REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Darmowa komunikacja dla kierowców w Opolu

Subskrybuj nas na Youtube
Darmowa komunikacja dla kierowców w Opolu.
Darmowa komunikacja dla kierowców w Opolu.
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Władze miasta Opole starają się zachęcić właścicieli samochodów do korzystania z komunikacji miejskiej. Tym samym w każdy piątek właściciele samochodów mogą podróżować środkami transportu ZTM za darmo.

Darmowa komunikacja dla kierowców w Opolu

Kierowcy, którzy będą mieć przy sobie prawo jazdy i dowód rejestracyjny swojego samochodu, będą mogli w piątki w Opolu jeździć autobusami MZK za darmo – zdecydowała rada miasta. Poza tym Opole wprowadzi bilety weekendowe oraz dobowe - zamiast dziennych.

REKLAMA

Zmiany dot. przejazdów autobusami Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego w Opolu oraz biletów na te przejazdy wprowadzono podczas czwartkowej rady miasta.

Zobacz też: Czy tanie linie lotnicze mogą oszczędzać na serwisie?

REKLAMA

Jedną z nich było wprowadzenie darmowych przejazdów autobusami MZK w piątki w od godz. 6 do 18. Będą mogli z nich korzystać kierowcy, którzy mają prawo jazdy kat. B i będą mieć przy sobie dowód rejestracyjny samochodu, którego są właścicielem lub współwłaścicielem. Naczelnik Biura Organizacji Transportu Zbiorowego w opolskim Urzędzie Miasta Tomasz Zawadzki tłumaczył w rozmowie z PAP, że darmowe piątki to „próba przetestowania możliwości zmiany preferencji kierowców samochodów osobowych”. Pytany o to, dlaczego na taki pilotaż wybrano akurat piątek tłumaczył, że jest to dzień tygodnia, w którym w mieście następuje „duża wymiana ludzi”, bo np. wyjeżdżają wtedy studenci studiów dziennych, a przyjeżdżają studenci zaoczni. „Liczymy, że danie możliwości pozostawienia samochodu osobowego na parkingu w zamian za darmowe przejazdy spowoduje mniejsze zatłoczenie na opolskich drogach w ten dzień” – tłumaczył.

Poprawkę do projektu uchwały dotyczącej darmowych piątków dla kierowców zgłosił klub radnych PO. Jak mówił radny PO Krzysztof Kawałko jego klub chciał, by z takich darmowych przejazdów kierowcy mogli korzystać od poniedziałku do piątku pilotażowo do końca roku. „Wtedy mielibyśmy próbę, która wymiernie pokazałaby, czy kierowcy są zainteresowani tym, by przesiąść się z samochodów do autobusów” – tłumaczył. Szef klubu radnych PO Zbigniew Kubalańca przekonywał też, że należy „zliberalizować listę dokumentów”, które musi mieć przy sobie kierowca jadący za darmo w autobusie. W jego opinii powinien wystarczyć po prostu dowód rejestracyjny pojazdu – bez obostrzenia, że musi to być dokument wystawiony na osobę, która jedzie autobusem MZK za darmo. Poprawka PO jednak nie została przyjęta.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Plany inwestycyjne Mazowsza, kiedy S7 do Płońska?

W Opolu bilet dobowy zamiast dziennego

REKLAMA

Poza tym w ramach zmian wprowadzonych w czwartek przez radę miasta, a dotyczących komunikacji miejskiej w Opolu, wprowadzono np. bilet dobowy w miejsce dotychczasowego biletu dziennego. Zawadzki wyjaśniał, że bilet dobowy będzie ważny 24 godziny od momentu skasowania, a nie – jak dotychczasowy dzienny – do północy danego dnia. Zamiast 8 zł, jak dzienny, będzie jednak kosztował 9 zł.

Ponadto dotychczasowe bilety miesięczne zastąpiono 30-dniowymi. Wprowadzono także bilety ważne 90 dni, bilety 150-dniowe szkolne dla dzieci i uczącej się młodzieży; 140-dniowe bilety akademickie dla studentów i doktorantów oraz bilety wakacyjne dla dzieci i uczącej się młodzieży. „Bilety długookresowe mają przywiązać pasażera do komunikacji zbiorowej i dają zniżki. Np. bilet trzymiesięczny jest o około 12,5 proc. tańszy od kupowanych trzy miesiące z rzędu biletów 30-dniowych” – wyliczał Zawadzki.

Zobacz też: Samorządy mogą już inwestować w budowę linii kolejowych

Kolejną nowością będzie także bilet weekendowy. Będzie kosztował 14 zł i upoważniał do przejazdów wszystkimi liniami MZK od piątku od godz. 19 do niedzieli do godz. 23. Nowością będzie także to, że osoba, która kupi 30- lub np. 90-dniowy imienny bilet uprawniający do przejazdów wszystkimi liniami (a nie na jedną czy dwie linie) w soboty i niedziele będzie mogła „przewozić” w ramach tego biletu także drugą osobę poniżej 18. roku życia, np. swoje dziecko. Bilet taki będzie też uprawniał do przejazdów liniami nocnymi. Do tej pory posiadacz biletu miesięcznego na wszystkie linie korzystał tylko z autobusów dziennych. Na nocne musiał kupować osobny bilet.

Przyjęte w czwartek zmiany mają zacząć obowiązywać od maja. Jak wyjaśniał Zawadzki ich cel jest taki, by uatrakcyjnić „skostniałą” ofertę biletową, bardziej otworzyć ją na potrzeby pasażerów, spróbować przywiązać ich do MZK, a w konsekwencji spowodować zwiększenie sprzedaży.

Szacowany maksymalny koszt wprowadzenia wszystkich zmian to milion zł. Przychody z biletów opolskiego MZK to ok. 17 mln zł rocznie. (PAP)

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA