REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wynajem długoterminowy dla firm transportowych?

Samochód dostawczy
Samochód dostawczy
Media

REKLAMA

REKLAMA

Ostatnio coraz głośniej słychać o wynajmie długoterminowym. Co na temat tej usługi sądzą firmy transportowe?

Czy się różni wynajem długoterminowy od wynajmu krótkoterminowego

REKLAMA

Kluczem do rozróżnienia usług wynajmu samochodów jest czas trwania umowy. Umowa wynajmu krótkoterminowego w przypadku samochodu obowiązuje zazwyczaj nie dłużej niż sześć miesięcy. Przedsiębiorca może korzystać z pojazdu i jednocześnie nie jest zmuszony do jego zakupu, dzięki czemu neutralizuje ryzyko związane z podjęciem niepotrzebnej inwestycji. Usługa ta dotyczy wszystkich klas i rodzajów pojazdów. 

Z kolei najem to przekazanie pojazdu do użytkowania na okres od sześciu do 24 miesięcy, które nie jest kwalifikowane jako leasing operacyjny. Natomiast wynajem długoterminowy można scharakteryzować poprzez połączenie dwóch usług : leasingu operacyjnego i umowy serwisowej. Czas trwania umowy wynajmu długoterminowego wynosi nie mniej niż 24 miesiące, jednak nie dłużej niż 60 miesięcy.

Przedsiębiorcy nie wiedzą co to jest wynajem długoterminowy

Mimo, że usługi najmu i wynajmu funkcjonują na rynku od kilkunastu lat, ich znajomość nie jest zbyt powszechna wśród przedsiębiorców. Z badania zleconego przez EFL wynika, że usługą najmu lub wynajmu długoterminowego interesowało się 35,5 proc. badanych firm transportowych. Kolejne 32 proc. badanych twierdzi, że słyszało o takiej usłudze, choć nie jest to wiedza pogłębiona.
Według 36 proc. respondentów wynajem pojazdów to atrakcyjne rozwiązanie dla firmy transportowej. Przeciwnego zdania jest 44,2 proc. pytanych, a co piąty nie wyrobił sobie opinii na ten temat.
Z przeprowadzonego badania wynika również, że obecnie z najmu lub wynajmu długoterminowego korzysta 4,9 proc. firm transportowych. Najczęściej mają niewielką część taboru w najmie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zalety i wady wynajmu długoterminowego

REKLAMA

Firmy transportowe oceniające najem i wynajem długoterminowy, jako dobre rozwiązanie dla firmy transportowej, potrafiły w większości (61 proc.) wskazać argumenty przemawiające za taką usługą. Do najczęściej wymienianych zalet zostały zaliczone: oszczędność (nie trzeba angażować wysokich sum własnych by mieć pojazd, szczególnie ważne przy starcie – 7,4 proc.), wygoda rozwiązania (elastyczność usług i możliwość wykorzystania wg doraźnych potrzeb, nagłych zleceń – 7,2 proc.) i komfort użytkowania (używanie bez zmartwień o serwis i inne sprawy – było ważnym argumentem dla 4,4 proc.). W badaniu wskazywano też na wysoką opłacalność kosztową takiej opcji dla firmy transportowej (6,9 proc.). Blisko 7 proc. ocenia najem i wynajem generalnie, jako korzystny pod warunkiem uzyskania atrakcyjnych parametrów i dobrej ceny.

Typując bariery utrudniające rozpowszechnianie się najmu i wynajmu długoterminowego, reprezentacji sektora transportowego, wymieniali zbyt wysoki koszt outsorcingu floty (32,8 proc.). Ponad 18 proc. ankietowanych wskazało, że nie ma potrzeby korzystania z najmu lub wynajmu, ponieważ ich flota jest za mała. Dla 8,5 proc. badanych taka usługa jest nieatrakcyjna, ponieważ firmy z tej grupy preferują zakup pojazdu na własność. Firmy transportowe wskazywały również obawę o stan techniczny pojazdów.

Badanie przeprowadzone przez EFL na ogólnopolskiej próbie przewoźników pokazuje, że przedstawiciele polskich firm transportowych z rezerwą podchodzą do rozwiązań stosowanych powszechnie na zachodzie Europy. Najem czy wynajem długoterminowy aut mają szansę rozwoju, jednak niezbędna jest edukacja oraz oferowanie coraz lepszych rozwiązań produktowych. Te zadania leżą po stronie wyspecjalizowanych firm odpowiadających za produkty – podkreśla Agata Derlatka – Menedżer Rynku Pojazdów Ciężarowych w EFL.

Źródło: Materiały prasowe EFL

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Niebezpieczna wiosna na polskich drogach. Liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W pierwszych czterech miesiącach 2024 roku na drogach w Polsce miało miejsce 5,7 tys. wypadków. Jak informuje "Rzeczpospolita", liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

REKLAMA

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

REKLAMA

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

REKLAMA