REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak duże ciężary może przenosić pracownik?

Subskrybuj nas na Youtube
Jak duże ciężary może przenosić pracownik?
Jak duże ciężary może przenosić pracownik?
STILL

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy jasno określają, jakie ładunki mogą być przenoszone przez pracowników. Niemniej, dobór odpowiednich urządzeń transportowych to już kwestia pracodawcy. Czym się kierować przy ich wyborze?

Według ministerialnego rozporządzenia „ręczne prace transportowe” obejmują: unoszenie, podnoszenie, układanie, pchanie, ciągnięcie, przenoszenie, przesuwanie, przetaczanie oraz przewożenie, czyli każdy rodzaj transportowania lub podtrzymywania przedmiotów, ładunków lub materiałów przez jednego lub więcej pracowników. Obowiązkiem pracodawcy jest stosowanie rozwiązań technicznych i organizacyjnych zmierzających do wyeliminowania ręcznych prac transportowych. Gdy ze względu na specyfikę działalności zakładu nie jest to możliwe, konieczne jest wyposażenie pracowników w niezbędny sprzęt pomocniczy, czyli „środki mające na celu ograniczenie zagrożeń i uciążliwości związanych z ręcznym przemieszczaniem przedmiotów, ładunków lub materiałów oraz ułatwienie wykonywania tych czynności”. Na rynku występuje szereg urządzeń pełniących tę funkcję. Jak dobrać najodpowiedniejsze do potrzeb danego sklepu?

REKLAMA

Zobacz też: Opakowania tekstylne - sposób na ochronę sprzętu AGD?

Dopuszczalne obciążenia pracowników

Przed dopuszczeniem osób zatrudnionych do ręcznych prac transportowych, konieczne jest przeszkolenie go z zakresu prawidłowych sposobów ich wykonywania, eliminujących nadmierne obciążenia układu mięśniowo-szkieletowego i minimalizujących ryzyko urazów kręgosłupa. Według rozporządzenia, by zachować bezpieczeństwo tego rodzaju pracy, wydatki energetyczne niezbędne do podnoszenia i przenoszenia przedmiotów nie powinny przekraczać 2.000 kcal na zmianę roboczą. Masa przedmiotów podnoszonych i przenoszonych przez jednego pracownika nie może być większa niż 30 kg - przy pracy stałej i 50 kg - przy pracy dorywczej. Niedopuszczalne jest również ręczne przenoszenie przedmiotów o masie ponad 30 kg na wysokość powyżej 4 m lub na odległość dłuższą niż 25 m. – Główną ideą rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy ręcznych pracach transportowych jest zapewnienie osobom zatrudnionym wygody i minimalizowanie obciążeń wynikających z przemieszczania ładunków – mówi Tobiasz Jakubczak, prowadzący zajęcia w ramach Akademii Bezpieczeństwa STILL. – W codziennej praktyce sprowadza się to do organizacji pracy w sposób ograniczający odległości ręcznego przemieszczania przedmiotów z uwzględnieniem wszelkich wymagań ergonomii. Wykorzystuje się w tym celu urządzenia pozwalające na bezwysiłkowy transport ładunków – od najprostszych ręcznych wózków paletowych po bardziej zaawansowane rozwiązania, ściśle dopasowane do profilu danego obiektu handlowego – dodaje ekspert z zakresu bezpieczeństwa STILL Polska.

Zobacz też: Sprzedaż towarów za symboliczną złotówkę, a niezbędne uzasadnienia

Proste wózki paletowe

Najpopularniejszym rozwiązaniem, szeroko stosowanym w branży retail, są proste ręczne wózki paletowe. Według wspomnianego rozporządzenia, przy wykorzystaniu trzy- lub czterokołowego wózka tego typu, dopuszczalna masa ładunku przemieszczanego po poziomej nawierzchni wynosi 450 kg – piętnastokrotnie więcej niż w przypadku transportu ręcznego. Maksymalna odległość przewozu wzrasta natomiast z 25 do 200 metrów. – Cechą decydującą o popularności ręcznych wózków paletowych jest znaczące zwiększenie wydajności transportu względem przemieszczania ładunków bez sprzętu pomocniczego. W sklepach typu convenient store i niewielkich dyskontach, tego typu pojazdy są dominującym, często w pełni wystarczającym rodzajem urządzeń – mówi Tobiasz Jakubczak, specjalista ds. produktu STILL Polska. – Czynnikiem istotnym dla ich popularności jest również brak konieczności prowadzenia dodatkowych szkoleń dla prowadzących je pracowników. Fakt, że przygotowanie osoby zatrudnionej do ich użytkowania nie niesie ze sobą dodatkowych kosztów jest szczególnie istotny w sklepach charakteryzujących się dużą rotacją kadr – dodaje ekspert.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wózki jezdniowe z napędem silnikowym

REKLAMA

W sklepach wielkopowierzchniowych i w branżach, gdzie mamy do czynienia ze szczególnie ciężkimi ładunkami, powszechne jest wykorzystanie wózków jezdniowych z napędem silnikowym. Według przepisów, ich zastosowanie jest konieczne, jeśli na trasie występują pochylenia powierzchni większe niż 8%, masa towaru przekracza 450 kg lub dystans transportu jest dłuższy niż 200 m. - Właściciele obiektów handlowych, których procesy logistyczne obejmują przemieszczanie ładunków w takich warunkach, często sięgają po elektryczne wózki paletowe, ciągniki bądź czołowe wózki widłowe – mówi Tobiasz Jakubczak. – Z punktu widzenia BHP, kluczowe staje się w tym przypadku odpowiednie przeszkolenie operatorów i utrzymanie sprawności technicznej sprzętu zgodnie z obowiązującymi przepisami – tłumaczy ekspert STILL Polska.

W rozporządzeniu w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy użytkowaniu wózków jezdniowych z napędem silnikowym zwraca się również uwagę na kwestię szkodliwych substancji emitowanych przez pojazdy i generowany przez nie hałas. Ważnym aspektem jest także wprowadzenie środków organizacyjnych, zapobiegających wchodzeniu pracowników pieszych na teren pracy wózków.

Zobacz też: Hispano-Suiza otworzyło w Polsce centrum logistyczne

Przydatne przepisy:

  • Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 marca 2000 r. W sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy ręcznych pracach transportowych. (Dz. U. Z dnia 10 kwietnia 2000 r.)
  • Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 10 maja 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy użytkowaniu wózków jezdniowych z napędem silnikowym. (Dz. U. Z dnia 8 czerwca 2002 r.)

Źródło: Materiały prasowe Still

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA