REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PKP PLK zainwestuje w tym roku 11 mld złotych

PKP PLK zainwestuje w tym roku 11 mld złotych.
PKP PLK zainwestuje w tym roku 11 mld złotych.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

PKP PLK planuje wydać w tym roku 11 mld złotych na inwestycje kolejowe. Jak zapewnia prezes polskiego przewoźnika Andrzej Filip Wojciechowski, spółka wyciągnęła wnioski z działań z poprzednich lat i jest przygotowana do realizacji tak dużych inwestycji.

11 mld zł planuje wydać na inwestycje kolejowe w tym roku PKP PLK. Jesteśmy przygotowani na realizację inwestycji z nowej perspektywy UE, PLK wyciągnęła lekcje z błędów w starej perspektywie UE (2007-2013) – zapewnił prezes PKP PLK Andrzej Filip Wojciechowski.

REKLAMA

"Historyczna PKP PLK nie miała doświadczenia w prowadzeniu tak dużych inwestycji. Nowe kierownictwo bogatsze o tę wiedzę wprowadziło procedury bardziej odpowiadające wykonawcom. Od firm, które będą startować w przetargach będziemy wymagać odpowiedniego potencjału i doświadczenia w modernizacji linii kolejowych" - powiedział dziennikarzom w poniedziałek Wojciechowski.

Jak wyjaśnił, spółka w ramach - "Wielkiej Ofensywy Inwestycji Kolejowych" - poprawiła swoje wewnętrzne procedury, aby sprawniej realizować inwestycje.

Zobacz też: PKP PLK wyda do 2023 r. na inwestycje 68 mld złotych!

REKLAMA

"Wielka Ofensywa Inwestycji Kolejowych to dwanaście punktów, z których jedenaście dotyczy zasad współpracy z wykonawcami a dwunasty – poprawy stanu infrastruktury dla przewoźników towarowych. Dzięki temu będziemy mogli sprawnie zrealizować stawiane przed zarządcą infrastruktury zadanie, czyli do 2023 r. efektywne wydanie 67 mld zł na inwestycje kolejowe" - powiedział Wojciechowski.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

PKP PLK zapowiedziało, wdrożenie szeregu ułatwień dla wykonawców takich jak, zaliczki na kontrakt(przedpłaty), zapłatę za materiały na placu budowy, płatności częściowe za wykonane prace. Stawie także wymagania - takiej jak obowiązek przygotowania profesjonalnych harmonogramów realizacji projektu oraz efektywniejsze monitorowanie inwestycji ogranicza opóźnienia prac.

Członek zarządu, dyrektor ds. realizacji inwestycji, Marcin Mochocki poinformował, że duże inwestycje będą realizowane w dwustopniowych przetargach. "Dzięki temu zmniejszy się ryzyko wyłonienia niekompetentnego wykonawcy" - podkreślił i wyjaśnił, że przetarg dwustopniowy pozwala ocenić potencjał własny oferenta. Przy wyborze oferty ważna będzie nie tylko cena, ale także termin wykonania robót. "Wierzymy, że w drugim etapie przetargu będą uczestniczyć profesjonalne firmy" - dodał Mochocki. Spółka będzie także wymagać od firm startujących w przetargach doświadczenia w modernizacji infrastruktury kolejowej.

Zobacz też: Proces wymiany 697 rozjazdów na torach dobiega końca

REKLAMA

Oprócz tego spółka chce zakończyć historyczne spory związane z wykonawcami inwestycji ze starej perspektywy UE (2007-2013). "Spory dotyczą m.in. zakresu i środków przeznaczonych na inwestycje. Suma roszczeń wobec PKP PLK to ponad 1 mld zł. Prowadzimy dialog z firmami, choć jest on trudny to w niemałej części tych roszczeń znaleźliśmy dobre rozwiązania albo mamy ścieżkę wyjścia z sytuacji. Staramy się rozwiązać te sprawy zgodnie z prawem i interesem PKP PLK - naszym celem są dobre relacje z wykonawcami, a nie prowadzenie wojny" - podkreślił Wojciechowski.

Spółka chce powołać Radę Wykonawców Inwestycji Kolejowych - do której weszliby przedstawiciele największych firm z realizujących inwestycje w PKP PLK. "Celem Rady jest prowadzenie dialogu z szefami firm wykonawczych na temat usprawnienia procesu inwestycyjnego"- powiedział Wojciechowski.

Zarządca infrastruktury planuje także nawiązać kontakty z zagranicznymi partnerami. "Nie mamy pewności czy dzisiaj rynek wykonawców w Polsce jest wstanie w całości zrealizować tak duże inwestycje. Oczywiście zawsze podstawą będą firmy już obecne w kraju, ale naszym obowiązkiem jest szukać +dopływu świeżej krwi+. Dzisiaj wyzwaniem są prace projektowe, bo ten rynek w Polsce jest bardzo ograniczony. Potrzebujemy ludzi przy deskach kreślarskich" - powiedział Wojciechowski.

Dodał, że w październiku spółka chce zaprezentować polski rynek kolejowy w Paryżu. "Oczywiście to nie jest tak, że receptą na wykorzystanie środków UE z nowej perspektywy jest sprowadzenie wykonawców zagranicznych, ale nie wykluczamy, że warto ściągnąć zagraniczne firmy, bo to może się przysłużyć naszemu rynkowi - zwiększy zdrową konkurencję" - zaznaczył Wojciechowski.

PKP PLK chce także wybudować Centralne Laboratorium Badawczo – Rozwojowe, które usprawni kontrole jakości inwestycji i poszerzy katalog badań. Obecnie spółka korzysta z 16 laboratoriów jakościowych Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. (PAP)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Prognozy dla globalnego handlu i logistyki na 2024 rok wiszą na włosku
    Stacje wodorowe w Polsce. Orlen zbuduje 17 ogólnodostępnych punktów

    Orlen idzie w wodorową rewolucję. Koncern paliwowy w najbliższym czasie chce postawić w Polsce 17 stacji wodorowych. Lokalizacje zostały już wybrane. Kiedy ruszy realizacja projektu?

    Co pokazuje policjant kierujący ruchem? Gesty w białych rękawiczkach [video]

    Co pokazuje policjant kierujący ruchem? Co oznaczają gesty umundurowanego funkcjonariusz w białych rękawiczkach, który wychodzi na środek skrzyżowania? Zobacz nagranie video!

    Kiedy nietrzeźwy kierowca dożywotnio traci prawo jazdy w 2024 r.?

    Polskie przepisy przewidują taki środek karny, jak dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów. Co więcej, w przypadku niektórych przestępstw jest on obligatoryjny. Kiedy nietrzeźwy kierowca dożywotnio pożegna się z prawem jazdy?

    REKLAMA

    Paliwo HVO100. Czym jest ekologiczny "olej napędowy"?

    W Europie pojawił się właśnie olej napędowy, który tak naprawdę oleju napędowego nie zawiera. A to dopiero połowa informacji. Nowe paliwo ON o oznaczeniu HVO100 ma pochodzenie roślinne i pozwala na obniżenie emisji CO2 aż o 90 proc. Czy można nim tankować każdego diesla?

    Utrata prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 30 km/h w mieście. Propozycja nowych przepisów

    Włodarze unijni biorą się za kierowców przekraczających prędkość w mieście. Chcą wprowadzenia przepisów, które pozwolą na odebranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o ponad 30 km/h na obszarze zabudowanym. Kiedy pojawią się nowe regulacje?

    Za jakie znaki drogowe można dostać mandat? Nie tylko za zakazy

    Kierowcy najczęściej z mandatem łączą znaki zakazu. Powinni zatem wiedzieć, że nie tylko za niestosowanie się do zakazów można dostać karę od policjanta. Jest cały katalog innych oznaczeń. I co gorsze, niestosowanie się do nich oznacza nawet 1500 zł grzywny i 15 punktów karnych.

    NFOŚiGW będzie dopłacać do ładowarek dla elektryków. Zasady dotacji od 17 lutego 2024 r.

    17 lutego 2024 r. w Polsce pojawi się rozporządzenie pozwalające na uzyskanie dotacji do budowy ładowarki dla samochodu elektrycznego. Dofinansowanie może opłacić nawet 100 proc. kosztów. To dobra informacja. Zła jest taka, że program jest kierowany tylko do firm.

    REKLAMA

    Nowe wymogi dotyczące pojazdów pilotujących ponadgabaryty od 16 lutego 2024 r. Co się zmieniło?

    W życie wchodzi właśnie nowe rozporządzenie, które określa wymogi dotyczące pojazdów pilotujących pojazdy nienormatywne. Ono bardzo precyzyjnie określa rodzaj, wyposażenie i znakowanie aut pilotujących. Oto pełna lista nowych wymogów stawianych przed kierowcami.

    Jak uzyskać odstępstwo od warunków technicznych pojazdów w 2024 r.?

    Pojazd nie spełnia wymagań technicznych obowiązujących w Polsce. Czy to oznacza, że nie będzie się dało go zarejestrować? Przepisy całe szczęście mają furtkę na takie przypadki. Jest nią odstępstwo od warunków technicznych pojazdów. Jak się starać o nie w 2024 r.?

    REKLAMA