REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak duże ciężary może przenosić pracownik?

Subskrybuj nas na Youtube
Jak duże ciężary może przenosić pracownik?
Jak duże ciężary może przenosić pracownik?
STILL

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy jasno określają, jakie ładunki mogą być przenoszone przez pracowników. Niemniej, dobór odpowiednich urządzeń transportowych to już kwestia pracodawcy. Czym się kierować przy ich wyborze?

Według ministerialnego rozporządzenia „ręczne prace transportowe” obejmują: unoszenie, podnoszenie, układanie, pchanie, ciągnięcie, przenoszenie, przesuwanie, przetaczanie oraz przewożenie, czyli każdy rodzaj transportowania lub podtrzymywania przedmiotów, ładunków lub materiałów przez jednego lub więcej pracowników. Obowiązkiem pracodawcy jest stosowanie rozwiązań technicznych i organizacyjnych zmierzających do wyeliminowania ręcznych prac transportowych. Gdy ze względu na specyfikę działalności zakładu nie jest to możliwe, konieczne jest wyposażenie pracowników w niezbędny sprzęt pomocniczy, czyli „środki mające na celu ograniczenie zagrożeń i uciążliwości związanych z ręcznym przemieszczaniem przedmiotów, ładunków lub materiałów oraz ułatwienie wykonywania tych czynności”. Na rynku występuje szereg urządzeń pełniących tę funkcję. Jak dobrać najodpowiedniejsze do potrzeb danego sklepu?

REKLAMA

Zobacz też: Opakowania tekstylne - sposób na ochronę sprzętu AGD?

Dopuszczalne obciążenia pracowników

Przed dopuszczeniem osób zatrudnionych do ręcznych prac transportowych, konieczne jest przeszkolenie go z zakresu prawidłowych sposobów ich wykonywania, eliminujących nadmierne obciążenia układu mięśniowo-szkieletowego i minimalizujących ryzyko urazów kręgosłupa. Według rozporządzenia, by zachować bezpieczeństwo tego rodzaju pracy, wydatki energetyczne niezbędne do podnoszenia i przenoszenia przedmiotów nie powinny przekraczać 2.000 kcal na zmianę roboczą. Masa przedmiotów podnoszonych i przenoszonych przez jednego pracownika nie może być większa niż 30 kg - przy pracy stałej i 50 kg - przy pracy dorywczej. Niedopuszczalne jest również ręczne przenoszenie przedmiotów o masie ponad 30 kg na wysokość powyżej 4 m lub na odległość dłuższą niż 25 m. – Główną ideą rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy ręcznych pracach transportowych jest zapewnienie osobom zatrudnionym wygody i minimalizowanie obciążeń wynikających z przemieszczania ładunków – mówi Tobiasz Jakubczak, prowadzący zajęcia w ramach Akademii Bezpieczeństwa STILL. – W codziennej praktyce sprowadza się to do organizacji pracy w sposób ograniczający odległości ręcznego przemieszczania przedmiotów z uwzględnieniem wszelkich wymagań ergonomii. Wykorzystuje się w tym celu urządzenia pozwalające na bezwysiłkowy transport ładunków – od najprostszych ręcznych wózków paletowych po bardziej zaawansowane rozwiązania, ściśle dopasowane do profilu danego obiektu handlowego – dodaje ekspert z zakresu bezpieczeństwa STILL Polska.

Zobacz też: Sprzedaż towarów za symboliczną złotówkę, a niezbędne uzasadnienia

Proste wózki paletowe

Najpopularniejszym rozwiązaniem, szeroko stosowanym w branży retail, są proste ręczne wózki paletowe. Według wspomnianego rozporządzenia, przy wykorzystaniu trzy- lub czterokołowego wózka tego typu, dopuszczalna masa ładunku przemieszczanego po poziomej nawierzchni wynosi 450 kg – piętnastokrotnie więcej niż w przypadku transportu ręcznego. Maksymalna odległość przewozu wzrasta natomiast z 25 do 200 metrów. – Cechą decydującą o popularności ręcznych wózków paletowych jest znaczące zwiększenie wydajności transportu względem przemieszczania ładunków bez sprzętu pomocniczego. W sklepach typu convenient store i niewielkich dyskontach, tego typu pojazdy są dominującym, często w pełni wystarczającym rodzajem urządzeń – mówi Tobiasz Jakubczak, specjalista ds. produktu STILL Polska. – Czynnikiem istotnym dla ich popularności jest również brak konieczności prowadzenia dodatkowych szkoleń dla prowadzących je pracowników. Fakt, że przygotowanie osoby zatrudnionej do ich użytkowania nie niesie ze sobą dodatkowych kosztów jest szczególnie istotny w sklepach charakteryzujących się dużą rotacją kadr – dodaje ekspert.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wózki jezdniowe z napędem silnikowym

REKLAMA

W sklepach wielkopowierzchniowych i w branżach, gdzie mamy do czynienia ze szczególnie ciężkimi ładunkami, powszechne jest wykorzystanie wózków jezdniowych z napędem silnikowym. Według przepisów, ich zastosowanie jest konieczne, jeśli na trasie występują pochylenia powierzchni większe niż 8%, masa towaru przekracza 450 kg lub dystans transportu jest dłuższy niż 200 m. - Właściciele obiektów handlowych, których procesy logistyczne obejmują przemieszczanie ładunków w takich warunkach, często sięgają po elektryczne wózki paletowe, ciągniki bądź czołowe wózki widłowe – mówi Tobiasz Jakubczak. – Z punktu widzenia BHP, kluczowe staje się w tym przypadku odpowiednie przeszkolenie operatorów i utrzymanie sprawności technicznej sprzętu zgodnie z obowiązującymi przepisami – tłumaczy ekspert STILL Polska.

W rozporządzeniu w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy użytkowaniu wózków jezdniowych z napędem silnikowym zwraca się również uwagę na kwestię szkodliwych substancji emitowanych przez pojazdy i generowany przez nie hałas. Ważnym aspektem jest także wprowadzenie środków organizacyjnych, zapobiegających wchodzeniu pracowników pieszych na teren pracy wózków.

Zobacz też: Hispano-Suiza otworzyło w Polsce centrum logistyczne

Przydatne przepisy:

  • Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 marca 2000 r. W sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy ręcznych pracach transportowych. (Dz. U. Z dnia 10 kwietnia 2000 r.)
  • Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 10 maja 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy użytkowaniu wózków jezdniowych z napędem silnikowym. (Dz. U. Z dnia 8 czerwca 2002 r.)

Źródło: Materiały prasowe Still

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA