: PITY 2015 z płytą CD

REKLAMA

Doraźna naprawa wycieraczek w sytuacji, gdy nastąpiła awaria wyłącznika lub programatora, polega na dodatkowym bocznikowaniu przewodem wyłącznika. Potrzebna jest do tego wiedza elektrotechniczna. Niezbędne będą kawałki przewodu miedzianego w izolacji do bocznikowania wyłącznika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najpierw należy sprawdzić, czy do silnika wycieraczek dochodzi napięcie. Zwykle wyłączniki montowane są po stronie masy, czyli napięcie zasilające silnik utrzymuje się na nim stale od chwili włączenia stacyjki. W niektórych typach samochodów jest odwrotnie – wyłącznik znajduje się po stronie zasilania. Takie rozwiązanie stosuje się w przypadku silników wzbudzanych magnesem trwałym i jest coraz rzadziej spotykane, dlatego nie będziemy się nim zajmowali.

Zobacz również: Jak uniknąć zamarzania wycieraczek?

Wyłącznik wycieraczek należy ustawić w pozycji „włączone”. Odszukać przy pomocy próbnika żarówkowego przewód, który podaje zasilanie do silnika, nie odłączając żadnych przewodów. Żarówka próbnika będzie po podłączeniu do niego świeciła najjaśniej.

REKLAMA

Końcówkę, podłączoną do drugiego z przewodów należy zewrzeć na chwilę kawałkiem przewodu z masą pojazdu. Silnik powinien zacząć pracować. Aby nie uszkodzić ramion wycieraczek próba powinna trwać nie dłużej, niż niewielki ułamek sekundy. Jeżeli nie zacznie, trzeba połączyć z masą trzecią z wolnych końcówek. W ten sposób zostanie zbocznikowany na stałe uszkodzony wyłącznik. Aby moc wyłączać wycieraczki, przewód ten powinien być dostatecznie długi aby po wciągnięciu go do kabiny kierowca mógł go podłączać lub odłączać od masy pojazdu.

Opisana naprawa nie da w rezultacie poprawnej pracy wycieraczek. Trzeba pamiętać, że po wyłączeniu będą zatrzymywały się w przypadkowym miejscu. Jeżeli opisana metoda zawiedzie, prawdopodobnie silnik należy wymienić na nowy. Przedtem poprosić o opinię zaufanego elektryka samochodowego.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

REKLAMA

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

REKLAMA