REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wynajem długoterminowy dla firm transportowych?

Samochód dostawczy
Samochód dostawczy
Media

REKLAMA

REKLAMA

Ostatnio coraz głośniej słychać o wynajmie długoterminowym. Co na temat tej usługi sądzą firmy transportowe?

Czy się różni wynajem długoterminowy od wynajmu krótkoterminowego

REKLAMA

REKLAMA

Kluczem do rozróżnienia usług wynajmu samochodów jest czas trwania umowy. Umowa wynajmu krótkoterminowego w przypadku samochodu obowiązuje zazwyczaj nie dłużej niż sześć miesięcy. Przedsiębiorca może korzystać z pojazdu i jednocześnie nie jest zmuszony do jego zakupu, dzięki czemu neutralizuje ryzyko związane z podjęciem niepotrzebnej inwestycji. Usługa ta dotyczy wszystkich klas i rodzajów pojazdów. 

Z kolei najem to przekazanie pojazdu do użytkowania na okres od sześciu do 24 miesięcy, które nie jest kwalifikowane jako leasing operacyjny. Natomiast wynajem długoterminowy można scharakteryzować poprzez połączenie dwóch usług : leasingu operacyjnego i umowy serwisowej. Czas trwania umowy wynajmu długoterminowego wynosi nie mniej niż 24 miesiące, jednak nie dłużej niż 60 miesięcy.

Przedsiębiorcy nie wiedzą co to jest wynajem długoterminowy

REKLAMA

Mimo, że usługi najmu i wynajmu funkcjonują na rynku od kilkunastu lat, ich znajomość nie jest zbyt powszechna wśród przedsiębiorców. Z badania zleconego przez EFL wynika, że usługą najmu lub wynajmu długoterminowego interesowało się 35,5 proc. badanych firm transportowych. Kolejne 32 proc. badanych twierdzi, że słyszało o takiej usłudze, choć nie jest to wiedza pogłębiona.
Według 36 proc. respondentów wynajem pojazdów to atrakcyjne rozwiązanie dla firmy transportowej. Przeciwnego zdania jest 44,2 proc. pytanych, a co piąty nie wyrobił sobie opinii na ten temat.
Z przeprowadzonego badania wynika również, że obecnie z najmu lub wynajmu długoterminowego korzysta 4,9 proc. firm transportowych. Najczęściej mają niewielką część taboru w najmie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zalety i wady wynajmu długoterminowego

Firmy transportowe oceniające najem i wynajem długoterminowy, jako dobre rozwiązanie dla firmy transportowej, potrafiły w większości (61 proc.) wskazać argumenty przemawiające za taką usługą. Do najczęściej wymienianych zalet zostały zaliczone: oszczędność (nie trzeba angażować wysokich sum własnych by mieć pojazd, szczególnie ważne przy starcie – 7,4 proc.), wygoda rozwiązania (elastyczność usług i możliwość wykorzystania wg doraźnych potrzeb, nagłych zleceń – 7,2 proc.) i komfort użytkowania (używanie bez zmartwień o serwis i inne sprawy – było ważnym argumentem dla 4,4 proc.). W badaniu wskazywano też na wysoką opłacalność kosztową takiej opcji dla firmy transportowej (6,9 proc.). Blisko 7 proc. ocenia najem i wynajem generalnie, jako korzystny pod warunkiem uzyskania atrakcyjnych parametrów i dobrej ceny.

Typując bariery utrudniające rozpowszechnianie się najmu i wynajmu długoterminowego, reprezentacji sektora transportowego, wymieniali zbyt wysoki koszt outsorcingu floty (32,8 proc.). Ponad 18 proc. ankietowanych wskazało, że nie ma potrzeby korzystania z najmu lub wynajmu, ponieważ ich flota jest za mała. Dla 8,5 proc. badanych taka usługa jest nieatrakcyjna, ponieważ firmy z tej grupy preferują zakup pojazdu na własność. Firmy transportowe wskazywały również obawę o stan techniczny pojazdów.

Badanie przeprowadzone przez EFL na ogólnopolskiej próbie przewoźników pokazuje, że przedstawiciele polskich firm transportowych z rezerwą podchodzą do rozwiązań stosowanych powszechnie na zachodzie Europy. Najem czy wynajem długoterminowy aut mają szansę rozwoju, jednak niezbędna jest edukacja oraz oferowanie coraz lepszych rozwiązań produktowych. Te zadania leżą po stronie wyspecjalizowanych firm odpowiadających za produkty – podkreśla Agata Derlatka – Menedżer Rynku Pojazdów Ciężarowych w EFL.

Źródło: Materiały prasowe EFL

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA