REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można oszukać GPS?

Subskrybuj nas na Youtube
Monitoring GPS ma m.in. ograniczać nadużywanie aut służbowych do celów prywatnych
Monitoring GPS ma m.in. ograniczać nadużywanie aut służbowych do celów prywatnych
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Monitoring GPS ma m.in. na celu ograniczenie nadużycia samochodów służbowych do celów prywatnych. Jednak użytkownicy aut z monitoringiem wykazują, że system GPS można oszukać.

Najczęściej do nadużyć w kwestii wykorzystania samochodu służbowego dochodzi w związku z przejechanymi kilometrami, ale to tylko początek listy. – Dlatego nie należy zapominać, że oprócz dodatkowych kilometrów „po godzinach” na efektywność floty wpływ mają również inne czynniki. Pod uwagę warto wziąć chociażby czas jaki pracownik poświęca na realizację zadań, czy też trasę jaką się porusza – mówi Dawid Fabiś, dyrektor zarządzający Neptis S.A., operatora systemu monitoringu pojazdów Flotis.pl. – Mając to na uwadze przygotowujemy rozwiązanie, które pozwali na skuteczne zarządzanie nie tylko flotą pojazdów, ale da również możliwość analizy wykorzystania czasu pracy na poszczególne zadania – dodaje D. Fabiś.

REKLAMA

REKLAMA

Sygnał GPS z monitoringu floty można zakłócić

Część systemów monitoringu pojazdów działa w oparciu o technologię GPS oraz GSM. Takie systemy mają możliwość przekazywania informacji, jeśli któryś z pojazdów np. przekroczył granicę województwa, wykonał jazdę w weekend, został odnotowany wjazd/wyjazd ze zdefiniowanej strefy lub gdy doszłoby do wyłączenia urządzenia monitorującego. Jednak i na to znalazł się sposób. W przypadku wspomnianej technologii możliwe jest zakłócenie sygnału GPS np. poprzez montaż tzw. zagłuszacza sygnału. Innym sposobem jest pokrycie urządzenia monitorującego zwykłą folią aluminiową, co powoduje, że przesyłany sygnał jest tłumiony i nie wydostaje się poza nią. Takie działanie pozbawiają monitorującego informacji o położeniu, prędkości, przebiegu trasy. Natomiast zakłócenie GSM, wiąże się z tym, że dane nie są przekazywane do serwerów, ale są zapisywane w urządzeniu. W momencie odzyskania zasięgu, urządzenie przekazuje wszystko do centrum danych. Jedyna korzyść to brak podglądu online. Kreatywność użytkowników obejmuje także próby uszkodzenia urządzenia monitorującego poprzez np. zalanie wodą czy ingerencje w system zasilania. Koniec końców jednak oszukiwanie monitoringu pojazdów to gra nie warta świeczki. W przypadku wykrycia oszustwa trzeba się liczyć nie tylko z utratą zaufania szefa, ale także samej pracy.

Jak wyeliminować oszukiwanie monitoringu GPS?

REKLAMA

Warto zwrócić uwagę na systemy monitoringu LBS, opierające się na technologii GSM. Do korzystania z takiej usługi wystarczy tylko telefon. W tym przypadku możliwa jest lokalizacja zarówno pojazdów, jak również pracowników znajdujących się poza nimi. System pozwala na obserwację trasy przebytej przez pracownika czy też jego miejsce pobytu. Jak pokazuje rzeczywistość i to można obejść. Jak to zrobić? Pierwszym krokiem jest ustawienie przekierowania połączeń przychodzących z telefonu firmowego na inny. Następnie wystarczy pozostawić telefon służbowy w miejscu, w którym chcemy aby został on zlokalizowany np. w biurze. Wykonując połączenie pracodawca nie jest w stanie stwierdzić, gdzie dokładnie znajduje się pracownik. Musi liczyć na prawdomówność osoby zatrudnionej, a jak wiadomo z tym bywa różnie. Natomiast dokonując weryfikacji za pomocą systemu monitoringu, zostanie wskazane położenie telefonu służbowego, w którym pozostawił go pracownik.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Źródło: Flotis.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

REKLAMA

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA