REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PKP PLK zainwestuje w tym roku 11 mld złotych

Subskrybuj nas na Youtube
PKP PLK zainwestuje w tym roku 11 mld złotych.
PKP PLK zainwestuje w tym roku 11 mld złotych.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

PKP PLK planuje wydać w tym roku 11 mld złotych na inwestycje kolejowe. Jak zapewnia prezes polskiego przewoźnika Andrzej Filip Wojciechowski, spółka wyciągnęła wnioski z działań z poprzednich lat i jest przygotowana do realizacji tak dużych inwestycji.

11 mld zł planuje wydać na inwestycje kolejowe w tym roku PKP PLK. Jesteśmy przygotowani na realizację inwestycji z nowej perspektywy UE, PLK wyciągnęła lekcje z błędów w starej perspektywie UE (2007-2013) – zapewnił prezes PKP PLK Andrzej Filip Wojciechowski.

REKLAMA

REKLAMA

"Historyczna PKP PLK nie miała doświadczenia w prowadzeniu tak dużych inwestycji. Nowe kierownictwo bogatsze o tę wiedzę wprowadziło procedury bardziej odpowiadające wykonawcom. Od firm, które będą startować w przetargach będziemy wymagać odpowiedniego potencjału i doświadczenia w modernizacji linii kolejowych" - powiedział dziennikarzom w poniedziałek Wojciechowski.

Jak wyjaśnił, spółka w ramach - "Wielkiej Ofensywy Inwestycji Kolejowych" - poprawiła swoje wewnętrzne procedury, aby sprawniej realizować inwestycje.

Zobacz też: PKP PLK wyda do 2023 r. na inwestycje 68 mld złotych!

REKLAMA

"Wielka Ofensywa Inwestycji Kolejowych to dwanaście punktów, z których jedenaście dotyczy zasad współpracy z wykonawcami a dwunasty – poprawy stanu infrastruktury dla przewoźników towarowych. Dzięki temu będziemy mogli sprawnie zrealizować stawiane przed zarządcą infrastruktury zadanie, czyli do 2023 r. efektywne wydanie 67 mld zł na inwestycje kolejowe" - powiedział Wojciechowski.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

PKP PLK zapowiedziało, wdrożenie szeregu ułatwień dla wykonawców takich jak, zaliczki na kontrakt(przedpłaty), zapłatę za materiały na placu budowy, płatności częściowe za wykonane prace. Stawie także wymagania - takiej jak obowiązek przygotowania profesjonalnych harmonogramów realizacji projektu oraz efektywniejsze monitorowanie inwestycji ogranicza opóźnienia prac.

Członek zarządu, dyrektor ds. realizacji inwestycji, Marcin Mochocki poinformował, że duże inwestycje będą realizowane w dwustopniowych przetargach. "Dzięki temu zmniejszy się ryzyko wyłonienia niekompetentnego wykonawcy" - podkreślił i wyjaśnił, że przetarg dwustopniowy pozwala ocenić potencjał własny oferenta. Przy wyborze oferty ważna będzie nie tylko cena, ale także termin wykonania robót. "Wierzymy, że w drugim etapie przetargu będą uczestniczyć profesjonalne firmy" - dodał Mochocki. Spółka będzie także wymagać od firm startujących w przetargach doświadczenia w modernizacji infrastruktury kolejowej.

Zobacz też: Proces wymiany 697 rozjazdów na torach dobiega końca

Oprócz tego spółka chce zakończyć historyczne spory związane z wykonawcami inwestycji ze starej perspektywy UE (2007-2013). "Spory dotyczą m.in. zakresu i środków przeznaczonych na inwestycje. Suma roszczeń wobec PKP PLK to ponad 1 mld zł. Prowadzimy dialog z firmami, choć jest on trudny to w niemałej części tych roszczeń znaleźliśmy dobre rozwiązania albo mamy ścieżkę wyjścia z sytuacji. Staramy się rozwiązać te sprawy zgodnie z prawem i interesem PKP PLK - naszym celem są dobre relacje z wykonawcami, a nie prowadzenie wojny" - podkreślił Wojciechowski.

Spółka chce powołać Radę Wykonawców Inwestycji Kolejowych - do której weszliby przedstawiciele największych firm z realizujących inwestycje w PKP PLK. "Celem Rady jest prowadzenie dialogu z szefami firm wykonawczych na temat usprawnienia procesu inwestycyjnego"- powiedział Wojciechowski.

Zarządca infrastruktury planuje także nawiązać kontakty z zagranicznymi partnerami. "Nie mamy pewności czy dzisiaj rynek wykonawców w Polsce jest wstanie w całości zrealizować tak duże inwestycje. Oczywiście zawsze podstawą będą firmy już obecne w kraju, ale naszym obowiązkiem jest szukać +dopływu świeżej krwi+. Dzisiaj wyzwaniem są prace projektowe, bo ten rynek w Polsce jest bardzo ograniczony. Potrzebujemy ludzi przy deskach kreślarskich" - powiedział Wojciechowski.

Dodał, że w październiku spółka chce zaprezentować polski rynek kolejowy w Paryżu. "Oczywiście to nie jest tak, że receptą na wykorzystanie środków UE z nowej perspektywy jest sprowadzenie wykonawców zagranicznych, ale nie wykluczamy, że warto ściągnąć zagraniczne firmy, bo to może się przysłużyć naszemu rynkowi - zwiększy zdrową konkurencję" - zaznaczył Wojciechowski.

PKP PLK chce także wybudować Centralne Laboratorium Badawczo – Rozwojowe, które usprawni kontrole jakości inwestycji i poszerzy katalog badań. Obecnie spółka korzysta z 16 laboratoriów jakościowych Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. (PAP)

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA