REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak duże ciężary może przenosić pracownik?

Subskrybuj nas na Youtube
Jak duże ciężary może przenosić pracownik?
Jak duże ciężary może przenosić pracownik?
STILL

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy jasno określają, jakie ładunki mogą być przenoszone przez pracowników. Niemniej, dobór odpowiednich urządzeń transportowych to już kwestia pracodawcy. Czym się kierować przy ich wyborze?

Według ministerialnego rozporządzenia „ręczne prace transportowe” obejmują: unoszenie, podnoszenie, układanie, pchanie, ciągnięcie, przenoszenie, przesuwanie, przetaczanie oraz przewożenie, czyli każdy rodzaj transportowania lub podtrzymywania przedmiotów, ładunków lub materiałów przez jednego lub więcej pracowników. Obowiązkiem pracodawcy jest stosowanie rozwiązań technicznych i organizacyjnych zmierzających do wyeliminowania ręcznych prac transportowych. Gdy ze względu na specyfikę działalności zakładu nie jest to możliwe, konieczne jest wyposażenie pracowników w niezbędny sprzęt pomocniczy, czyli „środki mające na celu ograniczenie zagrożeń i uciążliwości związanych z ręcznym przemieszczaniem przedmiotów, ładunków lub materiałów oraz ułatwienie wykonywania tych czynności”. Na rynku występuje szereg urządzeń pełniących tę funkcję. Jak dobrać najodpowiedniejsze do potrzeb danego sklepu?

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Opakowania tekstylne - sposób na ochronę sprzętu AGD?

Dopuszczalne obciążenia pracowników

Przed dopuszczeniem osób zatrudnionych do ręcznych prac transportowych, konieczne jest przeszkolenie go z zakresu prawidłowych sposobów ich wykonywania, eliminujących nadmierne obciążenia układu mięśniowo-szkieletowego i minimalizujących ryzyko urazów kręgosłupa. Według rozporządzenia, by zachować bezpieczeństwo tego rodzaju pracy, wydatki energetyczne niezbędne do podnoszenia i przenoszenia przedmiotów nie powinny przekraczać 2.000 kcal na zmianę roboczą. Masa przedmiotów podnoszonych i przenoszonych przez jednego pracownika nie może być większa niż 30 kg - przy pracy stałej i 50 kg - przy pracy dorywczej. Niedopuszczalne jest również ręczne przenoszenie przedmiotów o masie ponad 30 kg na wysokość powyżej 4 m lub na odległość dłuższą niż 25 m. – Główną ideą rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy ręcznych pracach transportowych jest zapewnienie osobom zatrudnionym wygody i minimalizowanie obciążeń wynikających z przemieszczania ładunków – mówi Tobiasz Jakubczak, prowadzący zajęcia w ramach Akademii Bezpieczeństwa STILL. – W codziennej praktyce sprowadza się to do organizacji pracy w sposób ograniczający odległości ręcznego przemieszczania przedmiotów z uwzględnieniem wszelkich wymagań ergonomii. Wykorzystuje się w tym celu urządzenia pozwalające na bezwysiłkowy transport ładunków – od najprostszych ręcznych wózków paletowych po bardziej zaawansowane rozwiązania, ściśle dopasowane do profilu danego obiektu handlowego – dodaje ekspert z zakresu bezpieczeństwa STILL Polska.

Zobacz też: Sprzedaż towarów za symboliczną złotówkę, a niezbędne uzasadnienia

REKLAMA

Proste wózki paletowe

Najpopularniejszym rozwiązaniem, szeroko stosowanym w branży retail, są proste ręczne wózki paletowe. Według wspomnianego rozporządzenia, przy wykorzystaniu trzy- lub czterokołowego wózka tego typu, dopuszczalna masa ładunku przemieszczanego po poziomej nawierzchni wynosi 450 kg – piętnastokrotnie więcej niż w przypadku transportu ręcznego. Maksymalna odległość przewozu wzrasta natomiast z 25 do 200 metrów. – Cechą decydującą o popularności ręcznych wózków paletowych jest znaczące zwiększenie wydajności transportu względem przemieszczania ładunków bez sprzętu pomocniczego. W sklepach typu convenient store i niewielkich dyskontach, tego typu pojazdy są dominującym, często w pełni wystarczającym rodzajem urządzeń – mówi Tobiasz Jakubczak, specjalista ds. produktu STILL Polska. – Czynnikiem istotnym dla ich popularności jest również brak konieczności prowadzenia dodatkowych szkoleń dla prowadzących je pracowników. Fakt, że przygotowanie osoby zatrudnionej do ich użytkowania nie niesie ze sobą dodatkowych kosztów jest szczególnie istotny w sklepach charakteryzujących się dużą rotacją kadr – dodaje ekspert.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wózki jezdniowe z napędem silnikowym

W sklepach wielkopowierzchniowych i w branżach, gdzie mamy do czynienia ze szczególnie ciężkimi ładunkami, powszechne jest wykorzystanie wózków jezdniowych z napędem silnikowym. Według przepisów, ich zastosowanie jest konieczne, jeśli na trasie występują pochylenia powierzchni większe niż 8%, masa towaru przekracza 450 kg lub dystans transportu jest dłuższy niż 200 m. - Właściciele obiektów handlowych, których procesy logistyczne obejmują przemieszczanie ładunków w takich warunkach, często sięgają po elektryczne wózki paletowe, ciągniki bądź czołowe wózki widłowe – mówi Tobiasz Jakubczak. – Z punktu widzenia BHP, kluczowe staje się w tym przypadku odpowiednie przeszkolenie operatorów i utrzymanie sprawności technicznej sprzętu zgodnie z obowiązującymi przepisami – tłumaczy ekspert STILL Polska.

W rozporządzeniu w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy użytkowaniu wózków jezdniowych z napędem silnikowym zwraca się również uwagę na kwestię szkodliwych substancji emitowanych przez pojazdy i generowany przez nie hałas. Ważnym aspektem jest także wprowadzenie środków organizacyjnych, zapobiegających wchodzeniu pracowników pieszych na teren pracy wózków.

Zobacz też: Hispano-Suiza otworzyło w Polsce centrum logistyczne

Przydatne przepisy:

  • Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 marca 2000 r. W sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy ręcznych pracach transportowych. (Dz. U. Z dnia 10 kwietnia 2000 r.)
  • Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 10 maja 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy użytkowaniu wózków jezdniowych z napędem silnikowym. (Dz. U. Z dnia 8 czerwca 2002 r.)

Źródło: Materiały prasowe Still

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak technologia zmienia relację kierowcy z samochodem?

Z badania zrealizowanego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada wynika, że już co 4. ankietowany wskazuje nowoczesne technologie jako kluczowy element wyposażenia samochodu. Motoryzacja na dobre wchodzi w erę software-defined vehicles (SDV), czyli pojazdów definiowanych przez oprogramowanie. To właśnie ono staje się kluczowym elementem doświadczenia kierowcy – od możliwości personalizacji ustawień, przez aktualizacje „over the air”, aż po subskrybowane pakiety funkcji. Co jeszcze kryje się pod tą nazwą?

Dziennikarz Roku eMobility Media Awards: Tomasz Sewastianowicz z Dziennik.pl

Z przyjemnością informujemy, że nasz redakcyjny kolega z Dziennik.pl, Tomasz Sewastianowicz, został uhonorowany prestiżową nagrodą eMobility Media Awards – jednym z najważniejszych wyróżnień w dziedzinie dziennikarstwa i komunikacji związanej z elektromobilnością w Polsce.

Naprawa pojazdu bez znaczenia dla wysokości odszkodowania - ważny wyrok SN

Poszkodowanym będzie łatwiej uzyskać pełne odszkodowanie z OC komunikacyjnego. W uchwale Sąd potwierdził, że szkoda w pojeździe rozliczana z OC komunikacyjnego ma charakter statyczny, to oznacza, że ubezpieczyciel powinien wyceniać szkodę na dzień zdarzenia.

Jak rozpoznać bezpieczną taksówkę? Nowa inicjatywa „Zweryfikowana taksówka” PZPA w 2025 roku

Bezpieczeństwo w taksówkach staje się priorytetem. Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych uruchomił projekt „Zweryfikowana taksówka”, nowe oznaczenie, które ma ułatwić pasażerom wybór sprawdzonego przewoźnika. Każdy oznaczony pojazd i jego kierowca przechodzą wieloetapową weryfikację, od badań lekarskich i szkoleń, po kontrolę techniczną i monitoring GPS.

REKLAMA

KGP: 113 674 interwencji, 516 wypadków drogowych, 41 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 113 674 interwencji. Byli wzywani do 516 wypadków drogowych.

Światowy Dzień Bez Samochodu. Eksperci: Środek transportu wpływa na klimat

22 września obchodzimy Światowy Dzień bez Samochodu. Z okazji tego dnia eksperci z Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) w Instytucie Ochrony Środowiska – Państwowym Instytucie Badawczym (IOŚ-PIB) wskazują, że rozwój transportu publicznego może odegrać kluczową rolę w osiągnięciu celów klimatycznych Polski i Unii Europejskiej.

Od 19 września 2025 r. droższe badanie techniczne auta. Stawki wzrosły z 51 do 149 zł

Od piątku obowiązują wyższe opłaty za obowiązkowe badanie techniczne pojazdów. W przypadku samochodów osobowych stawka wzrosła o 51 zł, do 149 zł.

Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

REKLAMA

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

REKLAMA